2.3 koneesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jarrikka
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 14:27
Paikkakunta: Ruokolahti

2.3 koneesta

Viesti Kirjoittaja jarrikka »

Heissan heimoveljet. Olen aikeissa ostaa 9000 cs:n 2.3 koneella vm -94
Mutta olen kuullut pahoja puheita kyseisen myllyn tasapainoakselin laakeroinnin? pettämisestä. Onko kokemuksia???
Mikä oikeesti pettää jos pettää ja mitä mahtaa olla korjaus kustannukset??? kiitos jo etukäteen

-J-
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Osta pois vaan, vm 1994 on jo pitkälohkoinen, niissä ketju taitaa kestää vähän pidempään. Ja kun ketju alkaa ääntämään niin sen poisto ei paljoa kustanna, on kertakaikkisen turha järjestelmä koko tasapainosysteemi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

M95 vaihtui parempi ketjupyörä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
jarrikka
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 14:27
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja jarrikka »

Auto on muistaakseni rekisteröity syyskuun lopulla -94
Eli malli vois olla jo -95. Kiitoksia noista vastauksista,
Taidan todellakin rohjeta moisen saabin itseleni ostaa. Lisää kommentteja saa toki heitellä.
Nii ja oma kulkupeli tällä hetkellä, muistaakseni 8:sas saabi menossa, 9000 CD -89 ajettu kohta 324000 km ja aina se vaan kulkee...

-J-
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinka paljon sillä 2.3:lla on ajettu, ja onko kyseessä turbopeli?
Nuo tasapainoketjut taitavat kestää sen 200-250tkm kunnes alkavat ääntämään. Ketjun poiston tehneet ainakin ovat kehuneet toimenpidettä hyväksi, moottorin kierrosherkkyys ja vääntö paranee, eikä kone sen enempää tärise. Jätän kanssa tuon ketjun pois remontoimastani 2.3T:stä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jarrikka
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 14:27
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja jarrikka »

Autolla on ajettu 238000 km eikä siinä ole turboa.
Eli olis pian äkkiä odotettavissa remppaa, ketjun poistoa tms.

-J-
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ymmärtääkseni joillain on tuo ketju kestänyt pidempäänkin, lienee aika tuuripeliä. Ketju on joka tapauksessa tosi heiveröinen, sen vahvuus on polkupyörän ketjun luokkaa, eli sen venyminen ei ole mikään suuri ihme.

Tuon poistotyö ei edellytä kuin öljypohjan irrottamista, alakautta pääsee lyömään ketjun poikki. Muita operaatioita se ei vaadi, eli ei ole kustannuksiltaan kovin suuri homma.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jarrikka
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 14:27
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja jarrikka »

No tuon ei tosiaan pitäs olla mikään kummoin homma jos noin yksinkertain juttu.

Meinasin kyllä paikallista merkkikorjaamoa myös viel asian tiimoilta vaivata ennen lopullista osto päätöstä

-J-
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ons noi B204:sen kamat jotenkin erillaisia, kun ainakaan ei keskustelua ole ollut että jollain ois ollut murheita pikkulohkossa. :)
Itelläkin jo kohta 300t mittarissa, eikä kuulu eikä näy mitään merkillistä eikä huoltohistoriastakaan löytynyt mitään mainintaa koko tappokepeistä.
(suomi auto ja koko historia tiedossa).
Kai nuo puntit on ainakin kevyemmät tuossa lyhempi-iskuisessa. :?:
Luulis ainakin. :oops: (vaan ei ole luulo tiedon väärtti). :oops: :oops:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kurko kirjoitti:Ons noi B204:sen kamat jotenkin erillaisia, kun ainakaan ei keskustelua ole ollut että jollain ois ollut murheita pikkulohkossa. :)
Itelläkin jo kohta 300t mittarissa, eikä kuulu eikä näy mitään merkillistä eikä huoltohistoriastakaan löytynyt mitään mainintaa koko tappokepeistä.
(suomi auto ja koko historia tiedossa).
Kai nuo puntit on ainakin kevyemmät tuossa lyhempi-iskuisessa. :?:
Luulis ainakin. :oops: (vaan ei ole luulo tiedon väärtti). :oops: :oops:
Tarkoitatko punteilla niitä akseleita? ne ovat käsittääkseni samat molemmissa.
Konehan on sama paitsi kampiakseli ja kiertokanget ovat erilaiset.
Mielestäni tuo kestävyysero selittyy 2.3:n väännöllä, kone tempaisee noita akseleita vauhtiin hätäisemmin, luulisin että siitä se ero tulee.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Niin juu onhan keskimääräinen männän nopeus varmaan samaa luokkaa ja tuo puntti (mäntä+kanki) varmaan aika samanpainoisia.
Eli ei kai noissa puntti kepeissä tarvikkaan olla eroja. :?:
Eli pitäisköhän munkin ruveta miettiin joitain huolto hommia asian taholta, vaikka pikkulohko onkin. :?:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kurko kirjoitti:Niin juu onhan keskimääräinen männän nopeus varmaan samaa luokkaa ja tuo puntti (mäntä+kanki) varmaan aika samanpainoisia.
Eli ei kai noissa puntti kepeissä tarvikkaan olla eroja. :?:
Eli pitäisköhän munkin ruveta miettiin joitain huolto hommia asian taholta, vaikka pikkulohko onkin. :?:
Eikös lohko ole ihan sama :?: No se siitä saivartelusta.

Tasapainoketju kyllä ilmoittelee vaihtotarpeestaan metelöimällä. Kaksilitraisessa sen poistolla lienee vieläkin vähemmän vaikutusta tärisemiseen. Mutta voisi kuvitella että kaksilitraisen alakierrosherkkyys ja vääntö paranisivat aika mukavasti tuon ketjunpoiston seurauksena.

Ng900:n kone oli aika hengetön juuri liikkeelle lähdettäessä, kun sitävastoin tasapainoketjuttomat vanhemmat 2-litraiset lähtevät liikkeelle mielestäni vaivattomammin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Räplättääkö sulla Kurko se ketju? Jossei niin ei kait sitä kannata poistaa kuin vasta jonkin muun remontin yhteydessä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hmm. pitääkin sitten tosissaan ruveta harkitseen koko sydeemin poistoa samalla, kun ton kansipahvin vaihtaa (avain naksu 150Nm ja pultit ei kääntynyt mihinkään). :(
Varsinkin kun tuo laite ei liiku mihinkään alle 2500rpm (tai taitaa se liikkua kuten ennenkin (tuntuu vaan)) :?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Munkin mielestä se b204 on jotenkin voimaton alakierroksilla ennenkuin turbo alkaa puskea paineita kunnolla. B205 on tässä suhteessa parempi.

Jos jumppaat siitä kannen ja öljypohjan pois niin samalla vaivalla vaihdat siihen laakerit ja männänrenkaat ynnä hiot venttiilit :wink:
Jos mäntiä tarttet niin mulla olis sarja iskemättömiä alkuperäisiä hoonausylikokomäntiä :wink: :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin