2.3i moottorin alakerrasta ääntä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

2.3i-16 kirjoitti:En tiedä, olenko hiukan hölmö kun en nyt ymmärrä. :) Pitääkö kone nostaa pois paikaltaan kun ketjun ottaa irti?

Olen kait sen verran yksinkertainen, että mummo-ohjeetkaan ei mulle toimi :roll:
No eipä tuossa tarvii kuin vähän nostaa konetta ylöspäin, että saa öljypohjan irti. Ei sitä kokonaan tarvitse nostaa ylös.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tossa noita mummo-ohjeita pikkasen tarkennettu:

http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... ic.php?t=3

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja paxte »

SaabAri kirjoitti:Tere

sitä hydraulista kiristäjää pitää saada laskettua

poweria ranteessa tai jollakin kangottamalla.. kiristintä alaspäin ..

sitten vaan pultit niille tarkoitettuihin loviin..

kato sitten että tekämäsi vekotin ei väänny nurinniskoin..

kiristimessä on poweria :wink:
Velipoika sitten keksi hyvän tavan tuohon puristukseen. Nimittäin oikeenlainen jousipuristin kiinni niihin väkäsiin mitkä on tehty sille oma tekemälle pulttivekottimelle.. johan kiristin laski =)
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

ääntää vieläkin..

Viesti Kirjoittaja paxte »

eli ääntä kuuluu edelleenkin.. koneen alalaakerit nyt tsekkausta vailla.. Kattelin Motonetistä laakerisarjoja.. Eli tarvitsenko tuohon hommaan RUNKOLAAKERISARJAN ja kiertokangen laakerisarjan?
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: ääntää vieläkin..

Viesti Kirjoittaja V-M »

paxte kirjoitti:eli ääntä kuuluu edelleenkin.. koneen alalaakerit nyt tsekkausta vailla.. Kattelin Motonetistä laakerisarjoja.. Eli tarvitsenko tuohon hommaan RUNKOLAAKERISARJAN ja kiertokangen laakerisarjan?
Kuulostaa aika lohduttomalta remontilta... jos olet itse tuota tekemässä...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: ääntää vieläkin..

Viesti Kirjoittaja paxte »

V-M kirjoitti:
paxte kirjoitti:eli ääntä kuuluu edelleenkin.. koneen alalaakerit nyt tsekkausta vailla.. Kattelin Motonetistä laakerisarjoja.. Eli tarvitsenko tuohon hommaan RUNKOLAAKERISARJAN ja kiertokangen laakerisarjan?
Kuulostaa aika lohduttomalta remontilta... jos olet itse tuota tekemässä...

V-M
kuin niin? eikös öljypohjan irroituksen jälkeen näe alalaakerit?
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ääntää vieläkin..

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

paxte kirjoitti:kuin niin? eikös öljypohjan irroituksen jälkeen näe alalaakerit?
Näkee kun irroittaa kiertokangen alapään ja runkolaakeripukin. Kone paikallaan tuo onkin ainoa mitä voit tehdä sillä jos siellä on kiertokangen- tai runkolaakeri lytyssä niin koko alakerta on purettava ja koneistettava tarpeellisista kohdista.

Naputus viittaisi kiertokangen laakeriin joten sen osalta kampiakseli ja kiertokanki ovat sitten sököjä. Kuntoon nuo saa vaihtamalla kiertokangen uuteen tai ehjään käytettyyn ja hiomalla kampuran kiertokankien kaulat.

Runkolaakerivian ollessa kyseessä kampura ja lohko ovat puolestaan entisiä siltä osin. Runkolaakerilinjan saa kyllä oikaistua aarporauttamalla sen koneistamossa mutta jos laakerilinjan pukit ovat saaneet turhan paljon lämpöä niin tuostakaan ei välttämättä ole apua vaan lohkolla voi heittää veslintua.
V-M kirjoitti:Kuulostaa aika lohduttomalta remontilta... jos olet itse tuota tekemässä...
Vähän tuli samanlainen olo noita viestejä lukiessa...
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: ääntää vieläkin..

Viesti Kirjoittaja V-M »

paxte kirjoitti:
V-M kirjoitti:
paxte kirjoitti:eli ääntä kuuluu edelleenkin.. koneen alalaakerit nyt tsekkausta vailla.. Kattelin Motonetistä laakerisarjoja.. Eli tarvitsenko tuohon hommaan RUNKOLAAKERISARJAN ja kiertokangen laakerisarjan?
Kuulostaa aika lohduttomalta remontilta... jos olet itse tuota tekemässä...

V-M
kuin niin? eikös öljypohjan irroituksen jälkeen näe alalaakerit?
Juu... asia vain ei ole niin yksinkertainen kuin ketjussa lukemalla käy ilmi.

Kuvittele tilanne jossa olet leikkauspöydällä ja just kun olet tipassa saanut nukutuslääkeen ja menossa hyvällä alulla untenmaille, kirurgi kysyy sulta "pitikös tässä umpisuolen poistossa käyttää fileeraus veitseä vai moraa"?

Hieman ontuva vertaus tilanteeseen mutta... En minä ilkeyksissäni kommentoinut vaan sillä että et tekis turhaa remonttia...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Olen myös sitä mieltä, että jos naputusta kuulu, on jo liian myöhäistä vaihtaa laakereita, vaan löytyy sieltä silloin muutakin vikaa.

Itse alkaisin katsella ehjää käytettyä konetta ja kun se on vielä irti vaihtaisin siihen laakerit ja tiivisteet sekä jakopään.

Toinen vaihtoehto onkin sitten kiikuttaa kohko akseleineen koneistamolle. Molemmilla tulee hyvä lopputulos, veikkaan että ekasta halvempi. Molemmissa vaihtoehdoissa saa tehdä omaan vapaaseen tahtiin:
1. Kone! irroita ja pura!
2. Kone! Lepo. Kone! kasaa ja kiinnitä!

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Olen myös sitä mieltä, että jos naputusta kuulu, on jo liian myöhäistä vaihtaa laakereita, vaan löytyy sieltä silloin muutakin vikaa.

Itse alkaisin katsella ehjää käytettyä konetta ja kun se on vielä irti vaihtaisin siihen laakerit ja tiivisteet sekä jakopään.

Toinen vaihtoehto onkin sitten kiikuttaa kohko akseleineen koneistamolle. Molemmilla tulee hyvä lopputulos, veikkaan että ekasta halvempi. Molemmissa vaihtoehdoissa saa tehdä omaan vapaaseen tahtiin:
1. Kone! irroita ja pura!
2. Kone! Lepo. Kone! kasaa ja kiinnitä!
Jos homman tekee omaan tahtiin niin kannattaa laittaa tonnari seisontavakuutukseen 3-6kk:n ajaksi :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos haluaa itselleen jonkinlaisen rahallisen kannustimen kannattaa tonttu pitää liikennevakuutuksissa. Tuleepahan tehtyä nopeemmin? :roll:

Ja jos oikein alkaa ketuttamaan remontti, niin palovakuutus kannattaa olla sekä auton että tallin osalta kunnossa. :) Tuli itekin "leikkimielellä" pyöriteltyä jos jonkinlaista skenaariota mielessä kun ei aina homma "ottanut tulta alleen" :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tuolla granny -ohjeet öljypohjan irroitukseen lontooksi... http://www.saab9000.com/procedures/powertrain/sump.php

...mielenkiintoisimpana yksityiskohtana vaihtoehtoinen padan nostotapa.
3" x 1" puupalikka tms. tunkin ja kampuran hihnapyörän väliin ja eiku yles. 8)
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 761#386761

Onko siis niin että kiristimen voi jättää paikoilleen ?
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Re: ääntää vieläkin..

Viesti Kirjoittaja walderama »

vtp9k kirjoitti:
Näkee kun irroittaa kiertokangen alapään ja runkolaakeripukin. Kone paikallaan tuo onkin ainoa mitä voit tehdä sillä jos siellä on kiertokangen- tai runkolaakeri lytyssä niin koko alakerta on purettava ja koneistettava tarpeellisista kohdista.

Naputus viittaisi kiertokangen laakeriin joten sen osalta kampiakseli ja kiertokanki ovat sitten sököjä. Kuntoon nuo saa vaihtamalla kiertokangen uuteen tai ehjään käytettyyn ja hiomalla kampuran kiertokankien kaulat.

Runkolaakerivian ollessa kyseessä kampura ja lohko ovat puolestaan entisiä siltä osin. Runkolaakerilinjan saa kyllä oikaistua aarporauttamalla sen koneistamossa mutta jos laakerilinjan pukit ovat saaneet turhan paljon lämpöä niin tuostakaan ei välttämättä ole apua vaan lohkolla voi heittää veslintua.
Ehei tarvi tuohon ryhtyä, vaan uudet laakerit sisään ja rvs:ää perään, se kasvattaa keraamisen pinnan laakerikauloille. Hyvällä tuurilla sitä voi kaataa suoraan koneeseen, niin naputus katoaa.. :lol: :lol:.
Samalla rahalla saa sitten mäntä/sylinteri kombinaationkin iskuun. :roll: .

Tai menikö se sittenkään noin.. ?
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ei se kykene auttamaan jos vehjeksessä selvä mekaaninen vika kuten nyt näyttäisi olevan naputuksen jo kuuluessa. Eli jos laakerilinja/kampura/kiertokaki ottanut osaa, niin tuskin auttaa. Ei toimi 100%:een kulumaan tahi selvään mekaaniseen vikaan, näin valmistaja sen itsekin kertoo. Jos olisi laitettu aikoinaan ko mömmöt, niin kone ei hyvin todnäk olisi koskaan mennyt noin pahaan jamaan. :wink: :)
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin