CS/CSE turbojen kytkinten ja vaihteistojen erot

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

CS/CSE turbojen kytkinten ja vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja T16 »

Kysymys:

mitä olennaisia eroja on kytkimessä ja vaihteistossa CS/CSE Turbo malleissa ?

9000 2,0 Turbo 150hv

9000 2,0 Turbo 185hv

9000 2,3 Turbo 200hv

9000 2,3 Turbo 225hv

ja mitä muita niitä onkaan
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Vuosimalli eroja

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mimmi kirjoitti:B204E ja B234E koneisa on pienempi kytkin kuin täyspaineisissa malleissa (toisissa B234E koneissa on kuitenkin isompi kytkin).
Vuosimallikohtaisia välityseroja voi olla perävälityksestä riippuen.
Ainakin kaikki varaosaliikkeet tarjoavat isompaa kytkintä vuosimallista 96/97 ylöspäin (tietty moottorinumero ylöspäin) myös matalapaine malleihin. Tämä käy ilmi myös ilmeisesti muista lähteistä.

Vaihteisto on ainakin varaosana sama -96 2.0ltt ja täyspaineversioon (ei myyty Suomessa?) Joskus tarkistettu Laakkoselta, joten tieto voi myös olla myyjän tietämättömyyttä :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Vuosimalli eroja

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Ainakin kaikki varaosaliikkeet tarjoavat isompaa kytkintä vuosimallista 96/97 ylöspäin (tietty moottorinumero ylöspäin) myös matalapaine malleihin. Tämä käy ilmi myös ilmeisesti muista lähteistä.

---

Kun kysyin Järvenpäästä Mäkelän autosta, sanoivat että sama kytkin aerossa ja 2.0 lpt.ssä. Silloin ei kai ihan pidä kutiansa tuo "suurempi kytkin täyspaineturboissa". Tiedä häntä. Itsellä olis haluja saada joku sporttikytkin 2.0plt -96:een. Mitä suosittelisitte ratkaisuksi?

Koo
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Vuosimalli eroja

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

a9000 kirjoitti:Ainakin kaikki varaosaliikkeet tarjoavat isompaa kytkintä vuosimallista 96/97 ylöspäin (tietty moottorinumero ylöspäin) myös matalapaine malleihin. Tämä käy ilmi myös ilmeisesti muista lähteistä.

---

Kun kysyin Järvenpäästä Mäkelän autosta, sanoivat että sama kytkin aerossa ja 2.0 lpt.ssä. Silloin ei kai ihan pidä kutiansa tuo "suurempi kytkin täyspaineturboissa". Tiedä häntä. Itsellä olis haluja saada joku sporttikytkin 2.0plt -96:een. Mitä suosittelisitte ratkaisuksi?

Koo
Itsellä on tulossa aeron 94-98 kytkin. Pitää vain hommata vauhtipyörä johon sen sovittaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Vuosimalli eroja

Viesti Kirjoittaja a9000 »

[/quote]
Itsellä on tulossa aeron 94-98 kytkin. Pitää vain hommata vauhtipyörä johon sen sovittaa.[/quote]

Olen yrittänyt kattella vauhtipyörää eri webbikaupoista, en ole löytänyt. saabilta en ole tosin uskaltanut kysyä (pelkään siis että tyrmäävä hinta siellä). käytetyn haku on tietty yks vaihtoehto. En tiedä jaksanko rupee metsästämään - varsinkin kun ei tässä nyt sitten ole oikeein varmuutta ettämissä autossa on isompi vauhtipyörä ja missä ei.

hmh, vinkit ois taas jees.

Koo
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Kun kysyin Järvenpäästä Mäkelän autosta, sanoivat että sama kytkin aerossa ja 2.0 lpt.ssä. Silloin ei kai ihan pidä kutiansa tuo "suurempi kytkin täyspaineturboissa". Tiedä häntä. Itsellä olis haluja saada joku sporttikytkin 2.0plt -96:een. Mitä suosittelisitte ratkaisuksi?
B204L, B234L ja B234R koneissa on suurempi 240 mm kytkin. Vm 1997 jostakin alustanumerosta lähtien (numero V028944-> ) kytkin on muuttunut myös muissa koneissa, mukaan lukien pienpaineturbot, tuohon suurempaan.

Sporttikytkimeksi varmaan paras vaihtoehto on pistää jäykempi paineasetelma Sachs Race Engineeringin luettolosta, vakio levy ja 240 kytkinlevylle tarkoitettu vauhtipyörä. Tuollaiselle paketille tullee hintaa pitkälle toista tonttua joten kannattanee miettiä josko sillä tavallisellakin pärjäisi...

Tuon paineasetelman numero on Sachsilla 883082999740 ja hinta hieman yli 700 euroa.

240 mm vauhtipyörää et tästä maasta romikselta löydä eikä vanhemman B234:n pyörä käy joten Saabin tiskiltä hinnaksi ilmoitetaan noin 500 euroo.

Päälle vielä teräspunottu kytkinletku, painelaakeri ja levy ja siinähän sitä on.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Vuosimalli eroja

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

a9000 kirjoitti: Itsellä olis haluja saada joku sporttikytkin 2.0plt -96:een. Mitä suosittelisitte ratkaisuksi?

Koo
vtp9k :llä oli mielestäni hyvät lääkkeet aiheeseen.

Mulla ainakin alkoi Aeron kytkin lipsumaan ("viritys" ja 110tkm oli takana) mutta Sachs:in 600Nm asetelma & uusi Aeron levy toivat riittävän kitkan ainakin nykyiselle tehoasteelle. Ns. suurempiin tehoihin en usko noidenkaan vielä riittävän, mutta eiköhän tuokin aikanaan selviä...
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: CS/CSE turbojen kytkinten ja vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Lainataan tätä topicia kun vaihteistoista kyse:

Mitä ero näillä kahdella eri vaihteistolla on
FM57 101 vs. FM57 001
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
0009
"Viggen"
Viestit: 566
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: CS/CSE turbojen kytkinten ja vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Tuha kirjoitti:..
Mitä ero näillä kahdella eri vaihteistolla on
FM57 101 vs. FM57 001
Ilmeisesti sama välitys (näyttäisi noissa eri välityksissä olevan pieniä desimaali eroja eri lähteiden välillä),
mutta sisempi laippa eri kokoinen, mutta vaihdettavissa?


The gearboxes are IDENTICAL in all respects except for the driver-side companion flange (inner driver cup). We just installed a -001 'box in a '95 Aero that had a bad reverse gear in the orginal -101 'box. The companion flange and differential bearing carrier comes out with 5 bolts. To preserve differential adjustment, you must return the original bearing carrier and shims to the transmission it came from. Just undo the snap ring and remove/replace the drive cup. Do renew the seals. That's it. The FM57001 and FM57101 are '94 to '98. Townsend's site and the the old Quasimotors web site has the ratio info.

http://www.saablink.net/forum/general-9 ... /65354.htm
The Aero does have a special transmission, in that the inner driver cups are larger. That's it. That's the difference between an FM57-101 and and the FM57-001.

https://www.reddit.com/r/saab/comments/ ... ith_9000s/

Laatikon huoltokirja 9000 n. 31 Mb pdf


Välityksistä:
... The designations I took are from the tech data shop manual, section 0. Pre 94 gear boxes have GM designations. Between 94 and 98, the designations become FM-5xxxx (for front wheel drive 5 speed variety)

First letter: F for front wheel drive
Second letter: M for manual, A for auto
First digit: number of forward gears
Second digit: Total ratio highest gear
0: 3.2
1: 3.2
2: 3.0
3: 2.9
4: 2.8
5: 2.7
6: 2.6
7: 2.6
8: 2.4
9: 2.3
Third digit:
0: manual and automatic gear boxes adapted to engine B204i, B234i and B204s and manual gear boxes adapted to engines B234E and B204L
1: manual gearbox adapted to engines B204L and B234R
2: auto gearbox adapted to engine B234E, B204L and B234L
the last two difits are development variant.
Yllä välitys suurimmalla vaihteella,
tuossa alla eri perävälitykset:
The gear ratios do not differ, the only difference between the boxes is the final drive. Here's the short version of the ratios (again):

FM51xxx: 1:4.45
FM54xxx: 1:4.05
FM57xxx: 1:3.61

http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 76044.html
DRIVETRAIN
Type Front-wheel drive
Manual transmission Fully synchronized 5-speed with hydraulically actuated clutch
Automatic transmission 4-speed overdrive with direct mechanical lock-up in top gear
Transmission ratios:

2.3L 4-cylinder Turbo; 5-speed Manual

First 3.38:1
Second 1.76:1
Third 1.12:1
Fourth 0.89:1
Fifth 0.70:1
Final Drive 3.61:1


2.3L 4-cylinder Turbo; 4-speed Automatic

First 2.58:1
Second 1.41:1
Third 1.00:1
Fourth 0.74:1
Fifth NA
Final Drive 4.28:1



http://www.saabnet.com/tsn/models/1998/9000tech1.html



http://jope.fi/saab/www.quasimotors.com ... hanges.htm
Vastaa Viestiin