Pieni avunpyyntö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ilpok
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Touko 24, 2003 13:00
Paikkakunta: Länsi-Helsinki

Pieni avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja ilpok »

Ostin elämäni ensimmäisen SAAB:in
vapun tienoilla. Malli on 9000 T 16 A 1987 CC 5D.
Innostuin valtavasti ja sairastuin saabismiin.
Siihen en apua kaipaa, mutta voisiko joku ystävällinen
saabsielu neuvoa aloittelijaa seuraavissa
mieltäni askarruttavissa asioissa:

-Missä olisi luotettava ja edullinen paja pääkaupunkiseudulla
johon voisin viedä Saabini määräaikaishuoltoon (180000km)
Hihnat tulisi vaihtaa ja asettaa oikeaan kireyteen.
Automaattilaatikon öljyt tulisi tarkastaa.
Mitäs muuta siihen huolto-ohjelmaan kuuluukaan
-ei löytynyt tietoja huoltokortista?
Ilmastoinnin kompressorin vaihtotyökin lienee edessä ellei onnistu
pelkällä laakereiden vaihdolla?

-Kannattaako viedä valtuutetulle Saab-huoltokorjaamolle
vai käykö mielestänne mikä tahansa nyrkkipaja
moisten hommien tekemiseen? Käsittääkseni nuo
huollossa vaihdettavat nesteet (jäähdytinneste, automaattilaatikon
öljyt jne.) tulisi olla saabin omia tuotteita,
pitääkö paikkansa?

-Mistä löydän parhaat korjausmaalit pk-seudulla?
Valumattomattomat, oikea sävytys värikoodin
mukaan ja maalit spraypullossa. Vinkkejä ruosteen
poistoon ja paikkamaalaukseen otetaan erittäin
kiitollisena vastaan. (vasen etulokasuoja pintaruosteessa
koko kaaren matkalta röökiaskin leveydeltä ja ajattelin
yrittää korjata sen)

-Onko kromikaarien asennus hankala operaatio?
Lähinnä arveluttaa tuo olemassa olevien listojen l. niiden
muovisten palojen irroittelu. Eikös niiden kromikaarien päädyt
jää asentaessa sinne muovien alle? Istuvatko tiukassa?
Paukahtaako herkästi rikki?

Mistä näitä kannattaisi mielestänne ostella?
Onko Biltema ok?

Kiitokset sille, joka minua näissä asioissa valaisee.
Hyvät juhannukset kaikille!
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Malli on 9000 T 16 A 1987 CC 5D ja
tarvetta olisi ainakin seuraaville osille:

-oikea takavalon suoja
-ilmastoinnin kompressori
-etumaskiin SAAB-merkki
-konepellin nokkaan SAAB-merkki
-siisti kumimattosarja

Voit tarjota suoraan numeroon:
040-748 48 77
Ilpo Korpinen
Länsi-Helsinki
Kannattaisi ehkä kysellä myös -- Suomen SAAB-Klubin sähköpostilistalta, sillä sitä lukee aika moni... :roll:
http://modeemi.fi/mailman/listinfo/saabisti , vai laitetaanko menemään oheinen ilmoituksesi sinne puolestasi ?
:?: :)
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pieni avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja tetammi »

[quote="ilpok"]Ostin elämäni ensimmäisen SAAB:in
vapun tienoilla. Malli on 9000 T 16 A 1987 CC 5D.
Innostuin valtavasti ja sairastuin saabismiin.

Niin sitä pitää :D


-Missä olisi luotettava ja edullinen paja pääkaupunkiseudulla
johon voisin viedä Saabini määräaikaishuoltoon (180000km)

En oo sieltä päin, mutta Katajan Jorma on monesti mainittu noissa yhteyksissä, joku muu tietänee yhteystiedot.

Ilmastoinnin kompressorin vaihtotyökin lienee edessä ellei onnistu
pelkällä laakereiden vaihdolla?

Ilmastoinnin kanssa kannattaa mennä suoraan ilmastointifirmaan.


-Kannattaako viedä valtuutetulle Saab-huoltokorjaamolle
vai käykö mielestänne mikä tahansa nyrkkipaja
moisten hommien tekemiseen? Käsittääkseni nuo
huollossa vaihdettavat nesteet (jäähdytinneste, automaattilaatikon
öljyt jne.) tulisi olla saabin omia tuotteita,
pitääkö paikkansa?

Eipä välttämättä kannata noin vanhaa käyttää merkkikorjaamolla, mutta automaatin ja ohjaustehostimen litkut oon ainakin itse hakenu saabilta, niin ei tartte arpoo sopivuuksia.


-Mistä löydän parhaat korjausmaalit pk-seudulla?
Valumattomattomat, oikea sävytys värikoodin
mukaan ja maalit spraypullossa.

Eiköhän melkein mikä vain maaliliike pysty tuohon, sprayn kanssa joutuu kumminkin muutenkin tinkiin laadusta.
Vinkkejä ruosteen
poistoon ja paikkamaalaukseen

hiekkapuhallus ois hyvä, mutta vaatii paineilmaa.
teräsharja porakoneeseen tekee aika hyvää jälkee, kuhan jaksaa kihnuttaa.
Kunnon pohjamaalit, osaavat varmaan maalikaupoissa ohjeistaa paremmin.
Näitä käytiin just sähköpostilistal läpi, mutten ottanu talteen...

-Onko kromikaarien asennus hankala operaatio?

Motonetin luettelon mukaan vaativaa :)


Mistä näitä kannattaisi mielestänne ostella?
Onko Biltema ok?

Biltemasta oon ostellu 10v työkaluja, autohifi- ja fillaritarvikkeita, auton osia en tuolta ostais, motonetista saa jo parempaa.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Huolloista jotain:

Jorma Kataja on aina auttanut minua, hyvää ja ystävällistä palvelua, mutta valitettavan kiireinen sillä monet muutkin ovat hänet löytäneet :)
Puh/Fax: 09-593976 Vastaa puhelimeen aamuisin, vain ma-to.

Toinen kehuttu paikka on Westerlund, muuta nimeä/puh.numeroa en tiedä. Kaverit käyttivät siellä tonnarin laatikkovaihdossa, ja saivat hyvää palvelua.

- Nappe
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Auto Westerlundia itsekin suosittelen. Saab huolloissa saat ainakin rahasi menemään se on varma. Westerlund on entinen Saab-huollon ukko ja ammattitaitoa löytyy kilokaupalla.

Saab-huolloissa mua ärsyttää kun ne postittaa niitä 100 euron huoltotarjouksia jossa katsotaan about 50 kohtaa autosta ja vaihdetaan tulpat ja öljyt. Pahimmassa tapauksessa autosta vaihdetaan vain nuo viimeksimainitut ja loput on valohoitoa. Aika kallis hinta 100 euroa siitä.

Toinen juttu mikä huolloissa mua harmittaa, saab-huolloissa käyttävät (tietysti) aina saab-merkkiosia jotka on pirun kalliita. Esim 900 umpion lasi 400 mk, motonetistä 200 mk. 99 takapyörän napa 200 euroa, motonetissä 100 euroa. Jne...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Lisäys vielä edelliseen, on muuten kokemusta tuosta valohoidosta :( eli ei ole mikään huono idea käydä luvatut huoltokohdat itse läpi kun hakee auton moisesta huollosta. Toki jos haluaa välttyä pettymyksiltä ja vitutuksilta, ei kannata läpikäydä (ns. "pää pensaaseen" tekniikka)
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Porvoosta löytyy isä ja poika, M & K.Salonen joista vanhemmalta löytyy Saabikokemusta Scan-Autosta about 30 vuotta.

Minä olen kaikki Saab-pulmani heillä hoitanut jo 10 vuotta, eikä ole moitittavaa ollut koskaan, päinvastoin.

Viimeksi eilen alkoi Check Engine valo vilkkumaan ja tehot katosi, auto tippui varajärjestelmän varaan ja meno oli sen mukaista :cry:

Tunti siinä meni kun käytiin rauhassa läpi eri mahdollisuuksia ja vika paikallistui kaasuläpän asentotunnistimeen jossa oli kontaktihäiriö. Taas kulkee :wink:

Itselläni on myös ilmastoinnin palauttaminen toimintaan menossa, mekaaninen toimivuus on jo tarkastettu, vielä vaahdot sisään, alipaineistus ja freoninkorvikkeet sisään niin alkaa kylmetä. Myös automaattiloota avataan piakkoin ja säädetään pannat ym., kaikki onnistuu.

Eli numerosta 0400-873772/Kari Salonen löytyy apuja tarvittaessa.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin