9000 CS/CSE koska tuli myyntiin ?
9000 CS/CSE koska tuli myyntiin ?
koska tuli ekat CS / CSE matalalla keulalla markkinoille ?
ilmeisesti on saanut
2,0 vapari
2,3 vapari
2,0 turbo
2,3 turbo
korjatkaa, jos tarpeen
tarkemmat versiotiedotkin tarpeen
ilmeisesti on saanut
2,0 vapari
2,3 vapari
2,0 turbo
2,3 turbo
korjatkaa, jos tarpeen
tarkemmat versiotiedotkin tarpeen
Esiteltiin 1991 vuosimallina 1992!
Paremmin varusteltu CSE tuli rinnalle muistaakseni saman tien (se mitä kaikkea E-kirjain toi lisää, vaihteli vuosien varrella, mutta alkuvuosina esim. ACC-ilmastointi kuului vain E:hen). Samalla "vanha" viistoperämalli muuttui hinnastossa 9000 CC:ksi. Pääosin autoissa ei tuota CC:tä merkitty näkyviin, mutta sellaisenkin olen kyllä nähnyt...Mimmi kirjoitti:Vuosimalliin -92 tuli CS. Itsellä on/oli 17.12 91 rekisteröity CS 2,0i aut.
Sekaannusta aiheuttaa kai se, että vanhaan viistoperätettiin maski vinommaksi (CD-maski) vasta juuri ennen CS:n tuloa eli muistaakseni vain vuosimallissa 1991 on tuo korkeampi viistokeula (ja tietysti 92-93 CC-malleissa, joita sai sitten enää perusmallina eli 2,0i16 koneella). Siihen asti siis CD:ssä oli vino mutta korkeampi maski ja viistoperässä alkuperäinen pystympi malli.
Toinen sotku voi johtua myös siitä, että vuosimallissa -95 myös porrasperäinen CD sai CS:n matalakeulaisen maskin. Tällöin myös vilkun lasit muuttuivat kirkkaiksi. CD:n viimeinen vuosimalli oli sitten -97, kun taas CS:ää valmistettiin vielä vuosimallina -98.
Alkuunsa oli B202 i16 ja B234 i16 ja HPT. En koskaan ole nähnyt B202 2.0HPT:tä CS korissa... oliko niitä?
-93 tuli vielä lisäksi B234 Aero
Muistaakseni -94 (-95?) poistui B202 ja tilalle tuli B204. Uusi moottorivalikoima oli B204 i16 ja LPT sekä B234 LPT, HPT ja Aero. Samalla taisi tulla Griffin mallin moottoriksi opeliskin 3.0V6, iivarina tietysti.
B204 LPT:n rakenne muuttui ensimmäisen mallivuoden jälkeen, mutta muuten koneet pysyivät samana loppuun asti.
-J-
-93 tuli vielä lisäksi B234 Aero
Muistaakseni -94 (-95?) poistui B202 ja tilalle tuli B204. Uusi moottorivalikoima oli B204 i16 ja LPT sekä B234 LPT, HPT ja Aero. Samalla taisi tulla Griffin mallin moottoriksi opeliskin 3.0V6, iivarina tietysti.
B204 LPT:n rakenne muuttui ensimmäisen mallivuoden jälkeen, mutta muuten koneet pysyivät samana loppuun asti.
-J-
Olen jostain etelästä raahattua tonnaria koeajanut, oli -95 2.0 ja täyspaine (ja vähän enemmänkin, oli varmaan joku steg 1 kiinni kun iloisesti meni punaiselle paineet..)Jussi kirjoitti:Alkuunsa oli B202 i16 ja B234 i16 ja HPT. En koskaan ole nähnyt B202 2.0HPT:tä CS korissa... oliko niitä?
-J-
Italiassa on myyty aerona 2.0T:tä, muuten kait vastasi "aitoa" paitsi sisusta joka oli tavallinen (nahka) ja kone eri..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Saab myi tehtaan omia virityssarjoja... tai myyhän se tavallaan vieläkin.Olen jostain etelästä raahattua tonnaria koeajanut, oli -95 2.0 ja täyspaine (ja vähän enemmänkin, oli varmaan joku steg 1 kiinni kun iloisesti meni punaiselle paineet..)
Italiassa on myyty aerona 2.0T:tä, muuten kait vastasi "aitoa" paitsi sisusta joka oli tavallinen (nahka) ja kone eri..
Mallisto vaihtelee markkina-aluettain, esim Italiassa tuota 2.0T:tä on myyty vero- ja vakuutusmaksu juttujen vuoksi. Saabin kaltaiselle valmistajalle nuo eri tehoversiot on lähinnä ohjelmistoteknisiä temppuja, joten autoja on helppo räätälöidä eri markkina-alueille.
Onkohan Suomeen myyty suoraan 2.0T CS:ää, minulle ei ole koskaan tullut vastaan.
Noita virityksiä olen kyllä nähnyt, itselläkin on 2.0LPT CDE, joka on alun pitäen katsastettu muutetulle teholle... tosin 185 hp:lle ja nyt on kuitenkin matkan varrella tullut BSR:n steg 1 poksi.
-J-
Jep mulla on CSE mutta siinä ei oo nahkoja, muuten kyllä on kaikki. Vaihteenvalitsimen ympäriltä ja ovista puuttuu jalopuu vaikka kojelaudassa onkin Ilmeisesti toi E on ollu semmonen könttävarustelupaketti. CS on ollu karsittu mutta siihen on saanu tietysti kaiken mahdollisen ottaa yksitellen. Tiedä sitten onko ollu jotain veroteknisiä seikkoja miksi kannattais ottaa mahdollisimman paljon yksittäisiä lisävarusteita. Oiskohan eri vuosimalleista ja niiden varusteluista jossain kattavaa taulukkoo?Mimmi kirjoitti:Kyllä minulla -92 CS:ssa on ACC, sähköikkunat, vakionopeuden säädin, keskuslukko ja sumarit. Siinä taas ei ole valaistuja meikkipeilejä, nahkoja eikä sähköantennia. Aluvanteista en tiedä, kun alkuperäinen tehtaan tilauslappu ei kerro sitä.
Takaspoikka puuttuu ja puskurit ovat mustat.
Vielä vähän...
Alusta saakka myös CS:ään sai lisävarusteena melkein kaikki E-kirjaimen mukanaan tuomat herkut, mutta jos tahtoi ne kaikki, oli halvempaa ostaa kerralla CSE. Eli CS ACC:lla on hyvinkin yleinen, mutta siihen on mielestäni ihan loppuun saakka ilmastointi pitänyt hankkia erikseen tilaamalla tai jonkin paketin osana.
2.3-litraisiin tuli isompia muutoksia noin vuonna 1994 (93 oli vielävanhoja ja kaikki 95 uudempia, mutta 94 en ole ihan varma) jonka jälkeen venttiilien ja tasapainotusakselien murheet olivat historiaa. Sen sijaan DI-boksiongelmaan törmäsin itsekin aikanaan ja ainoa lääke oli vaihtaa koko boksi. Sen jälkeen onkin sitten mennyt hyvin...
Silloin kun aikanaan itse hankin tonnaria, törmäsin sellaiseen kummajaiseen kuin 9000 CS 2.0 S vuodelta 1993. Tehokin oli mielestäni 145 hv ihan kuin 900S:ssä. Eli silloin jo tarjottiin ensimmäisiä kahden litran matalapaineturboja, mutta malli yleistyi kunnolla vasta 1996 alkaen 2,0t -versiona, jolloin samalla 2,3i jäi pois.
Muistaako kukaan, millä aikavälillä tuo vanhempi versio pienemmästä matalapaineturbosta oli myynnissä?
2.3-litraisiin tuli isompia muutoksia noin vuonna 1994 (93 oli vielävanhoja ja kaikki 95 uudempia, mutta 94 en ole ihan varma) jonka jälkeen venttiilien ja tasapainotusakselien murheet olivat historiaa. Sen sijaan DI-boksiongelmaan törmäsin itsekin aikanaan ja ainoa lääke oli vaihtaa koko boksi. Sen jälkeen onkin sitten mennyt hyvin...
Silloin kun aikanaan itse hankin tonnaria, törmäsin sellaiseen kummajaiseen kuin 9000 CS 2.0 S vuodelta 1993. Tehokin oli mielestäni 145 hv ihan kuin 900S:ssä. Eli silloin jo tarjottiin ensimmäisiä kahden litran matalapaineturboja, mutta malli yleistyi kunnolla vasta 1996 alkaen 2,0t -versiona, jolloin samalla 2,3i jäi pois.
Muistaako kukaan, millä aikavälillä tuo vanhempi versio pienemmästä matalapaineturbosta oli myynnissä?