2.3T:n rallatus lämpimänä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

2.3T:n rallatus lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja karg »

Kun kone on kylmä, ei kuulu mitään ihmeellistä. Kun kone lämpenee, saan kierrosalueella 2500 - 3000 (esim. 2. vaihteella n. 40 km/h) esiin aika terävän kuuloista rallatusta, naputusta tjsp. Maantienopeuksissa ääntä ei kuulu vaikka samoilla kierroksilla yrittäisi saada sitä esiin. Jos auto on paikallaan ja yritän saada äänen esiin, se ei onnistu ja tuntuukin siltä että ääni liittyy koneen (tai muun paikan) kuormittamiseen. En siis tiedä, kuuluuko ääni koneesta vai jostakin muusta pyörivästä kamasta. Tämä ääni on ollut "olemassa" nyt ainakin n. 12000km:n ajan siitä lähtien kun autooni vaihdettiin kyseinen kone kesäkuussa. Edellisessä koneessa oli myös kaikenlaisia ääniä ja se leipoikin sitten lopuksi kiinni keskelle Helsinki-Tampere moottoritietä :evil: Muistelen kummiskin, että samanlainen ääni kuului myös ennen koneen vaihtoa (muiden sivuäänien ohessa).

Onkohan kellään valistuneita arvauksia äänen syntyperästä? :?

Hämeenlinnan tai Tampereen lähistöllä jos sattuisi olemaan tällaisten äänien asiantuntijoita, niin voisitte vaikka kuulostellakin hiukan..?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Venttiilinnostimet luultavasti siellä kolisevat.

Itselläni kävi kanssa tuo nykyinen tonnari tuolla tavalla huonosti, naputus ei koskaan täysin hävinnyt, vaikkakin hiljeni koneen lämmettyä. Vedätettäessä se raplatteli aina.

Forte-käsittelyä ihmiset ovat suosineet. Itselläni ongelma ei kuitenkaan Fortella heti poistunut, vaan parin öljynvaihdon jälkeen homma ratkesi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta se katalysaattorin lämpölevyn kiinnitys.
Kahdella pannalla kiinni pakoputkessa.
( itse en ole vielä sitä tarkastanut )

*itselläni myös vastaavanlaisia ongelmia, mutta minusta tuo ääni on
pikemminkin jonkinlaista helinää, tuntuisi tulevan jostain pakoputken
seutuvilta*

Nokkaketju on vaihdettu ja tasapainoketju tarkastettu, näistä se ääni ei tule.
Hihnapyörästä eikä kiristimen rullista se ei myöskään tule.
Eikä vesipumpusta eikä laturista, eikä ohjaustehostajan pumpusta.

Ihme juttu...???
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Helinään en ääntä vertais, vaan pikemminkin naputukseen.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

karg kirjoitti:Helinään en ääntä vertais, vaan pikemminkin naputukseen.
No ne suuttimet ainakin pitävät omanlaisensa naputuksen.

Ehkäpä sinun tapauksessa ne venttiilivälykset ( hydraulinen säätö ) ei jostakin syystä pelitä kunnolla kun pata kuumenee.. :o
Minkälaista öljyä olet koneessa käyttänyt..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Mobil Super 5w40
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

karg kirjoitti:Mobil Super 5w40
Itse käytän Teboilin tuotetta Diamond 5w40.. 8O
*ikinä en ole käyttänyt Mobilin tuotteita*
No enpä usko että se oljystä olisi kiinni.
Mutta kokeile sitä 15w40 öljyä ( kesällä ) muuttuisiko se ääni..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin, eikös ääni esiintynyt vain lämpimällä koneella? Eli 15W/40 ja 5W/40 omaa saman viskositeetin lämpimänä, kylmäviskositeetissa sen sijaan on eroa...Kokeilisin kyllä nimenomaan enshätään öljymerkin vaihtoa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Nimenomaan vain lämpimällä koneella. Voiko tosiaan pelkästä öljystä johtua tämmöinen rallattelu tai mikäsenytonkaan? :roll: Ohjekirjassa taisi lukea se 5w40.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000CD23T kirjoitti:Tarkasta se katalysaattorin lämpölevyn kiinnitys.
Kahdella pannalla kiinni pakoputkessa.
( itse en ole vielä sitä tarkastanut )

*itselläni myös vastaavanlaisia ongelmia, mutta minusta tuo ääni on
pikemminkin jonkinlaista helinää, tuntuisi tulevan jostain pakoputken
seutuvilta*

Nokkaketju on vaihdettu ja tasapainoketju tarkastettu, näistä se ääni ei tule.
Hihnapyörästä eikä kiristimen rullista se ei myöskään tule.
Eikä vesipumpusta eikä laturista, eikä ohjaustehostajan pumpusta.

Ihme juttu...???
No äsken kolistelin pakoputken päätä....8O
Ja pakoputken sisällä helisee jokin..????
Onkohan katti tulossa ulos.. :lol:
Mutta päästöarvot olivat vielä neljä kuukautta sitten kohdillaan, ja se helinä oli jo silloin olemassa ( oli jo muuten silloin kun auton ostin )
Mikä ihme siellä helisee..???
Olisko kaverit laittaneet jotain pakoputken päästä sisälle..???

*muuten autossa ei ollut sellaista lämpölevyä kuin EPC kertoo*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Venttiilinpainimien äänistä siis. Sori, tulee enklanniksi kun ei jaksa suomentaa:

Noisy valve operation - causes and rectification

1. Valve chatter after car has been parked for longer than 48 hours

During a period of prolonged parking, oil drains out of the high-pressure chambers in the cam followers, allowing air to get in.For a period of about 15 minutes after the engine has been started, valve chatter will be heard until the air has been purged from the cam followers.
The engine speed should not be allowed to exceed 3000 rpm until the noise has ceased. See also item 4 below.

2. Valve chatter on starting the engine after an oil change.

If the noise from the valves did not occur before the oil change, the noise will disappear of its own accord as soon as the oil in the engine has reached normal working pressure.

3. Temporary noise on starting a cold engine.

This noise is perfectly normal and will disappear of its own accord as soon as the oil in the engine has reached normal working pressure.

4. Valve chatter on starting after work on the car that has involved cranking the engine by hand or on the starter motor.

The noise is due to one or more of the cam followers having been drained of oiland will therefore disappear after the engine has been running for a while. At worst, it may take 15 minutes at between 2000 and 3000 rpm for the noise to disappear. At lower engine speeds, it will obviously take considerably longer to expel the air. Do not run the engine at a speed greater than 3000 rpm as this may damage the cam followers.

5. Noise after fitting new cam followers.

The cause and rectification are the same as under item 4 above.

6. Noise occurring after a short period of idling with a hot engine (hot oil).

If the engine is run at 1500 rpm or more, the noise will disappear after a while.
The noise is due to low oilpressure in the hydraulic cam followers when the engine is idling. Check the oil feed pipe, connectors and 'O' rings for leaks.

7. Noise occurring at high engine speeds and disappearing after the engine has been at idling speed for a time (theperiod required can vary considerably).

This noise is due to an excessive amount of air in the oil at high engine speeds. The ingress of air is caused by leakage on the suction side of the oil pump, a poorly sealing 'O' ring in the inlet pipe or a leakin the inlet pipe caused, for instance, by a porous weld.

8. Noise from an individual cam follower regardless of how the car is driven.

The most likely cause is that a pice of dirt has become trapped in the check valve in one (or more) of the cam followers. The best way to identify a defective cam follower is to switch off the engine, remove the camshaft cover and use a screwdriver to depress the cam followers. A light or spongy feel indicates a defective cam follower.

Replace any defective cam followers.

Tuo siis Saabin kirjasta 2:1 Basic Engine.

Viimeiseen kohtaan voisi vielä lisätä että huolto on tehnyt källin ja pistänyt parit pultit väärään paikkaan. Avaa kuori ja tarkista että mustat nokka-akselipukkien pultit ovat sisäpuolella (tulppien puolella) pukkeja.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

"Viimeiseen kohtaan voisi vielä lisätä että huolto on tehnyt källin ja pistänyt parit pultit väärään paikkaan. Avaa kuori ja tarkista että mustat nokka-akselipukkien pultit ovat sisäpuolella (tulppien puolella) pukkeja"

Jaahas..jos näin on jollakin käynyt niin mikä mahtaa olla näiden pulttien
momentti...?
Ja onko nämä mustat pultit kavennettu vai lyhyemmät tai pitemmät
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Jaahas..jos näin on jollakin käynyt niin mikä mahtaa olla näiden pulttien
momentti...?
Ja onko nämä mustat pultit kavennettu vai lyhyemmät tai pitemmät
15 Nm. Ne ovat muistaakseni saman mittaiset mutta pultissa on pituussuuntainen öljyura josta öljy nousee venttiilinpainimille.

Se samainen ura saattaa myös ruokkia nokka-akseleiden laakeripinnat poratuin öljyurin varustetuissa kansissa, ainakin siltä tuo vähän vaikuttaa kuvan mukaan. Painimille _saattaa_ tulla öljyä myös noista poratuista kanavista, tosta kirjan kuvasta ei ota helposti selvää ja omat valokuvat kannesta ovat sikinsokin tietsikan levyllä.

Eli jos öljyurallista pulttia ei ole siinä missä pitäisi niin venttiilinpainimet ovat ilman öljyä siltä kohdalta ja nakutinakuti (?).

B202-koneessa ilmeisesti on reiällinen pultti, uudemmissa (B2x4) urallinen. Kai se ura siellä syystä on...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000CD23T kirjoitti:Tarkasta se katalysaattorin lämpölevyn kiinnitys.
Kahdella pannalla kiinni pakoputkessa.
( itse en ole vielä sitä tarkastanut )

*itselläni myös vastaavanlaisia ongelmia, mutta minusta tuo ääni on
pikemminkin jonkinlaista helinää, tuntuisi tulevan jostain pakoputken
seutuvilta*

Nokkaketju on vaihdettu ja tasapainoketju tarkastettu, näistä se ääni ei tule.
Hihnapyörästä eikä kiristimen rullista se ei myöskään tule.
Eikä vesipumpusta eikä laturista, eikä ohjaustehostajan pumpusta.

Ihme juttu...???
Äänen syy selvitetty:
Ääni tulee nokkaketjun laahaimesta, kulutus ( muovi ) kulunut etureunasta
pois ja ketju hankaa alumiinista laahaimen koteloa vasten.
Kyseessä on oikealla puolella oleva laahain. ( moottoria katsottaessa
etupäästä ).... :x
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Ääni tulee nokkaketjun laahaimesta, kulutus ( muovi ) kulunut etureunasta
pois ja ketju hankaa alumiinista laahaimen koteloa vasten.
Taisit sittenkin päästä sen moottorin kimppuun... 8O

Öljypohja pois, jakopään kansi irti, laahainta vaihtoon. Samalla tietenkin kannattanee kurkistaa alakerran laakereiden kunto.
Vastaa Viestiin