Vaihdelaatikon laakerit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Vaihdelaatikon laakerit

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tässä tiedoksi jos jotakuta kiinnostaa mitkä laakerit laatikosta löytyy:

Vaihdelaatikko SAAB 9000 1994-1998 FM51001, FM54001, FM54003, FM57001 ja FM57101

Sisäänmenevän akselin kytkimen puoleinen rullalaakeri

SKF L44649/610/Q

Sisäänmenevän akselin päädyn puoleinen rullalaakeri

SKF 30206/27 - eli siis 27 mm akselille
tai Timken XFA30206M (sisäkehän merkintä) Y30206M (ulkokehän merkintä)

Ulosmenevän akselin kytkimen puoleinen rullalaakeri

SKF 32008X/Q

Ulosmenevän akselin päädyn puoleinen rullalaakeri

SKF 7502/Q - ei löydy SKF:n luettelosta, haettava SAABin tiskiltä
tai Timken NP326808 (sisäkehän merkintä) NP806712 (ulkokehän merkintä)

Tasauspyörästön rullalaakerit

SKF 32010X/Q

Vaihdelaatikosta lähtevien akselien kuulalaakerit

SKF 6006/C3

Vetoakselin ulompi tukilaakeri

SKF 6008-2RS1/C3HT51
Viimeksi muokannut vtp9k, Ti Marras 29, 2005 16:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kiitos.
Tuo homma kohta edessä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Ollos hyvä.

Huomaappa vielä että tuo lista pätee uudempaan eli 1994- laatikkoon.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Lista päivitetty.

Lootan purkamiseen tarvitaan läjä erikokoisia ulosvetäjiä ja hieman luovuutta, kasaukseen puolestaan vähintään läjä putkenpätkiä millä painelee laakerit paikoilleen.

Yksi hyvä työkalu on ruuvipuristin 87 91 261 jonka avulla saa ulosmenevän akselin päädyn puoleisen laakerin paikoilleen. Samaisen työkalun putkea voi käyttää sisäänmenevän akselin ja lootasta lähtevien akselien laakerin paikoilleen painamiseen. Jos tuollaista työkalua ei jaksa tehdä niin sen saanee Saabilta noin 80 euron hintaan.

Kytkinkopassa olevien laakerikehien paikalleenlaittoa auttaa kummasti kopan lämmittäminen ja kehien pakastaminen. Itse pistin tuon kopan saunan lauteelle lämpeämään 85 asteeseen ja ulkokehät pakkaseen -18 asteeseen. Sisäänmenevän akselin kehää piti hieman koputella paikalleen (puupalikka vastineena) tuollakin lämpötilaerolla mutta tasauspyörästön rullalaakerin kehä meni paikoilleen tiputtamalla.

Quaifen perämötikän laakerointi oli todella helppoa, uudet sisäkehät voi painaa perään kiinni käyttämällä apuna vanhojen laakereiden sisäkehiä (rullat poistettuna tietenkin). Vastinkappaleeksi sopii esim. 32 mm hylsy. Samoin nopeusmittarin käyttöpyörä (lasikuituvahvisteista muovia) meni helposti paikoilleen koputtamalla varovasti vasaralla.

Seuraavana vuorossa on sisäänmenevän akselin 3/4 vaihteen boorin koneistus uuteen malliin (aluslevy lukkorenkaan alle) ja lähtevän akselin laakerointi ja koppaan kiinnittäminen.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mullon kans laatikon pois otto edessä. Mut remontin teetän muualla. Lootaan on kylläkin jo laakerit uusittu + pakki ja nelonen myös mut vielä pitää käyttää levällään ja vaihtaa muutama ratas. Tyyppihän on tuo FM57101.

Kiitoksia laakerityypeistä ni voi tästä lähin etsiä itse. :)

Koittanu etsiä tommoista varalootaa mut tuntuu olevan kiven alla.. :evil:
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Ihan mielenkiinnosta, kun pienestä ininästä laatikon suunnalla päätellen saattaa tulla itsellekin vastaan: Mitä tuo laatikon laakerointi suunnilleen maksaa (osat+työaika)?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ininä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Trooper_75 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, kun pienestä ininästä laatikon suunnalla päätellen saattaa tulla itsellekin vastaan: Mitä tuo laatikon laakerointi suunnilleen maksaa (osat+työaika)?
Mulla on laatikko pitänyt vitosella pientä ininää 90tkm asti. Nyt mittarissa on yli 210tkm ja kilmetrestä suurin osa on ajettu viritetttynä. Öljyt olen vaihtanut 30-50tkm välein.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Ininä

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

9000LPT kirjoitti:
Mulla on laatikko pitänyt vitosella pientä ininää 90tkm asti. Nyt mittarissa on yli 210tkm ja kilmetrestä suurin osa on ajettu viritetttynä. Öljyt olen vaihtanut 30-50tkm välein.
Jees ei tuo varmaan vielä mitään tosi vakavaa ole. Tällä on tosin ajettu jo 280tkm Saksassa ja tuo ininä kuuluu vaihtelevasti kaikilla vaihteilla (myös vapaalla) etenkin alhaisissa nopeuksissa.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tuolta ruottinpuoleiselta foorumilta voitte ihailla ulisevan lootan laakereiden ja akseleiden kuntoa:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=110933

Kuvat ovat jonkin matkaa alaspäin tuossa viestiketjussa.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Lisätty listaan vaihteistotyyppi FM57001 mitä jossakin markkina-alueella lienee esiintyy. Kyseessä on siis viimeiseltä välitykseltään 1:3.61 ja pienellä sisemmän vetarin maljalla oleva loota. Käytetty ilmeisesti B234E:n kaverina.

Koko tyyppimerkintä avautuu siis näin:

F = Etupyöräveto (F = Front wheel drive?)
M5 = Manuaali 5 vaihteinen
X = Viimeisen välityksen suhde, 1 = 1:4.45, 4 = 1:4.05 ja 7 = 1:3.61
Y = Vetarin maljan koko, 0 = pienempi, 1 = suurempi
0 = nolla
Z = Versionumero, 1 = yleisin, 3 esiintyy myös joskus (FM54003)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Sisäänmenevä akseli on nyt koneistettu (tai tuli teetettyä jo viikko sitten mutta tässä kuitenkin juttua). Uudemman 3/4-vaihteen navan ja aluslevyn paikoilleen laittamiseksi boorista piti ottaa 2.0 milliä pois mitaten lukkorenkaan uran reunasta kytkintä kohti. Itse booria katosi ehkä noin milli tai hieman alle.

Sisäänmenevän akselin kasaamisessa ei oikeastaan ole mitään ihmeellistä, synkrojen siipijousetkin menivät ihan kiltisti paikoilleen samoin kuin synkronointinavan jouset, tapit ja rullat. Itse synkronointinapaa (siis se ulkokehä mitä vaihteensiirtäjä liikuttaa) menee paikalleen vain yhdessä asennossa joten sitä saattaa olla hieman vaikea asentaa väärin. Tosin mistä sitä tietää vaikka joku tohelo sen hakkaisi paikalleen pajavasaralla kun muuten ei menisi.

Sisäänmenevän akselin laakeroinnissakaan ei mitään ihmeellistä ollut, laakerit paikalleen (oikeassa asennossa ja oikeaan paikkaansa akselilla) on parasta painaa prässillä. Muutenkin hydraulipuristimesta on enemmän kuin iloa noita laakereita ja ulkokehiä paikoilleen painaessa.

Ulosmenevän akselin kytkimen puoleisen laakerin ulkokehä puolestaan saattaa olla syytä pistää kiinni lukitteella. Lukitetta voi pistää myös kehän päälypuolelle josta sitä painaa paikallaan tukilevy. Ja nuo tukilevyn torx-kantaiset ruuvit ovat sitten täyttä kuraa, niihin kannattaa hakea tilalle samankokoiset vähintään 10.9 kovuusluokan kuusiokoloruuvit. Muutoin noiden ruuvien momenttiin saaminen voi olla hieman vaikeata jos kanta lähtee pyörähtämään sileäksi. Lukitteen käyttö on myös käytännössä pakollista.

Tuossakin lootassa ulkokehä näytti pyörineen kolossaan vaikka alunperin kyseessä oli 220 tkm ajettu FM51001. Samoin tuon laakerin ulkokehän rullien pinta oli jo lähtenyt rikkoontumaan joten laakeririkko ei ollut kaukana. Näinköhän nämä tontun laatikot sitten kestävät vain 250 tkm max.

Siinä sitä tällä kertaa, loota on jo koottu joten täytyy kirjoitella joskus lisää kun jaksaa avautua.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Vanhemman eli GM-laatikon laakerit:


Tasauspyörästö moottorin puoleinen

Ulkokehä K-LM300811Q
Sisäkehä K-LM300849Q

Tasauspyörästö päädyn puoleinen

Ulkokehä K-LM501310Q
Sisäkehä K-LM501349Q

Kytkinakseli moottorin puoleinen

Ulkokehä K-L44610
Sisäkehä K-L44649

Kytkinakseli päädyn puoleinen

Ulkokehä K-15245
Sisäkehä K-15106

Ulosmenevä akseli moottorin puoleinen

32008XQ

Ulosmenevä akseli päädyn puoleinen

Ulkokehä K-15245
Sisäkehä K-15106

Vetoakselit

2 kpl 6006/C3


Valmistajia SKF, FAG, NTN tai Timken
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...mistä nämä laakerit voisi ostaa halvimmalla? ...ja paljon arviolta tulisi tuohon GM-askiin maksamaan?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
9000sport
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 13:03

Viesti Kirjoittaja 9000sport »

Kts. http://www.kentso.fi ja soita 0400 564773 tai laita postia olli@kentso.fi, niin sorvataan hinnat kohdalleen

t: Olli
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Saas nähdä, kuin pitkään tonnarin laatikko elää ja hyvin voi.. kaikissa tilanteissa kytkimen ylhäällä ollessa kahisee hieman. Mikä laakeri muuten tekee suurimmalla todennäköisyydellä tuon ilmiön? Meinaan jos vaihtais vaan sen/ne jotka selkeästi sököjä on ja toivoisi parasta.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin