Turbon lämpötila

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Turbon lämpötila

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Mitenkä kauhian kuumana tuommonen puhallin oikein käy, kun 0-190km/h kiihdytyksen jälkeen pakosarja ja turbo hehkuu punaisena...?
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Ihan normaalia, että posket hehkuu punaisena tuollaisen rykäisyn jälkeen! :lol:
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tyypillistä uudemmissa saabeissa johtuen älyttömistä pakopaineista jotka johtuvat puolestaan ankean ahtaista ahtimista ja pakosarjoista. Kyllähän ne aika kuumana käy..
Kertoo siitä että jos haluaa oikeaa tehoa niin pakopuolenkin hengitystä on syytä parantaa, pelkät stegit eivät ole avain ja 3" putkistot downpipeineenkin vain pahentavat kyseistä ongelmaa. 8)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jcarlson kirjoitti:ja 3" putkistot downpipeineenkin vain pahentavat kyseistä ongelmaa. 8)
siis häh? olenko muka ymmärtänyt ihan täysin väärin että nuo ovat todella tärkeät virityksessä??
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

jcarlson kirjoitti: Kertoo siitä että jos haluaa oikeaa tehoa niin pakopuolenkin hengitystä on syytä parantaa, pelkät stegit eivät ole avain ja 3" putkistot downpipeineenkin vain pahentavat kyseistä ongelmaa. 8)
Jos oikein ymmärrsin, niin tekstissä on selvä ristiriitä. Toivoisinkin hieman tarkennusta millä perusteella isompi DP huonontaa tilannetta :!:
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

pevi kirjoitti:
jcarlson kirjoitti: Kertoo siitä että jos haluaa oikeaa tehoa niin pakopuolenkin hengitystä on syytä parantaa, pelkät stegit eivät ole avain ja 3" putkistot downpipeineenkin vain pahentavat kyseistä ongelmaa. 8)
Jos oikein ymmärrsin, niin tekstissä on selvä ristiriitä. Toivoisinkin hieman tarkennusta millä perusteella isompi DP huonontaa tilannetta :!:
Viitataanko tässä siihen että myös pakokanavat ja pakosarja ennen turboa ois syytä laittaa kuosiin. Nyt hyvin virtaava putki "imee" paremmin mutta sama ahdistus ahtimella ja pakosarjassa. Jos joskus tarttee kansi ottaa pois niin samalla pitänee jumpata tota pakosarjaa ja ahdinta paremmin virtaavaan. tämä siis tämmöistä aprikointia... :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, tottahan 3" putkisto ja DP parantavat kokonaisuutena pakopuolen hengitystä. Mutta eivät ne auta siihen, jos ahdin ja pakosarja ovat ahtaat. :?
Toisinsanoen pakopaineet juuri ennen sitä avaraa downpipeä ja putkistoa kasvavat valtaviksi aiheuttaen mm. tuon hehkumisen ja paljon muuta suorituskykyä huonontavaa ikävää..
JouniCSE on siis juuri oikeilla jäljillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

...kun virtausnopeus on suurin (=kapeampi putki), niin paine on pienin...?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

pevi kirjoitti: Jos oikein ymmärrsin, niin tekstissä on selvä ristiriitä. Toivoisinkin hieman tarkennusta millä perusteella isompi DP huonontaa tilannetta :!:
Joo ristiriita tietyssä mielessä, kyllä ne isot DP:t edelleenkin kannattaa laittaa. Vähentäähän ne pakopaineita ahtimen jälkeen ja parantaa spoolausta.

Kirjoitin aika myöhään tuon jutun ja meni päässä kaksi asiaa sekaisin, tuolla olisi pitänyt pikemminkin viitata toiseen yleiseen ongelmaan: näissä Saabin modernimmissa (lue: uudempi kuin T03 :wink:) ahtimissahan tuppaa aktuaattorit käymään liian löysiksi (kuten itselläni TE05-12B mitsussa) ja hukkikset avautumaan yläkierroksilla väkisin. Siinä tapauksessa avarampi DP vielä pahentaa tilannetta, kun paine-ero pakopesän ja DP:n välillä suurenee. Liittyy pakopaineisiin kyllä, mutta ei ihan samaan asiaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin