Jakoko pielessä?? (No ei, ja kylmänä tyhjäkäyntikin löytyi!)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Jakoko pielessä?? (No ei, ja kylmänä tyhjäkäyntikin löytyi!)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Auttakee nyt ihmeessä, kun ei toi perskutarallan tonnari meinaa oikein käydä kunnolla...Tyhjäkäynti n. 500rpm, saattaa sammuakin, vähän kun antaa kaasua käy kyllä, mutta pitää ihme "säksätystä". Venttiilinnostimet lopetti kalkatuksen ehkä viiden minuutin käynnin jälkeen. Lämmittyään löytyy se tyhjäkäyntikin jotenkin. Tuhanteen kertaan kaikki alipaine yms. letkuliitokset käyty läpi, eli onko toi jako nyt hampaan verran pielessä, tai jotain? Kumassakohan nokassa? Vai molemmissa? Ja mihin suuntaan? Jotenkin toi pakonokka vaikuttais olevan enämpi "keturallaan", mutta jos tuota ketjua siirtää hampaan verran, on se laakeripukin merkkiin nähden sitten toiseen suuntaan ainakin saman verran "sivussa". Ei ole heleppoa, ei 8O

15 niveltä on nokkapyörien merkkien välillä, ketju on paikollaan eikä vaikuta mitenkään ylikireältäkään, toisin kuin pinna, joka napsahtaa kohta 8O

Vauhtipyörän merkki:
Kuva

Imunokka:
Kuva


Kuva


Ja pakonokka (pielessäkö??):
Kuva
Viimeksi muokannut V.J.S, To Kesä 02, 2005 20:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Pakonokka näyttäs tosiaan olevan pielessä yhellä pykälällä, mutta niin näyttäs olevan imukin tuosta toisesta kuvasta päätellen :? . Vai hämääkö kuvakulma vaan sen verran. On muuten välillä kettumoista saada jako kohilleen, kokemuksesta tiedän :oops: .
Foxbody turbo
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kohdallaan on, vauhtipyörä juuri saman verran ennen merkkiä kuin nokatkin. Nm. saman asian kanssa jo viikon taistellut :) Siis etkös tehnyt jakopääremontin, mulla istuu nyt jako nin kohdillaan kun olla ja voi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

to4 kirjoitti:Pakonokka näyttäs tosiaan olevan pielessä yhellä pykälällä, mutta niin näyttäs olevan imukin tuosta toisesta kuvasta päätellen :? . Vai hämääkö kuvakulma vaan sen verran. On muuten välillä kettumoista saada jako kohilleen, kokemuksesta tiedän :oops: .
Niinpä, ei ole heleppoa...Kuvakulma tosiaan hämää jonkin verran, mutta sama se on kun yrittää puusilmällä katsoa, pienikin katsomiskulman muutos vaikuttaa... Kai se on pakko vaan kokeilla hammas kerrallaan jakoa muuttaa, tossa venakopassa on vaan niin julmettu määrä noita pultteja että menee hermot niitä edes takas veivatessa :evil:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Samaa mieltä ng900aeron kanssa, että kuvien perusteella näyttäis olevan jako kohdallaan. Tuollaista millinosien eroa on ainakin mulla ollut kaikissa koneremonteissani (og900S, 9000 ja 9-5).
Oletkos mitannut nyt puristuspaineet remontin jälkeen? Onko kaikki letkut ja johdot varmasti kiinni? Itsellä vaan ovat joskus kiinnittämättä unohtuneet johdot/letkut aiheuttaneet päänvaivaa... :?
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis onko tontussa tuo v-pyärän merkki niin että sitä katsotaan kuskinpuolelta päin? Jos on, niin sitten vauhtipyörä on tässä tapauksessa ohittanut merkin ja nokat eivä ole vielä merkissään. Eli joko löysä ketju tai jos on uusi niin hampaan pielessä. Nokat ovat kylläkin keskenään ihan ok.
9-5:ssä katsotaan tuota merkkiä apparin puolelta, siksi meni väärinpäin diagnoosi, sori.
Mullakin oli kyllä jako yhden hampaan pielessä mutta kun oli löysä ketju niin ei ollut eroa käynnissä, oli joka tapauksessa puoli hammasta pielessä ja hyvin kävi ilman lisä-ääniä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

andelin kirjoitti:Samaa mieltä ng900aeron kanssa, että kuvien perusteella näyttäis olevan jako kohdallaan. Tuollaista millinosien eroa on ainakin mulla ollut kaikissa koneremonteissani (og900S, 9000 ja 9-5).
Oletkos mitannut nyt puristuspaineet remontin jälkeen? Onko kaikki letkut ja johdot varmasti kiinni? Itsellä vaan ovat joskus kiinnittämättä unohtuneet johdot/letkut aiheuttaneet päänvaivaa... :?
No niin se jako minunkin mielestä on kohdillaan, pakonokka tosin himpun verran mielestäni eri kohdassa, mutta jos tuota hampaankin verran siirtää, niin on se tosiaan toiseen suuntaan sitten enemmän pielessä...Puristuspainemittaus kävi mielessä, ei ole tosin vermeitä sen tekoon...Ainakin kolmeen kertaan olen käynyt mielestäni "kaikki" letkuliitokset läpi läppäkotelolta, imusarjasta, ahtoputkesta, turbolta, by-passilta (ja se kolmihaara rintapellin edessä), ilmansuodattimen kotelolla (oli muuten kaikki klipsit auki ekalla kierroksella --> ei vaikutusta käyntiin), kaksilla alle 3000km ajetuilla tulpilla kokeiltu, CHECK ENGINE ei pala ja öljynpainevalo sammuu kyllä heti. Konstit on vähissä...No, huomenna uusi päivä, uudet kujeet.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:Siis onko tontussa tuo v-pyärän merkki niin että sitä katsotaan kuskinpuolelta päin? Jos on, niin sitten vauhtipyörä on tässä tapauksessa ohittanut merkin ja nokat eivä ole vielä merkissään.
Juu, kyllä katsotaan kuskin puolelta, tuo hahlo on vaihdelaatikossa. Mielestäni tuo "0" merkki on tuon pitkän viivan kohdalla, eli just eikä melkeen "hahlon" kanssa linjassa (vähän "retusoin" tota kuvaa, kts. alh.). Samoin mielestäni nokat on suht samoissa, eli oisko sitten hampaan pielessä kumpainenkin? Täytyy vielä huomenna roplata kaikki letkut läpi, jos ei mitään löydy, siirtää nokkia hampaan verran, ja jos ei tuosta tokene, niin sitten puristuspaineita kokeilemaan...Toivottavasti ei ole alakerta nyt sitten paskana, kun sain kannen ja jakopään tikkiin...

Kuva[/img]
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kyllä tuo on mun mielestä jo ohittanut merkin. ja ne nokkapyörät eivät olleet ihan vielä merkissään. Noista voi uudella ketjulla saada juuri ja juuri yhden hampaan verran heittoa, mutta kuten jo sanoitkin niin muilla asetuksilla meni huonommaksi, joten vika ei kait ole siinä.
Mä vetäsin tänään valkoista maalia 9-5:n merkkiin jotta erottui selvemmin, helpottaa tulkintaa kummasti. Ne tasapainoakselit vasta olivatkin keljut saada merkkeihinsä.

Kun pyörittelet konetta niin ainoastaan oikeaan suuntaan, jos vedät taaksepäin niin heittävät vähän.
Ei muuta kuin pyörittelemään vaan, kuvien perusteella sulla olikin uudet kamat siellä :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Kyllä tuo on mun mielestä jo ohittanut merkin.
Jos minulta kysyttäisiin, niin väittäisin olevan ihan merkin kohdalla jos et retusoinut pitkää viivaan eri kohtaan kuin se oikeasti oli :-)

Vertaa vaikka tässä olevaan kohdistuskuvaan:
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg2.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En lähde väittelemään aiheesta enempää, mutta tuota vauhtipyörän merkkiä tulisi koettaa katsoa noiden laatikon merkkien pintojen suheen suoraan, samoin kuin nokkien merkkejä nokka-akselin suuntaisesti, eli kohtisuoraan.
Tosiaan sain venyneellä ketjulla ja muillakin vanhoilla osilla epätarkkoja tuloksia, oli oikeastaan yhtä paljon pielessä molemmilla yrityksillä, kone kävi silti samoin, tosin vain tyhjäkäyntiä tai maks 2000 rpm, enempää en raaskinut kierrättää.
Tasapainoketjun heitto oli tuota luokkaa kun oli hampaan verran pielessä, aluksi katselin sivuilta, sitten tympäännyin ja merkkasin nekin maalilla ja katsoin akseleiden suuntaisesti, pikkutarkkaa hommaa, sopii meikäläiselle :)
Koeta pyöritellä konetta pari kierrosta ja katso muuttuuko tilanne, vie aikaa ja hermoja, tiedän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kyllä se vauhtipylpyrältä on kohillaan, yhden hampaan heitto on n. viisi astetta vauhtipyörällä.
Foxbody turbo
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, mä sekoilin noiden merkkien kanssa niin kauan etten enää teidä mikä on totta ja mikä jaskaa :D Omassani menivät kuitenkin uusilla osilla niin hyvin kohdilleen ettei erehtymisen mahdollisuutta ollut, paitsi tasapinoakseleissa, joissa yhden hampaan siirto ei vaikuttanut silmämääräisesti kamalasti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tutulta kuulostaa.... :lol:
Sama vika oli minullakin kun olin kasannut kannen, ei käynyt ei sitten
millään...säksätti ja kun monotti niin vähän paremmin kävi mutta
tyhjäkäyntiä ei ollut ollenkaan.

Vika oli: olin onnistunut laittamaan imusarjan tiivisteen väärinpäin,
imusarjassa oli kauhea imuvuoto.
No kävin ostamassa uuden tiivisteen ja tyhjäkäynti löytyi tämän jälkeen.
Lisäksi oli muuten yksi tulppa poikki.
*no paras oppi tulee kantapään kautta*

Muistaakseni en löytänyt nokkaakseleilta tuolta pukin luota mitään merkkejä, ainoastaan ketjupyörässä oli merkit jotka kohdistin pukeissa
oleviin merkkeihin, ja en laskenut montako niittiä jäi ketjupyörien väliin.
No vielähän tuo pata pyörii ( remontti tehty n.1v sitten )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:Tutulta kuulostaa.... :lol:

Vika oli: olin onnistunut laittamaan imusarjan tiivisteen väärinpäin,
imusarjassa oli kauhea imuvuoto.
No kävin ostamassa uuden tiivisteen ja tyhjäkäynti löytyi tämän jälkeen.
Tuokaan ei ole oikein mahdollista, kun en ole takuulla toimivan kannen mukana tullutta imusarjaa irroittanut :) Noh, jahka tässä saa kaffet juotua, niin tarttee ihmetellä hiukan lisää.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin