Tonnarin pakokaasupäästöt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Tonnarin pakokaasupäästöt

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

Ovatkohan pakokaasupäästövaatimukset ovat vuosien varrella muuttuneet 85-88 kun saasteenestolaitteita on asenneltu tonnareihin vaikka millä mitalla, omassa iivarissa on pakokaasua kierrätetään imusarjaan, ilmanputsariin ja ties minne.. tuleekohan pakoputkesta enää mitään ulos ?? :) :)

Vanhassa turbo tonnarissa tuli vain yksi egr putki pakosarjasta imusarjaan. Turbossa ja iivarissa on varmaan muutenkin vähän eri systeemit , mutta ole käsittänyt että laitteita on lisäilty uudempiin vuosimalleihin.


Koitin uteliaisuuttani hakea netistä onko pakokaasupäästövaatimuksia kiristetty noiden vuosien aikana,mutta heikoin tuloksin..
Mistähän löytäisi ne ns' ajonaikaisen pakokaasupäästövaatimusten'
tiedot? kun tuskin ne turhaan tehtaalla on asentaneet tuollaisia vermeitä.
olisi kivat tietää kuinka paljon ne pudottavat ajonaikaista saastutusta, voisi olla enemmän motivaatiota pitää saasteen estolaitteet kunnossa, kun tällä hetkellä mullakin on egr tulpattuna kun egr imusarjan ohjausletkusta imaisi, tuli ilmaa läpi kuin avoimesta putkesta..
pitää korjailla kunhan saan ostettua 100 metriä kumiletkua, hapertuneiden tilalle :)
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

päästöt

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Taitaa olla niin, että ajossa mitattuja päästörajoja g/km alettiin laskeskelemaan vasta euro2 tai jopa euro3 normeissa. Vanhemmissa ei ole kuin joutokäynti/yli 2000 i/min arvot. Voi olla, että euro1 on jotkun lukemat, mutta hankala alkaa ajon aikana mittailemaan g/km arvoja.... :roll: :roll: :roll:
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

Ihmetyttää vaan kun vuosien saatossa on tullut lisää saasteenestolaitteita tonnariin, ja olisinkin halunnut tietää onko tuo 'EURO1' tai mikä sitten onkin, muuttunut noiden vuosien aikana 85-88 kun saasteenestolaitteistoa on tullut pellin alle lisää.

kun olen käsittänyt että ne vaikuttavat vain ajonaikaiseen saastutukseen?

Mitäköhän päästöarvoja voidaan pienentää sekoittamalla pakokaasua ja imuilmaa keskenään, niinkuin tuo egr tekee. voisi luulla että palaminen olisi epätäydellisempää kuin puhtaalla imuilmalla = suuremmat päästöt. :)
mutta kai palamislämpötila sitten ainakin laskee, josta tulee kait etua.

valottakaas joku millä periaatteella tuo pakokaasuntakaisinkierrätys vähentää saastutusta?
Vastaa Viestiin