Sytytystulpat - DI-sytytys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Tässä aiheessa käsittelemme Saab 9000-mallisen auton sytytystulppia.

Kyseisessä autossa on Saabin DI-sytytys, eli Direct Ignition. Tämä on se ns. suorasytytys, jossa on jokaiselle tulpalle/sylinterille oma puolansa. Jo koko sytytyssysteemi sijaitsee moottorin päällä nokka-akseleiden välissä omassa kasetissaan.

Sytytystulppiahan on saatavissa monenlaisia, nykyisin on tekniikka kehitttynyt niissäkin.

Olen kuullut että ysitonninen/DI on varsin tarkka tulpistaan, ja että väärien tulppien käyttö voi jopa hajottaa sytytyksen. Näin ollen sinne ei kannata mitä tahansa tulppia laittaa.

Ohjekirja antaa sopivaksi sytytystulpaksi: NGK BCPR7ES.

Mutta onko muitakin vaihtoehtoja? Taikka mitään ns. kehittyneempiä tulppia?

Ainakin Motonetista saaa näitä NGK BCPR7ES-tulppia merkinnällä NGK BCPR7ES-11. Ajattelin nyt alkuun käyttää näitä.

Saas nähdä millainen operaatiuo tulppien vaihto on.

Ja mikä mahtaa olla tulppien oikea kiristysmomentti?
SAAB
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Kattelin, että Boschilla oli tällänen FR6DPX-sytytystulppa, joka on platinatulppa.

Onko tälläisiä kukaan testannut? Toimiiko?

Ja onko tuosta platinasta / platinaeletrodista mitään hyötyä? Kestääkö käytössä pidempään?
SAAB
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Densota / Nipppondensolta löytyy myös tälläinen: Denso Q22PR-U11 sytytystulppa.

Onko kukaan testannut?
SAAB
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

DI kasetillisiin saabeihin vain ja ainoastaan NGK:n valmistamia tulppia. Ei muita.

Miksi pitää leikkiä muilla kuin Saabin määrittämillä tulpilla? DI kasetti tarvitsee juuri tietynlaisen tulpan täysin oikeanlaisilla arvoilla, ja vaikka kääntötaulukot kertovatkin saabin määrittämälle tulpalle vaihtoehtoja muilta valmistajilta, niin ne eivät toimi DI-kasetin kanssa oikein. Tämä johtuu mm. ionisaatiomittauksesta ja muista di-kasetin sytytystulpista tekemistä mittauksista. DI-kasetti tunnistaa mm. moottorin asentoa/nokan asentoa, analysoi palotapahtumaa, tunnistaa nakutukset yms.

Itse en ole valmis leikkimään moottoriongelmilla, vaan käytän vain ja ainoastaan Saabin määrittelemiä NGK:n tulppia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja aero »

Komppaan pakaria, ei näihin ole järkeä lähteä kauheasti tulppia vaihtelemaan erilaisiin. Etenkään, kun Saab-harrastajien parviäly on hyvinkin paljon selvittänyt moottorinohjausken ja sytytysjärjestelmän mysteereitä ja järjestelmä erikoisuuksineen tunnetaan keskimääräistä paremmin.
kimmoisa kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 10:16
Sytytystulppiahan on saatavissa monenlaisia, nykyisin on tekniikka kehitttynyt niissäkin.
Kyllä, uusia tulppamalleja yms on tullut markkinoille (ja tulee yhä), mutta se DI-kasetti on yhä aika samanlainen kuin ennenkin (toki siitäkin on uusia versioita tullut ajan saatossa) ja etenkin moottorinohjaus on sama kuin autossa ysärillä tai kasarilla oli.

Koska se auto itsessään ei ole pahemmin päivittynyt, niin se kaipaa tulpalta samanlaisia sähköisiä ominaisuuksia kuin tehtaasta ulos rullatessaan, eli kaikki muutos on lähtökohtaisesti pahasta.
kimmoisa kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 10:16
Olen kuullut että ysitonninen/DI on varsin tarkka tulpistaan, ja että väärien tulppien käyttö voi jopa hajottaa sytytyksen. Näin ollen sinne ei kannata mitä tahansa tulppia laittaa.
Pitää paikkansa ja juuri siksi kannattaa pitäytyä tulpassa, jonka sähköiset ominaisuudet ovat juuri ne, joille järjestelmä on tehty ja konfiguroitu, eli BCPR7ES-11, joka on siis muuten sama tulppa kuin BCPR7ES, mutta 1,1mm kärkivälillä (ilman lisämerkintää tulppa on tehtaalta 0,9mm kärkivälillä).

Tuo oikea tulppa on lisäksi vielä erittäin kustannustehokas, joten säästöä ei pääse "vaihtoehdoilla" oikein tekemään.
kimmoisa kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 10:16
Ja mikä mahtaa olla tulppien oikea kiristysmomentti?
Siinä paketin kyljessä on kiristysohjeet ja -lukemat. Muistaakseni sekä aste- että momenttipohjaisesti toteutettuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja TTH »

Trionictuningilla on tässä viime aikoina vähän selvitetty tulppia, Denson IQ24 tai NGK BKR8EIX on havaittu hyviksi. Ja komppaan tuota itsekin, laitoin tuommoiset NGK:t, ihan samalla tavalla tuo lähtee käyntiin, eli myös ionisaatiomittaus toimii (tsta 850-1000), ja kyllä niitä lukemia counteriin ilmestyy myös. Ihan mitattavaa eroa löytyy tulpista, välillä varsinkin vähän kovemman ajelun jälkeen on tuntunut vähän hengettömältä. Iridium tulpilla tuota ilmiötä ei enää ole. Myös Trionictuningila sama on todettu ihan datalla, ja ihan myös muiden käyttäjien toimesta.

Ainoa tuossa on, että nuo NGK:t on sen 2,5mm lyhyemmät, mutta ainakin suht uudella kasetilla mitta riittää ja kipinä löytyy. IQ24 on oikean mittainen suoraan, gappi vaan pitää säätää 0,8mm.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

NGK:n heikkoutena on sen arkuus kastumiselle ja muutaman kastumisen jälkeen se helposti alkaa rötäämään ahdoilla. Missäs sen paremmin/pahemmin tulppa kastuisi kuin viinavankkurissa (9-5 Aero) nollakelillä :P . Minä laitoin syksyllä kokeeksi Briskin hopeiset, nekin on vähän lyhyemmät eristeosaltaan kuin BCPR7ES:t mutta ei se ole haitannut, ja muutenkin auto on pelannut ihan samalla tavalla kuin ennenkin, myös sen osalta että kylmästartissa rötäilee. En vielä ole päässyt kunnolla ahtojen kestoa kokeilemaan, se testataan sitten keväämmällä kun pito paranee.

Aattelin että rohkenen tähän testiin ryhtyä koska viinalla ei ihan helposti nakuja saa aikaiseksi, JOS niiden tunnistaminen tulppien takia heikentyisikin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

TTH kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 12:22
Trionictuningilla on tässä viime aikoina vähän selvitetty tulppia, Denson IQ24 tai NGK BKR8EIX on havaittu hyviksi. Ja komppaan tuota itsekin, laitoin tuommoiset NGK:t, ihan samalla tavalla tuo lähtee käyntiin, eli myös ionisaatiomittaus toimii (tsta 850-1000), ja kyllä niitä lukemia counteriin ilmestyy myös. Ihan mitattavaa eroa löytyy tulpista, välillä varsinkin vähän kovemman ajelun jälkeen on tuntunut vähän hengettömältä. Iridium tulpilla tuota ilmiötä ei enää ole. Myös Trionictuningila sama on todettu ihan datalla, ja ihan myös muiden käyttäjien toimesta.

Ainoa tuossa on, että nuo NGK:t on sen 2,5mm lyhyemmät, mutta ainakin suht uudella kasetilla mitta riittää ja kipinä löytyy. IQ24 on oikean mittainen suoraan, gappi vaan pitää säätää 0,8mm.
Onko tieto lisääntynyt ajan saatossa? Jos näin, niin kuulostaa hyvältä. Miten onko sitä tutkittu tai mietitty, kun sekä platina- että iridium tulpissa se keskielektrodin kärki on terävä. Aiemmin on esitetty teorioita siitä, että kovemmassa käytössä terävä kärki voisi alkaa hehkua pistemäisyytensä vuoksi, niin tällöin on olemassa riski etanolin esidetonaatiolle?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja TTH »

Miksi ilmiö tapahtuisi vain etanolilla? Samanlailla se keskielektrodi hehkuisi kovemmassa ajossa myös bensiinillä. Pitää muistaa valita tulpan lämpöarvo käytön mukaan. NGK:n 8/Denson 24 eli ns. "kylmä tulppa" tuntuu iridiumina toimivan osakuormilla oikein hienosti, joten ei ole tarvetta mennä kuumempaan tulppan.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minulla on ollut käsitys, että etanolilla sylinteripaine olisi suurempi kuin bensalla, ja sitä kautta tämä ilmiö saattaisi olla läsnä. Muistelisin lukeneeni aiemmin useammastakin paikasta tuosta mahdollisesti pistemmäisestä hehkumisesta. Kyse ei taas ole mistään 300hv sovelluksesta, vaan sitten kun mennään isompiin teholukemiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja TTH »

Samalla tavalla se sylinteripaine nousee kun otetaan tehoa. Etanolin parempi hyötysuhde tulee suuremmasta/paremmasta sylinteritäytöksestä (enemmän polttoainetta samassa määrässä ilmaa). Toisin sanoen, etanolilla saa saman tehon vähemmällä määrällä ilmaa.

Näin ainakin omaan mieleen luulisi että tulppa käy kylmempänä etanolin kanssa, johtuen nopeammasta palamisesta ja viileämmästä täytöksestä (enemmän polttoainetta höyrystyy samaan määrään ilmaa). Se etanolin kanssa on vaarana, että laittaa liikaa ennakkoa, MBT sytkästä kun on helppo mennä vieläkin aikaisemmalle. Bensalla nakurajat tulee yleensä vastaan ennen MBT ennakkoa. Dynossa nämä on toki helpompi todentaa kuin tienpäällä.

OEM puolella on aika kovia huippupaineita/sylinteritehoja, kummalta tuntuisi että esimerkiksi Mercedes-AMG heittäisi koneisiin iridium tulppia just for lulz. Luulisi että siellä olisi männät reikiä täynnä muutaman ratakierroksen jälkeen.

Anyway, noista tulpista on Trionictuningin puolella jonkun aikaa jo kokemusta keräilty, eikä hirveästi ole mitään huonoa näkynyt. Jos itse viitsii mennä foorumille ja lukea kyseistä lankaa, voi sieltä löytää aika mielenkiintoistakin infoa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tulpan kylmempi lämpöarvohan tarkoittaa sitä, että sytytystulppa johtaa/siirtää nimenomaan enemmän lämpöä sylinterinkanteen palotilasta, kuin mitä kuumemman lämpöarvon omaava tulppa. Kuitenkin etanolilla suositellaan käyttämään kylmempää tulppaa kuin bensakäytössä, vaikka lämpötila sylinterissä on kuitenkin pienempi kuin bensalla. Niin tähän jos joku tietää vastauksen, niin kiinnostaa kovasti.

OEM puolella platina-iridium tulppia monesti käytetään pidemmän käyttöiän vuoksi, koska nykyisiin moottoreihin on melko työlästä tulppien vaihto. Siten niitä ei tarvitse vaihdella niin usein ja saadaan huoltokustannuksia alaspäin. OEM-puolella ei taida muutenkaan hirveästi etanolivehkeitä olla.. Mielenkiintoista. :idea:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Sytytystulpat - DI-sytytys

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo ostin sytytystulpat ja päädyin noihin alkuperäisiin NGK tulppiin.

Mikähän mahtaa olla se sopivat Brisk-tulppamalli numeroltaan?

Että vielä en käyttänyt mitään erikoistulppia, ajan nyt näillä alkuperäisillä kun autokin tulee tutuksi.
SAAB
Vastaa Viestiin