Moikka,
Mun 202 iivari tonnari vieläkin oireilee huonon käynnin suhteen.
Auto oireilee tyhjäkäynnillä. Joskus kylmäkäynnistys pitää tehdä kaksi kertaa kun ensimmäisellä kerralla sammuu.
Kylmänä saattaa sammua risteykseen kun polkasee kytkimen pohjaan, lämpimänä pysyy juuri ja juuri käynnissä kun painaa kytkimen pohjaan (kierrokset käy tosi alhaalla, melkein sammumispisteellä).
Jos auton ajaa lämpimäksi, niin kierrokset huitelee kaikkialla 950 ja 1300 kierroksen välillä. Joskus kun tulee risteykseen saattaa kierrokset olla lähellä 1500 ja kerran kun polkasee kaasua, niin kierrokset laskee sen jälkeen lähelle oikeata tyjkäyntiä.
Tasakaasu moottorijarrutuksella auto nytkyy edestakaisin, vähän niinku saisi kaasua ja sit kaasu olis taas pois edestakaisin.
Käynti on epätasaista ja piikkailee (ei aaltoile) edestakas 950-1050 kierroksen välillä.
1500km sitten vaihdetut tulpat on hieman nokiset ja kärjistä valkoiset (käykö laihalla?).
Autoon on vaihdettu:
- Alipaineletkut
- Käytetty immu
- Tulpat (NGK)
- Lämpötila-anturi (Bosch)
- Lambda (Bosch)
- Virranjakajan kansi- ja pyörijä (Bosch)
- Uusi orkkis tyhjäkäyntimoottori
- Käytetty kaasuläpänasentotunnistin
Auttakaa miestä ja autoa hädässä, reissu tulossa kohta
9000 käyntiongelmia vielä kerran
- Villesimila
- "Ruisku"
- Viestit: 132
- Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
- Paikkakunta: Helsinki
9000 käyntiongelmia vielä kerran
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Re: 9000 käyntiongelmia vielä kerran
Tyhjäkäyntimoottori! Lepo! Tyhjäkäyntimoottori! Irroita, puhdista, kiinnitä!
TK-moottori (IAC-valve, tyhjäkäyntiventtiili, rakkaalla lapsella on monta nimeä) löytyy B202I:stä muistaakseni imusarjan ja sylinterikannen "välistä", se on sellainen murkula mihin menee sähköjohto ja kaksi letkua, letkuista toinen menee ennen kaasuläppää ja toinen kaasuläpän jälkeen. Tuppaapi likaantumaan ja tökkimään ajan mittaan, mutta kun siitä ajelee sopivia puhdistusaineita (vaikka bräkleeniä) läpi suuntaan ja toiseen venttiilin ollessa eri asennoissa, niin se alkaa siitä yleensä vertymään.
Sitten kun tk-moottori on putsattu, vetreä ja oikein toimiva, niin tyhjäkäynti on todennäköisesti koholla, kun moottori saa paremmin ilmaa. Tässä kohtaa voi ruuvailla tyhjistä pienemmälle kaasuläpän ohituskanavan ruuvista, joka muistaakseni B202I:ssä on vielä olemassa.
TK-moottori (IAC-valve, tyhjäkäyntiventtiili, rakkaalla lapsella on monta nimeä) löytyy B202I:stä muistaakseni imusarjan ja sylinterikannen "välistä", se on sellainen murkula mihin menee sähköjohto ja kaksi letkua, letkuista toinen menee ennen kaasuläppää ja toinen kaasuläpän jälkeen. Tuppaapi likaantumaan ja tökkimään ajan mittaan, mutta kun siitä ajelee sopivia puhdistusaineita (vaikka bräkleeniä) läpi suuntaan ja toiseen venttiilin ollessa eri asennoissa, niin se alkaa siitä yleensä vertymään.
Sitten kun tk-moottori on putsattu, vetreä ja oikein toimiva, niin tyhjäkäynti on todennäköisesti koholla, kun moottori saa paremmin ilmaa. Tässä kohtaa voi ruuvailla tyhjistä pienemmälle kaasuläpän ohituskanavan ruuvista, joka muistaakseni B202I:ssä on vielä olemassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Villesimila
- "Ruisku"
- Viestit: 132
- Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9000 käyntiongelmia vielä kerran
Moikka Aero,
Kiitos viestistäsi. Tosiaan niin kuin mainitsin, niin tyhjäkäyntimoottori on juuri vaihdettu ihan uuteen orkkikseen, joten vahvasti epäilen että se tässä nyt oireilisi?
Kiitos viestistäsi. Tosiaan niin kuin mainitsin, niin tyhjäkäyntimoottori on juuri vaihdettu ihan uuteen orkkikseen, joten vahvasti epäilen että se tässä nyt oireilisi?
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Re: 9000 käyntiongelmia vielä kerran
No perskuta, yritin vieläpä katsoa sitä listasta mutta jotenkin onnistuin ohittamaan. Seison siis korjattuna, pahoittelen. Osuu vain oireet niin kohdalleen ko. osaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Villesimila
- "Ruisku"
- Viestit: 132
- Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9000 käyntiongelmia vielä kerran
Mainittakoon vielä tähän. Oon huomannu, että kone on alkanu hentoisesti nakuttamaan kylmänä. Voisikohan kaiken tämän murheen aiheuttaa vuotava jarrutehostin?
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Re: 9000 käyntiongelmia vielä kerran
Onko tyhjäkäyntimoottorille kytketty nimenomaan tyhjäkäyntimoottorille tarkoitettu johtoliitin? Jossain mallissa oli samalla seudulla useampikin johdonpää, jotka liittimen napaisuuden, johdon pituuden ja sijainnin puolesta pystyy kytkemään tyhjäkäyntimoottorille.
En vaan muista mitä vaihtoehtoisia laitteita sillä suunnalla on. Jos nyt tyhjäkäyntimoottorille kytkettyjen johtojen kyljestä erottuu printatut johtonumerot, numeroita voi verrata kytkentäkaavion tyhjäkäyntimoottorin johtonumeroihin. Tai sitten selvittelee vaikka mittaamalla ihan ruiskuboksin liittimeltä asti.
Edit: selasin etsi-toiminnon kautta omia kirjoituksiani tyhjäkäyntimoottori-hakusanalla. Löytyi aika paljon:-)
Ainakin jos kaasuläpän asentokytkimen johto on vaihtunut ristiin tyhjäkäyntimoottorin johdon kanssa, toimintaedellytyksiä on aika heikosti. Samoin kaasuläpän perussäätö pitää olla oikein, niin että läppä kiinni-asentoa ilmaisevat kontaktit sulkeutuvat silloin kun kaasua ei paineta.
viewtopic.php?p=324987#p324987
search.php?keywords=Tyhjäkäyntim*&terms ... ubmit=Etsi
En vaan muista mitä vaihtoehtoisia laitteita sillä suunnalla on. Jos nyt tyhjäkäyntimoottorille kytkettyjen johtojen kyljestä erottuu printatut johtonumerot, numeroita voi verrata kytkentäkaavion tyhjäkäyntimoottorin johtonumeroihin. Tai sitten selvittelee vaikka mittaamalla ihan ruiskuboksin liittimeltä asti.
Edit: selasin etsi-toiminnon kautta omia kirjoituksiani tyhjäkäyntimoottori-hakusanalla. Löytyi aika paljon:-)
Ainakin jos kaasuläpän asentokytkimen johto on vaihtunut ristiin tyhjäkäyntimoottorin johdon kanssa, toimintaedellytyksiä on aika heikosti. Samoin kaasuläpän perussäätö pitää olla oikein, niin että läppä kiinni-asentoa ilmaisevat kontaktit sulkeutuvat silloin kun kaasua ei paineta.
viewtopic.php?p=324987#p324987
search.php?keywords=Tyhjäkäyntim*&terms ... ubmit=Etsi
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00