Tonnarin jarrupalojen vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Tonnarin jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Terve,

Tartteis asentaa uudet jarrupalat tonnariin (-92 CS, ATE:n satulat), että kehtaa lähteä kokeilemaan leimaa. Homma vaikuttaa ainakin teoriassa simppeliltä, mutta mitäs kalua raati suosittelee männän liikutteluun, kun uudet palat on satulassa ja se pitäisi saada mahtumaan takaisin paikalleen? Liikkuuko mäntä "helposti"? Haynes sanoo, että putkipihdeistä voisi olla iloa, mahtaiskos papukaijapihdit ajaa samaa asian? Kommentteja otetaan kiitollisena vastaan, kun en ole tähän päivään mennessä joutunut jarrupaloja satulaan vaihtamaan (Mirafioriin tuli joskus sata vuotta sitten jarrukengät vaihdettua) 8O :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Hommaan käy varmaan monenlaiset pihdit, periaatteessa männän pitäisi liikkua helposti. Vaikeinta vaihtohommassa taitaa olla satulan irrottaminen, kuusioruuvit tuppaavat olemaan aika tiukassa.

Pari viikkoa sitten kävin omaani vaihtamaan paloja. En sattunut löytämään sopivaa kuusiokoloa (olikohan 7 mm:n), joten luovuin leikistä. Perjantaina vaihtoivat ne sitten vuosihuollon yhteydessä, samassa rytäkässä vaihdettiin myös etulevyt.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kumpaan päähän (Etu vai taka)

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Etu päähän vaihdettaessa periaatteessa putkipihdit riittää. Ainoa ongelma on sylinterin liuuttaminen suoraan sisään. Isommilla putkipihdeillä suoraan painaminen on helpompaa.

Takapäässä on huomioitava automaattisen käsijarrusäädön löysääminen ennen sylinterien liikuttelua. Lööysääminen tapahtuu 4mm kuusiokoloavaimella satulan takaa. Säätöruuvi löytyy 14mm (muistaakseni) kiintoavaimella avattavan pultin alta.

Homma on melko simppeli, jos jarrut on kunnossa, eli suojakumit ehjät ja sylinterit ruosteettomat. Itselläni oli vielä kolme vuotta sitten 9000CDE -90, josta meni etusatuloista suojakumit, jonka jälkeen jarrut alkoi jumiutua. Eli kannattaa samalla tarkastaa kumien kunto.

Tarvit lisäksi juuri tuon 7mm kuusiokoloavaimen satuloiden liukutappien avaukseen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Vinka elikkäs puristin on aika oiva työkalu, huomattavasti helpompi hallita kuin putkipihdit.

Sitten kun toteat siinä mäntää liikutellessasi tiivisteiden vuotavan niin männän saa helpoiten ulos kun ottaa satulan irti ja tuuppaa paineilmaa letkun reiästä sisään... mieluiten vaikkapa ihan käsipumpulla, kompurapaineilla saa männän lentämään turhan pitkälle :D

Jarruja kun roplaa niin ei tee pahaa vuodattaa nesteitä pihalle ilmaruuvista pikkasen ja liikutella mäntää muutaman kerran koko liikematkansa... vaikka ei nesteitä aikoisikaan kokonaan vaihtaakaan... ja uutta nestettä säiliöön. Nesteen vaihtuvuus jarrusatuloilla ei ole turhan suuri luonnostaan.

-J-
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kiitoksia vinkeistä! Kaikki palat (siis etu ja taka) ajattelin vaihtaa, käppäriäkin joudun käpälöimään, kun se ei ota kun toiseen takapyörään tällä hetkellä...sain muuten Ferodon palat (orkkis osat) taakse suhteellisen halvalla (0,67€/pari, ovh Motonetissä jotain 21€) :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, eipä ole vielä tarvinnut paloja vaihdella, kun pukkasi kuumeen päälle...Huominen (ke) olis vielä saikkua, pitäsköhän käyttää se hyödyllisesti jarrupalojen vaihtoon :D No, pitää kattella tuota oloa...Pistän "raportin" havainnoistani tänne, kunhan saan palat vaihdettua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kyll

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

CDE tuli Suomeen vasta 1993 mutta oliko tämä tuotu jostain kauempaa?
Ruotsista YK sotilaan mukana. Autossa oli kaikki muut varusteet paitsi webasto ja automaatti. Valitettavasti se oli joskus kolaroitu, joten se ruostui vähän liikaa saumoista.

Jos tiedät mistä saa Saabin väriokoodeja, koska siinä autossa oli koodi 199 (Metalli sininen) ja kaikki Saabin värikoodit alkoi vasta 200:sta ylöspäin

PS. mulla on auton alkuperäinen yksikanavainen vahvistin tallessa, jos jotakuta kiinnistaa. Vahvistin on 1-kanavainen ja liitettävissä vanhempaan Saabin mankkaan. Liitin on joku "oma malli" ja merkki muistaakseni Luxor. Vahvistin oli kuskin puolella tavaratilassa sähköantennin alla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Mikähän

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

RAC:n on. Mistä lyhennys?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Mikähän

Viesti Kirjoittaja AC »

9000LPT kirjoitti:RAC:n on. Mistä lyhennys?
Eikös toi ollu just se takapenkin erillinen ilmastointi, mikä joissakin harvoissa malleissa on.
BMW 320dA Coupe LCI
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Valitettavasti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

tämä varuste ilmeisesti puuttui myös. En ainakaan törmännyt kyseiseen painikkeeseen ACC:ssa. ACC oli kylläkin se versio, jossa oli takaovien puhallukset ja aurinko tunnistin. On mulle ihan uusi varuste tuo RAC.

Takakaiuttimissa oli mielenkiintoinen toteutus, sillä siellä oli 6,5 tuuman elementit viety hattuhyllyltä n.20-25cm pitkien muoviputkien/kartioiden päähan tavaratilaan.

Se värikoodi 199 on edelleen kysymysmerkki, sillä en ole saanut vastausta Saabilta enkä maaliliikkeistä. Väri oli ilta-auringossa violetti ja päivällä tummansininen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Se kyllä löytyi

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Se oli siinä kakkostietokoneessa, kuten myös keskimatkamittari, keskinopeus, kaksi eri tyyppistä trippimittaria ja jotakin muuta.

Autossa ei ollut esimerkiksi penkeissä muistipaikkoja, koska ne tulivat valittavaksi vasta -91.

Kaiken kaikkiaan varusteita oli riittävästi ja niiden kaikkien varusteiden eroja ei joka vuosimallista voi tietää.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5170
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Valitettavasti

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ei ollut

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Vaan kyllä värikoodi oli 199. Sekoittamalla (muistaakseni) 234 väriin hiukan muita värejä, saatiin ainakin oven alareunoihin ns. oikeaa väriä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

8O Ohhoh, kylläpäs tonnarin jarrupaloista saa paljon asiaa, kaikki epäilemättä tuikitärkeää palojen vaihtoa silmällä pitäen :D :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin