Vanteet ja renkaat 9000 2.3 TA (Griffin)
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Vanteet ja renkaat 9000 2.3 TA (Griffin)
Autoni alkuperäiset vanteet ovat 16 tuuman 2-väriset "turbovanteet". Renkaat 205*50*16. Ne oli vähän nuhjaantuneet ja löysin tilalle 15 tuuman ehjät "Aero"-vanteet. Renkaat 205*60*15. Onko näillä mielestänne iso ero.
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Onhan ne tuuman pienemmät. Ulkonäöllisesti alkaa olla pienehköt, tosin makuasia mitä siitä pitää. Toinen voi tykätäkin.
Ajossa luulis että kumi alkaa jo myötäämään ikävästi kaarteessa. Kuoppaisella soratiellä voi olla hyvinkin miellyttävä kun joustaa kuoppiin. Kai se ajokäyttäytyminenkin on makuasia.
Ajossa luulis että kumi alkaa jo myötäämään ikävästi kaarteessa. Kuoppaisella soratiellä voi olla hyvinkin miellyttävä kun joustaa kuoppiin. Kai se ajokäyttäytyminenkin on makuasia.
Mitähän eroa mahdoit tarkoittaa?
- Ajettavuus
- hinta
- ulkonakö
- sopivuus
jne...
Täsmälliseen kyssäriin saa paremman vastauksen?
Mulle kelpais tollaset rispaantuneetkin 16" jos ovat sellaisen kun aattelen?
V-M
- Ajettavuus
- hinta
- ulkonakö
- sopivuus
jne...
Täsmälliseen kyssäriin saa paremman vastauksen?
Mulle kelpais tollaset rispaantuneetkin 16" jos ovat sellaisen kun aattelen?
V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ti Kesä 21, 2005 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Vanteet ja renkaat 9000 2.3 TA (Griffin)
205-60/15 renkaan halkaisija on 627 mm.Peter Finn kirjoitti:Onko näillä mielestänne iso ero.
205-50/16 renkaan halkaisija on 611,4 mm.
eli 16 tuumainen on tässä tapauksessa 15 mm. matalampi
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Talvirenkaiden ja kesärenkaiden profiileilla ei ole paljoa yhteistä ajokäyttäytymisen kanssa. Talvirenkaiden runkorakenne ja kumiseos on huomattavasti notkeampaa kuin kesärenkaissa, joten saman kokoiset kesärenkaat on huomattavasti jämäkämmät. Myös kantavuudessa ja nopeusluokassa on eroa.AP kirjoitti:Jos noista pitää valita niin ehdottomasti tuo 50 korkea rengas. 60 on varmasti ikävä kaarteissa. Itellä 65 korkeat talvirenkaat, ja sen verran hirveä ajaa että en varmasti noita enää auton alle laita. Vähän tiukemmissa jarrutuksissa ja kovalla tuulella todella levoton.
Oma valinta tontun alle kesät talvet on 195/65R15.
Talvirenkaissa pitää olla reilusti enemmän ilmaan kuin kesärenkaissa. 2,5bar alkaa riittämään. Eivät sitten lötköä niin.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Noitten reunoista viottuneiden vanteiden korjaukseen löysin netistä ohjeet:
1. Ruiskutat pintaan maalinpoistospray:tä. Tämä saa vanhat maalit/lakat "kiehumaan" ja saat kaavittua ne lastalla pois (selviät vähemmällä kiillotuksella, ei tee naarmuja kiillotettuun pintaan niinkuin esim. hiominen...)
2. Hiot ainoastaan hapettumakohdat/tasoitat. Aloitat vaikkapa 240:llä paperilla ja siitä siirryt asteittain aina hienoimpaan asti mitä kaupasta löytyy.
3. Haet kaupasta metallinhiontatahnaa/kiillotustahnaa ja porakoneeseen sopivan puuvillalaikan. Kiillotat vanteet tahnalla kauttaaltaan pariin otteeseen, varsinkin kohdat joista jouduit hiomaan saattaa vaatia enemmänkin käsittelyjä. Mutta käy vanteet läpi kauttaaltaan ainakin lopuksi että saat tasaisen kiillon koko vanteeseen.
4. Ruiskuta päälle 2-komponenttilakka, jota löytyy nykyään myös spraynä. Oo tarkkana kerrosten kans ja ruiskuta ohuita kerroksia, kiillotetulta pinnalta valahtaa helposti.
Onko kokemuksia?
1. Ruiskutat pintaan maalinpoistospray:tä. Tämä saa vanhat maalit/lakat "kiehumaan" ja saat kaavittua ne lastalla pois (selviät vähemmällä kiillotuksella, ei tee naarmuja kiillotettuun pintaan niinkuin esim. hiominen...)
2. Hiot ainoastaan hapettumakohdat/tasoitat. Aloitat vaikkapa 240:llä paperilla ja siitä siirryt asteittain aina hienoimpaan asti mitä kaupasta löytyy.
3. Haet kaupasta metallinhiontatahnaa/kiillotustahnaa ja porakoneeseen sopivan puuvillalaikan. Kiillotat vanteet tahnalla kauttaaltaan pariin otteeseen, varsinkin kohdat joista jouduit hiomaan saattaa vaatia enemmänkin käsittelyjä. Mutta käy vanteet läpi kauttaaltaan ainakin lopuksi että saat tasaisen kiillon koko vanteeseen.
4. Ruiskuta päälle 2-komponenttilakka, jota löytyy nykyään myös spraynä. Oo tarkkana kerrosten kans ja ruiskuta ohuita kerroksia, kiillotetulta pinnalta valahtaa helposti.
Onko kokemuksia?
No joo, eipä ole kyllä kokemusta noista korkean profiilin kesärenkaista , hyvä kun tuli korjaus.peinu kirjoitti:Talvirenkaiden ja kesärenkaiden profiileilla ei ole paljoa yhteistä ajokäyttäytymisen kanssa. Talvirenkaiden runkorakenne ja kumiseos on huomattavasti notkeampaa kuin kesärenkaissa, joten saman kokoiset kesärenkaat on huomattavasti jämäkämmät. Myös kantavuudessa ja nopeusluokassa on eroa.AP kirjoitti:Jos noista pitää valita niin ehdottomasti tuo 50 korkea rengas. 60 on varmasti ikävä kaarteissa. Itellä 65 korkeat talvirenkaat, ja sen verran hirveä ajaa että en varmasti noita enää auton alle laita. Vähän tiukemmissa jarrutuksissa ja kovalla tuulella todella levoton.
Oma valinta tontun alle kesät talvet on 195/65R15.
Talvirenkaissa pitää olla reilusti enemmän ilmaan kuin kesärenkaissa. 2,5bar alkaa riittämään. Eivät sitten lötköä niin.
Mutta joka tapauksessa nuo korkea profiiliset ei sovi mun makuun, eli tämäkin tietenkin makuasia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Lakka tummuu, ite en kiilloitettua osaa lakkaisi...Peter Finn kirjoitti:Noitten reunoista viottuneiden vanteiden korjaukseen löysin netistä ohjeet:
1. Ruiskutat pintaan maalinpoistospray:tä. Tämä saa vanhat maalit/lakat "kiehumaan" ja saat kaavittua ne lastalla pois (selviät vähemmällä kiillotuksella, ei tee naarmuja kiillotettuun pintaan niinkuin esim. hiominen...)
2. Hiot ainoastaan hapettumakohdat/tasoitat. Aloitat vaikkapa 240:llä paperilla ja siitä siirryt asteittain aina hienoimpaan asti mitä kaupasta löytyy.
3. Haet kaupasta metallinhiontatahnaa/kiillotustahnaa ja porakoneeseen sopivan puuvillalaikan. Kiillotat vanteet tahnalla kauttaaltaan pariin otteeseen, varsinkin kohdat joista jouduit hiomaan saattaa vaatia enemmänkin käsittelyjä. Mutta käy vanteet läpi kauttaaltaan ainakin lopuksi että saat tasaisen kiillon koko vanteeseen.
4. Ruiskuta päälle 2-komponenttilakka, jota löytyy nykyään myös spraynä. Oo tarkkana kerrosten kans ja ruiskuta ohuita kerroksia, kiillotetulta pinnalta valahtaa helposti.
Onko kokemuksia?
Vahaa vaan päälle säännöllisesti...
Itselläni sama homma edessä, lakkaa en ajatellut laittaa kiillotettuun osaan.
Nitromorset vielä ostamatta, mutta eiköhän se siitä.. Toivottavasti ei hirveitä pakkeliyllätyksiä paljastu hopeiseksi maalatun reunan alta.. :-/
Nitromorset vielä ostamatta, mutta eiköhän se siitä.. Toivottavasti ei hirveitä pakkeliyllätyksiä paljastu hopeiseksi maalatun reunan alta.. :-/
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Heh, toi on niin sanottu normaalirengastus. Sitä matalammat on matalaprofiilitAP kirjoitti:No joo, eipä ole kyllä kokemusta noista korkean profiilin kesärenkaista , hyvä kun tuli korjaus.peinu kirjoitti:Talvirenkaiden ja kesärenkaiden profiileilla ei ole paljoa yhteistä ajokäyttäytymisen kanssa. Talvirenkaiden runkorakenne ja kumiseos on huomattavasti notkeampaa kuin kesärenkaissa, joten saman kokoiset kesärenkaat on huomattavasti jämäkämmät. Myös kantavuudessa ja nopeusluokassa on eroa.AP kirjoitti:Jos noista pitää valita niin ehdottomasti tuo 50 korkea rengas. 60 on varmasti ikävä kaarteissa. Itellä 65 korkeat talvirenkaat, ja sen verran hirveä ajaa että en varmasti noita enää auton alle laita. Vähän tiukemmissa jarrutuksissa ja kovalla tuulella todella levoton.
Oma valinta tontun alle kesät talvet on 195/65R15.
Talvirenkaissa pitää olla reilusti enemmän ilmaan kuin kesärenkaissa. 2,5bar alkaa riittämään. Eivät sitten lötköä niin.
Mutta joka tapauksessa nuo korkea profiiliset ei sovi mun makuun, eli tämäkin tietenkin makuasia
Mitä isommat vanteet, sen enemmän kiiltävää. Samalla rengas ohenee ja on jämäkämpi. Vastaavasti äänet ja vetely lisäänyvät. Myös iskareille kohdistuu kovempi rasitus.
Pienemmät vanteet ei ole niin näyttävät. Rauhallisessa ajossa mukavammat, säästävät iskareita. Kallistelevat tiukissa mutkissa enemmän. Pienempi jousittamaton kuorma ja enemmän joustovaraa renkaassa pitävät auton tiellä "ryttyytksissä".
Omasta mielestänikin isommat vanteet on aina hienommat ja ajo-ominaisuudet on kuulemma köyhien keksimä juttu.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Vanteet ja renkaat 9000 2.3 TA (Griffin)
Archie kirjoitti:205-60/15 renkaan halkaisija on 627 mm.Peter Finn kirjoitti:Onko näillä mielestänne iso ero.
205-50/16 renkaan halkaisija on 611,4 mm.
eli 16 tuumainen on tässä tapauksessa 15 mm. matalampi
Tai siis puolet tuosta.
Renkaan säteen verran kai se auto laskee, ei halkaisijan
eli
627 - 611,4 = 15,6 / 2 = 7,8 mm
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Kummassakin tonnarissa ollut jo ostaessa kesärenkaat "matalaprofiiliset" , siksi ei ole kokemusta noista 60-65 kesärenkaista.peinu kirjoitti:Heh, toi on niin sanottu normaalirengastus. Sitä matalammat on matalaprofiilit
Mitä isommat vanteet, sen enemmän kiiltävää. Samalla rengas ohenee ja on jämäkämpi. Vastaavasti äänet ja vetely lisäänyvät. Myös iskareille kohdistuu kovempi rasitus.
Pienemmät vanteet ei ole niin näyttävät. Rauhallisessa ajossa mukavammat, säästävät iskareita. Kallistelevat tiukissa mutkissa enemmän. Pienempi jousittamaton kuorma ja enemmän joustovaraa renkaassa pitävät auton tiellä "ryttyytksissä".
Omasta mielestänikin isommat vanteet on aina hienommat ja ajo-ominaisuudet on kuulemma köyhien keksimä juttu.
Mitä matalampi profiili ja isompi vanne, sitä kovempi kyyti mutta mitä siitä, näyttää paremmalta