Moottorin lämpömittarin outo käytös - 9000

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Moottorin lämpömittarin outo käytös - 9000

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Nytpä keskustellaan tuosta Saab 9000 autojen moottorin lämpömittarin oudosta näyttämästä ja oudosta käytösestä.

Sitä on myös ysitonnisen tyyppiviaksikin mainittu tuota liian vähän näyttävää, eli roikkuvaa, lämpömittaria.

Eli tässä omassa autossa tuo lämpömittari ei juuri nouse kovin ylös, korkeintaan 1/3-osa sinne keskialueelle. Ensinnäkin auto tuntuu lämpeävän mittarin mukaan hitaasti ja käyvän aina vajaalämpöisenä.

Kun auto on ajossa täysin lämmennyt niin pysäyttämällä auton sen viisarin saa nousemaan sinne 1/3-osaa keskialueelle. Mutta sitten taas kun lähdetään liikkeelle niin tapahtuu kummia / outo käytös alkaa.

Ainakin moottoritie ajossa ja ulkoilman lämpötilan ollessa noin 0 luokkaa, laskee moottorin lämpömittarin viisari takaisin sinne kylmälle alueelle. JA siellä se vauhdissa myös pysyy, välillä tuntuu että se on melkein ihan pohjassa.

Auton pysäyttäminen ja käyttäminen esim tankkaaminen nostaa taas viisaria ylöspäin, mutta kun päästään isolle tielle niin mittarin näyttämä tipahtaa.

Onko aihetta epäillä mittarin vian lisäksi mahdollista termostaattivikaa?

Itsellä auto on ollut vasta niin vähän aikaa että kokemusta eri lämpötilaolosuhteista ei ole.
SAAB
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Moottorin lämpömittarin outo käytös - 9000

Viesti Kirjoittaja aero »

Käynnistä auto kylmänä ja tarkkaile ylävesiletkun lämpiämistä. Jos se lämpiää moottorin mukana, termari vuotaa. Jos termari ei vuoda, ylävesiletku pysyy selvästi konetta viileämpänä kunnes termari aukeaa.

Mittariston löysien ruuvien ja vuotavan termostaatin lisäksi roikkuvaa lämpömittaria voi aiheuttaa viallinen lämpöanturi. Mulla joskus osui kaikki 3 vikaa samaan autoon.

Olikohan '95 vai '96, josta eteenpäin on ratin alla OBD-tökkeli, josta saa EOBD-testerin livedatana näkyville moottorinohjauksen käsityksen moottorin lämpötilasta. Se tulee eri anturilta ja voi hyvinkin kertoa parempaa totuutta. Toki jos se on synkissä mittarin kanssa, on termostaatti vahva epäilty.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin