Jakopään remontti + koko muun koneen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Jakopään remontti + koko muun koneen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Asia koskee kylläkin 9-5:ttä mutta myös tulevaa tonnarin koneprojektiani..
Siis nokkapyörät olivat irti, eikä ketju ole päässyt tipahtamaan alarattaalta, ja ketju oli parilla nippusiteellä per pyörä kiinni pyörissä, eli jako on kohdallaan.. ketju on kuitenkin aika hemmetin kireällä, joka paikasta, mikäs mättää? Olen pyörittänyt konetta about 10 kierrpsta joten "tyhjät" pitäisi olla pois ketjusta.. ketjunkiristin oli irti, olisiko se painunut liian kireälle sitä laitettaessa takaisin tms?
WIS antaa niin ympäripyöreitä ohjeita jottta ajattelin kysyä teiltä viisailta saabisteilta kuinka kiristin laitetaan oikeaoppisesti paikalleen, kokonaisena vaiko ensin se iso mörittkä ja sitten se pääty tulpaa jousineen :)
Tokihan se venyy, siitä ei ole pelkoa mutta olisi kiva ennakoida mitä ei_niin_kivaa on seurauksena jos tuollaisenaan päräytän käymään = ei enää yhtään vastoinkäymistä tarttis tulla :!:
Pikaisia neuvoja kaipaillen :D
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Touko 30, 2005 18:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Onnea. Kiristin on nyt ääriasennossa :cry:
Kiristimestä pitää ottaa jousi veks ja painaa se talla aivan sisään, sit kiristin paikalleen ja viimeisenä jousi.

Nimimerkillä yhden priiman jakopään vit*iks söhrännyt :oops:
9000 CD 2.3 -90
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset neuvostasi, ehdin jo diagnosoida saman asian, talla oli tullut lähes kaikki ulos (olisko ollut enää 3-4 pykälää varaa kiristyä lisää.
Ilmeisesti jotenkin sain ähellettyä sen tallan liian sisään kun sitä kuppia yritin tunkea jousen kanssa paikalleen, tai sitten tuo kiristin oli liimautunut siihen ohjuriin kiinni, oli nimittäin tuo kiristinkin aivan hemmetinmoisessa öljylietteessä/karstassa, itse asiassa sinne meni tonnarin kiristin joka oli puhdas, täytyy putsata tuo 9-5:n kiristin ja lyödä aikanaan tonttuun.
Kaikkialle se saamarin liete osaakin kulkeutua :evil:
No tulipa putsattua sekin, oli nimittäin ne kiristimen hampaatkin niin taturassa etten tiedä olisiko kiristynyt enää lainkaan, kovaa tavaraa oli hampaiden välissä.
Edit: en ymmärtänyt tuota onnea-kehoitusta, ei kait tuossa ollut mitään onnittelemisen aihetta enkä mielestäni tehnyt niin suurta "mokaa" jotta vinoilemiseenkaan olisi aihetta? 9-5:sä tuo kiristin on v-mäisesti upotettu alumiinisen moottorin ylätuen sisään, joten sinne ei pääse edes näkemään, onneksi oli tuo tonttu tuossa referenssinä.
Ketju oli selvästi liian kireällä, mutta nyt se vaikuttaa normaalilta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Okei kerrataanpa vielä, että minäkin ymmärrän. Itse siis ajattelin tehdä niin, että jakopää läjään (nokkapyörät kiinni, ketju paikoilleen, jako kohdilleen), sitten kiristimen "iso mokkula" ruuvataan momenttiin "talla" työnnettynä niin sisään kuin mahdollista, ja sitten laitetaan jousi ja tulppa (ja se pieni muovitsydeemi) paikoilleen. Pyöräytetään konetta pari kertaa ympäri, tarkistetaan että jako täsmää yhä, sitten lyödään läjään ja kovaa ajoa?

Juu, ja kummasti tuo "kertaaminen" nopeuttaa tätä purkaa/kasaa leikkiä :oops: :oops:

Nyt kun jo suurinpiirtein tiesi mitä tekee, oli "valmis" konehuone purettu reiluun kahteen tuntiin niin, että oli jakopää auki ja ketju kädessä...Jospa tuo jo toisella yrityksellä menisi oikein...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tapahtuu juuri noin kuin VJS kuvailikin.
Nyt pitäisi tarkistaa jako, kuinkas se tehdään, WIS ilmoittaa että alakerta O-merkkiin ja nokat merkkien kohdalle. Mutta tuosta ei pääse näkemään edes koko vauhtipyörää, lootan kyljessä on pieni muovisuojus jonka alta näkyy vähän paineasetelman ulkosyrjää (ja tuossa on vielä aeron kytkin ettei originaali), onko sittenm tuohon asetelmaan stanssattu jotkin merkit, ainakaan en löytänyt äkkiä tutkien kierroksen-pari konetta pyöritellen??

Siis kaikki oli ok kunnes ajattelin pikkuisen pyöräyttää konetta (renkaasta 3. vaihde päällä, toinen rengas maassa), ja oli nokkapyörät kiinni ketjussa vain yhdellä Bilteman nippusiteellä, ja sit kun ketju oli liikkunut 2cm, kuului BRR, ketju hyppi yli hampaiden ja sain kaivaa jakopäästä nippusiteet pois :evil:
Hitto kun piti mennä vielä sähläämään.

Kertokaan pikaisesti missä ovat nuo ajoitusmerkit, nokkapyörissä näkyy ne merkit mutten tiedä missä on niiden kohdistusmerkit, ovatko noissa "laakerituissa tms?? Ja se alakerran merkki kiinnostaa eritoten.

Kiva kun on tämmöinen harjoituskappale tonnarin remonttia varten, ei tartte rikkoa mitään kunnon Saabista :)

Huhuu, löytyykö yhtään asiantuntijaa, tekisi mieli vielä päräyttää kone "tulille" tänä ehtoona, mutta ei arvaa jos tuo jako onkin hypähtänyt molemmista pyöristä.
Apua, hjelp!
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Touko 20, 2005 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:Tapahtuu juuri noin kuin VJS kuvailikin.
Nyt pitäisi tarkistaa jako, kuinkas se tehdään, WIS ilmoittaa että alakerta O-merkkiin ja nokat merkkien kohdalle. Mutta tuosta ei pääse näkemään edes koko vauhtipyörää, lootan kyljessä on pieni muovisuojus jonka alta näkyy vähän paineasetelman ulkosyrjää (ja tuossa on vielä aeron kytkin ettei originaali), onko sittenm tuohon asetelmaan stanssattu jotkin merkit, ainakaan en löytänyt äkkiä tutkien kierroksen-pari konetta pyöritellen??
Noin myös tein ekalla kerralla, ei vaan pysty tajuumaan, miten se ketju oli päässy livahtamaan kampiakselin hammaspyörältä??? No, jok.tap. se ketjun "putoamissuoja" hammaspyörän alla oli ottanut "hieman" kipeetä, huomenna laitetaan uuden ketjun kanssa kasaan, ja toivotaan parasta :?

Löytyiskö kampuran hihnapyörästä / jakopään kannesta jotain 0-kohdan merkkejä?? Tonnarissa tuo siis löytyy vauhtipyörän stanssauksesta, oli tosin vähän vaikea huomata, ja kaiken lisäksi livahtaa todella pienellä pyöräytyksellä pois näkyvistä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

ng900aero kirjoitti:en ymmärtänyt tuota onnea-kehoitusta, ei kait tuossa ollut mitään onnittelemisen aihetta enkä mielestäni tehnyt niin suurta "mokaa" jotta vinoilemiseenkaan olisi aihetta?
Ei ole tarkoitus vinoilla. Vi*uttaa vaan aina kun kuuleekin sanan kiristin :lol: Omassani oli täysin äänetön jakopää, tuli vuoto hihnan kiristimen juureen. Paikkasin sen ja samalla tunaroin tuon kiristimen ääriasentoon, ajoin pari kilometriä ja sen jälkeen jakopää on muistuttanut lähinnä betonimyllyä ääneltään :cry:
Onneksi sulla ei tullut tuhoa aikaan :D
9000 CD 2.3 -90
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

riisipussi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:en ymmärtänyt tuota onnea-kehoitusta, ei kait tuossa ollut mitään onnittelemisen aihetta enkä mielestäni tehnyt niin suurta "mokaa" jotta vinoilemiseenkaan olisi aihetta?
Ei ole tarkoitus vinoilla. Vi*uttaa vaan aina kun kuuleekin sanan kiristin :lol: Omassani oli täysin äänetön jakopää, tuli vuoto hihnan kiristimen juureen. Paikkasin sen ja samalla tunaroin tuon kiristimen ääriasentoon, ajoin pari kilometriä ja sen jälkeen jakopää on muistuttanut lähinnä betonimyllyä ääneltään :cry:
Onneksi sulla ei tullut tuhoa aikaan :D
Ok, hyvä jotta asia selvisi, ja hiton harmi että sulla kävi noin.. paria konetta olen joskus ruuvannut ja niistä iskostui ajukoppaan jotta täytyy tarkistaa AJOITUS ennen kuin lyö tulille, jos toinen nokka on hampaan pielessä niin käy "rötkötellen", ja siitä säätämään sytkää tai ruiskua..
Parempi ensin pyörittäää ihan käsin konetta, starttikin pyörittää niin lujaa jotta joku venttiili voi sanoa moro jos jako pielessä.
Mutta kiitokset vinkistä, ja kerro/kertokaa jos sulla tai jollakulla muulla on tietroa kuijka ajoitus laitetaan kohdalleen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No kuinkas tonnarin ajoitus tarkistetaan?
Edit: nyt äkkiä vastauskia tästä asiasta kuin olisi jo :!: :D
Jos kukaan tonnarinomistajistkaan ei tiedä kuinka jako laitetaan paikalleen niin voi sissus :!: :D
Hitsit kun haluaisin saada tuon 9-5:n käymään heti aamusella, joten nauvokaa ihmeessä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

VJS taisikin sen jo kirjoittaa aikaisemmin, laatikon ja lohkon yhdistyskohdassa ylhäällä on pieni aukko siellä vesiletkun alla. Lootassa kaksi nasturaa, joiden väliin se vauhtipyörän nolla-merkki pitää saada. Sitten tarkistat nokkapyörien merkit, siellä heittää helposti yhden hampaan..nimim. kokemus :oops: . Nokkapyörissä taisi jäädä 14 niittiä merkkien väliin. Siten pyörittelet konetta useita kertoja..itelläni meni useampi tunti ensimmäisellä kerralla, kiitos venyneeeeeeen ketjun :evil: . Noin ainakin b202:sessa.
Foxbody turbo
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

to4 kirjoitti:VJS taisikin sen jo kirjoittaa aikaisemmin, laatikon ja lohkon yhdistyskohdassa ylhäällä on pieni aukko siellä vesiletkun alla. Lootassa kaksi nasturaa, joiden väliin se vauhtipyörän nolla-merkki pitää saada. Sitten tarkistat nokkapyörien merkit, siellä heittää helposti yhden hampaan..nimim. kokemus :oops: . Nokkapyörissä taisi jäädä 14 niittiä merkkien väliin. Siten pyörittelet konetta useita kertoja..itelläni meni useampi tunti ensimmäisellä kerralla, kiitos venyneeeeeeen ketjun :evil: . Noin ainakin b202:sessa.
Kiitos, tuossa 9-5:ssä merkit olivatkin moniurahihnan pyörässä. ELi on vähän muuuttunut sitten tonnarien aikojen, ja taas negatiiviseen suuntaan. Näillä neuvoilla tulen saamaan kyllä tontunkin jaon paikalleen, kiitokset kaikille!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

to4 kirjoitti:VJS taisikin sen jo kirjoittaa aikaisemmin, laatikon ja lohkon yhdistyskohdassa ylhäällä on pieni aukko siellä vesiletkun alla. Lootassa kaksi nasturaa, joiden väliin se vauhtipyörän nolla-merkki pitää saada. Sitten tarkistat nokkapyörien merkit, siellä heittää helposti yhden hampaan..nimim. kokemus :oops: . Nokkapyörissä taisi jäädä 14 niittiä merkkien väliin. Siten pyörittelet konetta useita kertoja..itelläni meni useampi tunti ensimmäisellä kerralla, kiitos venyneeeeeeen ketjun :evil: . Noin ainakin b202:sessa.
Taitaa olla 15 niittiä. Ainakin noista ketjunun maalatuista merkeistä päätellen. Kyseessä siis 130 nivelinen tasapainoakselisen koneen ketju. Ja Sakelle, mähän taisin jo tuossa ylempänä ehdotelle sitä hihnapyörää 0-kohdan etsintään 8) Tuossa Haynesin öljynvaihto-oppaassa oli meinaan, että uudemmissa tonnareissakin saattaa olla merkit jakokopassa, ei laatikossa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Viisitoista niittiä merkkien väliin.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset taas lisäinfosta, viisitoista näytti omassakin olevan :)
Ja kone pyöri vapaasti ilman suurempia lisä-ääniä joten jako on ainakin sinne päin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No nyt on jako kaiketi kohdallaan, meni tuon kanssa takutessa hitosti aikaa, ilmeisesti ketju oli jotenkin huonosti alarattaalla kun ei jako mennyt kohdalleen sitten millään.
Onko muuten kokemuksia niistä jatkettavista ketjuista, eikös niihinkin saanut niitä lukkoja jotka saa lytistettyä kasaan? Sellaiseen "fillarimallin" lukkoon en luottaisi.

Edit: tuo appikukko haluaisi cs-tonttuunsa sen uudemman mallisen takaspoilerin (siis peräluukun päälle), ja mun projektitontussa semmoinen olisi ja meikän silmää miellyttäisi enemmän tuo vanhempi malli, siis sellainen joka näyttääkin spoilerilta, eli on ilmarako välissä, oli ainakin vm 1992 Saabin katalogissa kuva siitä, siis lisävaruste mutta alkuperäinen.

Niin ja itse kysymys:
Onko noiden kiinnityspisteet samassa kohtaa vai joutuuko täyttelemään ruuvinreikiä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin