Etupään puslat vaihdettu...JYRISTÄÄ..
Etupään puslat vaihdettu...JYRISTÄÄ..
Nyt muuttu saabin ajo-ominaisuudet paljon etupään puslien vaihdon jälkeen, mutta vaan paljon huonompaan suuntaan. Ei enään tietoakaan siitä hiljaisesta pehmeästi kulkevasta autosta jonka korista ei aikaisemmin kuulunut mitään resonanssiääniä. Nyt on turha yrittää ajaa isolla vaihteella pientä nopeutta niin paljon jyrisee.Vaihdoin puslat niinkuin on monet vaihtaneet num 6,7,9,10,12 ja 9 polyuretaaniseksi ja mikä oli virhetikki se johtaa kaikki jyrinät koriin. Kolinat ja narinat minkä vuoksi puslia vaihdoin jäi kuitenkin yhä autoon että tuli oppirahat äijälle kalliiksi. Nyt saabille alkuperäisen ostoon ja uusi vaihto vai onko jollain muita konsteja.
Tuota olen itsekin miettinyt enkä siksi ole harkinnutkaan puslien vaihtamista jäykemmiksi. Omasta mielestäni tonnarin alusta on oikein hyvä alkuperäisenä, korkeintaan vaihtaisin hieman jäykemmät jouset ja iskunvaimentimet. Itse arvostan mukavuuspainoitteista alustaa jolla pystyy tarvittaessa ajamaan kohtuulisen vauhdikkaastikin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kannattaa vielä ennen takaisinvaihtorumbaa tarkastaa olisikohan alustassa jotain muuta vikaa. Olen pari kertaa kokeillut vm1995 Aeroa, jossa on jämäkämmät puslat (myös uudet, tiukemmat jouset ja iskarit) eikä siinä ainakaan ollut minkäänlaisia ongelmia mukavuuden suhteen eli hyvistä palikoista kootun "sporttialustan" ei pitäisi mukavuutta pilata, mutta ajo-ominaisuudet kyllä paranee huomattavasti.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Kestääkö Sikaflex tuollaisessa paikassa, korjasin 9-5:n vaihdelaatikon ylätuen Sikalla eikä kestänyt kuin muutaman viikon? Ja siihen meni "sikaa" aika reilusti ja puhdistetulle ja karhennetulle pinnalle.Kurko kirjoitti:
Joo Sikaa holet täyteen (tietysti puhtaalle pinnalle) ja antaa kuivua kunnolla niin siinäpä PU puslat.
Jos siis etualatukivarsien takimmaisista on kyse.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Omaani laitettiin takavakaajan puslat ja etutukivarren takimmaiset uretaanisiksi ja rengasmelu kasvoi hieman karkealla alustalla. Nimenomaan etupää pikkuisen jyrisee huonolla asfaltilla.
Edelliseen OG9-3:een laitettiin melkein kaikki etupään puslat uretaaniset, mutta melu ei kasvanut yhtä paljon kuin tonnarissa.
Kaikenkaikkiaan uskallan kuitenkin suositella PU-puslia noihin kahteen paikkaan.
Edelliseen OG9-3:een laitettiin melkein kaikki etupään puslat uretaaniset, mutta melu ei kasvanut yhtä paljon kuin tonnarissa.
Kaikenkaikkiaan uskallan kuitenkin suositella PU-puslia noihin kahteen paikkaan.
Näkisin tonnarin huonontuneiden ajo-ominaisuuksien johtuneen kyllä suoraan sen alatukivarren puslan muuttamisesta polyuretaaniseksi ja ymmärrän sen kun tarkastelin saabin alkuperäistä kumipuslaa joka oli suunniteltu aika fiksusti se jousti vähän joka suuntaan tietysti tarkoituksena estää erilaisten äänien siirtyminen koriin. Tottakai polyuretaani pusla tai joku muuten jäykistetty pusla on silloin hyvä jos ajaa rallia tai muuten kovaa mutta kun tällä äijällä on ne ajat jo takanapäin, nykyään haluaa jo vähän pehmeämpää kyytiä mamman kanssa. Ja niinkuin alussa kerroin puslat vaihdoin kun piti ne kolinat ja se ikävä kumin narina rattia käännellessä saada pois .Tuon polyuretaanin valitsin ainoastaan kun sitä niin kehuttiin muttei sen puslan minusta tarvi maailman tappiin kestää vaihdan sen kumipuslan vaikka viiden vuoden välein jos saan niin pehmeätä kyytiä jonka vain tonnari voi tarjota.
No eiks tuo Sika oo yleis nimitys kaikelle tollaiselle mikä sottaa ku näkeekin.ng900aero kirjoitti:Kestääkö Sikaflex tuollaisessa paikassa, korjasin 9-5:n vaihdelaatikon ylätuen Sikalla eikä kestänyt kuin muutaman viikon? Ja siihen meni "sikaa" aika reilusti ja puhdistetulle ja karhennetulle pinnalle.Kurko kirjoitti:
Joo Sikaa holet täyteen (tietysti puhtaalle pinnalle) ja antaa kuivua kunnolla niin siinäpä PU puslat.
Jos siis etualatukivarsien takimmaisista on kyse.
No okei sikflex hän on sika.
Mulla ainakin kesti edellisessä kulkineessa, kun olin kypsynyt noiden takapuslien vaihtoon 1krt/vuosi (tarvike) niin tumppasin Wurth:in liima/tiivistemassaa täyteen koko paskan ja kesti kolme vuotta kunnes luovuin kulkineesta.
Painetaan mieleen, jos alustassa kestäisi Sikaflex paremmin kuin laatikon/koneen heilumistuessa, joka on kyllä aika hankala paikka kestävyyden kannalta.
Talonrakennuksessa on tullut kokeiltua noita liima/tiivistemassoja ja kaikista parhaiten on kestänyt juurikin Sikaflex
Talonrakennuksessa on tullut kokeiltua noita liima/tiivistemassoja ja kaikista parhaiten on kestänyt juurikin Sikaflex
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ite vaihdoin vain alatukivarren takimmaisen kumin uretaanisiin(käsittääkseni kriittisin paikka) . Muut pistin originaaleja. Mielestäni jyrinät ei lisääntyny, mutta ajo-ominaisuudet parantu, varsinkin kun noi vanhat oli hajalla.
Kannattaa sitten muistaa jälkikiristys noitten kanssa. Mulla oli kaikki takapään pultit löystyny ja rupes pitää kolinaa jarrutettaessa ja kiihdytettäessä.
Kannattaa sitten muistaa jälkikiristys noitten kanssa. Mulla oli kaikki takapään pultit löystyny ja rupes pitää kolinaa jarrutettaessa ja kiihdytettäessä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Mulla on kanssa edestä takakumit uretaanisia, mutta en mielestäni ole mitään kovin ihmeellistä eroa huomannut rengasäänissä, saati tärinöissä.
Noin yleisesti ottaen minäkin olen kyllä vakiopuslien kannalla. Esimerkiksi momenttitukiin en viitsisi ottaa uretaaneja, kun jo tasapainoakselittoman B234-koneen tyhjäkäyntitärinät olivat minulle liikaa. :-D
Noin yleisesti ottaen minäkin olen kyllä vakiopuslien kannalla. Esimerkiksi momenttitukiin en viitsisi ottaa uretaaneja, kun jo tasapainoakselittoman B234-koneen tyhjäkäyntitärinät olivat minulle liikaa. :-D
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Hieman aihetta sivuavaa off-topicia:
Vaihdoin tänään ne kuulusiat hydrauliset kumityynyt, mutta nyt tuntuu että auto muuttui suorastaan traktoriksi .. jyristää selvästi enemmän kun vanhoilla..mitähän nyt?
Tosin vika jota tuolla haettiin poistui, eli voimakas resonanssi nopeammassa kiihdytyksessä.. mutta mutta...
Tekisiköhän tästä oman aiheen..
Vaihdoin tänään ne kuulusiat hydrauliset kumityynyt, mutta nyt tuntuu että auto muuttui suorastaan traktoriksi .. jyristää selvästi enemmän kun vanhoilla..mitähän nyt?
Tosin vika jota tuolla haettiin poistui, eli voimakas resonanssi nopeammassa kiihdytyksessä.. mutta mutta...
Tekisiköhän tästä oman aiheen..