kopina ääni oikealta...
kopina ääni oikealta...
Tänään alkoi kuulumaan vaimeaa klonksahdus/kopina ääntä jostain edestä, ehkä oikealta. Äänen saa parhaiten esiin kun pitää autoa paikallaan D päällä ja löysää ja painaa jarrua.
Voiko alapallonivel ääntää noin ? Hakkasin jarrusatulaa ja paloja jonkin verran että kopisisko ne ? jarrut on uusittu viime syksynä (levyt+palat+nesteet). En tiedä sitten oliko asialla vaikutusta kun yden voimakkaan jarrutuksen tekemään tässä tällä viikolla mutta ääni ilmeni vasta tänään ? Muuten normaalia ajoa ollut...
Voiko alapallonivel ääntää noin ? Hakkasin jarrusatulaa ja paloja jonkin verran että kopisisko ne ? jarrut on uusittu viime syksynä (levyt+palat+nesteet). En tiedä sitten oliko asialla vaikutusta kun yden voimakkaan jarrutuksen tekemään tässä tällä viikolla mutta ääni ilmeni vasta tänään ? Muuten normaalia ajoa ollut...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Ensimmäisenä tuli mieleen, olisiko jarrusatula löysällä? Jos pultit on löystyneet ajossa...
Mulla oli joskus muuten liukutapit väljistyneet ja silloin kuului klonksuvaa ääntä varsinkin vänkärin puolelta epätasaisella alustalla. Jarrua painettaessa ääntä ei kuulunut.
Ei ollut paljon klappia ja oli aikas hankala paikallistaa
Mulla oli joskus muuten liukutapit väljistyneet ja silloin kuului klonksuvaa ääntä varsinkin vänkärin puolelta epätasaisella alustalla. Jarrua painettaessa ääntä ei kuulunut.

Satulat on lujasti kiinni vasta vaihdetti sporttialusta alkuvuodesta. Mites, mitä noi liukutapit on ? Ainakin jarrupala liikkuu kolinapuolella selvästi ku autoa liikuttaa ja jarruttelee vasen ei liiku.Haikara kirjoitti:Ensimmäisenä tuli mieleen, olisiko jarrusatula löysällä? Jos pultit on löystyneet ajossa...
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Tänään ajelin mukulakivillä niin kopisee kivasti jopa radion äänen läpi. Alkaa taas V****taaN
Paikallaan ääntä ei saa ja välystä ei löydy sitten mistään vaikka miten kääntelee ja vääntelee, kopistelee, potkii, hakkaa, jne.. Voisko vika silti olla perssonien yläpään laakerissa ? Vois yrittää vaihtaa tolpat päinvastoin puolille. Meneeköhän kulmat vit**si ?

Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Hmmm... tuo, että ääni esiintyy, kun sulla on vaihde päällä ja päästät sen jarrulla liikkumaan viittaa alatukivarren taaempaan puslaan. Mulla oli kans pientä kolinaa ja vasta sitten kun kaveri oli ratissa ja pyysi mua kattomaan, että liikkuuko renkaat eteen-taakse(muistaakseni pakki päällä), kun se painelee jarrua vaihteen ollessa päällä, niin hitto... nehän liikku eessuntaas melkein pari senttiä. Ei ihme, että kolisi. Aiemmin olin jopa tarkistanut auton alla, että puslat on jotakuinkin kunnossa, mutta enhän minä osannut vikaa todentaa, ennenkuin vasta opastuksella. Nyt on uudet puslat hommattuna ja odottelen sopivaa inspiraatiota vaihtaa. Ei pitäisi olla kovin vaikea homma. Keskustelua aiheesta ja ohjeita löytyy foorumia selaamalla.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jaahas... tulin selanneeksi vanhoja aiheita ja huomasin, että piruvie, sullahan on jo uretaanit siellä etupään alatukivarsissa
Nyt menee kyllä mullakin sormi suuhun, että mikä paikka se voisi olla. Liikkuvia osia on vain sitten se etukiinnike ja kallistuksenvakaajan kiinnikkeet(runkohela ja kiinnitys tukivarteen). Onkohan siellä joku pultti löystynyt sen alustasarjan asennuksen jälkeen? Tarkistappa varmuuden vuoksi tuo pyörän liike kaverin kanssa. Toivottavasti syyllinen löytyy, kyllä mullakin alkais mennä hermot ylimääräisiin ääniin allustassa.
Matti

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Alusta + alatukvarsien puslat on vaihdettu tammikuussa ja alla on uretaanipuslat speedpartsilta, joten epäilen voiko vika olla niissä ? Tästä huolimatta aion tarkistuttaa tämän asian...G-mies kirjoitti:Hmmm... tuo, että ääni esiintyy, kun sulla on vaihde päällä ja päästät sen jarrulla liikkumaan viittaa alatukivarren taaempaan puslaan. Mulla oli kans pientä kolinaa ja vasta sitten kun kaveri oli ratissa ja pyysi mua kattomaan, että liikkuuko renkaat eteen-taakse(muistaakseni pakki päällä), kun se painelee jarrua vaihteen ollessa päällä, niin hitto... nehän liikku eessuntaas melkein pari senttiä. Ei ihme, että kolisi. Aiemmin olin jopa tarkistanut auton alla, että puslat on jotakuinkin kunnossa, mutta enhän minä osannut vikaa todentaa, ennenkuin vasta opastuksella. Nyt on uudet puslat hommattuna ja odottelen sopivaa inspiraatiota vaihtaa. Ei pitäisi olla kovin vaikea homma. Keskustelua aiheesta ja ohjeita löytyy foorumia selaamalla.
Matti
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Juu pitääpä tarkistaa, kaikki puslat kyllä silmämääräiseti näyttäs olevan ok, mutta ja mutta ...G-mies kirjoitti:Jaahas... tulin selanneeksi vanhoja aiheita ja huomasin, että piruvie, sullahan on jo uretaanit siellä etupään alatukivarsissaNyt menee kyllä mullakin sormi suuhun, että mikä paikka se voisi olla. Liikkuvia osia on vain sitten se etukiinnike ja kallistuksenvakaajan kiinnikkeet(runkohela ja kiinnitys tukivarteen). Onkohan siellä joku pultti löystynyt sen alustasarjan asennuksen jälkeen? Tarkistappa varmuuden vuoksi tuo pyörän liike kaverin kanssa. Toivottavasti syyllinen löytyy, kyllä mullakin alkais mennä hermot ylimääräisiin ääniin allustassa.
Matti

Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Nyt on sitten kuppi+kolina ääni, rattiin ei tunnu mutta perstuntumalla tekee pahaa. En ole vielä katsonut alatukivarsien puslia, mutta tilasin varalta pallonivelet ja vaihdan ne ja samalla katson puslat tässä joskus kun on mahdollista. Edelleen tuntuu että tolpan yläpäänlaakeri olis ottanu itteensä. Miten ton pääsis testaamaan ilman että vaihtaa tolpat päikseen puolelta toiselle ?
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Nostanpa vanhan aiheen esille:
Mulla on kolissut kuskin puolen etupää jo varmaan vuoden verran. Aina mukulakivillä jne.
Tänään nostin trukilla keulan ilmaan ja menin auton alle prekkiraudan kanssa. Tuloksena se, että väljää ei tunnu alapallossa eikä raidetangon päässä.
Kun apumies liikutteli rattia edestakas, ja mä pidin renkaasta kiinni, niin väljä tuntui ihan selvästi metallisena kolinana. Pienikin ratin liike välittyi kuitenkin heti renkaaseen.
Kömmin auton alle uudestaan ja huomasin, että taaempi kumipusla (halk.n.60mm) oli väljä. Raudalla väännellen antoi periksi n. 10mm ylös/alas suunnassa. Metallista kolinaa ei kuitenkaan kuulunut, joten kysynkin nyt (taas) viisaammiltani, että auttaakohan tuon puslan vaihtaminen?
Kun auto on alhaalla ja potkin renkaan kylkeen etupuolelta, niin kengänkärjessäkin tuntuu välys. Takapuolelle potkiessa välystä ei tunnu. Pyöränlaakerinkin luulisi olevan väljä kumpaankin suuntaan...
Niin ja ohjauskin muuten hakee isommilla nopeuksilla kokoajan. Ei oo enää Saabi ajettavuudeltaan, vaan muistuttaa ennemminkin jotain vanhaa jenkkiä.
Alupalat ehjät ja tiukat.
Vakuutukset ja verot maksettu, enkä oo edes v.....llu naapurille sen Mondeosta moneen viikkoon, joten mikähän mättää...
Mulla on kolissut kuskin puolen etupää jo varmaan vuoden verran. Aina mukulakivillä jne.
Tänään nostin trukilla keulan ilmaan ja menin auton alle prekkiraudan kanssa. Tuloksena se, että väljää ei tunnu alapallossa eikä raidetangon päässä.
Kun apumies liikutteli rattia edestakas, ja mä pidin renkaasta kiinni, niin väljä tuntui ihan selvästi metallisena kolinana. Pienikin ratin liike välittyi kuitenkin heti renkaaseen.
Kömmin auton alle uudestaan ja huomasin, että taaempi kumipusla (halk.n.60mm) oli väljä. Raudalla väännellen antoi periksi n. 10mm ylös/alas suunnassa. Metallista kolinaa ei kuitenkaan kuulunut, joten kysynkin nyt (taas) viisaammiltani, että auttaakohan tuon puslan vaihtaminen?
Kun auto on alhaalla ja potkin renkaan kylkeen etupuolelta, niin kengänkärjessäkin tuntuu välys. Takapuolelle potkiessa välystä ei tunnu. Pyöränlaakerinkin luulisi olevan väljä kumpaankin suuntaan...

Niin ja ohjauskin muuten hakee isommilla nopeuksilla kokoajan. Ei oo enää Saabi ajettavuudeltaan, vaan muistuttaa ennemminkin jotain vanhaa jenkkiä.
Alupalat ehjät ja tiukat.
Vakuutukset ja verot maksettu, enkä oo edes v.....llu naapurille sen Mondeosta moneen viikkoon, joten mikähän mättää...

Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Todennäköisesti alapallonivel on tullut tiensä päähän.
Jos ohjausvaihteen pallonivel rupeaisi ääntämään, niin todennäköisesti
tuo jo ravistaisi ohjausta jonkin verran, ja luultavasti se tuntuisi klappina
kun rattia kääntelee.
*alimmaiset hydraulikummit, jos on saanut siipeensä niin se rajoitin levy hakkaa suoraan siihen ulkokuoreen joka on kiinni siinä alatuki varressa
ja takuulla pitää meteliä.
Mutta kyllä sen jo huomaa moottorin liikkeestä ( kun kytkee D:n päälle ja
seuraa moottorin liikkeitä, nokkapelti on auki luonnollisesti ) *
Jos ohjausvaihteen pallonivel rupeaisi ääntämään, niin todennäköisesti
tuo jo ravistaisi ohjausta jonkin verran, ja luultavasti se tuntuisi klappina
kun rattia kääntelee.
*alimmaiset hydraulikummit, jos on saanut siipeensä niin se rajoitin levy hakkaa suoraan siihen ulkokuoreen joka on kiinni siinä alatuki varressa
ja takuulla pitää meteliä.
Mutta kyllä sen jo huomaa moottorin liikkeestä ( kun kytkee D:n päälle ja
seuraa moottorin liikkeitä, nokkapelti on auki luonnollisesti ) *
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Mullakin kolinaa oikealta...
Mulla kolinaa tulee startin kanssa ja kaasua annettaessa. Silloin tällöin kolahtaa myös kun tomaattiloota vaihtaa vaihdetta. Oisko syynä moottorin tukikumit tms.? Meinaan vaan että mistä tuo kolina starttia pyörittäessä startin tahdissa voisi muuten tulla?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Re: Mullakin kolinaa oikealta...
Jakolevystä..?2.3i-16 kirjoitti:Mulla kolinaa tulee startin kanssa ja kaasua annettaessa. Silloin tällöin kolahtaa myös kun tomaattiloota vaihtaa vaihdetta. Oisko syynä moottorin tukikumit tms.? Meinaan vaan että mistä tuo kolina starttia pyörittäessä startin tahdissa voisi muuten tulla?
*parempaa kuvaa ei ole*

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#