Ilmastoinnin lauhdutin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Ilmastoinnin lauhdutin

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Moi!

-92 CS:täni on mennyt kierteet ilmastoinnin lauhduttimen liittimestä, ja niinpä koko lauhdutin pitää vaihtaa. Tai näin ainakin OilBoysin pojat sanoivat, ja hintaakin kuulemaa noin 800€...

Kaverillani olisi purettavana muistaakseni jotain -88 tai -90 mallin tonnari, mahtaako noissa olla samat lauhduttimet eli käykö tuo uudempaan Saabiin?? Onko jollakulla tehtaan varaosaluetteloa josta näkisi eri vuosimallien erot.

Tuon vaihtaminen ei vissiin pitäisi olla kovin monimutkainen operaatio?Osaako joku muuten kertoa missä päin Jyväskylää tuo kannattaisi täyttää & tarkistuttaa? Jotenkin nuo OilBoysien hinnat tuntuvat aika suolaisilta, muistaakseni luokkaa 150€ pelkkä täyttö, ja sekin oli parin päivän päästä tyhjä, eli en tiedä että testasivatko tiiviyttä olleskaan... Ei houkuttele uusinta käyntiin tuollainen toiminta!
Snake
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 24, 2004 22:08
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Snake »

Onko liittimessä jäljellä ehyttä kierrettä (pitäisi olla). Minullakin korkkasi kierteet lauhduttimesta letkun vaihdon yhteydessä. Onneksi loppupäähän jäi tervettä kierrettä n 1 cm. Sorvari sorvasi adapteri kappaleen lauhduttimen loppupäänkierteille sopiviksi ja toiseen päähän sopi letkun mutteri. Tiivisteiksi laitoin teflontiivisteet kuumailmapistoolilla lämmittäen. Hyvin on toiminut ja kylmäaineet pysynyt sisällä. Hintakaan ei ollut päätähuimaava 20 € sorvarin työpalkka.

T: Marko
9-5 SE 2,3tA -98
9000 cs -92
900 i -87
:wink:
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

itse ostin 91 tonnariin lauhduttimen erään siilinjärveläisen autoliikkeen kautta ja maksoi alle 200 e.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, kyllä se lauhdutinkennon käypä hinta veroineen on 200 eur, ehkä muutama kymppi päälle. Tietysti kennon vaihtotyöstä tulee lisäkustannuksia jos teettää koko homman. On kyllä ihan itsekin tehtävissä, jos työkalut pysyy kädessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ilmastoinnin lauhdutin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AlliumPorrum kirjoitti:Moi!

-92 CS:täni on mennyt kierteet ilmastoinnin lauhduttimen liittimestä, ja niinpä koko lauhdutin pitää vaihtaa. Tai näin ainakin OilBoysin pojat sanoivat, ja hintaakin kuulemaa noin 800€...
No huh! Meinaako ne koko ilmastoinnin uusia, jos lauhduttimesta kierteet korkkaa 8O Mulla hapertui ja petti se letkumutteri lauhdittimelta, joten selvisin pelkällä letkun uusinnalla. Kyllä ton lauhduttimen pitäisi saada tosiaan johonkin 200€:n tuntumaan, vaihtaminenkin on helppoa kun mikä. Konehuoneen alapuolen roiskesuoja vaan pois, pari kiinnityspulttia ja lauhdutin on irti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

Lobo_Earthworm kirjoitti:itse ostin 91 tonnariin lauhduttimen erään siilinjärveläisen autoliikkeen kautta ja maksoi alle 200 e.
mistä liikkeestä ostit :?:
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Mutta tietääkö kukaan...

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

... että sopiiko se vanhemman tonnarin lauhdutin -92 CS:ään??

Mukava kuulla kuitenkin että se hinta ei sitten olekaan tuon pahempi vaikkei tuo kävisikään!!
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Kenno muuttuu jäähdytinfirman mukaan vm 92 ja eteenpäin, joten vm 90 tai 89 on tietääkseni oikeasti jo erilainen EPC:n mukaan... Ilmeisesti alaputken paikka heittää muutaman sentin ylöspäin uudemmassa. Tänään muuten asensin omaan vm 92 CS:ään uuden lauhduttimen! :lol: Ja huomenna täytättämään! :wink:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Vähän menee offtopiciksi, mutta kuitenki. Kun olette noita ilmastointeja asennelleet ja huoltaneet, niin mistä olette hankkineet uudet tiivisteet/o-renkaat? Pitääkö olla jotain spesiaalimateriaalia, vai käykö ihan tavalliset o-renkaat?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

samsikki kirjoitti:Kun olette noita ilmastointeja asennelleet ja huoltaneet, niin mistä olette hankkineet uudet tiivisteet/o-renkaat?
Sain O-renkaat samasta ilmastointifirmasta, mistä kennonkin, kuivaimen ja paisuntaventtiilinkin ostin, ja jossa lopulta systeemi täytettiinkin. Olivat
vihreitä, täytettiin R134a:lla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Lauhduttimesta

Viesti Kirjoittaja mike »

92 malliseen CS tonnariin näyttäisi Hellan kataloogin mukaan käyvän sama lauhdutin kuin vuosimallien 89 - 92 CD tonnareihin ja vuosimallin 85-93 5d tonnareihin. Hintaa noin 200 - 250 euroa.

Eli käytännössä tonnarin lauhdutin vaihtuu vasta vuosimallista -94 uudempaan.

Kierteet korkaa vanhasta irrotettaessa melkoisella varmuudella jos ei hiukka lämmittele mutteria ennen avaamista.
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Eli siis kumminka?

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Eli kumpihan näistä nyt sitten pitää paikkansa:
Kenno muuttuu jäähdytinfirman mukaan vm 92 ja eteenpäin, joten vm 90 tai 89 on tietääkseni oikeasti jo erilainen EPC:n mukaan... Ilmeisesti alaputken paikka heittää muutaman sentin ylöspäin uudemmassa.
Vai:
92 malliseen CS tonnariin näyttäisi Hellan kataloogin mukaan käyvän sama lauhdutin kuin vuosimallien 89 - 92 CD tonnareihin ja vuosimallin 85-93 5d tonnareihin
Sillä muuten kyselen kun pitäisi hakea toi lauhdutin parinsadan kilsan päästä, eikä huvittaisi tehdä turhaa reissua...
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Siis?

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Onko hiljaisuus myöntymisen vai kieltymisen merkki..? ;=)

Eli osaako kukaan antaa edes suht varmaa tietoa tästä asiasta, kun on jo pari eriävää mielipidettä esitetty...?
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Tänään näin vm 90 CD tonnarin, jossa oli samanlainen ilmastoinnin lauhdutin kuin omassa vm 92:sessa!
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

iita kirjoitti:
Lobo_Earthworm kirjoitti:itse ostin 91 tonnariin lauhduttimen erään siilinjärveläisen autoliikkeen kautta ja maksoi alle 200 e.
mistä liikkeestä ostit :?:
En jaksa muistaa liikkeen nimeä, tuli autoliikkeen kautta jostain jäähdytinkorjaamosta ja ei ollut samanlainen kun alkuperäinen.
Meni kuitenkin kiltisti paikoilleen...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Vastaa Viestiin