Jarrujen ilmaus - 9000
Jarrujen ilmaus - 9000
Terve taas!
Tässäpä keskustellaan jarrujen ilmauksesta jarru remonttien jälkeen ja jarrunesteiden vaihdosta myös.
Jarrunesteet on tärkeää vaihtaa säännöllisin väliajoin, etteivät ne kosteutta kerätessään ala syövyttämään jarrujärjestelmän osia ja että nesteen kiehumispiste pysyy riittävän korkeana, jolloin jarrujen häipymistä voimakkaissa jarrutuksissa ei esiinny. Tärkeä turvallisuusasia siis.
Mutta miten nuo ysitonnisen jarrut ilmataan?
Kyseessähän on noi loppupään 1997-1998 tonnarit, joissa on ABS+3 jarrujärjestelmä.
Onko jotain juttuja ettei jarrupumppua / ABS-pumppua saa ylikuoromittaa?
Jarrunesteenä ajattelin käyttää jotain hyvää jarrunestettä.
Tässäpä keskustellaan jarrujen ilmauksesta jarru remonttien jälkeen ja jarrunesteiden vaihdosta myös.
Jarrunesteet on tärkeää vaihtaa säännöllisin väliajoin, etteivät ne kosteutta kerätessään ala syövyttämään jarrujärjestelmän osia ja että nesteen kiehumispiste pysyy riittävän korkeana, jolloin jarrujen häipymistä voimakkaissa jarrutuksissa ei esiinny. Tärkeä turvallisuusasia siis.
Mutta miten nuo ysitonnisen jarrut ilmataan?
Kyseessähän on noi loppupään 1997-1998 tonnarit, joissa on ABS+3 jarrujärjestelmä.
Onko jotain juttuja ettei jarrupumppua / ABS-pumppua saa ylikuoromittaa?
Jarrunesteenä ajattelin käyttää jotain hyvää jarrunestettä.
SAAB
Re: Jarrujen ilmaus - 9000
Loppupään tonnareissa ei ilmauksen suhteen ole mitään ihmeellistä. Se tapahtuu perinteisellä tavalla pumppaamalla ilman käynnistysvirtoja.
90-luvun alun tonnareissa joissa oli TCS ja/tai ABS MARK II, niin takajarrut ilmataan pumppua käynnistämällä ja tässä oli tietty käynti- ja lepoajan suhde.
Ehdottomasti paras tapa ilmaukseen on hankkia ilmaustyökalu jossa on oma säiliö. Tämä kytketään letkulla jarrunestesäiliöön. Sitten vaan nipat vuorotellen auki. Järjestyksellä ei ole väliä kun ilmaa ei pääse järjesetelmään missään vaiheessa. Eka nispasta valutetaan nestettä sen verran että säiliön neste on varmasti kokonaan uutta nestettä. Muista sitten otetaan ulos jarusylinterin ja putkiston sisältämä määrä. Sitten lopuksi vielä kytkimen työsylinterin ilmausnipalle sama juttu.
Ilmauslaite maksaa itsensä takaisin jo yhdellä käytytökerralla.
https://www.virtasenkauppa.fi/kasitoimi ... gKmMvD_BwE
90-luvun alun tonnareissa joissa oli TCS ja/tai ABS MARK II, niin takajarrut ilmataan pumppua käynnistämällä ja tässä oli tietty käynti- ja lepoajan suhde.
Ehdottomasti paras tapa ilmaukseen on hankkia ilmaustyökalu jossa on oma säiliö. Tämä kytketään letkulla jarrunestesäiliöön. Sitten vaan nipat vuorotellen auki. Järjestyksellä ei ole väliä kun ilmaa ei pääse järjesetelmään missään vaiheessa. Eka nispasta valutetaan nestettä sen verran että säiliön neste on varmasti kokonaan uutta nestettä. Muista sitten otetaan ulos jarusylinterin ja putkiston sisältämä määrä. Sitten lopuksi vielä kytkimen työsylinterin ilmausnipalle sama juttu.
Ilmauslaite maksaa itsensä takaisin jo yhdellä käytytökerralla.
https://www.virtasenkauppa.fi/kasitoimi ... gKmMvD_BwE
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Jarrujen ilmaus - 9000
Itse olen ominpäin ilmaillut ihan vaan Bilteman takaiskuventtiilisarjalla ja pikku pullolla.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017001
Tuosta siis letkun toinen pää ilmausnippaan, toinen pää takaiskuun.
Pulloon muutama sentti jarrunestettä, pullo roikkumaan satulan viereen ja takaisku pulloon nestepinnan alapuolelle.
Jarrunestesäiliö piri pintaan, nippa pikkusen auki ja pumppailemaan, huolehtien, ettei pääse säiliö tyhjentymään, eikä tuo pullo tule yli.
Toistaiseksi on näillä keinoin onnistunut yksinpäin.
Sitte jos kaveri löytyy, niin onnistuu tietenki ihan perus: "paina -> auki -> kiinni -> vapauta" metodilla.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017001
Tuosta siis letkun toinen pää ilmausnippaan, toinen pää takaiskuun.
Pulloon muutama sentti jarrunestettä, pullo roikkumaan satulan viereen ja takaisku pulloon nestepinnan alapuolelle.
Jarrunestesäiliö piri pintaan, nippa pikkusen auki ja pumppailemaan, huolehtien, ettei pääse säiliö tyhjentymään, eikä tuo pullo tule yli.
Toistaiseksi on näillä keinoin onnistunut yksinpäin.
Sitte jos kaveri löytyy, niin onnistuu tietenki ihan perus: "paina -> auki -> kiinni -> vapauta" metodilla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: Jarrujen ilmaus - 9000
Vaihtoon on tuo kunnollinen ilmauslaite ihan siisti peli. itse kyllä ollu niin laiska, mutten kiireinen, että olen nypänny säiliöstä vanhat vähiin, uutta tilalle, napannu nipan kerrallaan auki ja antanu valua sen aikaa, että neste kirkastuu ja sitte sama kaikille pyörille. Ottaa toki kotvasen aikaa, kun kestää valua itsekseen.
Samalla metodilla oon täyttäny alkuun tyhjennetyn järjestelmän, paitsi että kaikki nipat auki, säiliöön nestettä ja odotellu että alkaa valumaan. Sitä mukaa kun alkaa valua laittanu nippoja kiinni.
Onnistunu joka kerta, eikä ole tarvinnu ees ihan hirveenä ilmailla.
Toistaseksi ainut ilmaus, joka on tuottanu päänvaivaa on ollu kuupan kytkin, joka kait pitäis ilmata alhaaltapäin, mutta on seki onnistunu pikku poljinkikkailulla saada ilmattomaksi.
Samalla metodilla oon täyttäny alkuun tyhjennetyn järjestelmän, paitsi että kaikki nipat auki, säiliöön nestettä ja odotellu että alkaa valumaan. Sitä mukaa kun alkaa valua laittanu nippoja kiinni.
Onnistunu joka kerta, eikä ole tarvinnu ees ihan hirveenä ilmailla.
Toistaseksi ainut ilmaus, joka on tuottanu päänvaivaa on ollu kuupan kytkin, joka kait pitäis ilmata alhaaltapäin, mutta on seki onnistunu pikku poljinkikkailulla saada ilmattomaksi.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: Jarrujen ilmaus - 9000
Omaan m97 tonnariin kun vaihdoin taakse menevät jarruputket ja letkut, niin ilmaus sujui helposti tällä:
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... ct=75-1000
Tietysti pitää olla myös paineilmakompura käytössä. Mutta tuolla onnistuu ilman toisen henkilön apua.
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... ct=75-1000
Tietysti pitää olla myös paineilmakompura käytössä. Mutta tuolla onnistuu ilman toisen henkilön apua.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Jarrujen ilmaus - 9000
Ääni tälle. Oon käyttäny tollasta monta vuotta, eri merkkisissä autoissa. Helppo käyttää. Ilmat poistuu jarrujärjestelmästä varmasti.
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarrujen ilmaus - 9000
Tuollaiseen säiliöön puhaltavaan pitää panostaa seuraavaksi. Tuo ilmauspallero ollu kymmenen vuotta mut se imee kierteen kautta ilmaa ni vääristää ilmausta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Jarrujen ilmaus - 9000
Tämän takii hommasin tuon paineilmauslaitteen
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD