Terve taas!
Nyt se auto sitten tempun teki.
Virtalukko alkoi nimittäin jumittamaan, onneksi sattui kotipihassa ja en jäänyt minnekkään muualle.
Eli avain ei käänny virtalukossa ja avain/avainpesä ei mene edes sillain syvemmälle kuten sen kuuluisi normaalisti toimiessaan.
Rattilukko ei ollut aluksi päällä, mutta väänsin sen päälle kun ajattelin että tällä tavalla saisin virtalukon toimimaan. Mutta ei se auttanut.
Itse avain kyllä uppoaa täysin lukkoon, jopa hyvinkin sillä tuossa vähän aikaa sitten voitelin lukkoa lukkoöljyllä, joka herkisti sen toimintaa.
Tämä on ny ensimmäinen kerta kun vika ilmenee, täytyy vielä koettaa tolla vara-avaimella. Mutta auto on jo yli 400tkm ajettu ja molemmat avaimetn yhtäkuluneita. Että mahtaakohan siitäkään olla apua.
Kovasti sitä koetin joka suuntaan avainta liikutella ja rattiakin vääntää. Tuntuu vain että mikään ei vaikuttanut mitään.
Mietityttää/pelottaa taas että kuinka hankalaa ja kallista tuo korjaus on. On täällä kyllä joka lukkoliike, mutta en tiedä onko se erikoistunut auton lukkoihin, taikka juuri Saabin lukkoihin.
Virtalukko jumissa - 9000
Re: Virtalukko jumissa - 9000
Tämä todennäköisesti aiheutti vian. Kaikki lukon sisällä ollut p*ska lähti liikkeelle ja jumitti haitat.
Pura muovit pois rattiakselin ympäriltä ja naputtele lukkorunkoa vasaralla samalla kun kääntelet avainta. Heti kun avain kääntyy, ota lukkopesä pois. En nyt muista enää tarkalleen missä kohtaa, mutta siinä rungossa on pieni reikä josta pitää painaa kuusiokoloavaimella tms. jotta lukkopesän lukituskynnen saa pois tieltä.
Auton saa kyllä käyntiin isolla ruuvarilla ilman lukkopesääkin. Osaava lukkoseppä huoltaa pesän kuntoon uusilla haitoilla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Virtalukko jumissa - 9000
Avainsuurtailta voi löytyä apu. Useimmissa liikkeissä on nykyaikainen avainjyrin, joka voi tunnistaa kuluneestakin avaimesta kooden ja tehdä sen mukasien täsmällisen avaimen. Minule sa auttoi. Sitten pesä irti ja haitat kuntoon tai ainakin viilalla pois haitoista kulumisen takia näkösille jääneet päät. Sitä ennen puhdistus ja voitelu niin että jouset jaksavat painaa haitat myös teeksepäin.
Äärimäisenä hätäkeinona on ohuen liimapintaisen kuparifolion sovittelu avaimeen niin, etei se katkeaisi. Silläkin voi kerran aueta. Lukkopesän saa vain kun avain on keskiasennossa ja pesän lukkotapion pois vääntämällä avaimen ääriasennon yli samalla painasen jousipään sisälle.
Valitettavasti vaan avaimen kaulalle olevat ja ON-asennossa avaimen sisälle lukitsevia haittoa ei oikein saa kun niit'ä on vain viratlukossa. Jos lukkosepilla on, niin loistavaa. Viilailulla saa toimimaan nekin eikä viilailusta johtuva lukon turvaominaisuuden heikkeneminen ole suuri murhe.
Äärimäisenä hätäkeinona on ohuen liimapintaisen kuparifolion sovittelu avaimeen niin, etei se katkeaisi. Silläkin voi kerran aueta. Lukkopesän saa vain kun avain on keskiasennossa ja pesän lukkotapion pois vääntämällä avaimen ääriasennon yli samalla painasen jousipään sisälle.
Valitettavasti vaan avaimen kaulalle olevat ja ON-asennossa avaimen sisälle lukitsevia haittoa ei oikein saa kun niit'ä on vain viratlukossa. Jos lukkosepilla on, niin loistavaa. Viilailulla saa toimimaan nekin eikä viilailusta johtuva lukon turvaominaisuuden heikkeneminen ole suuri murhe.
Re: Virtalukko jumissa - 9000
Joo auto toimitettiin silloin kesällä Procarservicelle Jyväskylään huoltoon / korjattavaksi.
Ongelma ratkesi täysin ja maksoi 160 euroa.
Joku kuminen tiivisterengas yms. oli kyllä tippunut kuskin lattiamatolle, joten ihan täysin täydellisesti remontti ei mennyt sitten.
Tekivät / teettivät uuden avaimenkin, nyt virtalukko pelittää ja on tiukka.
Ongelma ratkesi täysin ja maksoi 160 euroa.
Joku kuminen tiivisterengas yms. oli kyllä tippunut kuskin lattiamatolle, joten ihan täysin täydellisesti remontti ei mennyt sitten.
Tekivät / teettivät uuden avaimenkin, nyt virtalukko pelittää ja on tiukka.
SAAB