CSE:n vaihdelaatikko jäykistelee..
CSE:n vaihdelaatikko jäykistelee..
Mulla lievä ongelma ja paljon pahoja olettamuksia tonnarini laatikon suhteen. Vaihteisto toimii hieman jäykästi eli vaihteet eivät mene kepistä täsmällisesti päälle vaan tuntuu pientä pykälää ennen kohdalleen osumista. Samoin kiihdytyksissä ainakaan ykkönen ei irrota ihan heti jos kierroksia on vähänkin enemmän. Ongelma poistuu kun antaa kierrosten laskea, onneksi ei sentään välikaasua tarvi antaa. Mieleen tulee jonkinasteista kulumista hammaspyörissä. Entäpä öljyt sitten? Mitä suositellaan ja miten vaihto onnistuu? Edelleenkään ei tässä Belgiasta tuodussa yksilössä ole mitään manuaaleja..
Saab 9000 CSE 2.0t Jubilee -97
Saab 9000 CSE 2.0t Jubilee -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Onko kaikki moottorin tukikumit hyvässä kunnossa, eli tiedätkö onko niitä vaihdeltu? Jos on orkkikset, niin aika tod.näk. ovat jo sen verran löysiä / riekaleina, että vaihto ei tekisi pahaa. Ehjillä kumeilla vaihtotapahtuma on hivenen sujuvampi.
Huolto-ohjelma ei tunne vaihteistoöljyn vaihtoa, eikä noin uudessa taida olla tyhjennysproppua (eipä ole omassa -92 tontussakaan). Eli käytännössä onnistuu vain imemällä mittatikun reiästä. Näin saat tuurilla vajaa pari litraa imettyä, kokonaisöljytilavuus taitaa olla siellä 2,5litran tietämillä. Varman päälle jos pelaa, kannattaa ostaa synteettiset vaihteistoöljyt Saabilta ja tehdä ns. huuhtelu. Eli käytännössä imet niin paljon pois kun pystyt, uudet öljyt tilalle, sitten ajoa loota lämpimäksi ja vaihdat vielä kertaalleen öljyt. Esim. Biltemasta saa 10€:llä käsikäyttöisen "öljynvaihtimen", sillä homma sujuu miten kuten kun on vielä sopivan pituinen ja paksuinen pätkä letkua plakkarissa.
Huolto-ohjelma ei tunne vaihteistoöljyn vaihtoa, eikä noin uudessa taida olla tyhjennysproppua (eipä ole omassa -92 tontussakaan). Eli käytännössä onnistuu vain imemällä mittatikun reiästä. Näin saat tuurilla vajaa pari litraa imettyä, kokonaisöljytilavuus taitaa olla siellä 2,5litran tietämillä. Varman päälle jos pelaa, kannattaa ostaa synteettiset vaihteistoöljyt Saabilta ja tehdä ns. huuhtelu. Eli käytännössä imet niin paljon pois kun pystyt, uudet öljyt tilalle, sitten ajoa loota lämpimäksi ja vaihdat vielä kertaalleen öljyt. Esim. Biltemasta saa 10€:llä käsikäyttöisen "öljynvaihtimen", sillä homma sujuu miten kuten kun on vielä sopivan pituinen ja paksuinen pätkä letkua plakkarissa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pistään manuskat hakuun sähköpostilla. http://www.saab.fi
Tuoreet lootaöljyt voisi tehdä terää.
http://www.genuinesaab.com/psi/files/gearboxoil.htm
Saabin diileriltä saa öljyjä, älä laita muita.
Jos ei öljyt auta, niin sitten voi olla remppaa edessä..
-Panu
Tuoreet lootaöljyt voisi tehdä terää.
http://www.genuinesaab.com/psi/files/gearboxoil.htm
Saabin diileriltä saa öljyjä, älä laita muita.
Jos ei öljyt auta, niin sitten voi olla remppaa edessä..
-Panu
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kyllä mun -98 CS tontussa lootaöljyt tuli ihan omasta tyhjennysropusta pihalle...V.J.S kirjoitti:
Huolto-ohjelma ei tunne vaihteistoöljyn vaihtoa, eikä noin uudessa taida olla tyhjennysproppua (eipä ole omassa -92 tontussakaan). Eli käytännössä onnistuu vain imemällä mittatikun reiästä. Näin saat tuurilla vajaa pari litraa imettyä, kokonaisöljytilavuus taitaa olla siellä 2,5litran tietämillä.
Korjaamon käsikirjan Huolto-osan mukaan öljymäärä on 1,8 litraa.V.J.S kirjoitti: kokonaisöljytilavuus taitaa olla siellä 2,5litran tietämillä. Varman päälle jos pelaa, kannattaa ostaa synteettiset vaihteistoöljyt Saabilta ja tehdä ns. huuhtelu.
Öljyksi suositellaan: Moottoriöljy (mineraaliöljy) API-service SF/CC, SF/CD.
Viskositeetti: 10W30 tai 10W40
Lisäksi lukee, että: Synteettistä moottoriöljyä ei saa käyttää.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Saab 9000 Korjaamon käsikirja M 1994-97
Siinä tuo Moottoriöljy (mineraaliöljy) API-service SF/CC, SF/CD. 10W30 tai 10W40 mainitaan käsivalintaisen vaihteiston voiteluaineeksi.
Onkohan tähän sitten painettu täysin väärää tietoa?
Siinä tuo Moottoriöljy (mineraaliöljy) API-service SF/CC, SF/CD. 10W30 tai 10W40 mainitaan käsivalintaisen vaihteiston voiteluaineeksi.
Onkohan tähän sitten painettu täysin väärää tietoa?
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Omistajan ohjevihkosessa -95 mainitaan öljytyypiksi tuo mitä kirjoitit, mutta vain lisättäessä. Mitään ei mainita siitä millä täytetään jos joku sattuisi tyhjentämään laatikon.
http://www.genuinesaab.com/psi/files/trans-oil-9000.pdf
http://www.genuinesaab.com/psi/index.htm
http://www.genuinesaab.com/psi/files/trans-oil-9000.pdf
http://www.genuinesaab.com/psi/index.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabille (eli Laakkonen tai Länkkäri tai...) laatikon öljyt vaihtamaan, ei meinaan niiden hinnoilla maksa vaivaa tehdä itse. Öljyineen minun ´95 CSE:n laatikon öljynvaihto maksoi Laakkosella Konalassa 50.- Eur ja risat SISÄLTÄEN Saabin öljyn. SAAB öljytonkassa (1l) muuten lukee Engine Oil
mutta se onkin mineraliöljyä ja kuuluu siten laatikkoon. Hetken minäkin tuijotin..
Vaihteensiirtäjän nivel (se iso "polvinivel") hiukan ennen lootaa on myös mahdollisesti loppu. Hintava osa ja kettumainen vaihtaa (en ole vielä tehnyt / teettänyt
) mutta edessä sekin jumppa on, varmasti.


Vaihteensiirtäjän nivel (se iso "polvinivel") hiukan ennen lootaa on myös mahdollisesti loppu. Hintava osa ja kettumainen vaihtaa (en ole vielä tehnyt / teettänyt

Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Entäs se vaihteensiirtäjän yhdyskumi.
Mullakin takerteli ykkönen ja kakkonen, kunnes kumi hajosi kokonaan.
Sain foorumista vinkit ja homma toimii taas
Mullakin takerteli ykkönen ja kakkonen, kunnes kumi hajosi kokonaan.
Sain foorumista vinkit ja homma toimii taas

Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Joopa joo... Öljyt on nyt sitten vaihdettu ja kyllä vaihteiston toiminta parani selvästi. Sitä kuraa kun katselin mitä poistoropusta ulos tuli, niin veikkaisin lievää veden kondensoitumista laatikkoon..
Ja se öljy, sekä Mobil että Teboil suosittelevat ensisijaisesti synteettistä moottoriöljyä laatikkoon. Toissijaisena mineraaliöljy. Länsi-Autosta Saabin huoltomies sanoi suoraan, että eiköhän se Mobilin öljyä ole heidänkin hyllyssä Saabin purkissa. Saab kun ei öljyä valmista... Ja on samaa 5W-50 tavaraa, mitä moottorissa käytetään.
Laitoin siis lootaan Mobilin Rally Formulaa 5W-50. Kyllähän joku nyt varmaan pääsee sanomaan ainakin puolen miljoonan kilometrin päästä, että mähän sanoin..
Ja se öljy, sekä Mobil että Teboil suosittelevat ensisijaisesti synteettistä moottoriöljyä laatikkoon. Toissijaisena mineraaliöljy. Länsi-Autosta Saabin huoltomies sanoi suoraan, että eiköhän se Mobilin öljyä ole heidänkin hyllyssä Saabin purkissa. Saab kun ei öljyä valmista... Ja on samaa 5W-50 tavaraa, mitä moottorissa käytetään.
Laitoin siis lootaan Mobilin Rally Formulaa 5W-50. Kyllähän joku nyt varmaan pääsee sanomaan ainakin puolen miljoonan kilometrin päästä, että mähän sanoin..
Tiedän myös minäkin liikkeen joka laittaa 5-50 mobilit lootaan ja on tehnyt sitä pitkään.
Eikä yhtään laatikkoa ole vielä niillä öljyillä saatu rikottua.
Täällä vaan on näitä "kirjan " oppineita jotka puhuu kaikenlaista että laatikkosi rikkoontuu?
Eikä yhtään laatikkoa ole vielä niillä öljyillä saatu rikottua.
Täällä vaan on näitä "kirjan " oppineita jotka puhuu kaikenlaista että laatikkosi rikkoontuu?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015