Tonnarin koneremontti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Tonnarin koneremontti

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No nyt on tontusta kone pois paikaltaan, lähti yläkautta pois, automaattilaatikon jäädessä paikalleen.
Ei kait tuon kunnostamisessa ole mitään muuta ihmeellistä kuin kuinka sen saa vaan takaisin ehjänä ja toimivana 8O
Kone mahtui tulemaan pois jakopäänpuoli edellä, koneen roikkuessa lähes 45 asteen kulmassa :D
Niin tai siis tuo momentinmuuntimen saaminen takaisin kytkinkopan sisälle askarruttaa, kuinkahan sen saa oikeaan kohtaan, hampaille ja muutenkin, onkos kenelläkään pätevää korjausopasta/neuvoja/tietoja tuon takaisinlaitosta?
Oliskos kenelläkään heittää mitään hintoja koneistuksien hinnoista, paljonko suunnilleen maksaa yhden sylinterin hoonaus?
Koneeseen tulee uudet männät joista yksi 0.5mm ylikokoinen, loput kolme B-class -mäntiä jotka ovat joitain sadasosia ylikokoisia jolloin sylintereissä on hoonausvaraa hieman, ja kun pykälääkään ei sylintereissä tuntunut niin tulee ihan ok noinkin.
Alakerran laakerit laitan uudet ja vakiokokoiset mikäli kampiakselisa ei ole mitään sanomista7tarvetta kiillottaa/työstää kauloja jne
Kansi on nyt kanssa työn alla, uudet ohjurien kumit, venttiilien hionta ja oikaisu.
Jakopää uusiksi ja tasapainoakselisysteemit kokonaan pois lisäpainoa aiheuttamasta :)

Edit: onko kokemuksia tarvikeosien kestävyydestä, esim. männänrenkaat, laakerit ja ohjurien kumit ynnä muut tiivisteet, Motonetin hinnat olisivat kovin houkuttelevia mutta laatu arveluttaa?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Kesä 21, 2005 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4998
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Paljonkos on koneella ajettu ennen huoltoa? Mikä johti huollon aloittamiseen eli oliko kone jo aivan valmis vai kuuluiko sieltä epätervettä ääntä käydessä :?: :?: :roll:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin kaikkihan lähti tulpanvaihdosta, eli tulppa katkesi sisään, ja sitämukaa paljastui mm. kolmesta kohtaa haljennut sylinterikansi ja loppuunajettu jakopää, sekä pientä sanomista (= lieviä naarmuja) kahdessa sylinterissä. Saattaa olla että kahteen sylinteriin joutuu vaihtamaan nuo 0.5mm:n ylikokomännät, katsotaan nyt.
Autolla/koneella on ajettu 230tkm ja kaikki huollot on tehty valtuutetussa merkkihuollossa.
Kone kävi kylmänä kolmella sylinterillä ja tasapainoketju piti sitä normaalia ääntään niinkuin 2.3-tonnarissa lähes aina.
Jakopään kilometrit olivat tulleet täyteen, eivät ne taida kestää kuin tuon 200-250tkm kun ovat vaihtorajassaan.
Että tälläinen "huolto" tällä kertaa on edessä, eipä tuo nyt maltaita tule maksamaan ja sitten voikin taas päästellä huolettomasti tietä näkymättömiin :D
Nyt on vuorossa koneen purku, osien pesu ja lohkon kiikutus hoonattavaksi, sanoisin että kampiakselille ei tarvitse tehdä mitään, ainakin näyttäisi toistaiseksi ihan priimalta.
Kestääkö tosiaan punainen miranoli tuossa lohkossa, vai olisiko jokin parempi maali? Niin ja pitäiskö maalata tuo jollain muulla värillä, esim. veronanvihreällä? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Älä poista tasapainoakseleita kokonaan, koska öljynkierto häiriintyy pahoin.
Jossain oli ohjeet kuinka tuo systeemi ripsitään kokonaan pois, olivat muistaakseni tehneet vain peitekannet noiden akselien laakerikansien paikalle.
Onkos kenelläkään hintatietoa paljonko maksavat uudet jakopään rattaat ja ketju, siis alkuperäiset, ja ketju ei-katkaistavaa mallia?
Pitää arvioida toki rattaiden kunto ja niiden vaihtotarve jos hinta on luokkaa kohtuuton.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eihän tonnarin hihnapyörän pultissa vain ole vasenkätiset kierteet? 9-5:n pyörä lähti irti aika helposti, mutta tuo ei tottele edes pajavasaraa :)
Vai pitääkö vain monottaa lujempaa, ajattelin varmistaa asian ennenkuin pultti katkeaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Speedpartsilla näyttäisi olevan 1790kruunua, eli kyllä ne jakopään kaikki romut pitäisi n. 200,- saada :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

ng900aero kirjoitti:Eihän tonnarin hihnapyörän pultissa vain ole vasenkätiset kierteet? 9-5:n pyörä lähti irti aika helposti, mutta tuo ei tottele edes pajavasaraa :)
Vai pitääkö vain monottaa lujempaa, ajattelin varmistaa asian ennenkuin pultti katkeaa.
aukeaa ihan oikeaan suuntaa, eli kunnon työkalut ja miehekkäät otteet!!!
pitäs aueta kohtuuella, ilman suurempaa väkivaltaa edellyttäen ettei SEPPÄ oo ihan "marjan poimian" näköinen! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ecopower kirjoitti: aukeaa ihan oikeaan suuntaa, eli kunnon työkalut ja miehekkäät otteet!!!
pitäs aueta kohtuuella, ilman suurempaa väkivaltaa edellyttäen ettei SEPPÄ oo ihan "marjan poimian" näköinen! :wink:
:D Seppä ei nyt sentään ihan marjanpoimija ole muttei kyllä mikään adoniskaan :D
Eli täytyy vaan suurentaa työkaluja :D Täytyy kaivaa esiin 27mm:n voimahylsy ja 3/4" ja pituudeltaan 80cm:n väännin, luulisi jotain tuolla yhdistelmällä tapahtuvan :wink:
Aikamoista kökköä oli tonnarinkin öljypohjaan kertynyt, joskaan ei ollenkaan yhtä pahasti kuin 9-5:n.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

ng900aero kirjoitti:
ecopower kirjoitti: aukeaa ihan oikeaan suuntaa, eli kunnon työkalut ja miehekkäät otteet!!!
pitäs aueta kohtuuella, ilman suurempaa väkivaltaa edellyttäen ettei SEPPÄ oo ihan "marjan poimian" näköinen! :wink:
:D Seppä ei nyt sentään ihan marjanpoimija ole muttei kyllä mikään adoniskaan :D
Eli täytyy vaan suurentaa työkaluja :D Täytyy kaivaa esiin 27mm:n voimahylsy ja 3/4" ja pituudeltaan 80cm:n väännin, luulisi jotain tuolla yhdistelmällä tapahtuvan :wink:
Aikamoista kökköä oli tonnarinkin öljypohjaan kertynyt, joskaan ei ollenkaan yhtä pahasti kuin 9-5:n.
Joo tarpeeks pitkä putki vaan niin kyllä aukee.Jos tonttia riittää.Mitäs se kökkö siellä öljypohjassa on.Ei kait vaan liian piiiiitkät öljynvaihto välit ?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Se kökkö oli sellaista mitä voi odottaa löytävänsä tyypillisestä yli 200tkm ajetusta moottorista,, karstaa ja pikeentynyttä öljyä, tuota oli kuitenkin vain 1/4 tai 1/5 osa siitä mitä oli samanverran ajetun 9-5:n koneessa. Öljynvaihdot kuten muutkin huollot on hoidettu esimerkillisesti, siitä on todisteena sanoisinko täydellisyyttä hipova huoltodokumentaatio pankkikorttimaksutositteineen siististi mapitettuna saksalaiseen tyyliin :D

Kyllähän nuo koneet ajanmyötä sotkevat itsensä aika tehokkaasti, sille ei voi mitään, meinaan puhdistaa tuon koneen kaikkine osineen perusteellisesti tämän "huollon" edetessä ;)

Tuota kökköä oli kuitenkin niin vähän ettei esimerkiksi öljysihti ollut tukkeentunut kuin vain hieman, virtaus sen läpi oli edelleen hyvä.
Suosittelen lämpimästi kaikkiin enemmän ajettuihin koneisiin säännöllistä Forte/STP-käsittelyä, en jaksa uskoa että siitä voisi olla ainakaan mitään haittaa. Esimerkiksi jakopää tuppaa sotkemaan itsensä näissä vanhemmissakin koneissa.

Kuinkas olette muuten poistaneet vanhan maalin lohkosta, ihanko hiekkapuhaltamalla vaiko jollain jarruneste/teräsharjametodilla?

Edit: nyt kun tietäisi mistä tilata osia ja minkämerkkisiä niin saisi tuon ajoon jo ensi viikolla, avatkaahan sanainen arkkunne koskien männänrenkaita, venttiilinvarsien kumeja ja lakereita, sekä kaipaisin tietoa siitä käykö B-classin mäntiin AB-classin männänrenkaat :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Vaihteiston saa varmimmin rikki yrittämällä koota pakettia momentinmuunnin kiinnitettynä moottoriin. Eli laita muunnin paikoilleen laatiikkon ja siirrä sitä niin paljon vasemmalle että saat koneen uitettua kohdalleen ja sitten ylipitkiä pultteja ohjureina käyttäen sovitat laatikon paikoilleen ja kiinnität momentinmuuntimen vetolevyyn.

Nimim. En ole koskaan hevoista nähnyt, mutta velipoika on nähnyt lehmän :roll:
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitos Ansis neuvosta, eli operaatio saattaisi siltikin onnistua kuvailemallasi tavalla laatikkoa irrottamatta?
Mikäs sieltä laatikosta saattaisi hajota, kuoriko vaiko ne hampaat, nyt ainakaan irrotuksen jälkeen ei näkynyt ulkoisia vaurioita olevan, toki kasaan ehdottamallasi tavalla tuon.
Oliskohan tuo helpompi pistää paikalleen kansi irti jolloin saisi kallisteltua (konetta ei lasia :D ) vapaammin?
Mitäs muuten tuon momentinmuuntimen/lootan akselin hammastusten kohdistamisesta sanotaan, onko väliä mihinkä kohtaan ne laitetaan keskenään kunhan vaan menevät kohdalleen?
Lisäksi kiinnostaisi tietää kampiakselin ja kiertokankien kiristysmomentit samoin kuin noiden muidenkin, tai onko jotain pätevää korjauskäsikirjaa jossa olisi neuvottuna jotain muutakin kuin öljynvaihdot?
Tuo hevos/lehmähomma ei auennut mulle mutta täällä meilläpäin on molempia joten jos haluat noita nähdä niin tervetuloa Tuusulaan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

:D En ole moista operaatiota koskaan itse tehnyt, mutta eräs kaverini teki korjatun laatikon asennuksen tonnariin. Edellisellä asentajalla oli turbiini rikkonut ilmeisesti laatikon öljypumpun, eli voimaa ei saa käyttää automaattia korjatessa.

Lehmät, hevoiset jne on kyllä tuttuja, nuorempana olin renkinä maatiloilla.
Josta tuli mieleen seuraava tarina:

Isäntä tulee herättämään aitassa nukkuvaa renkiä: Aurinko on jo noussut ja renki se vaan vetelee hirsiä, kahville siitä ja heinää niittämään.
Kahvit juotuaan he lähtevät kohti sarkaa jolloin renki tekee oman arvion päivän säätilan suhteen: Taitaa tulla kuuma päivä, siellä nousee toinenkin aurinko. :lol: :lol:
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

heh, hauska tarina :D
Minkäslainen hylsy muuten vaaditaan noiden kiertokankien muttereiden rrotukseen, se on tuollainen torxia tiheämpi, saakos noita ihan Biltemasta tms?

Oli tuo kone remontin tarpeessa, runkolaakerit olivat selvät, tasapainoketjun kiristäjä tullut kaikki ulos, jakoketjun laahaimet olivat syvillä urilla jne.

Edit: itse itselleni vastaten: 14mm:n 12-kulmainen ohennettu hylsy hoiti ainakin irrotuksen, saas nähdä kestääkö myös kiristämisen sitten kasatessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pahoittelen kysymysteni tulvaa mutta kertokaapas asiantuntijat mitä vaaditaan lohkon maalaukseen käytettävältä maalilta, joku/jotkin henkilöt muistaakseni kertoivat käyttäneensä ihan vain punaista miranoilia, eli jos miranoli kestää lohkossa niin siellä kestää melkein mikä vain maali? Lohko on nyt painepesty kunnon liuottimen kera about 5 kertaa ja ajoin siitä kaiken irtomaalin/ruosteet/palaneet kököt pois porakoneen teräsharjoilla, eli olisi hyvä laittaa jokin ruostesuoja päälle, mulla olis purkki jotain mustaa Mastonin pohja/pintamaalia jossa on itsessään ruostesuoja ja se on tarkoitettu metallipinnoille, varmaan sopii tähänkin tarkoitukseen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin