Tyhjäkäyntimoottorin toiminnasta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Tyhjäkäyntimoottorin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Moi,
otin tk-moottorin irti letkuista jättäen sen sähköliittimeen kiinni.
Sitten yhdistin ilmaletkut toisiinsa ohuemmalla letkulla ja kuristin sitä pihdeillä
laskien tyhjäkäyntiä samalla tarkkailemalla luistin toimintaa.

Kun puristin letkua voimakkaasti siten, että tyhjäkäynti laski arviolta 500rpm,
luisti meni kiinni ja kun löysäsin kuristusta, jolloin tyhjäkäynti nousi yli 2000rpm, luisti avautui!

Onko tuo normaalia? Eikö pitäisi tapahtua juuri päinvastoin? Vai vippaako minulla päästä? :roll:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllähän luistin tyhjäkäyntimoottorin pitäisi avata luistia niin että enemmän ilmaa pääsee virtaamaan läpi jos ahdistat kierrokset liian alas. Mahdoitko katsoa oikein sen luistin asennon auki/kiinni?

Sitä paitsi sinulla on kaasuläppä säädetty liian kiinni, jos tyhjäkäynti menee 500 r/min kun litistät tyhjäkäyntimoottorin letkun.

Auton kierroslukumittarista on lähes yhtä huono arvioida noita kierroksia kuin korvakuulolta. Tule käymään, niin tarkistetaan kierroslukunäytöllisellä digimittarilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin