Etupään puslat vaihdettu...JYRISTÄÄ..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Etupään puslat vaihdettu...JYRISTÄÄ..

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Nyt muuttu saabin ajo-ominaisuudet paljon etupään puslien vaihdon jälkeen, mutta vaan paljon huonompaan suuntaan. Ei enään tietoakaan siitä hiljaisesta pehmeästi kulkevasta autosta jonka korista ei aikaisemmin kuulunut mitään resonanssiääniä. Nyt on turha yrittää ajaa isolla vaihteella pientä nopeutta niin paljon jyrisee.Vaihdoin puslat niinkuin on monet vaihtaneet num 6,7,9,10,12 ja 9 polyuretaaniseksi ja mikä oli virhetikki se johtaa kaikki jyrinät koriin. Kolinat ja narinat minkä vuoksi puslia vaihdoin jäi kuitenkin yhä autoon että tuli oppirahat äijälle kalliiksi. Nyt saabille alkuperäisen ostoon ja uusi vaihto vai onko jollain muita konsteja.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuota olen itsekin miettinyt enkä siksi ole harkinnutkaan puslien vaihtamista jäykemmiksi. Omasta mielestäni tonnarin alusta on oikein hyvä alkuperäisenä, korkeintaan vaihtaisin hieman jäykemmät jouset ja iskunvaimentimet. Itse arvostan mukavuuspainoitteista alustaa jolla pystyy tarvittaessa ajamaan kohtuulisen vauhdikkaastikin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Kannattaa vielä ennen takaisinvaihtorumbaa tarkastaa olisikohan alustassa jotain muuta vikaa. Olen pari kertaa kokeillut vm1995 Aeroa, jossa on jämäkämmät puslat (myös uudet, tiukemmat jouset ja iskarit) eikä siinä ainakaan ollut minkäänlaisia ongelmia mukavuuden suhteen eli hyvistä palikoista kootun "sporttialustan" ei pitäisi mukavuutta pilata, mutta ajo-ominaisuudet kyllä paranee huomattavasti.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

itse laitan jotain kumimassaa uusiin pusliin jäykisteeksi.
Tulee jämäkämmät, eivätkä kolise
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Firges9000 kirjoitti:itse laitan jotain kumimassaa uusiin pusliin jäykisteeksi.
Tulee jämäkämmät, eivätkä kolise
Joo Sikaa holet täyteen (tietysti puhtaalle pinnalle) ja antaa kuivua kunnolla niin siinäpä PU puslat. :)

Jos siis etualatukivarsien takimmaisista on kyse. :?: :oops:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kurko kirjoitti:
Joo Sikaa holet täyteen (tietysti puhtaalle pinnalle) ja antaa kuivua kunnolla niin siinäpä PU puslat. :)

Jos siis etualatukivarsien takimmaisista on kyse. :?: :oops:
Kestääkö Sikaflex tuollaisessa paikassa, korjasin 9-5:n vaihdelaatikon ylätuen Sikalla eikä kestänyt kuin muutaman viikon? Ja siihen meni "sikaa" aika reilusti ja puhdistetulle ja karhennetulle pinnalle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Omaani laitettiin takavakaajan puslat ja etutukivarren takimmaiset uretaanisiksi ja rengasmelu kasvoi hieman karkealla alustalla. Nimenomaan etupää pikkuisen jyrisee huonolla asfaltilla.
Edelliseen OG9-3:een laitettiin melkein kaikki etupään puslat uretaaniset, mutta melu ei kasvanut yhtä paljon kuin tonnarissa.

Kaikenkaikkiaan uskallan kuitenkin suositella PU-puslia noihin kahteen paikkaan.
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Näkisin tonnarin huonontuneiden ajo-ominaisuuksien johtuneen kyllä suoraan sen alatukivarren puslan muuttamisesta polyuretaaniseksi ja ymmärrän sen kun tarkastelin saabin alkuperäistä kumipuslaa joka oli suunniteltu aika fiksusti se jousti vähän joka suuntaan tietysti tarkoituksena estää erilaisten äänien siirtyminen koriin. Tottakai polyuretaani pusla tai joku muuten jäykistetty pusla on silloin hyvä jos ajaa rallia tai muuten kovaa mutta kun tällä äijällä on ne ajat jo takanapäin, nykyään haluaa jo vähän pehmeämpää kyytiä mamman kanssa. Ja niinkuin alussa kerroin puslat vaihdoin kun piti ne kolinat ja se ikävä kumin narina rattia käännellessä saada pois .Tuon polyuretaanin valitsin ainoastaan kun sitä niin kehuttiin muttei sen puslan minusta tarvi maailman tappiin kestää vaihdan sen kumipuslan vaikka viiden vuoden välein jos saan niin pehmeätä kyytiä jonka vain tonnari voi tarjota.
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Korjaan senverran ettei ajo-ominaisuudet huonontuneet vaan ajomukavuus.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

ng900aero kirjoitti:
Kurko kirjoitti:
Joo Sikaa holet täyteen (tietysti puhtaalle pinnalle) ja antaa kuivua kunnolla niin siinäpä PU puslat. :)

Jos siis etualatukivarsien takimmaisista on kyse. :?: :oops:
Kestääkö Sikaflex tuollaisessa paikassa, korjasin 9-5:n vaihdelaatikon ylätuen Sikalla eikä kestänyt kuin muutaman viikon? Ja siihen meni "sikaa" aika reilusti ja puhdistetulle ja karhennetulle pinnalle.
No eiks tuo Sika oo yleis nimitys kaikelle tollaiselle mikä sottaa ku näkeekin. :)
No okei sikflex hän on sika. :)
Mulla ainakin kesti edellisessä kulkineessa, kun olin kypsynyt noiden takapuslien vaihtoon 1krt/vuosi (tarvike) niin tumppasin Wurth:in liima/tiivistemassaa täyteen koko paskan ja kesti kolme vuotta kunnes luovuin kulkineesta. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Painetaan mieleen, jos alustassa kestäisi Sikaflex paremmin kuin laatikon/koneen heilumistuessa, joka on kyllä aika hankala paikka kestävyyden kannalta.

Talonrakennuksessa on tullut kokeiltua noita liima/tiivistemassoja ja kaikista parhaiten on kestänyt juurikin Sikaflex :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ite vaihdoin vain alatukivarren takimmaisen kumin uretaanisiin(käsittääkseni kriittisin paikka) . Muut pistin originaaleja. Mielestäni jyrinät ei lisääntyny, mutta ajo-ominaisuudet parantu, varsinkin kun noi vanhat oli hajalla.
Kannattaa sitten muistaa jälkikiristys noitten kanssa. Mulla oli kaikki takapään pultit löystyny ja rupes pitää kolinaa jarrutettaessa ja kiihdytettäessä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Vaihdoin puslat juuri tällä tavalla takimmainen polyuretaaninen ja muut tavallisia, minulla ei kuitenkaan tähän mennessä ollut mitään jyrinöitä että voisi sanoa ettei ne lisääntyneet vaan tästä ne jyrinät alko.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mulla on kanssa edestä takakumit uretaanisia, mutta en mielestäni ole mitään kovin ihmeellistä eroa huomannut rengasäänissä, saati tärinöissä.

Noin yleisesti ottaen minäkin olen kyllä vakiopuslien kannalla. Esimerkiksi momenttitukiin en viitsisi ottaa uretaaneja, kun jo tasapainoakselittoman B234-koneen tyhjäkäyntitärinät olivat minulle liikaa. :-D
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Hieman aihetta sivuavaa off-topicia:

Vaihdoin tänään ne kuulusiat hydrauliset kumityynyt, mutta nyt tuntuu että auto muuttui suorastaan traktoriksi 8O .. jyristää selvästi enemmän kun vanhoilla..mitähän nyt? :?

Tosin vika jota tuolla haettiin poistui, eli voimakas resonanssi nopeammassa kiihdytyksessä.. mutta mutta...

8O

Tekisiköhän tästä oman aiheen.. :roll:
Vastaa Viestiin