Laatikosta katosi ykkönen ja kakkonen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
wimmu_
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Elo 20, 2005 19:12
Paikkakunta: Tampere

Laatikosta katosi ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja wimmu_ »

Moi!

Eli tosta mun 2.0 litrasesta 9000i:stä katosi salaperäisesti ykkönen ja kakkosvaihde kesken normaali ajon.

Nii et osaisko joku tietäjä auttaa paikallistaa vikaa ku itsellä ei tietoa..

Kiitos etukäteen kaikille jotka kantoivat kortensa kokoon.. :)
Wimmu

Saab 9000i 16v CD ´90
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mä luulen :oops:

että tuo vaihteensiirtomekanismin "rättinivel" on hajonnut.

Siis sellainen ristikkonivel, joka on vaihteensiirtäjän kepin ja lootan välissä.

Pikakorjaus = nippusiteellä liitos jämäkäksi
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Anteeksi hieman Ot kysymys (ja vieläpä tavallansa typerä), mutta jos tomaatti luistaa "hieman", niin mitä se käytännössä tarkoittaa - miten ilmenee?

Eli siis eiköpä tuo ole oire, että ennen pitkää se luistaa eikä enää vaihda.. mutta kuinka pitkään tuollainen "voi" kestää, vai voiko? :?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tomaatin toimintaperiaatteeseen kuuluu tuo "luistaminen". Näin tapahtuu kaikilla muilla vaihteilla paitsi nelosella, jolloin turbiini lukittuu. Tomaatin toimimattomuus johtuu yleensä aivan muista syistä, kuin tuosta "luistamisesta". Yleensä venttilipöydän jouset väsähtävät tai parit O-renkaat päästävät paineen läpi. Toki laatikon lamellit voivat jossain vaiheessa sanoa sopimuksensa irti, silloin korjaus ei olekaan enää kotikonstein mahdollista. Laatikko siis kyllä vaihtaa, mutta huonosti, jos nuo jouset ovat loppu. Jos taas ne O-renkaat falskaavat, niin silloin isot vaihteet kytkeytyvät liian aikaisin päälle ja lopulta vaihteisto lakkaa toimimasta, kun öljynpaine vuotaa väärään paikkaan ts. ei ole painetta toimintaan.

Tomaattiin liittyviä juttuja löytyy varsin runsaasti hakemalla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JoonasN
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 19:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JoonasN »

Nivelhän se on kulunut... Mitenkäs kun itselläni on -96:sessa nivelen jälkeen pultti löystynyt ja sen kiristämisestä ei ollut enää hyötyä, vaan kepissä tuntuu edelleen sivuttais väljyyttä, niin mitenkä viisaat ovat sen korjanneet??
9000 CDE- Exä
Volvo S80 2.9
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

JoonasN kirjoitti:Nivelhän se on kulunut... Mitenkäs kun itselläni on -96:sessa nivelen jälkeen pultti löystynyt ja sen kiristämisestä ei ollut enää hyötyä, vaan kepissä tuntuu edelleen sivuttais väljyyttä, niin mitenkä viisaat ovat sen korjanneet??
Ettei vain pultista olisi kierteet korkanneet. 8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

JoonasN kirjoitti:Nivelhän se on kulunut... Mitenkäs kun itselläni on -96:sessa nivelen jälkeen pultti löystynyt ja sen kiristämisestä ei ollut enää hyötyä, vaan kepissä tuntuu edelleen sivuttais väljyyttä, niin mitenkä viisaat ovat sen korjanneet??
Kuulostaisi siltä, kuin kepin alapäässä oleva holkki/holkit olisi kulunutt.
Foxbody turbo
wimmu_
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Elo 20, 2005 19:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja wimmu_ »

nyt olen paikallistanut ko. nivelen konehuoneesta, mutta mihinköhän kohtaan teen sen nippuside patentin? ja mikäköhän liitos olisi kyseessä?

saisin vaan sellasseen patentin tehtyy että selviäis huomiseen että saa haettu uuden osan! :)
Wimmu

Saab 9000i 16v CD ´90
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ristinivelessä on neljä sakaraa. Laita nippuside jokaisen ympärille ja kiristä lisäksi kaksi nippusidettä ristiin
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
wimmu_
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Elo 20, 2005 19:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja wimmu_ »

Juuh kiitokset kaikille auttajile nyt saabi pelannee huomiseen asti!!
Wimmu

Saab 9000i 16v CD ´90
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Samaa ongelmaa tuottaa nyt oma CSssä 2. ja 4. vaihteen kanssa.

Saako tuota rättiniveltä muualta varaosana kuin Saabin tiskiltä. Länkkärillä, Espoossa osa on 122.55€ 8O

Pikahuollossa töihin menee vain 40€, jos kaikki menee nopsaan.

Saako tuon nippari niksipirkan laitettua yläkautta? Pitäis ajaa uudenvuoden pyhät autolla kuitenkin.

Varmaan kantsii koneen puslat vaihtaa pikapuoliin kanssa...

Kiitos kaikille vastanneille etukäteen.

-Hessu-
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Harvemmin se itse nivel on bashana, yhdyskumi siitä repeää. Motonetistä saat yhdysgummin kynpillä:

VAIHDEVIVUSTON OSAT/HELAT SAAB 9000 --98
Vaihteesiirtäjän yhdyskumi. . . . . . . . . . . . . . . . . 18-2021 10.76 ???

Eli nippusidettä ensihoidoksi (ajaa sillä kyllä pidempäänkin nippusidepatentilla) ja uutta kumia hommamaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Nostin tämän ylös, koska itseltä katosi kesken ajon 2, 3, 5 vaihde(välillä menivät, mutta suurimmaksi osaksi ei).

Ihan kuin keppi tökkäis johonkin eikä mene silmään. Paikallaan ollessaan kaikki vaihteet menevät silmään. Motintukikumit kaikki uusittu ja laatikko peruskorjattu 70000km sitten. 1 ja kakkos vaihde ovat aina olleet hankalia menemään päälle.

Kuullostaako yhdyskumi ongelmalta?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Yhdyskumi nyt vaihdettu. Vaihteet palas, mutta aika jäykästi menee silmään... Ominaisuusko?

Kolmos vaihde elää moottorin kanssa edestakaisin voimakkaasti, muut vaihteet ei tee sitä. Mistä tuo voisi kertoa? Liittyykö vaihteiden nihkeyteen?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Sabo kirjoitti:Yhdyskumi nyt vaihdettu. Vaihteet palas, mutta aika jäykästi menee silmään... Ominaisuusko?

Kolmos vaihde elää moottorin kanssa edestakaisin voimakkaasti, muut vaihteet ei tee sitä. Mistä tuo voisi kertoa? Liittyykö vaihteiden nihkeyteen?
Pitäis varmaan vaihteensiirtäjä kohdistaa uudestaan tai jotain vastaavaa kun uudet jäykät kumit on asennettu.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin