Tere
Onko kannetiiviste rikki kun jäähdytysneste menee mustaksi ?.. ei kupli
Öjytikku on normaalin näköinen..ei siis vettä öjyyn..
Vai onko muita mahdollisia syyllisiä ?
..aamu käynnistyksessä vähän valkoista tupruttelua pakoputkesta.. + yskähtelyä aluksi mutta sitten loppuu..
mutta toisaalta nestettä ei häviä..
ota nyt sitten selvää taas että mikä vikana?
..osaisko joku viisaampi auttaa
Miksi jäähdytys neste menee mustaksi
Vasta oli keskustelua tuosta asiasta , löytyypi tuolta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
ite just vaihdoin kannentiivisteet ja oikasin/ pikkusen tuli laskettuakin sitä kantta..
ja kaikki juurikin siitä syystä, että öljyähän siellä paisuntasäiliössä oli.. tämän kuitenkin huomaa, neste on mustaa, ja paisuntasäiliössä on tosiaankin öljyä... ei mitään tummaa vettä, vaan ehtaa öljyä... väri on semmonen harmaasta ruskeeseen...
öljytilassa sensijaan ei ollut vettä hitustakaan..
sinällään ihan loogista kun ajattelee, että öljynpaine on luokkaa yli 2 baria ja vesipaine kylmänä noin suunnilleen nolla...
ainakin 8 tappisessa h koneessa tämä tapahtuu helposti, kun öljy tulee kanteen sieltä kulmimmaisesta pultista melko lähellä sylinteriä.. kun tiiviste menee huonoksi, niin öljy pääsee paineella liekkirenkaan juureen, ja siitä sitten lähimpään vesikanavaan...
itelläni syynä taisi olla huonot öljyt, ja sitäkin huonommat nesteet...
tein vain remontin varmuuden vuoksi pariin otteeseen, kun en heti malttanu oikasta kantta, ja sain jonku ihme harakiri kannentiivisteen... ostin sitte toisen oikein varaosaliikkeestä tilaamalla, ja yllätys yllätys.. oli heti sen näkönenki että pelaa... ja vielä halvempi kuin se eka...
kansiremppahan tohon koneeseen on helppo tehdä, ja aikaa menee ruuvaamiseen tämmöseltäkin tumpelolta vaan päivä... haha...
ja kaikki juurikin siitä syystä, että öljyähän siellä paisuntasäiliössä oli.. tämän kuitenkin huomaa, neste on mustaa, ja paisuntasäiliössä on tosiaankin öljyä... ei mitään tummaa vettä, vaan ehtaa öljyä... väri on semmonen harmaasta ruskeeseen...
öljytilassa sensijaan ei ollut vettä hitustakaan..
sinällään ihan loogista kun ajattelee, että öljynpaine on luokkaa yli 2 baria ja vesipaine kylmänä noin suunnilleen nolla...
ainakin 8 tappisessa h koneessa tämä tapahtuu helposti, kun öljy tulee kanteen sieltä kulmimmaisesta pultista melko lähellä sylinteriä.. kun tiiviste menee huonoksi, niin öljy pääsee paineella liekkirenkaan juureen, ja siitä sitten lähimpään vesikanavaan...
itelläni syynä taisi olla huonot öljyt, ja sitäkin huonommat nesteet...
tein vain remontin varmuuden vuoksi pariin otteeseen, kun en heti malttanu oikasta kantta, ja sain jonku ihme harakiri kannentiivisteen... ostin sitte toisen oikein varaosaliikkeestä tilaamalla, ja yllätys yllätys.. oli heti sen näkönenki että pelaa... ja vielä halvempi kuin se eka...
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
kansiremppahan tohon koneeseen on helppo tehdä, ja aikaa menee ruuvaamiseen tämmöseltäkin tumpelolta vaan päivä... haha...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Miksi jäähdytys neste menee mustaksi
Tuossa ketjussa kukkii myös hyymörin kukkanen, meinaa itse asia jäädä taka-alalle.SaabAri kirjoitti:Tere
Onko kannetiiviste rikki kun jäähdytysneste menee mustaksi ?.. ei kupli
Öjytikku on normaalin näköinen..ei siis vettä öjyyn..
Vai onko muita mahdollisia syyllisiä ?
..aamu käynnistyksessä vähän valkoista tupruttelua pakoputkesta.. + yskähtelyä aluksi mutta sitten loppuu..
mutta toisaalta nestettä ei häviä..
ota nyt sitten selvää taas että mikä vikana?
..osaisko joku viisaampi auttaa
Lyhyesti: nuo kaikki vesiletkut kannattaa vaihtaa. Ohuemmat letkut olivat kuin lakritsapötköjä.
NE, ne värjäsivät jäähdytysnesteen.
Tein kokeen: kastelin käsipyyhkeen nurkan paisuntasäiliöön ja totesin paperissa olevan puhtaan pakkasnesteen ja kumipurun seosta.
Siis kumiletkut murenevat vanhemmiten.
EIpä ole vieläkään värjäytynyt. Tosin joku vaihtamaton letku vuotaa vielä.
Ne ovat tuliseinän ja moottorin välissä, imusarjan alla.
Pacha paikka vaihtaa ne
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3