Konepellin vaijeri katkesi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
dfile
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2004 18:05
Paikkakunta: Tampere

Konepellin vaijeri katkesi

Viesti Kirjoittaja dfile »

Konepellin vaijeri irtosi tai katkesi, vipu heiluu vapaasti. Ulkomaisilta foorumeilta vilkuilin että maskin aukoista ruuvimeisselillä sohimalla lukot vapautuisivat, muttei ainakaan matalakeulaisessa tunnu auttavan, pitkäkään meisseli ei osu kohdalleen.
Onkos joku avannut alakautta lukkoja?
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

aukeaa

Viesti Kirjoittaja jmt »

Kyllä sen pitäisi aueta, jos saat sen ruuvarin oikeaan paikkaan. Itsellä kävi sama homma ja muistaakseni kuvista katselemalla lopulta osuin oikeaan vipuun pitkällä ruuvarilla. Naarmuja kyllä tuli muutama :(
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu alakautta on pitkä matka. :(
Yritä ritilän välistä vaan.
En oo vielä viistokeulaa joutunut tollai aukomaan, mut pystäri aukee pienellä harjoittelulla helpostikin.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Katkesikos vaijeri ihan vetimen juuresta. Vedä pihdeillä vaijerista.

Jos katkesi edestä, ota metalliviivain ja sorki kielekkeet auki konepellin raosta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
dfile
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2004 18:05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja dfile »

Jooh, ei onnistunut mitenkään etukautta, maalinpurua vain tuli ruuvareihin ja viivottimeen :)
Mutta kun otti muovilevyn keskeltä alta irti niin näkikin suoraan että mistä kohtaa väännetään. Tosissaan sai kyllä vääntää ja tukevalla meisselillä, eivät ihan ohutta lankaa olekaan nuo lukot.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Konepellin vaijeri katkesi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lainataas vasta 5-vuotta vanhaa topicia: eli kuinkas vaihtaa konepellin vaijeri (siis koko vaijeri kuorineen vm 1995 cs-tonttuun), ts. mitä kautta se on pujotettu paikalleen, eihän vaan sitä ole tungettu sinne kuskinpuolen etuloksun ja sisälokasuojan väliin (jos on niin sitten täytyy dremelöidä huoltoluukku sisäloksuun), ja mistä se oikein tulee rintapellin läpi, kun ainakaan akvaarion kannen irrottamalla en nähnyt vaijerin päätä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Konepellin vaijeri katkesi

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaijeri tulee A-pilarin läpi, ei rintapellin läpi. Ainakin CC:ssä.

Kuva

Eikös vaijerin saa vaihdettua kiinnittämällä vanhaan vaijerinkuoreen rautalanka ja vetämällä vaijeri pois kuskin etuvilkun kohdalta vilkku-umpio irrotettuna? Uusi vaijeri kiinni rautalankaan ja vedetään langalla vaijerin pää ohjaamoon? Ainakin yrittäisin noin ennen kuin lähtisin leikkelemään sisälokasuojia. Ja jos noin ei onnistu, en silti leikkelisi sisälokasuojia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Konepellin vaijeri katkesi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuossa tarkempi kuva CS tontusta.
Kuva
http://saab.kuvat.fi/kuvat/06102010390.jpg/_medium.jpg

ja vaijerista kahvan puoleisessa päässä, läpivienti jopa mukana
Kuva
http://saab.kuvat.fi/kuvat/06102010391.jpg/_medium.jpg

Alakautta sitä pitää kojeudan puolella työstää, eihän ylhäältäpäin tuohon pääse käsiksi. Saattaa hyvinkin tulla uusi vaijeri perässä jos vedät sisältä keulaan päin vanhaa vetolankana käyttäen.
Mikäs ongelma niitä sisälokareita on tarvittaessa irrotella ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Konepellin vaijeri katkesi

Viesti Kirjoittaja Coltti »

ng900aero kirjoitti:(jos on niin sitten täytyy dremelöidä huoltoluukku sisäloksuun)
Voi Sakke ja Saken hienot menetelmät!

*Facepalm*
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Kniitti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Marras 01, 2009 21:34

Re: Konepellin vaijeri katkesi

Viesti Kirjoittaja Kniitti »

matalakeulaisissa saa maskin pois nostamalla se puoliksi väkivalloin pois alatappien päältä. Ruuvit saa tiivisteen välistä ruuvattua auki ja maski lähtee ehjänä irti. Varovaisuutta tietenkin tarvitaan...

Been there, done that!

Sitten voisi olla helpompaa nyplätä konepelti auki.. Itsellä johtui kahvan totaalilen lerpsuminen siitä että kuskin puolen umpion yläpuolella oleva ruuvi korissa oli lähtenyt irti. Ei näytä sellaiselta että olisi hirveästi virkaa, mutta olikin näköjään aika ratkaiseva ruuvi.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Konepellin vaijeri katkesi

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

vilkku on sillä rautalangalla kii. muistaakseni sen saa jollain irrotettua vilkusta niin että vilkku irtoaa. vilkku kun on pois niin pitäs päästä käsiks vaijeriin? Ja se vilkku on varmaan halvin osa hajotettavaks jos sikseen tulee.
Vastaa Viestiin