tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli otsikko kertoo jo mistä on kysymys. tonnarin kenno vuoti ja auto 2.3 ilmastointi. no ohjeen lukua täältä ja kannen avaus kun edellisestä remontista ilman ilmastontia 96 mallin tonnariin on jo yli 12vuotta niin eipä muista enää ykityiskohtia.
eli startti
https://aijaa.com/4ioPQW, twiittaan näihin ohjeisiin:https://www.saab9000.com/procedures/ven ... blower.php

vasemmassa kortnerissa ja kulmassa joku hälytin vermekkin lisäksi tiellä, mikä pitää irrroitella ja kääntää sivuun kuin käenpoika talitintin pesästä. syylärin alaklemmari oli ruostunut ns jöötiksi joten sen sai rautasahalla ensin hinkata irti että sai nesut ulos. toki sitä ennen alamuovisuojan irrotuskaan ei onnistunut kuin rälläkällä pultinpäät hioen sekä sen syvennyksessä olevan poraus.
sen irroituksen jälkeen etsimään niitä kolmea ruuvia ilmastointi pömpelistä joista vain kaksi mainitaan engl. ohjeissakin, kolmas pitää arvata. :D
https://aijaa.com/JRdAOQ sitten kynnet verillä repimään sitä vasemmalle ja ylöspäin.
kuvassa ympyröity sähköjohtojen läpivienti mitä ei mielestäni ollut aikaisemmin koska sen tulipellin osan irroituksesta en muista isompaa, nyt se jäi jumiin kun tuo sähköjohdotus tulee siitä läpi kuten kuvasta näkyy:https://aijaa.com/xHZiSN päättelin se olevan tiellä joten poistin sen kätevällä ranneliikkeellä ja rälläkällä :mrgreen: eli nyt tuli lisää tilaa:https://aijaa.com/koq4Ir ihmeellisesti tästä ei puhuttu mitään engl linkissä.
no sitten kun sain puhaltimen kotelon vivun äskäkän pitkillä tongeilla jollakin ihmeen konstilla ehjänä irti:https://aijaa.com/GfoTxf niin kandee kääntää kylmälle säädin jotta vaijeri tulee äärimmäisen ulos joten se on helpompi kääntää silmukka irti. sen jälkeen irroittelin ohjeen mukaan letkut ja kikottelin sen kumilerssin tulipellistä pois, kannen päähän tulevan letkun pään irroitin kanssa jotta sain öysättyä letkua ulok. alimmaisen letkun sain vain jatkoksesta irti kun klemmari oli kennossa kenossa.

kotelokaan ei luonnollisesti irtoa vaikka ohjeen mukaan otin parit muovikliksit irti ja yritin kammeta alhaalla olevia klipsejä joista se vasemmainen on niin piilossa että arvata pitää että sitä pääsee kääntämään ja ikäänkuin vahingossa nuljahti pömpeli löysälle kuin välihousut nilkkoihin pesun jälkeen.

sit kun koteloa yrittää sieltä irti niin oikea alakulma ottaa siihen johto nippuun kiinni ja lopulta raataa siihen kampaan jonka siis ruuvasin irti 8mm ruuvin ja avasin kamman ja työnsin päät toisaalle:https://aijaa.com/cizMH6 samalla kiroamisella irroitin tuulilasin pyyhkijän akselin kun otti siihenkin kiinni ja sitä ennen käänsin alla olevaa tulipeltiä jakoavaimella eteenpäin lisä tilan saamiseksi mutta ei tule, liikkuu vaan siellä. :oops:
.
sitten taas kahvin juontia hermoja lepuutellessa ja nopea ryhtiliikeen kuuntelu metsäkonemiehen roolissa juutupesta. ja huomataankin että itellä onkin kuitenkin helpompaa. https://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs :mrgreen: vaikkei nyt viinaa juodakkaan.

kello käy ja eipä auta kuin puoliväkisin kääntää sitä koteloa oikealta ylöspäin samalla kun toinen repii höyrystinkoteloa ja muovit naksuu ja toinen pää ottaa imusrj kiinni ja piti oikein mennä koneen päälle polvilleen että sai reuhtaistua kotelon ulos sieltä ja sit näkikin jo vuotavan kennon.

eikä mennyt kuin varmaan 5 tuntia pikku hommaan. kuvaukseen meni varmaan se 4h. enpä tiedä saako sitä ehjänä takaisin. :mrgreen:
Viimeksi muokannut mestari, Pe Marras 18, 2022 18:49. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tontun lämm.kennon elsmuaminen nykyään.

Viesti Kirjoittaja aero »

Dodi, kyllähän se siitä!

Seuraavaksi harjoituskohteeksi sitten ilmastoitu kasarimanuaali, jossa on:
-penseämpi valetulipelti ja sitä myöten
-ahtaampi akvaariokotelo
-pyyhkijäkoneisto enemmän edessä
-kytkimen pääsylinteri pyyhkijäkoneiston edessä

:D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Viesti Kirjoittaja mestari »

onneksi ei 88 malliin tarvinnut kennoa vaihdella aikoinaan. :D
miten tehtaalla on onnistuttu kasaamaan puhallinkotelo ja höyrystin jos sitä höyristintä ei saa edes tuosta ulos :D
asiaa voisi verrata esin honda crv kennon vaihtoon
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Viesti Kirjoittaja aero »

Saahan sen, koko kylmästöintihässäkän voi ainakin loppupään tonnarista nostaa aukomatta irti :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuollaisessa vaparitonnarissa, jossa on kaksiosainen imusarja, saa imusarjan yläosan läppäkoteloineen nostettua pois tieltä parin ruuvia avaamalla. Tässä vaan raotettu malliksi (momenttituen kumien vaihdon yhteydessä kuvattu).

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/CS/132_3298_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Viesti Kirjoittaja mestari »

sitä tuossa hieman funtsin mutta ohjeissa ei ollut mainintaa asiasta
pitäisiköhän irroittaa ne pultit jos se höyristin muka siitä vähän vielä nousisi ylök onko kenelläkään kokemusta autohan siis oli 95 mallin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Viesti Kirjoittaja jus »

(T)viittaamassasi ohjeessa on erilainen imusarja, joka on oleellisesti vähemmän tiellä.

Mitä pultteja tarkoitat, niitä imusarjan puoliskoja pitelevien pitimien pulttejako? Ei niillä ole mitään vaikutusta höyrystimen liikuttelumahdollisuuksiin. Mutta jos läppäkotelo on kovin kiusana siinä kohtaa kun tarjoat puhallinkoteloa takaisin akvaarioon, sen saa helposti pois tieltä.

Höyrystinkotelon akvaarioon kiinnittävät ruuvit taisit jo kertoa avanneesi, joten et varmaan niiden avaamista nyt enää tässä tarkoittanut.

Höyrystinkotelo liikkuu niiden kiinnitysruuvien irrottamisen kylmäaineputkineen jälkeen pari senttiä vänkärin puolelle ja vähän enemmän ylös. Puhallinkoteloa takaisin paikalleen tarjotessa höyrystinkotelon pitää olla tuolla tavalla kohotettuna, jotta puhallinkotelon suuaukon saa pyöräytettyä sinne kohdalleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä tein muistaakseni näillä ohjeilla aikoinaan: https://www.saab9000.com/procedures/ven ... blower.php

Joo, toi viittaa vain puhaltimeen mutta kun sen saa pois tieltä, on kennon vaihtaminen jo helppoa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu tuo valkoisen ohjeita lueskelin kyllä. käytännössä vaan tilaa ei ollut ja sillä ei tuossa tulipellissä ollut vissiin tuota kuvien mukaista läpivientiä sähköjohdoille, en tiedä miten sen irroittavat itse käytin rälläkkää :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: tontun lämm.kennon vaihto:ohjeet/käytäntö nykyään.

Viesti Kirjoittaja mestari »

mission accomblished eli uusi kenno tuvassa aherrinpaketti saatu kikoteltua yllättävän kevyellä ranneliikkeellä ineen ja napsahti ikäänkuin vahingossa paikalleen mutta mutta piktiogrammi on nyt pimeänä ja toimi ennen remontin alkua
jouduin irroittamaan sen kamman mikä kuvissa ympyröity punaisella https://aijaa.com/cizMH6 ja useaan kertaa irroitin ja laitoin eli pitäisi olla kondiksessa mutta edukin mittariston alaosassa on pimeänä. ja kyllä valaistuksen himmennin pelaa eli on kirkkaan taustavalot edelleen.
mikä iski siihen onko sulle aina käynyt näin? :D

https://aijaa.com/PfkTIu

edittiä samaan konkursiin siis paloivat kaikki edun 3 polttimoa kun se kampa akvaariokotelossa oli irti. motonet tuotteet kävivät yskien paikoilleen
ja mittaristoa kasaan ja paikoilleen . edun kampa mikä on saranoitu tuotti tuskaa jo irroittaessa näkyvyys/tila/käsikopelo ja muiden tekosyiden vuoksi :D
asennuksessa oli oma haaste mutta kun kaksi kättä sinne ei mahdu niin otin toisella kuvan tuulilasin ulkopuolelta josta suoritin valvontatehtävää miten se kampa saranoidaan kätevällä ranneliikkeellä oikealla kädellä paikalleen, huomioi kuvasta kuinka peukalo tukee mittaria, pikkusormi kikottaa liitintä ja muilla vapailla sormilla kääntää saranan paikalleen jolloin kamman saa sitten naksautettua kivasti kiinni.
https://aijaa.com/Gzx6Eb
tuossa motonet polttimoita menossa kiinni, selvyyden vuoksi irroitin sen kansiosankin
https://aijaa.com/z2CtMy
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin