No eipä tuossa tarvii kuin vähän nostaa konetta ylöspäin, että saa öljypohjan irti. Ei sitä kokonaan tarvitse nostaa ylös.2.3i-16 kirjoitti:En tiedä, olenko hiukan hölmö kun en nyt ymmärrä. Pitääkö kone nostaa pois paikaltaan kun ketjun ottaa irti?
Olen kait sen verran yksinkertainen, että mummo-ohjeetkaan ei mulle toimi
2.3i moottorin alakerrasta ääntä
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Tossa noita mummo-ohjeita pikkasen tarkennettu:
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... ic.php?t=3
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... ic.php?t=3
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Velipoika sitten keksi hyvän tavan tuohon puristukseen. Nimittäin oikeenlainen jousipuristin kiinni niihin väkäsiin mitkä on tehty sille oma tekemälle pulttivekottimelle.. johan kiristin laski =)SaabAri kirjoitti:Tere
sitä hydraulista kiristäjää pitää saada laskettua
poweria ranteessa tai jollakin kangottamalla.. kiristintä alaspäin ..
sitten vaan pultit niille tarkoitettuihin loviin..
kato sitten että tekämäsi vekotin ei väänny nurinniskoin..
kiristimessä on poweria
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
ääntää vieläkin..
eli ääntä kuuluu edelleenkin.. koneen alalaakerit nyt tsekkausta vailla.. Kattelin Motonetistä laakerisarjoja.. Eli tarvitsenko tuohon hommaan RUNKOLAAKERISARJAN ja kiertokangen laakerisarjan?
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
Re: ääntää vieläkin..
Kuulostaa aika lohduttomalta remontilta... jos olet itse tuota tekemässä...paxte kirjoitti:eli ääntä kuuluu edelleenkin.. koneen alalaakerit nyt tsekkausta vailla.. Kattelin Motonetistä laakerisarjoja.. Eli tarvitsenko tuohon hommaan RUNKOLAAKERISARJAN ja kiertokangen laakerisarjan?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: ääntää vieläkin..
kuin niin? eikös öljypohjan irroituksen jälkeen näe alalaakerit?V-M kirjoitti:Kuulostaa aika lohduttomalta remontilta... jos olet itse tuota tekemässä...paxte kirjoitti:eli ääntä kuuluu edelleenkin.. koneen alalaakerit nyt tsekkausta vailla.. Kattelin Motonetistä laakerisarjoja.. Eli tarvitsenko tuohon hommaan RUNKOLAAKERISARJAN ja kiertokangen laakerisarjan?
V-M
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
Re: ääntää vieläkin..
Näkee kun irroittaa kiertokangen alapään ja runkolaakeripukin. Kone paikallaan tuo onkin ainoa mitä voit tehdä sillä jos siellä on kiertokangen- tai runkolaakeri lytyssä niin koko alakerta on purettava ja koneistettava tarpeellisista kohdista.paxte kirjoitti:kuin niin? eikös öljypohjan irroituksen jälkeen näe alalaakerit?
Naputus viittaisi kiertokangen laakeriin joten sen osalta kampiakseli ja kiertokanki ovat sitten sököjä. Kuntoon nuo saa vaihtamalla kiertokangen uuteen tai ehjään käytettyyn ja hiomalla kampuran kiertokankien kaulat.
Runkolaakerivian ollessa kyseessä kampura ja lohko ovat puolestaan entisiä siltä osin. Runkolaakerilinjan saa kyllä oikaistua aarporauttamalla sen koneistamossa mutta jos laakerilinjan pukit ovat saaneet turhan paljon lämpöä niin tuostakaan ei välttämättä ole apua vaan lohkolla voi heittää veslintua.
Vähän tuli samanlainen olo noita viestejä lukiessa...V-M kirjoitti:Kuulostaa aika lohduttomalta remontilta... jos olet itse tuota tekemässä...
Re: ääntää vieläkin..
Juu... asia vain ei ole niin yksinkertainen kuin ketjussa lukemalla käy ilmi.paxte kirjoitti:kuin niin? eikös öljypohjan irroituksen jälkeen näe alalaakerit?V-M kirjoitti:Kuulostaa aika lohduttomalta remontilta... jos olet itse tuota tekemässä...paxte kirjoitti:eli ääntä kuuluu edelleenkin.. koneen alalaakerit nyt tsekkausta vailla.. Kattelin Motonetistä laakerisarjoja.. Eli tarvitsenko tuohon hommaan RUNKOLAAKERISARJAN ja kiertokangen laakerisarjan?
V-M
Kuvittele tilanne jossa olet leikkauspöydällä ja just kun olet tipassa saanut nukutuslääkeen ja menossa hyvällä alulla untenmaille, kirurgi kysyy sulta "pitikös tässä umpisuolen poistossa käyttää fileeraus veitseä vai moraa"?
Hieman ontuva vertaus tilanteeseen mutta... En minä ilkeyksissäni kommentoinut vaan sillä että et tekis turhaa remonttia...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Olen myös sitä mieltä, että jos naputusta kuulu, on jo liian myöhäistä vaihtaa laakereita, vaan löytyy sieltä silloin muutakin vikaa.
Itse alkaisin katsella ehjää käytettyä konetta ja kun se on vielä irti vaihtaisin siihen laakerit ja tiivisteet sekä jakopään.
Toinen vaihtoehto onkin sitten kiikuttaa kohko akseleineen koneistamolle. Molemmilla tulee hyvä lopputulos, veikkaan että ekasta halvempi. Molemmissa vaihtoehdoissa saa tehdä omaan vapaaseen tahtiin:
1. Kone! irroita ja pura!
2. Kone! Lepo. Kone! kasaa ja kiinnitä!
Itse alkaisin katsella ehjää käytettyä konetta ja kun se on vielä irti vaihtaisin siihen laakerit ja tiivisteet sekä jakopään.
Toinen vaihtoehto onkin sitten kiikuttaa kohko akseleineen koneistamolle. Molemmilla tulee hyvä lopputulos, veikkaan että ekasta halvempi. Molemmissa vaihtoehdoissa saa tehdä omaan vapaaseen tahtiin:
1. Kone! irroita ja pura!
2. Kone! Lepo. Kone! kasaa ja kiinnitä!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jos homman tekee omaan tahtiin niin kannattaa laittaa tonnari seisontavakuutukseen 3-6kk:n ajaksipeinu kirjoitti:Olen myös sitä mieltä, että jos naputusta kuulu, on jo liian myöhäistä vaihtaa laakereita, vaan löytyy sieltä silloin muutakin vikaa.
Itse alkaisin katsella ehjää käytettyä konetta ja kun se on vielä irti vaihtaisin siihen laakerit ja tiivisteet sekä jakopään.
Toinen vaihtoehto onkin sitten kiikuttaa kohko akseleineen koneistamolle. Molemmilla tulee hyvä lopputulos, veikkaan että ekasta halvempi. Molemmissa vaihtoehdoissa saa tehdä omaan vapaaseen tahtiin:
1. Kone! irroita ja pura!
2. Kone! Lepo. Kone! kasaa ja kiinnitä!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jos haluaa itselleen jonkinlaisen rahallisen kannustimen kannattaa tonttu pitää liikennevakuutuksissa. Tuleepahan tehtyä nopeemmin?
Ja jos oikein alkaa ketuttamaan remontti, niin palovakuutus kannattaa olla sekä auton että tallin osalta kunnossa. Tuli itekin "leikkimielellä" pyöriteltyä jos jonkinlaista skenaariota mielessä kun ei aina homma "ottanut tulta alleen"
Ja jos oikein alkaa ketuttamaan remontti, niin palovakuutus kannattaa olla sekä auton että tallin osalta kunnossa. Tuli itekin "leikkimielellä" pyöriteltyä jos jonkinlaista skenaariota mielessä kun ei aina homma "ottanut tulta alleen"
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Tuolla granny -ohjeet öljypohjan irroitukseen lontooksi... http://www.saab9000.com/procedures/powertrain/sump.php
...mielenkiintoisimpana yksityiskohtana vaihtoehtoinen padan nostotapa.
3" x 1" puupalikka tms. tunkin ja kampuran hihnapyörän väliin ja eiku yles.
...mielenkiintoisimpana yksityiskohtana vaihtoehtoinen padan nostotapa.
3" x 1" puupalikka tms. tunkin ja kampuran hihnapyörän väliin ja eiku yles.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 761#386761
Onko siis niin että kiristimen voi jättää paikoilleen ?
Onko siis niin että kiristimen voi jättää paikoilleen ?
Re: ääntää vieläkin..
Ehei tarvi tuohon ryhtyä, vaan uudet laakerit sisään ja rvs:ää perään, se kasvattaa keraamisen pinnan laakerikauloille. Hyvällä tuurilla sitä voi kaataa suoraan koneeseen, niin naputus katoaa.. .vtp9k kirjoitti:
Näkee kun irroittaa kiertokangen alapään ja runkolaakeripukin. Kone paikallaan tuo onkin ainoa mitä voit tehdä sillä jos siellä on kiertokangen- tai runkolaakeri lytyssä niin koko alakerta on purettava ja koneistettava tarpeellisista kohdista.
Naputus viittaisi kiertokangen laakeriin joten sen osalta kampiakseli ja kiertokanki ovat sitten sököjä. Kuntoon nuo saa vaihtamalla kiertokangen uuteen tai ehjään käytettyyn ja hiomalla kampuran kiertokankien kaulat.
Runkolaakerivian ollessa kyseessä kampura ja lohko ovat puolestaan entisiä siltä osin. Runkolaakerilinjan saa kyllä oikaistua aarporauttamalla sen koneistamossa mutta jos laakerilinjan pukit ovat saaneet turhan paljon lämpöä niin tuostakaan ei välttämättä ole apua vaan lohkolla voi heittää veslintua.
Samalla rahalla saa sitten mäntä/sylinteri kombinaationkin iskuun. .
Tai menikö se sittenkään noin.. ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Ei se kykene auttamaan jos vehjeksessä selvä mekaaninen vika kuten nyt näyttäisi olevan naputuksen jo kuuluessa. Eli jos laakerilinja/kampura/kiertokaki ottanut osaa, niin tuskin auttaa. Ei toimi 100%:een kulumaan tahi selvään mekaaniseen vikaan, näin valmistaja sen itsekin kertoo. Jos olisi laitettu aikoinaan ko mömmöt, niin kone ei hyvin todnäk olisi koskaan mennyt noin pahaan jamaan.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77