Kulutus valoissa
Kulutus valoissa
Moro !
Tuli nyt sitten ostettua joukon jatkeeksi tonnari (2.3 automaatti). Nyt sillä on kruisailtu muutama viikko ja joitakin ihmeellisyyksiä olen havainnut.
Ensimäisenä havaitsin, että flekti huutaa koko ajan samalla nopeudella oli säätö miten tahansa. Noh, tätä ongelmaa on täällä käsitelty ja eiköhän niistä löydy ratkaisu ongelmaan.
Seuraavana havaitsin, että hienon komppuutterin hetkellinen kulutus on aikalailla mielenkiintoinen. Eli kun vauhtia on sopivasti (>30) kaikki näyttää ihan OK:lta. Kun nopeus laskee noin 20 km/h on kulutus 20-30 l/km ja nousee siitä kunnes on paikallaan seistessä 99 l/km. Kaasuun ei kosketa kun nämä ilmenee.
Onko kellään hajua mikä voisi olla pielessä ? Nollasin kompuutterin, mutta se ei ainakaan auttanut.
Mikko
Tuli nyt sitten ostettua joukon jatkeeksi tonnari (2.3 automaatti). Nyt sillä on kruisailtu muutama viikko ja joitakin ihmeellisyyksiä olen havainnut.
Ensimäisenä havaitsin, että flekti huutaa koko ajan samalla nopeudella oli säätö miten tahansa. Noh, tätä ongelmaa on täällä käsitelty ja eiköhän niistä löydy ratkaisu ongelmaan.
Seuraavana havaitsin, että hienon komppuutterin hetkellinen kulutus on aikalailla mielenkiintoinen. Eli kun vauhtia on sopivasti (>30) kaikki näyttää ihan OK:lta. Kun nopeus laskee noin 20 km/h on kulutus 20-30 l/km ja nousee siitä kunnes on paikallaan seistessä 99 l/km. Kaasuun ei kosketa kun nämä ilmenee.
Onko kellään hajua mikä voisi olla pielessä ? Nollasin kompuutterin, mutta se ei ainakaan auttanut.
Mikko
Näyttö ei pysty näyttämään isompaa lukemaa kuin se 99 l/km...
Kone käy ja vie bensaa kuitenki tyhjäkäynnilläkin ja kulutushan on sataa kilsaa kohti äärettömän suuri, kun ollaan paikallaan...
Kone käy ja vie bensaa kuitenki tyhjäkäynnilläkin ja kulutushan on sataa kilsaa kohti äärettömän suuri, kun ollaan paikallaan...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Normaali ominaisuus, kulutus ilmoitetaan muutamalta edelliseltä sekunnilta tms. Paikallaan tämä on tietysti 99l/100km, koska nopeus on 0km/h, mutta kulutus ei ole nolla.. Eli paikallaan ollessa ja aivan liikkeellelähdön jälkeen ei mittari koskaan näytä mitään kovin järkevää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juu, kyllähän tuo kuuluu asiaan. Hetkellinen kulutus (litraa per 100km) kun on käytännössä ääretön, jos auto on paikallaan moottori käynnissä Hetkellisen kulutuksen mittari on siis "tapissa" auton seistessä tyhjäkäynnillä.
P.S: Emäntä ei meinannut millään saada jakeluun tuota, kun yritin selittää tätä asiaa. Hänen logiikkansa mukaan kun kulutus tyhjäkäynnillä pitäisi olla nolla tai ainakin melkein nolla, ihan sama liikkuuko auto vai ei
P.S: Emäntä ei meinannut millään saada jakeluun tuota, kun yritin selittää tätä asiaa. Hänen logiikkansa mukaan kun kulutus tyhjäkäynnillä pitäisi olla nolla tai ainakin melkein nolla, ihan sama liikkuuko auto vai ei
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
V.J.S kirjoitti:Juu, kyllähän tuo kuuluu asiaan. Hetkellinen kulutus (litraa per 100km) kun on käytännössä ääretön, jos auto on paikallaan moottori käynnissä Hetkellisen kulutuksen mittari on siis "tapissa" auton seistessä tyhjäkäynnillä.
P.S: Emäntä ei meinannut millään saada jakeluun tuota, kun yritin selittää tätä asiaa. Hänen logiikkansa mukaan kun kulutus tyhjäkäynnillä pitäisi olla nolla tai ainakin melkein nolla, ihan sama liikkuuko auto vai ei
Vähän kuin se speden sketsi jossa se nainen otti johto puhelimen mukaan
kun meni kaverin luo....jne..
*pst ei kai emäntäsi lue näitä juttuja täällä... *
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ti Elo 09, 2005 07:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Heh heh.. nollalla ei saa jakaa. Minusta olisi kyllä hienoa, jos tuohon mittariin olisi tehty pikku lisäkoodinpätkä niin että se näyttäisi kulutuksen litraa/tunti, jos auto on pysähdyksissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jaa..eikös tuo tuntimittari kuulu lähinnä VOL....ei kun traktoreihin..jcarlson kirjoitti:Heh heh.. nollalla ei saa jakaa. Minusta olisi kyllä hienoa, jos tuohon mittariin olisi tehty pikku lisäkoodinpätkä niin että se näyttäisi kulutuksen litraa/tunti, jos auto on pysähdyksissä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Mulla kompuutteri näyttää nollaa moottorijarrutuksen aikana, mikä on kai ihan järkeenkäypää, katkeaahan polttoaineen syöttö moottorijarrutuksissa, eikö?9000CD23T kirjoitti:Jossain tilanteessa olen saanut kompuutteerin näyttämään 3L/100km.
( lähinnä moottorijarrutuksen aikana )
Hetkellisen kulutuksen mittari on muuten hyvä polttoaineen säästäjä, kun sitä aikansa seurailee...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
On kai tuo kulutus/tunti ehkä enemmän riisseleiden heiniä, ihan uteliaisuudesta tosin olisi hauska tuijotella paljonko se oikein tyhjäkäynnillä syökään.. lienee litran-pari/tunti.
Itselläni alimmillaan näkynyt 2-3l/100km, moottorijarrulla ja vapaalla lasketellessa. Tämä tonnarin LH 2.2 ruisku ilman kattia ei katkaise syöttöä moottorijarrulla, joten nollalukemiin ei ikinä kyllä pääse.. 2.4 ja Trionic katkovat, kun ovat katilla.
Itselläni alimmillaan näkynyt 2-3l/100km, moottorijarrulla ja vapaalla lasketellessa. Tämä tonnarin LH 2.2 ruisku ilman kattia ei katkaise syöttöä moottorijarrulla, joten nollalukemiin ei ikinä kyllä pääse.. 2.4 ja Trionic katkovat, kun ovat katilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jep, sama vika; ei pääse nollaan. 1.9 näyttää yleensä kun nostaa jalan kaasulta esim.motarilta rampille ajaessa, saapa sieltä joskus 1.6:kin näkymään...
Ainakin Fabian tietokone osasi muuttaa lukeman l/h-muotoon kun vauhti loppui, saman tekevät vissiin muutkin nykyvolkkarit(?). No, eihän ne ole kuin 20 vuotta uudempiakaan...
Yksi hauska piirre 1.4l Fabiassa oli Saabiin tottuneelle: hetkellistä kulutusta EI SAANUT näyttämään yli 13l/100km, ei millään vaihteella eikä nilkan asennolla. Ilmeisesti suuttimien koko tulee vastaan. No, kyllähän sen perstuntumallakin huomasi ettei pahemmin bensaa palanut... Oma kiesihän toki näyttää sellaiset 70-80l/100km kun vaikka kakkosella polkaisee, mutta silloin ei kyllä jää epäselväksi mihin sitä energiaa käytetään!
Ainakin Fabian tietokone osasi muuttaa lukeman l/h-muotoon kun vauhti loppui, saman tekevät vissiin muutkin nykyvolkkarit(?). No, eihän ne ole kuin 20 vuotta uudempiakaan...
Yksi hauska piirre 1.4l Fabiassa oli Saabiin tottuneelle: hetkellistä kulutusta EI SAANUT näyttämään yli 13l/100km, ei millään vaihteella eikä nilkan asennolla. Ilmeisesti suuttimien koko tulee vastaan. No, kyllähän sen perstuntumallakin huomasi ettei pahemmin bensaa palanut... Oma kiesihän toki näyttää sellaiset 70-80l/100km kun vaikka kakkosella polkaisee, mutta silloin ei kyllä jää epäselväksi mihin sitä energiaa käytetään!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jaaha, just emäntä soitti, sanoi olevansa matkalla Jyväskylän suuntaan, uhkasi liimata Volvo-tarrat jokaiseen näkemäänsä CD-koppaiseen saabiin9000CD23T kirjoitti:
Vähän kuin se speden sketsi jossa se nainen otti johto puhelimen mukaan
kun meni kaverin luo....jne..
*pst ei kai emäntäsi lue näitä juttuja täällä... *
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84