Vaihdelaatikon laakerit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Myrkky kirjoitti:Saas nähdä, kuin pitkään tonnarin laatikko elää ja hyvin voi.. kaikissa tilanteissa kytkimen ylhäällä ollessa kahisee hieman. Mikä laakeri muuten tekee suurimmalla todennäköisyydellä tuon ilmiön? Meinaan jos vaihtais vaan sen/ne jotka selkeästi sököjä on ja toivoisi parasta.. :roll:
Siis vaikka auto olisi vapaalla ja parkissa?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Suppari kirjoitti: Siis vaikka auto olisi vapaalla ja parkissa?
Kyllä, hieman voimakkaammin ajossa mutta sama ääni myös parkissa(joskin tuollaisia ääniä on tottunut kuulemaan kun on noita abarth:eja ollut.. se oli normaalia.. eli ääni ei ole kova).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nostetaas tätä topikkia hieman. Eli nyt on sitten FM-aski levällään pöydällä :) No ei mikään ihme että piti ääntä, on meinaan useammassakin laakerissa sanomista. Muunmuassa menoakselin kytkimen puoleinen päätylaakeri pyörinyt pesässään :?: , laakeripinnoissa sormin tuntuvia skraaduja. Perän molemmilla puolilla pinnoissa sellasta "hiontajälkeä", ja mitäs vielä..niin joo apparin puolen vetarin kuulalaakeri suht entinen. Sinne menoakselin pikkurattaan "kuoppaan" oli kertynyt lietettä ja metallijauhoa hieman.
Että sellasta.

Matalakantaisten torxien keksijälle voisin antaa hieman rakentavaa palautetta :evil:
M97CSB234EFM57001 RE85
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

En ole ikinä oikein ymmärtänyt miksi noi torxit on edes keksitty tai vielä enemmän miksi ne XYZ(vai mtä olikaan) kannat on keksitty...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

ysikoo kirjoitti:Muunmuassa menoakselin kytkimen puoleinen päätylaakeri pyörinyt pesässään :?:
Ihan "normaalia".
ysikoo kirjoitti:niin joo apparin puolen vetarin kuulalaakeri suht entinen.
Tyypillistä tämäkin.
ysikoo kirjoitti:Matalakantaisten torxien keksijälle voisin antaa hieman rakentavaa palautetta
Laittaa akku- tai paineilmakäyttöiseen hakkaavaan mutterimyllyyn torksipään kiinni ja pyörittää sillä ne auki (ja kiinni).
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tuossa omassa oli FM laatikossa menoakselissa päädyn puolella SKF BT1-0056/Q, olisko se vaihtunut jossain vaiheessa?
M97CSB234EFM57001 RE85
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Vaihdelaatikon laakerit

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Laatikko FM 54003 (2.0 lpt 1998 malli). Ajettu n. 270tkm. Ekan kerran öljyt vaihdettu oston yhteydessä 2011 ja oli magneetissa metallisilppua. Sen jälkeen pari kertaa vuodessa vaihdettu ja ei ole ollut enää metallisilppua.

Itse vaihteet ei pidä ykkösen vihellystä lukuunottamatta ääntä ja vaihtuvat mallikkaasti. Sen sijaan tasauspyörästö pitää jonkin verran ääntä ja perä (?) etenkin hitaissa nopeuksissa kun vaan vapaalla antaa rullata.

1. Onko suosittella jotain osaavaa tekijää katsomaan ton lootan läpi? Mielellään kohtuullisen ajomatkan päässä pääkaupunkiseudusta, mutta myös mökkipaikkakunnan (Nilsiä) lähistöllä onnistuu silloin kun siellä olen.

Alkuperäinen laatikon korjaussarja REPAIR KIT P/N 54 40 516 ei maksakaan enää 150-200 egeä vaan 500 egeä (?). Taitaa kaikki muutkin osat kallistuneet roimasti.

2. Ja mietin muutenkin, onko se laatikko vai voisko ääntä pitää tuo väliakselin laakeri tai jokin muu kuin itse laatikko. Ääni kovenee aina talvirenkailla (pyörän laakeri? Vetonivelet? ) ajaessa. Niin tekee tilalle ostetulla laatikolla, jonka piti olla kunnossa ja äänetön. Mun talviauton eli CC-tonnarin laatikko ei pidä mitään ääntä kuin mitä asiaan kuuluu, mutta aina CS:ään siirtyessä tuo ääni yllättää.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Vaihdelaatikon laakerit

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Jos nyt vaikka muita äänen lähteitä ensin sitten kokeilisin metsästää kuten esim. pyöränlaakerien yms. vaihdolla.

Mutta onko teillä suositella hyvää :saab: laatikkoasiantuntijaa, joka voisi tuon mun vanhan laatikon käydä läpi ja uusia tarvittavat osat? Ei ole kiire eli ajan kanssa voi tehdä.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Jns
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Huhti 23, 2017 12:05

Re: Vaihdelaatikon laakerit

Viesti Kirjoittaja Jns »

Joni.Komulainen kirjoitti:
Ti Joulu 29, 2020 14:15
Jos nyt vaikka muita äänen lähteitä ensin sitten kokeilisin metsästää kuten esim. pyöränlaakerien yms. vaihdolla.

Mutta onko teillä suositella hyvää :saab: laatikkoasiantuntijaa, joka voisi tuon mun vanhan laatikon käydä läpi ja uusia tarvittavat osat? Ei ole kiire eli ajan kanssa voi tehdä.
Oman tonnarin vastaavan laatikon rempanneena (laakerit, synkrot, stefat ja vahvistukset) tuohon kyllä uppoo huolella euroja kun laittaa perusjutut uusiksi. Laakerit tuli suomesta ja muut sitten maailmalta joten remppa kesti hyvän tovin ja muistaakseni osiin meni reilu 700€ :roll: quaifen lukkoa silloin ei saanut mistään :lol:
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Vaihdelaatikon laakerit

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Niin osat maksaa ja työkin.

Löytyisikö clubillaista ketään tekijää kohtuuhintaan? Osia voin alkaa itsekin metsästämään tai mikä tekijälle on vain helpoin homma.

Ja siis kiire ei ole, koska ko. autossa on toinen laatikko kiinni ja mulla kaksi tonnaria. Itse asiassa CC-tonnarissa noin 40 000 km ajettu sellainen.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Vastaa Viestiin