Töiden jälkeen ajoin sattumalta Volkkarikaupan ohi ja siellä oli pihalla 9000CDE joten Annilla välitön isku pihaan, liikkeeseen sisään ja myyjältä avaimia lähempää tutkailua varten. Ensi tarkastelussa uskomattoman siisti 314000 ajettu tonnari. Konehuoneessa olisi voinut syödä, sisusta sekä oven välit siistit ja puhtaat. Pikaisella tarkastuksella kori läpi ja pientä närppää takakaarissa. Takakontissa on Saabin aluilla käypäsen näköiset Ivalot ja kesänakit on Fondin kiekoilla. Ulkopuolisessa tarkastelussa vain hanttarin ajovalo sai miinusta, samea.
Autoon sisälle ja starttiakulla lisä virtaa, väärin kytketty vahvistin syö akun tyhjäksi


Autoon sisään ja testilenkki voi alkaa. Hieman hataraa liikkeellä lähtöä. Ahaa, 2,3 tarvii enemmän kaasua. Ja tasainen meno alkaa. Pienten mutkien kautta ohitustielle ja kiihdytys maantievauhtiin. Mutkien jälkeen suora ja tuning-Golf ohittaa edellään ajavan. Nyt testi, kaasu pohjaan ja yhdessä hujauksessa teini-volkkari on kyykytetty. Vauhdin lasku sallittuun ja virne nousee saabistin naamalle, "hiukan veteli, okei tukikumet moottorissa löysät mutta miten tämä menee talvirenkaat takakontissa näin tasaisesti?". On tämä auto, tämä on auto. Jahas, Golf ampuu takapuskuriin mutta ei lähde ohittamaan, kun edessä tulee liikenneympyrä. Tällä kertaa oli saabisti "tollona liikenteessä". Liikenneympyrän jälkeen risteys ja takaisin kaupunkiin, nyt sivukylille pikkuteille.
Jos pitäisi valita kumpi on ketterämpi asutusalueella; OG900T16 vai 9000CDE2,3T, ottaisin molemmat. Tonnari on iso ja taipuu pieniin risteyksiin kuin satku konsanaan. Hymyssä suin pieniä teitä pitkin takaisin liikkeeseen ja avainten palautus. Hieno auto, kerta kaikkiaan. Jonain päivänä tulee se 3:s Saab ja miksei se voisi olla tonnari. Ei kuitenkaan tällä kertaa...