Kestääkö automaatti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Kestääkö automaatti

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

Tuli purettua turbo '87 tonnari, kun koppa alkoi olla jo niin laho ja loppusilaus oli kun vaihdelaatikkoon
tuli tupakka-askin kokoinen reikä ahtopaine/kiihdytyskokeiluissa :)

nyt ajelen '88 automaatti iivarilla ja tekis mieli nostaa turbokone nokalle,
kun ysisataseen on kuulemma niin vaikea vaihtaa tonnarin konetta.
kaikki osat löytyisi mutta mietityttää iivarin automaatin kesto.
mahtaako laatikosta lentää heti jousia ja rattaita pihalle kun painaa kaasun ensimmäistä kertaa pohjaan? :)

tuleeko mitään erityistä laittoa muuta kuin apc-systeemin asennus ja ruiskulaatikoiden jne vaihto?

muistaisin jonkun foorumilla kertoneen 2.3 turbossaan olevan iivarin automaattiaski.. vai muistankohan höpöjä?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Automaatti on sama loota, oli sitten ruisku tai turbo. Jos sulla tulee piikkinä paineet ja väännöt, niin laatikko voi kyllä sanoa poks. Siististi ajamalla kestää 400Nm väännön. Välitykset ei ehkä ole niin pitkät, kuin turbon vastaavassa, mutta muuta ratkaisevaa eroa ei ole.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Laatikko on aika pitkälti sama loota. Ainoa, että iivarin laatikko ei pääse haistelemaan koneen ahtopaineita, koska letku ja ohjaus puuttuu. Liekö sillä suurtakaan väliä.

Tossa juuri turbon laatikkoa kasaan, ja korjaussarja, jonka mukana tulivat kaikki kitkalevyt, tiivisteet ja välipinnat, sopii sekä turboon että iivariin. EPC-luettelon perusteella katselin, että muutamissa männissä ja sylintereissä käytetään eri mallisia laatikosta riippuen, mutta niilläkään ei taida olla isompaa merkitystä.

Suurin ero taitaa tulla jo em. välityssuhteista.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Henkka #2283 kirjoitti:Laatikko on aika pitkälti sama loota. Ainoa, että iivarin laatikko ei pääse haistelemaan koneen ahtopaineita, koska letku ja ohjaus puuttuu. Liekö sillä suurtakaan väliä.
Kas, tuon unohdin. On sillä merkitystä, sillä se vaikuttaa minkälaisella öljynpaineella se lyö pykälää päälle. Jos pieni ahtopaine, niin kevyesti vaihteita ja jos täyspaine, niin sillon kytkeytymisessäkin on enempi voimaa öljynpaineen muodossa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

Onko tuo vaihdelaatikolle menevä ahtopaine-ohjaus elintärkeä laatikon keston kannalta?
onko kenelläkään käytännön kokemuksia miten iivarin laatikko kestää turbo autossa ??
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

saab_9000_t kirjoitti:Onko tuo vaihdelaatikolle menevä ahtopaine-ohjaus elintärkeä laatikon keston kannalta?
onko kenelläkään käytännön kokemuksia miten iivarin laatikko kestää turbo autossa ??
Mun käsittääkseni tännekin kirjoittavalla "Mäksällä" on iivarin laatikko turbossa, ainakin välityssuhteiden osalta. En nyt aivan varma ole.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin