Moniurahihna
Moniurahihna
Terve taas!
Tässäpä kattelin ja ihmettelin autoa moottoritilasta ja huomioni kiinnittyi moniurahihnaankin.
Kuinka paljon tälläinen moniurahihna kestää kilometrejä? Ja kuinka usein se pitäisi vaihtaa?
Kyseinen auto on jo aikas paljon ajettu ja minulle uusi tuttavuus, joten en tiedä koska viimeksi hihna on vaihdettukaan. Ajattelin tässä maksinoida luotettavaa matkatekoa, ettei sitten hihna hajoa tuolla tienpäällä.
Kyseinen auto on siis vuosimalllia 1998 ja 2,3 litrainen Turbo-versio, eli R-versio. Autossa on myös ilmastointi, toki, jota kyseinen hihna käyttää.
Entäs moniurahihna kiristinpyörä ja sen vaimennin. Kannattaako molemmat uusia samalla hihnan kanssa?
Ajattelin että se kiristipyörä kannattaisi vaihtaa samalla.
Saas nähdä minkämerkkisiä hihnoja varaosakaupasta saa. Lieneekö merkillä väliä. Eli onko suositella taikka kartaa jotain tiettyä hihnamerkkiä?
Tässäpä kattelin ja ihmettelin autoa moottoritilasta ja huomioni kiinnittyi moniurahihnaankin.
Kuinka paljon tälläinen moniurahihna kestää kilometrejä? Ja kuinka usein se pitäisi vaihtaa?
Kyseinen auto on jo aikas paljon ajettu ja minulle uusi tuttavuus, joten en tiedä koska viimeksi hihna on vaihdettukaan. Ajattelin tässä maksinoida luotettavaa matkatekoa, ettei sitten hihna hajoa tuolla tienpäällä.
Kyseinen auto on siis vuosimalllia 1998 ja 2,3 litrainen Turbo-versio, eli R-versio. Autossa on myös ilmastointi, toki, jota kyseinen hihna käyttää.
Entäs moniurahihna kiristinpyörä ja sen vaimennin. Kannattaako molemmat uusia samalla hihnan kanssa?
Ajattelin että se kiristipyörä kannattaisi vaihtaa samalla.
Saas nähdä minkämerkkisiä hihnoja varaosakaupasta saa. Lieneekö merkillä väliä. Eli onko suositella taikka kartaa jotain tiettyä hihnamerkkiä?
SAAB
Re: Moniurahihna
Moniurahihna tyypillisesti vaihdetaan 100-120tkm välein. Perus merkit Gates, Dayco, Meyle, Continental jne.. ovat kaikki hyviä. Markkinoilla on kuitenkin hihnoja, joiden pakkauksissa voidaan ilmoittaa kilometrimäärä ko. hihnalle jonka jälkeen se pitäisi vaihtaa. Kannattaa lukea siis hihnan myyntipakkaus läpi huolella.
Rullat ja kiristin on hyvä vaihtaa myös, mutta eivät sinällään ole pakollisia jos eivät ole viallisia. Moniurahihna ei yleensä koskaan hajoa ilman ulkoista syytä tai asennusvirhettä ennen aikaisesti. Samalla hihnalla pyörivät apulaitteet ja niiden kunto on merkittävin hihnan käyttöikään vaikuttava tekijä.
Rullat ja kiristin on hyvä vaihtaa myös, mutta eivät sinällään ole pakollisia jos eivät ole viallisia. Moniurahihna ei yleensä koskaan hajoa ilman ulkoista syytä tai asennusvirhettä ennen aikaisesti. Samalla hihnalla pyörivät apulaitteet ja niiden kunto on merkittävin hihnan käyttöikään vaikuttava tekijä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moniurahihna
En tunne tuota moottoria, vaan oliko niin että se vesipumppu on sen hihnan avulla pyörivä.
Jossain mainittu että kun sitä "hihnaremonttia" tekee sen vesipumpun voi myös vaihtaa,
tosin minulla jokin tunne että ~200tkm se vesipumppu pyörii ennekuin vaihtoa tarvis tehdä.
viirufemmaan tuli pumppu vaihdettua, edellisessa huollossa vaikka ei sinänsä ollut vikaa, vaan noin niinku varuiks teetin.
Jossain mainittu että kun sitä "hihnaremonttia" tekee sen vesipumpun voi myös vaihtaa,
tosin minulla jokin tunne että ~200tkm se vesipumppu pyörii ennekuin vaihtoa tarvis tehdä.
viirufemmaan tuli pumppu vaihdettua, edellisessa huollossa vaikka ei sinänsä ollut vikaa, vaan noin niinku varuiks teetin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Moniurahihna
Eikös siellä ole kaksikin rullaa, jotka täytyisi vaihtaa. Ainakin Motonetin varaosaluettelosta tälläisen käsityksen sain.
Vaan ovatko Motonetin rullat/hihnapyörät laadukkaita?
Jostain muisteleln että olisivat materiaaliltaan muovisia nämä normaalit hihnapyörät.
Ja että jostain sai tilattua erikoisvalmisteena kokonaan metallisia hihnapyöriä/rullia.
Vaan ovatko Motonetin rullat/hihnapyörät laadukkaita?
Jostain muisteleln että olisivat materiaaliltaan muovisia nämä normaalit hihnapyörät.
Ja että jostain sai tilattua erikoisvalmisteena kokonaan metallisia hihnapyöriä/rullia.
SAAB
Re: Moniurahihna
Sain tässä Motonetista RoadMax-merkkisen hihnan. Hihnassa lukee että se on valmistettu Puolassa. Paketissa lukee myös että:"Made by Gates".
Muuten ihan ok:ltahihna vaikuttaa. Pakkauksessa mainitaan sen kestoiäksi 50 000 km, siis 50 tkm.
Vähän kyllä ihmetyttää puolta lyhyempi vaihtoväli, jos muut muka kestää pidempään.
Mietityttää vähän kun ei tuo hihnanvaihto kai ole ihan pieni operaatio, ainakin verrattuna johokin vanhoihin, joutuu kai irrottaan etupyörän tms.
Vaikuttais siltä että hihnavalmistajat ovat siirtäneet tuotantoaan halvempiin maihin. No onneksi sentään reilusti kerrotaan missä maassa hihna on tehty, kun joissakin on lukenut vain Europe tms.
Muuten ihan ok:ltahihna vaikuttaa. Pakkauksessa mainitaan sen kestoiäksi 50 000 km, siis 50 tkm.
Vähän kyllä ihmetyttää puolta lyhyempi vaihtoväli, jos muut muka kestää pidempään.
Mietityttää vähän kun ei tuo hihnanvaihto kai ole ihan pieni operaatio, ainakin verrattuna johokin vanhoihin, joutuu kai irrottaan etupyörän tms.
Vaikuttais siltä että hihnavalmistajat ovat siirtäneet tuotantoaan halvempiin maihin. No onneksi sentään reilusti kerrotaan missä maassa hihna on tehty, kun joissakin on lukenut vain Europe tms.
SAAB
Re: Moniurahihna
Hain tossa sitten paremman hihnan, taikka ainakin olevinaan paremman hihnan. Se oli Gates merkkinen.
Ostin toki nuo molemmat rullat ja sen värinänvaimentimenkin. Saas nähdä tarvitseeko sitä värinänvaimenninta pakosta vaihtaa, jos vanhakin on vielä hyvä. Rullat ajattelin vaihtaa jokatapauksessa.
Ostin toki nuo molemmat rullat ja sen värinänvaimentimenkin. Saas nähdä tarvitseeko sitä värinänvaimenninta pakosta vaihtaa, jos vanhakin on vielä hyvä. Rullat ajattelin vaihtaa jokatapauksessa.
SAAB
Re: Moniurahihna
Ite jäin aikoinaan tienpäälle tärinänvaimentajan hajotessa. Lähes uusi hihna meni melko silpuksi. Suosittelen vaihtamaan, jos sattuu osa hyllyssä olemaan.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Moniurahihna
Hihnapyörät / rullat ovat Professional Parts Sweden merkkisiä.
Toivottavasti ainakin 100 tkm siellä kestävät.
Ajattelin vaan että onko ny hihna ja rullat sitten yhtä laadukkaita. Muovia on noissa rullissa, että sillain eivät niin vakuuta, mutta laakerointihan se tärkein on.
Toivottavasti ainakin 100 tkm siellä kestävät.
Ajattelin vaan että onko ny hihna ja rullat sitten yhtä laadukkaita. Muovia on noissa rullissa, että sillain eivät niin vakuuta, mutta laakerointihan se tärkein on.
SAAB
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Moniurahihna
Gatesin pitäs olla ihan pehmee ja OK, on niissä eroa sen kumin joustavuudessa niinkuin muissakin kumeissa. Rullat hyvä vaihtaa samalla ku hihna ja kiristin pitäs tarkistaa vetämällä hihnasta kun se on vielä paikoillaan. Katsoa miten kiristin toimii ja onko klappia kirissä. Samalala nykimisellä voi tutkia josko jonkun muun, kuten vesipumpun tai ohj.tehostimen laakerit vielä OK.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Moniurahihna
eiks biltema myynyt laatuhihnaa aikoinaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,