naksutus etupäästä-- loppui ja rengasmelukin poistui

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

naksutus etupäästä-- loppui ja rengasmelukin poistui

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ollaan pähkäilty pitkään naksutusta , joka kuuluu todennäköisesti edestä vasemmalta. Kiusallinen täk-täk-täk

1) Kuski kuullee naksutuksen ( naputuksen), appari ei.
2) Naksutus kuuluu suorassa ajossa, lisääntyy kaarrettaessa vasemmalle
3) Veto ei vaikuta naksutukseen

Joskus saattaa olla lähes äänetön. Maantieajossa tuntuu kuin naksuttaisi kerran, renkaan yhdellä kierroksella.

Laakeri ?

Vetonivel?
Viimeksi muokannut Firges9000, La Touko 14, 2005 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Minun 9000 naksutti kanssa.Syyksi paljastui liian löysälle jääneet renkaan pultit.Ohjekirjan mukaan pulttien kireys 115 Nm ,oli kiristetty 125 Nm .
Nyt 135 Nm ja naksutus hävisi.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kiitos vihjeestä Antti. Olemme kyllä kiristelleet niitä momenttiavaimella, useaan otteeseen.

Vaihdoin etupyörän laakerin.
Vanha laakeri oli SKF:n ja oli ihan sökö. Ajettu ehkä 30 000. :?:

Motonetista hain uuden, sain vain Scantecin laakerin.
SKF:t oli loppu.
Maksoi jotain 117, SKF:ä olis maksanut n, 140.

Että nyt passaa ajella naksumattomalla Saballa. :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Firges9000 kirjoitti: Vanha laakeri oli SKF:n ja oli ihan sökö. Ajettu ehkä 30 000. :?:

Motonetista hain uuden, sain vain Scantecin laakerin.
SKF:t oli loppu.
Maksoi jotain 117, SKF:ä olis maksanut n, 140.
Ei kai ollut napamutteri jäänyt löysälle, vaatii aika järeää työkalua että saa kunnolla kiinni (ja auki tietty myös) olikohan 290Nm tjsp. momentti..

Biltemasta saa muuten melkoisen halvalla laakerin: 59€ ajattelin moista kokeilla kun vaihto on niin yksinkertainen homma (siis jos ei tule komplikaatioita) :wink:

edit: muistin sitten väärin, se olikin 69€, no selvästi halvempi silti kuin motonetissa..
Viimeksi muokannut Haza, La Touko 07, 2005 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Haza kirjoitti: Ei kai ollut napamutteri jäänyt löysälle, vaatii aika järeää työkalua että saa kunnolla kiinni (ja auki tietty myös) olikohan 290Nm tjsp. momentti..

Biltemasta saa muuten melkoisen halvalla laakerin: 59€ ajattelin moista kokeilla kun vaihto on niin yksinkertainen homma (siis jos ei tule komplikaatioita) :wink:
Kyllä napamutteri oli kiinni ja uuden asennuksessa käytimme tarpeellista woimaa ja kierrelukitetta.

Jos haet Biltemasta sen laakerin, vihjase minkä merkkinen on.

Onhan siellä ihan kelvollistakin, mm. kassalla on ihan aitoja Ecuja. :lol: :lol: :lol: :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Nyt kun ei etupäästä kotkota enää, huomattiin samalla, että ns. rengasmelu loppui.
Kuskin puolelta kuului kotkotus ja "rengasmelua". Nyt ei kuulu ja apparin puolelta hiljeni ko. melut täysin.
Risaksi mennyt SKF:n valmistama laakeri ehti olla alla vajaan vuoden. Nyt on paikalla Scantecin laakeri. Tallillamme kertoivat samanlaisia kokemuksia SKF:n laakereista. Kaverit joutuneet uusimaan jo vaihdetun laakerin. Aika nopeasti mennyt vialliseksi.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Firges9000 kirjoitti:Nyt kun ei etupäästä kotkota enää, huomattiin samalla, että ns. rengasmelu loppui.
Kuskin puolelta kuului kotkotus ja "rengasmelua". Nyt ei kuulu ja apparin puolelta hiljeni ko. melut täysin.
Risaksi mennyt SKF:n valmistama laakeri ehti olla alla vajaan vuoden. Nyt on paikalla Scantecin laakeri. Tallillamme kertoivat samanlaisia kokemuksia SKF:n laakereista. Kaverit joutuneet uusimaan jo vaihdetun laakerin. Aika nopeasti mennyt vialliseksi.
Omasta tonnarista olen saanut muutamia laakereita paskaksi ja tämä johtuu itellä ainakin liikaa auki olevasta aurauksesta. Pitäisi käydä säädättämässä, kun vain kerkeäisi ja olisi rahaa...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Itse olen säätänyt aurauksen seuraavasti

- pyörät suoraan ja kalikka rengasta vasten, sekä edestä että takaata ja ruiskumaalilla paikat merkaten.
- mittaan välit ja säädän

Kyllä kelpaa ajella
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

samsikki kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Nyt kun ei etupäästä kotkota enää, huomattiin samalla, että ns. rengasmelu loppui.
Kuskin puolelta kuului kotkotus ja "rengasmelua". Nyt ei kuulu ja apparin puolelta hiljeni ko. melut täysin.
Risaksi mennyt SKF:n valmistama laakeri ehti olla alla vajaan vuoden. Nyt on paikalla Scantecin laakeri. Tallillamme kertoivat samanlaisia kokemuksia SKF:n laakereista. Kaverit joutuneet uusimaan jo vaihdetun laakerin. Aika nopeasti mennyt vialliseksi.
Omasta tonnarista olen saanut muutamia laakereita paskaksi ja tämä johtuu itellä ainakin liikaa auki olevasta aurauksesta. Pitäisi käydä säädättämässä, kun vain kerkeäisi ja olisi rahaa...
Sainpa vihdoin koodattua diy pyöränsuuntaussivun valmiiksi. Mittausvälineinä laser -osoitin ja rima. Loput selviää sivulta.http://koti.phnet.fi/markjar/9kcs/
Vastaa Viestiin