Moottorin nosto, imusarja irroitus?
Moottorin nosto, imusarja irroitus?
Nyt tarkoitus poistaa moottori MY91 turbotonnarista (manuaali, ei ilmastointia, ei ABS) kytkinrempan ja moottorin remmi, laturi ja tiivistevaihdon takia.
Imusarjan alla on hankalasti irroitettavia johtoja mm. suuttimille ja niiden maadotukset. Kannattaako imusarja irroittaa ja jättää autoon kiinni?
Oliko niin että vetareita ei tarvitse irroittaa navoista eikä tukivarsia irroittaa vaan tripodit luiskahtaa vaihdelaatikosta ulos kun irroittaa sisäpään kumit ja nostaa varovasti vetareita liikuttaen?
Jotain muuta huomioitavaa? Minulla on Haynes manuaali apuna ja joku netistä löytynyt check-lista.
Onko laturin laakerinvaihdossa jotain erikoista huomioitavaa?
Imusarjan alla on hankalasti irroitettavia johtoja mm. suuttimille ja niiden maadotukset. Kannattaako imusarja irroittaa ja jättää autoon kiinni?
Oliko niin että vetareita ei tarvitse irroittaa navoista eikä tukivarsia irroittaa vaan tripodit luiskahtaa vaihdelaatikosta ulos kun irroittaa sisäpään kumit ja nostaa varovasti vetareita liikuttaen?
Jotain muuta huomioitavaa? Minulla on Haynes manuaali apuna ja joku netistä löytynyt check-lista.
Onko laturin laakerinvaihdossa jotain erikoista huomioitavaa?
9000 2.0i MY90 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
Re: Moottorin nosto, imusarja irroitus?
lootan ottasin kp pyöränaukosta ulos ja samalla tulee tilaa laturin heiluttelun tiimoille.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Moottorin nosto, imusarja irroitus?
Eli kone saa jäädä konehuoneeseen "roikkumaan". Voisihan sen noinikin tehdä. Tiivisteiden vaihto hankaloituu mutta voi olla että aikaa sästyy näinkin.
Eli paljonko tuota kp pyöränaukkoa pitää raivata että loota tulee ulos? Nyt auto pukeilla ja turhia osia irroitettu tieltä pois, kp sisälokaria ei ole tosin edes irroitettu. Saako laatikon vedettyä sivulle sen verran että saa alta tiputettua pois?
Kuinka nuo imusarjan tienoilla olevat johdot on tarkoitus oikeesti irroittaa?
Eli paljonko tuota kp pyöränaukkoa pitää raivata että loota tulee ulos? Nyt auto pukeilla ja turhia osia irroitettu tieltä pois, kp sisälokaria ei ole tosin edes irroitettu. Saako laatikon vedettyä sivulle sen verran että saa alta tiputettua pois?
Kuinka nuo imusarjan tienoilla olevat johdot on tarkoitus oikeesti irroittaa?
9000 2.0i MY90 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
Re: Moottorin nosto, imusarja irroitus?
Kuvatarina vaihteiston irrotuksesta (vm tosin lyhytlohko, mutta olennaislta osin sama periaate pitkälohkossakin): https://saab9000.com/procedures/powertr ... eplace.php
Et maininnut mikä on se tiiviste, jonka vaihto edellyttää sen moottorin irrottamisen.
Korjaamokirjoja kokoelmasta http://findingsaabparts.com/9000/ :
Vaihteisto & kytkin:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... Ipx2HB2czb
Moottori:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... tLKC3CHop8
Et maininnut mikä on se tiiviste, jonka vaihto edellyttää sen moottorin irrottamisen.
Korjaamokirjoja kokoelmasta http://findingsaabparts.com/9000/ :
Vaihteisto & kytkin:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... Ipx2HB2czb
Moottori:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... tLKC3CHop8
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Moottorin nosto, imusarja irroitus?
olikos se niin jotta kaarilista sis lok ja tolppa veke et on riittävästi tilaa sit kone tukien rhs rauta jonka päihin käy mainiosti esim v4 koneen laturin raudat ja ne sovitetaan lokarin uraan rukkasen kera
sit lootaa kikotellen veke ja tukipakettia voi hakea tuosta rodista jos ei jaksa kannatella. samalla tullaan vaihtaneeksi kampuran stefakin sekä lootan vetarien pienet sekä se iso ohut o rinksi mikä kuitenkin mehii 


saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Moottorin nosto, imusarja irroitus?
No nyt kävin autolla ja selvä juttu nuo sähköt, eli töpseli akvaariosta irti niin silä selvä.
Tarkoitus laittaa auto siistiin kuntoon niin samalla vaihtaa nuo moottorin tiivisteet jotka yleensä vuotavat ja putsata öljypohja, sen takia nostan koneen ulos niin saa rauhassa putsata ja vaihdella tiivisteitä.
Tarkoitus laittaa auto siistiin kuntoon niin samalla vaihtaa nuo moottorin tiivisteet jotka yleensä vuotavat ja putsata öljypohja, sen takia nostan koneen ulos niin saa rauhassa putsata ja vaihdella tiivisteitä.
9000 2.0i MY90 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
Re: Moottorin nosto, imusarja irroitus?
Samalla saat helpommin puunata sen konehuoneenkin tikkiinsä, sekin meinaan helpottuu aika paljon kun kone on pois edestä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Moottorin nosto, imusarja irroitus?
Hyvä muista ottaa kuvia hommasta ja liittää ne tänne muilleSandels kirjoitti: ↑Pe Heinä 19, 2024 10:52No nyt kävin autolla ja selvä juttu nuo sähköt, eli töpseli akvaariosta irti niin silä selvä.
Tarkoitus laittaa auto siistiin kuntoon niin samalla vaihtaa nuo moottorin tiivisteet jotka yleensä vuotavat ja putsata öljypohja, sen takia nostan koneen ulos niin saa rauhassa putsata ja vaihdella tiivisteitä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Moottorin nosto, imusarja irroitus?
Automaatissa sopii kone yläkautta pois,lyhyt "kytkinpaketti".Irroitin kannen ensin pois ja tiputin ohjaust.letkujen varaan myös laturi pois.Turbo jäi letkujen varaan sekä ilmastointi.Vähän hirvitti imusarjan väleistä väännellä ruiskujen kankistuneet virtajohdot.Moottori kasaan.Ensi käynnistys kone rytki kuin nokka olis hampaan pielessä,ei ollut.Ajoin leimalle nyki mennessä,että tekarit ei pysynyt suussa,enen katsastusasemaa alkoi käydä nätisti ja leima ilman mitään huomauttamista.Paluu kotiin 30 kilsaa yhtä rytkimistä,No aloitin helpommasta päästä ja otin peräkontissa 20 vuotta varaosana olleen sytkäkasetin ja siihen loppu nykimiset,Se ihmetyttää,että sytkä hajos hyllyssä remontinaikana,sytkä oli pystyssä kokoajan ettei puolissa öljyt valu yläkertaan.Ekastartissa alkoi jyristään.Liekkö sattumaa sytkän osittainen hajoaminen.Tartis koitta laittaa takaisin alkup. ja katsoa palaako vaiva.