kopina ääni oikealta...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

kopina ääni oikealta...

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tänään alkoi kuulumaan vaimeaa klonksahdus/kopina ääntä jostain edestä, ehkä oikealta. Äänen saa parhaiten esiin kun pitää autoa paikallaan D päällä ja löysää ja painaa jarrua.

Voiko alapallonivel ääntää noin ? Hakkasin jarrusatulaa ja paloja jonkin verran että kopisisko ne ? jarrut on uusittu viime syksynä (levyt+palat+nesteet). En tiedä sitten oliko asialla vaikutusta kun yden voimakkaan jarrutuksen tekemään tässä tällä viikolla mutta ääni ilmeni vasta tänään ? Muuten normaalia ajoa ollut...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Ensimmäisenä tuli mieleen, olisiko jarrusatula löysällä? Jos pultit on löystyneet ajossa...
Mulla oli joskus muuten liukutapit väljistyneet ja silloin kuului klonksuvaa ääntä varsinkin vänkärin puolelta epätasaisella alustalla. Jarrua painettaessa ääntä ei kuulunut.
Ei ollut paljon klappia ja oli aikas hankala paikallistaa :wink:
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Haikara kirjoitti:Ensimmäisenä tuli mieleen, olisiko jarrusatula löysällä? Jos pultit on löystyneet ajossa...
Mulla oli joskus muuten liukutapit väljistyneet ja silloin kuului klonksuvaa ääntä varsinkin vänkärin puolelta epätasaisella alustalla. Jarrua painettaessa ääntä ei kuulunut.
Ei ollut paljon klappia ja oli aikas hankala paikallistaa :wink:
Satulat on lujasti kiinni vasta vaihdetti sporttialusta alkuvuodesta. Mites, mitä noi liukutapit on ? Ainakin jarrupala liikkuu kolinapuolella selvästi ku autoa liikuttaa ja jarruttelee vasen ei liiku.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tänään ajelin mukulakivillä niin kopisee kivasti jopa radion äänen läpi. Alkaa taas V****taaN :evil: Paikallaan ääntä ei saa ja välystä ei löydy sitten mistään vaikka miten kääntelee ja vääntelee, kopistelee, potkii, hakkaa, jne.. Voisko vika silti olla perssonien yläpään laakerissa ? Vois yrittää vaihtaa tolpat päinvastoin puolille. Meneeköhän kulmat vit**si ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Nyt se ensin ilmennyt ääni on hävinnyt ja tilalle on tullut kuppimainen äänähdys kun esimerkiksi ylittää katukivetyksen tai ajaa mukulakivillä. Antakaa nyt hyvät ihmiset vinkkejä mistä lkähtä vikaa hakemaan... :!: :!: :!: :!:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hmmm... tuo, että ääni esiintyy, kun sulla on vaihde päällä ja päästät sen jarrulla liikkumaan viittaa alatukivarren taaempaan puslaan. Mulla oli kans pientä kolinaa ja vasta sitten kun kaveri oli ratissa ja pyysi mua kattomaan, että liikkuuko renkaat eteen-taakse(muistaakseni pakki päällä), kun se painelee jarrua vaihteen ollessa päällä, niin hitto... nehän liikku eessuntaas melkein pari senttiä. Ei ihme, että kolisi. Aiemmin olin jopa tarkistanut auton alla, että puslat on jotakuinkin kunnossa, mutta enhän minä osannut vikaa todentaa, ennenkuin vasta opastuksella. Nyt on uudet puslat hommattuna ja odottelen sopivaa inspiraatiota vaihtaa. Ei pitäisi olla kovin vaikea homma. Keskustelua aiheesta ja ohjeita löytyy foorumia selaamalla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu ne alatukivarren takapuslat on kulutustavaraa. kestää noin 100tkm vaikka olisi saabilta ostettu. Motonetit noin 50tkm/1vuosi.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaahas... tulin selanneeksi vanhoja aiheita ja huomasin, että piruvie, sullahan on jo uretaanit siellä etupään alatukivarsissa 8O Nyt menee kyllä mullakin sormi suuhun, että mikä paikka se voisi olla. Liikkuvia osia on vain sitten se etukiinnike ja kallistuksenvakaajan kiinnikkeet(runkohela ja kiinnitys tukivarteen). Onkohan siellä joku pultti löystynyt sen alustasarjan asennuksen jälkeen? Tarkistappa varmuuden vuoksi tuo pyörän liike kaverin kanssa. Toivottavasti syyllinen löytyy, kyllä mullakin alkais mennä hermot ylimääräisiin ääniin allustassa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

G-mies kirjoitti:Hmmm... tuo, että ääni esiintyy, kun sulla on vaihde päällä ja päästät sen jarrulla liikkumaan viittaa alatukivarren taaempaan puslaan. Mulla oli kans pientä kolinaa ja vasta sitten kun kaveri oli ratissa ja pyysi mua kattomaan, että liikkuuko renkaat eteen-taakse(muistaakseni pakki päällä), kun se painelee jarrua vaihteen ollessa päällä, niin hitto... nehän liikku eessuntaas melkein pari senttiä. Ei ihme, että kolisi. Aiemmin olin jopa tarkistanut auton alla, että puslat on jotakuinkin kunnossa, mutta enhän minä osannut vikaa todentaa, ennenkuin vasta opastuksella. Nyt on uudet puslat hommattuna ja odottelen sopivaa inspiraatiota vaihtaa. Ei pitäisi olla kovin vaikea homma. Keskustelua aiheesta ja ohjeita löytyy foorumia selaamalla.

Matti
Alusta + alatukvarsien puslat on vaihdettu tammikuussa ja alla on uretaanipuslat speedpartsilta, joten epäilen voiko vika olla niissä ? Tästä huolimatta aion tarkistuttaa tämän asian...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

G-mies kirjoitti:Jaahas... tulin selanneeksi vanhoja aiheita ja huomasin, että piruvie, sullahan on jo uretaanit siellä etupään alatukivarsissa 8O Nyt menee kyllä mullakin sormi suuhun, että mikä paikka se voisi olla. Liikkuvia osia on vain sitten se etukiinnike ja kallistuksenvakaajan kiinnikkeet(runkohela ja kiinnitys tukivarteen). Onkohan siellä joku pultti löystynyt sen alustasarjan asennuksen jälkeen? Tarkistappa varmuuden vuoksi tuo pyörän liike kaverin kanssa. Toivottavasti syyllinen löytyy, kyllä mullakin alkais mennä hermot ylimääräisiin ääniin allustassa.

Matti
Juu pitääpä tarkistaa, kaikki puslat kyllä silmämääräiseti näyttäs olevan ok, mutta ja mutta ... :lol: Siis kuppi ääni tulee esiin mukulakivillä ja katukivetyksen yli mentäessä...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Nyt on sitten kuppi+kolina ääni, rattiin ei tunnu mutta perstuntumalla tekee pahaa. En ole vielä katsonut alatukivarsien puslia, mutta tilasin varalta pallonivelet ja vaihdan ne ja samalla katson puslat tässä joskus kun on mahdollista. Edelleen tuntuu että tolpan yläpäänlaakeri olis ottanu itteensä. Miten ton pääsis testaamaan ilman että vaihtaa tolpat päikseen puolelta toiselle ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Nostanpa vanhan aiheen esille:
Mulla on kolissut kuskin puolen etupää jo varmaan vuoden verran. Aina mukulakivillä jne.
Tänään nostin trukilla keulan ilmaan ja menin auton alle prekkiraudan kanssa. Tuloksena se, että väljää ei tunnu alapallossa eikä raidetangon päässä.
Kun apumies liikutteli rattia edestakas, ja mä pidin renkaasta kiinni, niin väljä tuntui ihan selvästi metallisena kolinana. Pienikin ratin liike välittyi kuitenkin heti renkaaseen.
Kömmin auton alle uudestaan ja huomasin, että taaempi kumipusla (halk.n.60mm) oli väljä. Raudalla väännellen antoi periksi n. 10mm ylös/alas suunnassa. Metallista kolinaa ei kuitenkaan kuulunut, joten kysynkin nyt (taas) viisaammiltani, että auttaakohan tuon puslan vaihtaminen?

Kun auto on alhaalla ja potkin renkaan kylkeen etupuolelta, niin kengänkärjessäkin tuntuu välys. Takapuolelle potkiessa välystä ei tunnu. Pyöränlaakerinkin luulisi olevan väljä kumpaankin suuntaan... :wink:

Niin ja ohjauskin muuten hakee isommilla nopeuksilla kokoajan. Ei oo enää Saabi ajettavuudeltaan, vaan muistuttaa ennemminkin jotain vanhaa jenkkiä.

Alupalat ehjät ja tiukat.
Vakuutukset ja verot maksettu, enkä oo edes v.....llu naapurille sen Mondeosta moneen viikkoon, joten mikähän mättää... :wink:
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Todennäköisesti alapallonivel on tullut tiensä päähän.
Jos ohjausvaihteen pallonivel rupeaisi ääntämään, niin todennäköisesti
tuo jo ravistaisi ohjausta jonkin verran, ja luultavasti se tuntuisi klappina
kun rattia kääntelee.

*alimmaiset hydraulikummit, jos on saanut siipeensä niin se rajoitin levy hakkaa suoraan siihen ulkokuoreen joka on kiinni siinä alatuki varressa
ja takuulla pitää meteliä.
Mutta kyllä sen jo huomaa moottorin liikkeestä ( kun kytkee D:n päälle ja
seuraa moottorin liikkeitä, nokkapelti on auki luonnollisesti ) *
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Mullakin kolinaa oikealta...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mulla kolinaa tulee startin kanssa ja kaasua annettaessa. Silloin tällöin kolahtaa myös kun tomaattiloota vaihtaa vaihdetta. Oisko syynä moottorin tukikumit tms.? Meinaan vaan että mistä tuo kolina starttia pyörittäessä startin tahdissa voisi muuten tulla?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Mullakin kolinaa oikealta...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

2.3i-16 kirjoitti:Mulla kolinaa tulee startin kanssa ja kaasua annettaessa. Silloin tällöin kolahtaa myös kun tomaattiloota vaihtaa vaihdetta. Oisko syynä moottorin tukikumit tms.? Meinaan vaan että mistä tuo kolina starttia pyörittäessä startin tahdissa voisi muuten tulla?
Jakolevystä..?
*parempaa kuvaa ei ole*
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin