Iskarit pohjaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

Iskarit pohjaa?

Viesti Kirjoittaja gis »

Kun en vielä(kään) ysitonnareiden tapoja tarkkaan tunne, niin kysyn: jos ajelette tonnarilla isompaan kuoppaan, niin iskeekö etupään iskarit (havainto kolme kertaa pelkääjän puolelta, kuljettajan puoli ei ole isoihin koloihin sattunut) pohjaan? Siis esim. nopeudelle 80 km/h ja semmoiseen kohtalaiseen monttuun, ei mihinkään äärevän isoon tai terävään... Tai ei kait vain ole jousi poikki tai jotain muuta hämärää... niin pienemmissä kuopissa meno on OK eli kyllä iskarit sentään toimivat...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei mulla ole kyllä pohjanneet isommissakaan kuopissa, ettei vaan olisi jousi väsynyt ja iskari tehoton?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Miten kuvailisit tuota pohjaamista? Ajattelin vain, että pohjaako jousitus ihan selkeästi, vai onko tuo epäilyksesi vain kuuloperäistä? Nimittäin siellä voi olla kyllä sellaisat kolinaa, jonka helposti laittaa pohjaavan jousituksen syyksi, mutta kuvaileppa hieman tarkemmin mitä autossa tapahtuu, onko kolinaa vai jotain muuta.

Ensimmäisenä mullekin tuli mieleen iskarit, eli kovassa iskussa ei vaimennusteho riitä, vaan isku tulee läpi. Yks mikä mulla ainakin kolisee, on kalistuksenvakaajan runkohela, joka on väljä(menossa vaihtoon). Ja voihan se jousen yläpään tukilaakerikin oirehtia, mutta eipä mullakaan tuo tonnari kauaa ole ollut, joten minäkin jään odottelemaan viisaampien vastauksia :)

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

jooh

Viesti Kirjoittaja gis »

kuvaus: iso kuoppa = iso "klonk" ja tuntuu kuin kori löisi renkaaseen kiinni... sen verran häiritsevän kova ääni ja täräys, että hetken kuuntelee, ettei vaan alu - vanteelle tapahtunut mitään. No joo, palailen lukemaan foorumia vajaan viikon loman (ja 2000 - 3000 km:n) jälkeen ja kasson sitten onko tullut muuta mieleen tuolla kuvauksella. Ehkä siihen mennessä ilmat täällä pohjan perilläkin lämpiävät, että pääsee parkkipaikalla tutkaileman ajokkeja. Nyt on loskaa ja kaiken kukkuraksi eilen sateli 5 cm uutta lunta :evil:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos etualatukivarren takahela on kovin loppu, helan takana alatukivarressa kiinni oleva iso prikka ottaa osumaa helan ympärillä olevaan kannakkeeseen. En tiedä minkälainen ääni tuosta voi tulla, omastani vaihdoin ennen kuin osui kovin tukevasti, kumi ei ollut ihan kokonaan vielä rikki, vain parikymmentä tuhatta ajettu. Samoin alatukivarren etukumit voi kolista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin