ABS valo
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
ABS valo
Tervehdys
Nyt on alkanut ABS valo vilkkumaan. Varsinkin kun aamulla kylmänä lähtee, kääntyy oikealle kadulle, missä pieni koroke niin sen jälkeen vilauttaa ABS valoa. Samoin joskus muutenkin hiljaisessa vauhdissa.
Eihän 89 vuosimallin tonnarissa ole sutimisen estoa? (muuta kuin vaimo)
Toinen ongelma on, että aamulla ekassa käynnistyksessa ABS valo palaa puoli minuuttia ja samoin se punainen jarruissa vikaa valo! Onkohan menossa ABS yksikkö vai mitä?
Völillä tuntuu, että jos repii käsijarrua edes takaisin niin ABS valo sammuu nopeammin?
Taitaa mennä kohta jarruremonttihommiksi ellei ole vain anturivika...
terv,
Timo
Nyt on alkanut ABS valo vilkkumaan. Varsinkin kun aamulla kylmänä lähtee, kääntyy oikealle kadulle, missä pieni koroke niin sen jälkeen vilauttaa ABS valoa. Samoin joskus muutenkin hiljaisessa vauhdissa.
Eihän 89 vuosimallin tonnarissa ole sutimisen estoa? (muuta kuin vaimo)
Toinen ongelma on, että aamulla ekassa käynnistyksessa ABS valo palaa puoli minuuttia ja samoin se punainen jarruissa vikaa valo! Onkohan menossa ABS yksikkö vai mitä?
Völillä tuntuu, että jos repii käsijarrua edes takaisin niin ABS valo sammuu nopeammin?
Taitaa mennä kohta jarruremonttihommiksi ellei ole vain anturivika...
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Haiskahtaa anturivialta. "Huutomerkki" ja ANTI-LOCK valon palaminen n. 30 sek. kylmäkäynnistyksen jälkeen tulkitaan vielä normaaliksi (järjestelmä nostaa paineita). Jos taas tuo huutomerkki valo ilmaantuu esim. kesken ajon lämpimällä koneella, alkaa olla syytä huoleen (paras pysähtyä HETI).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Ok
Hyvä tietää, että paineiden nosto saa kestää hiukan. Tuota ABS valon vilahtelua pitää tutkia. Onneksi huutomerkki ei vilahda ajaessa.
Tuleekohan katsastuksessa hylky jos ABS valo vilahtaa "rullilla" tai rullilta pois ajettaessa? Voi olla tosiaan anturivika tai johto kohta poikki, koska tuntuu, että se tulee auton takapään voimakkaan heilahduksen jälkeen pienessä nopeudessa.
Kerran tuntui tärinää polkimessa ihan hiljaisesa nopeudessa ihan kuivalla ja hiekattomalla asfaltilla ja kyseessä oli lähes pintajarrutus(onkohan sanaa edes olemassa/vertaa pintakaasu).
Noi anturit maksaa uutema aivan maltaita, ainakin Citikkaan. Ne saattaa joskus kuulemma mennä rikki iskari/pyöränlaakeriremontissakin ja asiakas maksaa.
terv,
Timo
Hyvä tietää, että paineiden nosto saa kestää hiukan. Tuota ABS valon vilahtelua pitää tutkia. Onneksi huutomerkki ei vilahda ajaessa.
Tuleekohan katsastuksessa hylky jos ABS valo vilahtaa "rullilla" tai rullilta pois ajettaessa? Voi olla tosiaan anturivika tai johto kohta poikki, koska tuntuu, että se tulee auton takapään voimakkaan heilahduksen jälkeen pienessä nopeudessa.
Kerran tuntui tärinää polkimessa ihan hiljaisesa nopeudessa ihan kuivalla ja hiekattomalla asfaltilla ja kyseessä oli lähes pintajarrutus(onkohan sanaa edes olemassa/vertaa pintakaasu).
Noi anturit maksaa uutema aivan maltaita, ainakin Citikkaan. Ne saattaa joskus kuulemma mennä rikki iskari/pyöränlaakeriremontissakin ja asiakas maksaa.
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Joo olen tarkistanut jarrunesteen pinnan. Se on ok, eikä nestetä ole tarvinnut lisäillä.
Sitä vain aloin miettimään, että milloinhan jarrunesteet on viimeksi vaihdettu. Täytyy varmaan kun seuraavan kerran alkaa jarruille jotain tekemään vaihtaa samalla kaikki nesteet.
Ei ole siitä kokemuksia ABS-jarrullisesta autosta. Onkohan jarrunesteen vaihto samanlainen juttu, kuin perinteisillä jarruilla olevalla autolla?
terv,
Timo
Sitä vain aloin miettimään, että milloinhan jarrunesteet on viimeksi vaihdettu. Täytyy varmaan kun seuraavan kerran alkaa jarruille jotain tekemään vaihtaa samalla kaikki nesteet.
Ei ole siitä kokemuksia ABS-jarrullisesta autosta. Onkohan jarrunesteen vaihto samanlainen juttu, kuin perinteisillä jarruilla olevalla autolla?
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Samalla tavalla siinä on nipat jarrusatuloissa kuin ABSittomissakin. Nesteenvaihto onnistuu paineella säiliöstä. ABS-pumppua voi painamaan vanhat nesteet ulos takajarruista. Takajarrut ovat samaa piiriä, edestä taakse menee vain yksi jarruputki.timolaasonen kirjoitti:Ei ole siitä kokemuksia ABS-jarrullisesta autosta. Onkohan jarrunesteen vaihto samanlainen juttu, kuin perinteisillä jarruilla olevalla autolla?
Aluksi kannattaa imeä mahdollisimman paljon vanhaa nestettä pois säiliöstä, ja täyttää uudet nesteet. Huomaa, että jarrunestesäiliön väliseinät ulottuvat melko ylös. Pidä huolta että säilössä sen piirin lokero, josta lasket nestettä ulos, pysyy riittävän täynnä.
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... bleed.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
-88 tonnari seisoi talven ja kerran kuukaudessa ainoastaan käytin sitä.
Pari viikkoa sitten käynnistin taas. Anti Lock sekä punainen jarruvalo paloi eikä lähde pois millään.
Tuulilasin edessä oli kai abs:n releitä... pumpun sulake oli sulanut paikalleen ja kun sain roippeet irti laitoin uuden 30A sulakkeen. Paloi parin minuutin jälkeen, mutta hyvä niin ettei sulanut mössöksi.
Nestettä oli yli Maxin.
Jarrut toimivat tosi huonosti luonnollisesti...
Tiedän että takapään levyt ovat ainakin täysin ruosteessa ja siellä olevat anturit ovat voineet vaurioitua?
Apua tai linkkejä....
Pari viikkoa sitten käynnistin taas. Anti Lock sekä punainen jarruvalo paloi eikä lähde pois millään.
Tuulilasin edessä oli kai abs:n releitä... pumpun sulake oli sulanut paikalleen ja kun sain roippeet irti laitoin uuden 30A sulakkeen. Paloi parin minuutin jälkeen, mutta hyvä niin ettei sulanut mössöksi.
Nestettä oli yli Maxin.
Jarrut toimivat tosi huonosti luonnollisesti...
Tiedän että takapään levyt ovat ainakin täysin ruosteessa ja siellä olevat anturit ovat voineet vaurioitua?
Apua tai linkkejä....
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=abs
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=abs
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=abs
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Harmi kun en nyt muista mitä vikaa etsittiin, mutta käytin autoni Saabilla tarkoituksena ottaa vikakoodit tietokoneesta ja ne otettiinkin ja analysoitiin, mutta itse vikaa se ei kerro, tulkinnan varaa jäi vielä sen verran paljon, et oli aivan sama kävikö siellä vai ei sama työ kuitenkin etsiä ja kokeilla ja luulla sekä arvailla, näin se ukko siä Saabilla tulkitsi tilanteen.et kirjoitti:Kiitos.
Pystyykö Saabilla saada tietoa viasta kun laittaa tietokoneeseen kiinni vai kertooko ainoastaan et ABS rikki?
Vieläkin on sellainen tunne, et mitä sillä vikakoodilla on sit merkitystä tietokoneen kanssa ???
Näin ruohonjuuri tasolla ajattelin, et onpa hieno peli, kun viatkin löytyvät nykyään tosta vaan tietokoneen avulla.
Palaahan mullakin Abs valo säännöllisen epäsäännöllisesti monta kertaa päivässä syttyy ja sammuu. Korjaamolla sanoivat et täytys noi jarrut putsata niin ei pala. Haittaako se jarrutusta ? Ei haittaa, toisin sanoen ei merkitystä, joten annan sit palaa vaan, sit kun taas on ylimääräistä rahaa niin saatankin viedä korjaamolle korjattavaksi, ettei valo palaisi.
Toinen valo joka myös on alkanut palaa silloin tällöin on "chek engine" valo.
Antaa viitteitä siitä, että sytytysjärjestelmässä tai bensan syötössä on jotain häikkiä, huoltokirjan mukaan ei haittaa ajoa, -vielä, mutta olisi syytä käydä korjaamolla.
Noita vikoja kun pohdin niin ajattelen, et joku paikka rikkuu aikanaan ja mennään sit pakolla korjaamolle, niin tuleehan vikakin paikannettua samalla.
Toinen valo joka myös on alkanut palaa silloin tällöin on "chek engine" valo.
Antaa viitteitä siitä, että sytytysjärjestelmässä tai bensan syötössä on jotain häikkiä, huoltokirjan mukaan ei haittaa ajoa, -vielä, mutta olisi syytä käydä korjaamolla.
Noita vikoja kun pohdin niin ajattelen, et joku paikka rikkuu aikanaan ja mennään sit pakolla korjaamolle, niin tuleehan vikakin paikannettua samalla.
Ok.
Vaihdoin pumpun sulakkeen muutaman kerran ja alkoi sulake kestää. Jarrunesteen pinta lähti laskemaan min ja maxin välille joten yllätykseksi Anti Lock oli sammunut sekä punainen jarruvalo.
Ehkä paras unohtaa koko asia jos valot sammuun muutaman kymmenen sekunnin kuluttua käynnistyksestä... eipä varmaankaan kannata seisottaa autoa puolta vuotta ulkona...
Vaihdoin pumpun sulakkeen muutaman kerran ja alkoi sulake kestää. Jarrunesteen pinta lähti laskemaan min ja maxin välille joten yllätykseksi Anti Lock oli sammunut sekä punainen jarruvalo.
Ehkä paras unohtaa koko asia jos valot sammuun muutaman kymmenen sekunnin kuluttua käynnistyksestä... eipä varmaankaan kannata seisottaa autoa puolta vuotta ulkona...