turbo höyryää ynnä muuta häikkää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

turbo höyryää ynnä muuta häikkää

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Tänään koitti se suuri päivä kun sain koneprojektin startattua :D

Mutta ois pari kysymystä :(

Hetken aikaa kun kone on käynyt niin alkaa turbo tienoilta nousemaan höyryä/savua. Se on ehkä pikkasen sakeempaa kun tavallinen vesihöyry, mutta valkoista kuitenkin. Se haisee pikkasen jollekkin erikoiselle :?
Höyryn tulo ei mainittavasti lisäänny vaikka antaisi pikkasen jenkaa. Putki on hyvin kiinni, mutta silti savu tuntuu tulevan turbon sisältä jos mahdollista...Putki tuottaa sitä samaa höyryä ja putken päästä oli tullut aika paljon vettä (kaikki on suhteellista, maahan oli tippunut ehkä puoli desiä) Onko mahdollistä että vesipumppu-turbo putki vuotaa jotenkin turbon sisälle?

Sitten niistä äänistä :evil:

Venttiilikoneisto rallattaa sitten heti huolella. Oon kyllä kuullut että nostajat pitää jotain ääntä ennen kun ne imee öljyä, mutta mimmosta ääntä ne yleensä pitää? Tuo on ihan selvää venttiilien nakutusta ja melko voimakasta. Ihan kuin diissel volkkari kävisi. Yhteensä kone ei ole käynyt ehkä kuin 5-10 min.

Suuttimien seutuvilta kuuluu muuntajan hurinaa (kun virrat on päällä)

Sytytyspuola-asetelma naksahtaa noin 5-10 sek. välein kun virrat on päällä.

Kun koneen sammuttaa, niin konehuoneesta kuuluu parin sekunnin ajan voimakas summerin ääni 8O


Sitten tietysti tyhjäkäynti seilaa jonkin verran ja kaasua pumpatessa (varovasti, tyhjäkäynniltä n. 2500 kierrokseen) ropeltaa ja välillä sammuu. Nuo luulen johtuvan jostain vuodoista kun yksi putki on vähän haljennut (venakopan takaa lähtevä)

Ei muuta
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Venttiilinpainimet voivat naputtaa jopa 15min ennenkuin täyttyvät öljyllä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: turbo höyryää ynnä muuta häikkää

Viesti Kirjoittaja G-mies »

eka9000 kirjoitti:
Kun koneen sammuttaa, niin konehuoneesta kuuluu parin sekunnin ajan voimakas summerin ääni 8O
DI-kasetti putsaa tulpat. Ihan normaali ääni.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Hetken aikaa kun kone on käynyt niin alkaa turbo tienoilta nousemaan höyryä/savua.
Kuulostaa siltä että pakosarjan tiiviste kärtsää. Savun tulo loppuu muutamassa kymmenessä minuutissa tai sinne päin.
Putki tuottaa sitä samaa höyryä
Pakoputken päästä tulee siis samanlaista kärtsää? Voihan tietenkin olla että pakosarjan tiiviste käryää myös putken sisään. Itse en moista huomannut kansirempan jälkeen.
ja putken päästä oli tullut aika paljon vettä
Kuulostaa normaalilta, pakoputkeen kondensoituu vettä ja sieltä se sitten lämmitessään tulee pihalle höyrynä ja tiivistyessään taas kylmässä ilmassa tipahtaa putken pään tienoilta vetenä pihalle.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Jope kirjoitti:Venttiilinpainimet voivat naputtaa jopa 15min ennenkuin täyttyvät öljyllä.
Mutta onko se kovinki voimakas ääni. Tuo on hermoja raastavaa
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

eka9000 kirjoitti:
Jope kirjoitti:Venttiilinpainimet
Mutta onko se kovinki voimakas ääni. Tuo on hermoja raastavaa
On se todellakin diesel-naputusta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Freddie
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:19
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Freddie »

Jope kirjoitti:
eka9000 kirjoitti:
Jope kirjoitti:Venttiilinpainimet
Mutta onko se kovinki voimakas ääni. Tuo on hermoja raastavaa
On se todellakin diesel-naputusta.
Todellakin volkswagen-diesel naputusta.

Pienestä savuamisesta ei kannata huolestua. Aina remontin jäläkeen jos jonkinmoista höyryä nousoo. Pakoputkeenkin oot kuitenkin ottanu öljyisillä käsille kiinni nii sekin hyvän aikaa savuaa ennenku kaikki on palanu.

Suosittelen notta annat käyrä aivan rauhas paikoillaan oikeen reilusti lämpimäksi ja jos yhtään on samaa ku omas saappahas nii ensimmäiset kiihrytykset tiellä on nykimistä ja röpeltämistä ku ruisku hakoo paikkaansa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse tehneenä kansiremontin ao..kertoi seuraavaa.

No kun lähdin remontin jälkeen ajelemaan niin pakoputkesta tuppasi
harmaata ja ehkä lievää sinistä savua n.50-60km ajo matkan ajan.
Lisäksi konehuone tuntui savuavan vähän joka kohdasta.
Savutus loppui sitten aikanaan, enää ei savuttele epänormaalisti.
( remontin jälkeen on jo tosin 2000km jo ajeltu )

Mutta mitään kilkatusta tai napinaa en havainnut kun ensi kerran
remontin jälkeen käynnistin auton. ( ainakaan en muista moista )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, eipä tuo tonttu mullakaan kansirempan jälkeen kalkattanut kun ihan muutaman sekunnin. Siis sen jälkeen , kun olin saanut jaon kohdilleen, eli nokkaketjun kulkemaan kaikkien hammaspyörien kautta :oops:

Käryä kyllä pukkasi vähän joka puolelta konehuonetta, mutta kyllä se siitä asettui :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

eka9000 kirjoitti:
Jope kirjoitti:Venttiilinpainimet voivat naputtaa jopa 15min ennenkuin täyttyvät öljyllä.
Mutta onko se kovinki voimakas ääni. Tuo on hermoja raastavaa
kysytäämpäs vielä:

Kuulostaako siltä, että kaikki venttiilit naputtaa vai vain joku taikka muutamat?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

peinu kirjoitti:
eka9000 kirjoitti:
Jope kirjoitti:Venttiilinpainimet voivat naputtaa jopa 15min ennenkuin täyttyvät öljyllä.
Mutta onko se kovinki voimakas ääni. Tuo on hermoja raastavaa
kysytäämpäs vielä:

Kuulostaako siltä, että kaikki venttiilit naputtaa vai vain joku taikka muutamat?
Kyllä kuulostais että kaikki venat naputtaa. Tänään käytin autoa 25 min eikä naputus laantunut. Taitaa olla kannen avaus edessä.

Savua ei enää tullut muualta kuin öljykorkin rööreistä.

Mutta öljynpaine valo alkaa vilahdella n. 5 min koneen käytyä. Nopeasti vilahtaa vain. Öljyä on koneessa 4,5 litraa ja mittatikun mukaan näyttäisi olevan tarpeeksi.

Että tämmösiä, kaikki ei tainnut mennä ihan putkeen :roll:
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Haiseeko tuo höyry makealle? Mahd. kansipahvi mennyt ja pääsee jäähdytysnestettä koneeseen? Tämä koneista suuremmin tietämättömän päästä, mutta jokusen auton nähnyt jossa tämä tapahtunut. Eli valkoista paksua savua joka tuoksahtaa makealta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

aijai. Oisko käynyt nyt sillei, että öljypohjassa olevat kanavat öljypumpulle falskaisivat? Öljypohjassahan on sellainen sihti pohjassa mistä lähtee putki jakopään puolelle öljypohjan reunaan. Siinä putken päässä pitäisi olla kunnolinen o-rengas. Toinen on samassa reunassa öljypohjan ja lohkon reunan välissä. Jos noista falskaa ei kone nosta öljyjä. Näin teoriassa.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta huhupuheita ja kun noita osia on tullut pyöriteltyä käsissä voi huhuissa olla jotain perääkin.

Sullahan oli vissiin kone ihan osissa? Tulikos tuota öljypumppua käpisteltyä?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kerroppas niistä nokka akselien laakeri pukkien pulteista..?
Mites päin laitoit ne..?

Ne mustat pultit tulevat sisimmäisiksi ja kirkkaat ulommaisiksi.
( sisimmäisillä tarkoitan niitä jotka ovat lähimpinä tulppia )
Jos pultit ovat väärin päin, niin tämä kuulemma aiheuttaa moisia ongelmia.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5348c85a89
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

kone oli ihan osissa. Mielestäni vaihdoin kyseiset o-renkaat (ainakin sen öljypohjan ja lohkon reunanvälissä olevan :) ) Tulikohan putki kunnolla kiinni.

Nokka-akselin pultit on kyllä oikein päin.

Mieleen tuli että voisiko johtua ajoituksesta? Kun kone käykin vähän huonosti. JAko pitäis olla kohdallaa (käynnistyksen jälkeen ei ole tarkistettu)

Kyllä mustakin vähän tuntuu että se ei nosta paineita. Öljypumpun putsasin en vaihtanut koska se oli melko vasta vaihdettu
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Vastaa Viestiin