Musiikkia Aeroon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Musiikkia Aeroon

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Elikkäs kun nyt toivottavasti viikonloppuna sitä ollaan taas tonnarin omistajia, niin minkähänlaista soitin/vaihtaja yhdistelmää sitä kannattaisi lähteä rakentamaan? Tarkoituksena on hinta/laatusuhteeltaan hyvä paketti. Mitään poppicorollaa ei ole tarkoitus rakentaa, enkä subbariakaan kaipaile. Ja kenellehän moisen rakentelun kannattaisi antaa tehtäväksi? :roll:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Suosittelen MP3-soitinta DIN-paikkaan.

Itse ollaan oltu MP3-soittimeen tyytyväisiä (vaikka toista Sonya ei tähän taloon enää tulekaan: volumen asteikko huono ja kappaleen kelaus hidas:=)

-Make
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Musiikkia Aeroon

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

heikki.rantalaiho kirjoitti:...minkähänlaista soitin/vaihtaja yhdistelmää sitä kannattaisi lähteä rakentamaan? Tarkoituksena on hinta/laatusuhteeltaan hyvä paketti...
Itse suosittelen ennemmin yhden levyn soitinta, kuin vaihtajaa. Lisäksi vaihtajapakettien hinnat on mielestäni suhteellisen korkeat niistä saatuun hyötyyn? nähden.
Pioneer (vaikka sitä täällä toisessa topikissa muutama moittiikin :) ) tai Alpine soittimeksi. Hinnat taitavat olla alkaen n.129€.
MP3-toisto on kiva lisäominaisuus (jos sitä tarvitsee). Alkuperäiset kaiuttimet kannattaa vaihtaa johonkin hieman parempaan 4-tuumaiseen erillissarjaan.
Näin saa suhteellisen pienellä rahasummalla paremmat soundit.
heikki.rantalaiho kirjoitti:enkä subbariakaan kaipaile
Vielä... :wink:
Nälkä kasvaa syödessä 8)


EDIT:
mimmi kirjoitti:Tänään sain DLS:n PS4 2-tie kovapuhujasarjat (kiitos Tero) ja sain jopa turattua ne orkkispaikoille eteen...
Eipä kestä 8)
Joko sait kuvat purettua koneelle? Laita tänne tulemaan, niin voin pistää muidenkin nähtäville.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Re: Musiikkia Aeroon

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

9000CS... kirjoitti:Itse suosittelen ennemmin yhden levyn soitinta, kuin vaihtajaa. Lisäksi vaihtajapakettien hinnat on mielestäni suhteellisen korkeat niistä saatuun hyötyyn? nähden.

Niin, nämähän siis ei kuitenkaan sulje toisiaan pois? Jos olisi MP3 toistava soitin, ja siinä vaihtaja vielä lisäksi?
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Musiikkia Aeroon

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

heikki.rantalaiho kirjoitti:
9000CS... kirjoitti:Itse suosittelen ennemmin yhden levyn soitinta, kuin vaihtajaa. Lisäksi vaihtajapakettien hinnat on mielestäni suhteellisen korkeat niistä saatuun hyötyyn? nähden.

Niin, nämähän siis ei kuitenkaan sulje toisiaan pois? Jos olisi MP3 toistava soitin, ja siinä vaihtaja vielä lisäksi?
Ei suljekaan, mutta ei sitä vaihtajaa siinä enää perässä tarvita 8)

Jos ostat uuden levyn, niin tuskin sitä mihinkään takalaatikon uumeniin menee vesisateessa asentamaan. Kyllä se varmaan tulee lyötyä siitä yhden levyn soittimesta sisälle ja siellä vaihtajassa makaa ne kuusi levyä aina käyttämättöminä. :wink:

Jos vielä ostat MP3-soittimen, niin yhdelle levylle mahtuu saman verran musiikkia, kuin kuuden levyn vaihtajaan.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Minkäslaiset selausmahdollisuudet noissa MP3 soittimissa on? Saako niihin luetteloitua musiikkia, vai onko kaikki "yhtenä putkena"....myönnettäköön että olen ollut autohifistä pihalla viimeiset 7 vuotta...vai olisiko 26 lähempänä totuutta :lol:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

heikki.rantalaiho kirjoitti:Minkäslaiset selausmahdollisuudet noissa MP3 soittimissa on? Saako niihin luetteloitua musiikkia, vai onko kaikki "yhtenä putkena"....myönnettäköön että olen ollut autohifistä pihalla viimeiset 7 vuotta...vai olisiko 26 lähempänä totuutta :lol:
Voit polttaa kappaleet kansioittain eli saat selattua kansio kerrallaan tai myös "yhteen putkeen" poltto onnistuu.
Uusissa soittimissa tuo vaihto kansiosta toiseen on erittäin nopeaa. Itsellä nyt Pioneer testikäytössä ja siinä kestää maksimissaan kaksi sekuntia kansiosta toiseen siirtyminen.
heikki.rantalaiho kirjoitti:....myönnettäköön että olen ollut autohifistä pihalla viimeiset 7 vuotta...vai olisiko 26 lähempänä totuutta :lol:
Pistän paremmaksi. Olen ollut pihalla jo 31 vuotta :lol:
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Jep,

Ainakaan kaikissa Sonyn tuotteissa ei tunnu MP3 + vaihtaja oikein toimivan eli ilman vaihtajaa osaa selata MP3 CD:ltä eri "levyjä", mutta vaihtajan kanssa alkaa etsimään aina CD boxista seuraavaa levyä eli haittaa aika hurjasti MP3 toistoa. Itse kyllä nakkasin MP3 soittimen toiseen autoon ja laitoin Saabiin varastosta minidiskin + CD boxin.

Muuten kyllä vaihtaja on on mainio varuste, varsinkin jos löytää jonkun pienen 6 CD:n vaihtajan niin sen saa sopivasti mahdutettua keskikonsoliin niin ei tarvitse avata takaluukkua sen takia.

Asennukset kannattaa tehdä itse, tonnari on sen verran vanhaa tekniikkaa, että kaikkeen pääsee helpolla käsiksi. Kynnyslistoissa on loistavasti tilaa kaikille mahdollisille johdoille, ei tarvitse osata muuta kuin käyttää torx avaimia ja nippusiteitä... ;)

Kaikki nykyiset mankat menevät ihan heittämällä sopivalla "sovitinsarjalla", joita saa melkein kaikista autovaraosaliikkeistä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ja jos lähdetään soittimia suosittelemaan, niin tässä minun ehdotus:

Kuva
(Clarion DXZ 558 RMP)

Sopii mielestäni erittäin hyvin tonnarin kojetauluun, sekä näytön että nappien valaistus pystyy vaihtamaan vihreäksi, hyvä mp3-selaus, 2xRCA parit ym.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Mimmin asennuskuvia:

Alkuperäinen erillissarja
Kuva

Kaiuttimet purettuina
Kuva

Alkuperäinen diskantti
Kuva

Alkuperäinen diskantti purettuna
Kuva

Uusi keskiääni paikoillaan
Kuva

Uudet kaiuttimet ja jakosuodin paikoillaan. Logo väritetty mustaksi, joten ritilän alle katsottaessa kaikki näyttää alkuperäiseltä.
Uusi diskantti on sovitettu alkuperäisen diskantin "soviterenkaaseen" kuumaliiman avulla.
Kuva

Ja sama homma kuskin puolella...
Kuva
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossahan alkuperäiskaiuttimet olivat ehjemmän näköiset kuin minun alkuperäiskaiuttimeni. Mitäpä noin hienoja turhaan uusiin vaihtamaan...
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... spiste.JPG

Uudemmassa näköjään kuskin kaiuttimen viereiseen maadoituspisteeseenkin tulee vähän vähemmän johtoja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Lähtisin toteuttamaan suhteellisen hyvän äänentoiston ensiksi ostamalla kunnollisen soittimen monipuolisilla säädöillä. 9000 Aerossa on mielestäni vakiokaiuttimetkin jo siedettävät, taitavat olla Harman&Kardonia.

Itse olen tyytynyt hyvään Pioneerin soittimeen (esim. malli DEH-P7700MP ja siitä ylöspäin), jolla pystyy takakaiuttimia käyttämään sillattuna pienen subbarin korvikkeena. Saabissa nuo originaalit 6x9" takakaiuttimet yhdessä tavaratilan muodostaman boksin kanssa kykenevät kohtuulliseen bassotoistoon. Soittimesta säädetään erikseen jakotaajuus luokkaan 80hz ja sitten takakaiuttimien volyymiä musiikkimaun mukaan. Samoin hyvillä tajuuskorjaimilla säätää etupään mieleisekseen.

Eihän tuo yhdistelmä kenellekään hifistille riitä :oops: , mutta mielestäni ero on todella iso kun kunnollisen soittimen hommaa ja säätää oikein. Asia on todettu esim. vertaillen Pioneerin DEH-P4700MP ja 7700 soitinta :wink:

Ja toki paremmilla kaiuttimilla äänenlaatu paranee, ja taivas on vain kattona hifien rakentamiselle :lol:

Joka tapauksessa useat kaverit ovat luulleet autostani löytyneen subbarin kuuntelun perusteella 8O . Todettu 9000 aeron ja ng900aeron kohdalla... 8)


Ps. Täältä muuten löytyisi 3kk käytetty uuttavastaava DEH-P7700MP soitin sopivasti :wink:
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Kannattaa myös miettiä erillisvahvistimen laittamista. Parantaa äänenlaatua aivan huimasti verrattuna noiden soittimien omiin pääteasteisiin aivan normaaleilla kuunteluvoimakkuuksilla. Jos subbaria ei tarvitse niin yksi laadukas nelikanavainen vahvistin riittänee normaalikäyttöön eikä kevennä mahdottomasti lompakkoa.

Itse en ole Aeroon vielä vaihtanut etukaiuttimia (sopivat etsinnän alla), mutta pelkkä vahvistimien lisääminen muutti äänentoiston täysin eri tasolle.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Mimmi kirjoitti: EDIT: R4 Ei mahdu muuten kuskinpuolelle, koska se on 10mm syvempi ja PS4:ssäkin jäi vain noin 3mm tilaa ennen ilmaputkea.
Onko siinä kaiutinritilän ja kaiuttimen välissä muuten minkä verran tilaa, jos sinne saisi korotusrenkaan avulla mahtumaan R4:n?
Tai pystyyköhän sitä ilmaputkea muovaamaan kuumailmapuhaltimella miten helposti?

Vai hankkisinko sittenkin ne PS4:t.. tuskin niissä kovin suurta eroa on är nelosiin.
Molemmat varmasti alkuperäisiä parempia. :roll:
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

NG900:ssa oin ainakin onnettomat orkkiskaiuttimet, joten jos tonnarissa on samaa luokkaa, niin vaihtoon vain.

Tuli ostettua tuollainen JVC KD-LHX502, minkä valintaan johti mm. 7-kaistainen equ. Hintaa 280e.
Mikäli enemmän aiot panostaa, niin erillinen vahvistin kannattaa myös laittaa.
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin