9000 ostammassa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

9000 ostammassa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Terve, olen uutta(käytettyä) tonttua ostamassa. Myyjä haluaa 2900€ 400tkm ajetusta -89 T16DI tonnarista, automaattinen ilmastointi ainoa "lisä" varuste.

Mitä autosta kannattaa potkia, missä tonnarin ruoste kohdat. Ainakin takapään kaaret, ja pellissä muutama kukkanen.
Missä muualla voisi olla ruostetta. Mitä kannattaa katsoa?
Ainkakin ilmastointi pelas hyvin.
Mitenkäs äkäsesti tonnari nostaa ahdot? keltasen puoleen väliin nousi, mutta tuntui hitammalta kun satkussani? onkohan tonnarinkin turbo halkeilevaa mallia?

Lähdin koeajolla niin läskiperse automyyja "vaati" päästä mukaan "esittelemään". Kun kurvattiin pihalta ulos niin tokas vielä "Juu tänään on sitten paljon ratsioita ympäri kaupunkia". Ajoinko lunkisti? jätinkö polkematta?? no EN!. Kaveri istu vieressä pelkääjän paikalla ja keskusteltiin kovaan ääneen "joo, hitaasti ahtaa, testaas ravistaako rajottimen lähellä?" tässä vaiheessa mutkanen tie, leveä kylläkin 80alue tais olla päälle 110 lasis :D, menee hermot provosoiviin heppuihin.
Ei hlvetti tää nuorisoon kohdistuva luottamus pula :evil: . Mihin tä mailma on menossa??.... Nooh, pääsinpäs vuodattamaan. 8)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Näin aluksi......

1.Moottorin kumityynyt
2.Hihnan kiristinrullat
3.Vesipumppu
4.Öljyvuodot moottorin etupäästä
5.Sähköikkunat ( toiminta )
6.Onko se t vai T. ( tuo ahtomittarin käyttäytyminen )
7.Käsijarru
8.Tasapainoketju/Rattaat ( jos on ) onko vaihdettu.
9.Savutus
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ahdot tuosta on ainakin hukassa, pitäisi nostaa punaisen rajalle, ja jos on kunnossa, niin kaikenlisäksi vielä aika rivakasti.

Tasapainoakseleita ei tuon ikäisessä ole. Kannattanee tutustua muihinkin yksilöihin, niin saat vähän käsitystä, minkämoisia pelejä nuo ovat.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9000 ostammassa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

DIggItaLLr kirjoitti:Terve, olen uutta(käytettyä) tonttua ostamassa. Myyjä haluaa 2900€ 400tkm ajetusta -89 T16DI tonnarista, automaattinen ilmastointi ainoa "lisä" varuste.
Et mainitse että millasia renkaita ja vanteita tuohon hintaan saa.
Itseltä ehkä jäis tuohon hintaan kattelematta, ainakin jos löytyy ruostetta.

Mitä autosta kannattaa potkia, missä tonnarin ruoste kohdat.
Omastani olen tässä muutaman viikon aikana löytäny noiden kaarien lisäksi ovien alareunoista, tunkin korvista, takalokasuojan edestä sen läpän takaa. Lisääkin löytyy varmasti haullakin.
Ainkakin ilmastointi pelas hyvin.
Jos katsot tuon minun aikasemman topicin niin näillä keleillä ilmastointi jäähdyttää vaikkei ihan tikissään olisikaan.
Mitenkäs äkäsesti tonnari nostaa ahdot? keltasen puoleen väliin nousi,
mutta tuntui hitammalta kun satkussani?
No ainakin tuon pitäis nousta enempi.
Kyllähän ne aika äkäisesti pitäis nousta, toki jos vertaan oman ässän mitsua ja tuon tontun garrettia(oisko T3 kun ei vesijäähyä)niin eroa on.
Olikohan tuossa toi 25:nen mikä pitäis kaiketi herätä hieman aiemmin, viisaammat vastannee...

Lähdin koeajolla niin läskiperse automyyja "vaati" päästä mukaan "esittelemään".
Kyllä tuota pitäis päästä vähän yksisseenkin kokeileen, että sais rauhassa kuunnella rutinoita, rahinoita jne.
On tuossa sen verta hintaa jäljellä että nosturillekin olis hyvä päästä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kiitoksia taas teille.
Pitänee käydä koeponnistamassa ja syynämässä tarkemmin.
2500€ on se mitä ajattelin maksaa siitä alunperin, automyyjälle kun pitää esittää aina muutama hyvä syy hinnan pudottamiseen.
3k€ kun saa jo muuta hyvää peliä (Saabia) netiautosta. Jos malttais vaparilla ajaa, niin sais aika hienon tonnarin (vähän uudemman).

Kiitos
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ruostetta kannattaa etsiä myös pensantäyttöputken ympäristöstä, erityisesti putken yläpuolelta.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

tetammi:
Kyllähän ne aika äkäisesti pitäis nousta, toki jos vertaan oman ässän mitsua ja tuon tontun garrettia(oisko T3 kun ei vesijäähyä)niin eroa on.
Eikö vesijäähy tullut kaikkiin jo '87 loppupuolella?!


V.J.S:
Tasapainoakseleita ei tuon ikäisessä ole. Kannattanee tutustua muihinkin yksilöihin, niin saat vähän käsitystä, minkämoisia pelejä nuo ovat.
2.3 koneissahan on tasapainoakselit ja eikö se tullut myyntiin jo '88?
'94 lähtien kaikissa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

hasha kirjoitti: V.J.S:
Tasapainoakseleita ei tuon ikäisessä ole. Kannattanee tutustua muihinkin yksilöihin, niin saat vähän käsitystä, minkämoisia pelejä nuo ovat.
2.3 koneissahan on tasapainoakselit ja eikö se tullut myyntiin jo '88?
'94 lähtien kaikissa.
Juu, mutta -89 DI/APC:llä ei ollut vielä 2.3T:tä tarjolla... :P
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Niin onkos tämä nyt sitten
DI/APC vaiko DI&APC
Että josko ahtojen puuttuminen (peruspaineet) johtuisi poisolevasta/viottuneesta APC boksista.

Onkos tässä ajotietokone? mittareiden alla LCD näyttö joka näyttää ihme inffoo, esim kulutuksen maileissa!? (l/mil)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Jos näyttää l/mil, vaikuttaisi olevan joku Ruotsi-asetus päällä. En nyt muista onko kaikissa malleissa haettavissa tuo Ruotsin yksikkö vai onko tuontiauto. Yleensähän sieltä valitaan joko l/100km tai USA-ihmisille mpg eli mailia/gallona.

Tuo Ruotsi-yksikköhän vastaisi muuten l/100km, pilkku vain on yhden vasemmalla. Osaako joku sanoa, käyttäiskö ne oikeasti sellaista?!?

Joka tapauksessa sieltä pitäisi kyllä l/100km löytyä kun vain yksiköt vaihtaa valikosta.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Jos kurkkaat kuskin penkin alle tai kokeilet kädellä niin jos siellä on kaksi samanlaista laatikkoa niin sulla on DI+APC, ja jos vain yksi niin DI/APC.

Voihan toki olla että saat vain peruspaineet (0.45bar), tosin en tiedä mitä mittari silloin näyttää.

Silloin siellä voi olla montakin vikaa, ja joku tosi expertti voi varmaan valaista asiaa enemmän.

Ei kyllä taida olla mikään ihme että mittarissa on l/mil koska ruotsalaiset käyttää "mil" yksikköä melkeen aina kun puhuvat kulutuksesta ja muutenkin jos esim jonnekin on 40km matkaa niin he sanovat 4mil.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Perusahtopaineilla menee juuri tuonne keltaisen puoliväliin, ehkä jopa vähän alle. Minun autossani viallinen magneettiventtiili aiheuttaa peruspaineille jäämistä, ahtaa täydet vain kylmänä.

Eiköhän 89-mallisessa ole jo DI/APC.

En ole tavannut ajotietokonetta, joka osaisi ruotsia.

Kulutusnäytön yksiköiksi voi valita l/100km tai maileja gallonalla (MPG).

Toiminto vaihdetaan painamalla INFO- ja R-painikkeita samanaikaisesti vähintään 4 sekunnin ajan. Kullakin painalluksella valitaan yksi seuraavista näyttölaaturyhmistä:
-litraa/100 km, kilometriä, C
-MPG (amerikkalainen), mailia, F
-MPG (englantilainen), mailia, F
-MPG (englantilainen), mailia, C

Vanhemmista autoista puuttuu tuo viimeinen vaihtoehto.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EDU.gif
Viimeksi muokannut jus, Pe Kesä 04, 2010 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

hasha kirjoitti:tetammi:
Kyllähän ne aika äkäisesti pitäis nousta, toki jos vertaan oman ässän mitsua ja tuon tontun garrettia(oisko T3 kun ei vesijäähyä)niin eroa on.
Eikö vesijäähy tullut kaikkiin jo '87 loppupuolella?!
Eiköhän, mutta vertailinkin omaa kalustoa 86tonttu ja 92ässä
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Aiai, nytjos olisi rahaa.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... mainOnly=1
Kävin nopeesti tukimassa niin ainakin takajarrun jarrukilpi ruostunut siitä bokkauksesta, eli on kahessa osassa. Koeajolle en kerennyt kun oli mennyt liike kiinni.

Ekaa kerran näin läheltä tonnarin AERO nahka sisustan, haluu tommosen, ja auton väritys todella tumman vihreä, met hoh...
hienoo
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos se on yhtään kunnossa, niin aika edullisesti lähtee.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin