Jäähdyttimen tuuletin - 9000

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Jäähdyttimen tuuletin - 9000

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Tässäpä kirjoitellaan jähdyttimen tuulettimesta, taikka miksi sitä nyt sitten kutsutaankaan.

Itellä toimii moitteetta tuossa ysitonnisessa, tuohan on releellä kytkettty ja naksauksen voi kuulla kun puhallin kytkeytyy.

Lämpömittarista katsoen aikas aikaisessa vaiheessa jo laittaa tuon puhaltimen päälle, mutta näin on ollut muissakin Saabeissa jo aikaisemmin.

Vähän kyllä ihmetyttää että tämä puhallin on tässäkin mallissa yksinopeuksinen, kyseessä on ihan suomi-auto, joten kyseessä pohjolan markkinoille tarkoitettu versio.

Kun eikö joissakin ysitonnisissa ole se puhallin useampi nopeuksinen? Siis ainakin kaksinopeuksinen?

Siellä reletaulussa moottoritilassa on kyllä paikka toisellekin releelle, jossa maininta jostain toisesta puhaltimen nopeudesta. Mutta saako sitä toimimaan vaan laittamalla sinne releen? Uskaltaako semmoista tehdä? Vai tuleeko siitä vain haittaa?

Joka tapauksessa tuo yksikin nopeus riittää, mutta että aika herkästi se puhallin pyörii.
SAAB
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jäähdyttimen tuuletin - 9000

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei sen nyt mikään yliherkkä pitäisi olla. Jos tuntuu siltä että mittari on liian alhaalla flektin käynnistyessä ja/tai ajossa, niin saattaa osua roikkuvan viisarin syndrooma autoon. Tähän tyypillisiä vikoja on mittariston sisällä lämpömittarin ruuvien löystyminen (akku irti, mittaristo pöydälle, tarpeeksi pitkälle purkaen ja kasaten) sekä mittarin anturin (muistaakseni kannen päässä, mutta en vanno) väsähtäminen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin