Katsastus takana, muutama korjauskysymys
Katsastus takana, muutama korjauskysymys
Katsastuksessa ilmeni seuraavat viat:
Moottorin öljynvuoto, alatukivarren laakerointi, Takana vas. ja oik. puslat ja rattilukko menee päälle ku avain on paikoillaan. Mitens noita lähdetään tarkastamaan?
Mistä kannattaisi lähteä etsimään moottorin öljynvuotoa? Stefat vai jotkin liittimet?
Mitäs kaikkea pitää tehdä, että puslat saa vaihdettua? Pitääkö renkaat tms ottaa irti?
Mitäköhän tolle rattilukolle pystyisi tekemään? Avain lähtee irti virtojen ollessa päällä. Auttaisiko uuden avaimen teettäminen vai koko virtalukon vaihtaminen? Olisi hyvä saada kuntoon, koska tällä hetkellä auton saa luultavasti käyntiin jäätelötikulla.
Nimim. 1,5v vanha saabisti, 4pv vanha tonnaristi =)
Moottorin öljynvuoto, alatukivarren laakerointi, Takana vas. ja oik. puslat ja rattilukko menee päälle ku avain on paikoillaan. Mitens noita lähdetään tarkastamaan?
Mistä kannattaisi lähteä etsimään moottorin öljynvuotoa? Stefat vai jotkin liittimet?
Mitäs kaikkea pitää tehdä, että puslat saa vaihdettua? Pitääkö renkaat tms ottaa irti?
Mitäköhän tolle rattilukolle pystyisi tekemään? Avain lähtee irti virtojen ollessa päällä. Auttaisiko uuden avaimen teettäminen vai koko virtalukon vaihtaminen? Olisi hyvä saada kuntoon, koska tällä hetkellä auton saa luultavasti käyntiin jäätelötikulla.
Nimim. 1,5v vanha saabisti, 4pv vanha tonnaristi =)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Omakohtainen tonnarin öljyvuoto oli öljytikun juuresta, muuta varmastikin valaisevat (lukuisista) muista mahdollisuuksista.
Ainakin tuo tikkujuttu on kinkkinen korjata, itse ennen katsastusta sotkin sinne tiivistemassaa ja leiman ajan pysyi kuivana... tuo kikka ei taida enää uusintaleimaan tapauksessasi toimia
Mut tuo vuoto on ainakin helppo huomata, niin itselle kuin inssille
Ainakin tuo tikkujuttu on kinkkinen korjata, itse ennen katsastusta sotkin sinne tiivistemassaa ja leiman ajan pysyi kuivana... tuo kikka ei taida enää uusintaleimaan tapauksessasi toimia

Mut tuo vuoto on ainakin helppo huomata, niin itselle kuin inssille

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Ja nuo alaetutukivarsien takapuslat on kulutus tavaraa.
Tarvikeet (motonet n.16e/kpl) kestää pari kolme vuotta, alkuperäiset hiukan kauenmin.
Itse vaihto ei ole paha työ. Pilarinosturilla noin 15min/puoli.
Ja lisää tietoa löytyy haulla tai vaikka tuolta. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... atukivarsi
Tarvikeet (motonet n.16e/kpl) kestää pari kolme vuotta, alkuperäiset hiukan kauenmin.

Itse vaihto ei ole paha työ. Pilarinosturilla noin 15min/puoli.
Ja lisää tietoa löytyy haulla tai vaikka tuolta. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... atukivarsi
Eli pusliin ei tarvii mitään prässiä tms? Ei oo kyl pilarinosturiakaan, et varmaa vaihdatan samalla ku vaihdatan laatikon tukikumin.
Mietin iteki jos vaihtais koko lukon ja avaimen. Pitää nyt eka kokeilla teettää yks vähän leveämpi avain. Paljonkohan moinen maksaa ja missä noita voi teettää? Jossain lukkoliikeessä vai Saab-huollossa?
Mietin iteki jos vaihtais koko lukon ja avaimen. Pitää nyt eka kokeilla teettää yks vähän leveämpi avain. Paljonkohan moinen maksaa ja missä noita voi teettää? Jossain lukkoliikeessä vai Saab-huollossa?
Takapusliin ei tarvi kuin hylsysarjan ja 19mm lenkin.
Momenttiavainkin olisi kasauksessa hyvä olla, vaan ei välttämätön.
Ja tietenkin tunkin ja kunnon pukit. (jotta mahtuu alle).
Eli onnistuu ihan parkkipaikka hommanakin tunnissa parissa.
Ja avaimesta kannattaa tosiaan yrittää ensin sillä "katsastus avaimella" jota ei ole käytetty päivittäin tai teettää uusi ja vois kai tota vanhaa sylinteriäkin koittaa vaikka pestä mikroaaltopesurissa.
Momenttiavainkin olisi kasauksessa hyvä olla, vaan ei välttämätön.
Ja tietenkin tunkin ja kunnon pukit. (jotta mahtuu alle).
Eli onnistuu ihan parkkipaikka hommanakin tunnissa parissa.
Ja avaimesta kannattaa tosiaan yrittää ensin sillä "katsastus avaimella" jota ei ole käytetty päivittäin tai teettää uusi ja vois kai tota vanhaa sylinteriäkin koittaa vaikka pestä mikroaaltopesurissa.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minulla se oli 18mm se nylon mutteri.Kurko kirjoitti:Takapusliin ei tarvi kuin hylsysarjan ja 19mm lenkin.
Momenttiavainkin olisi kasauksessa hyvä olla, vaan ei välttämätön.
Ja tietenkin tunkin ja kunnon pukit. (jotta mahtuu alle).
Eli onnistuu ihan parkkipaikka hommanakin tunnissa parissa.
Ja avaimesta kannattaa tosiaan yrittää ensin sillä "katsastus avaimella" jota ei ole käytetty päivittäin tai teettää uusi ja vois kai tota vanhaa sylinteriäkin koittaa vaikka pestä mikroaaltopesurissa.
Ja pitemmät pultit olivat 13mm kannalla ja lyhyemmät 14mm kannalla.
( kiristä se nylon mutteri lopulliseen tiukkuuteensa sitten kun auto on
laskettu alas, muuten se kumi jää turhaan ns..esijännitykseen
"kierteelle" )
Ja sitten kyssäri peliin...tartteeko niitä etummaisia kummeja vaihtaa
kovin usein, jotenkin tuntuu kummalliselta tuo etupää noitten takimmaisten kummien vaihdon jälkeen....
Ikäänkuin välillä jättäisi ravistuksen päälle...?
Ja ihan kuin keula vaeltelisi omia teitään...( tämä vaan tuntuu siltä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
No yhtä paskoja molemmat avaimet. Virrat päällä, auto käynnissä, avaimen voi pistää taskuu ja lähtee kahville. Auto on sopivasti lämmenny ku tulee kahvilta =) Suosiolla vain uus avain merkkiliikkeessä. Jos ei auta niin sit koko lukko vaihtoon.Kurko kirjoitti:Ja avaimesta kannattaa tosiaan yrittää ensin sillä "katsastus avaimella" jota ei ole käytetty päivittäin tai teettää uusi ja vois kai tota vanhaa sylinteriäkin koittaa vaikka pestä mikroaaltopesurissa.
Toivottavasti katsastuksesta vain menee läpi.
En tiedä miten on tonnarin lukon kanssa, mutta satkussa kun lähti avain irti ja sit suutarilla kävin teettämässä katsastusavaimen niin se sanoi et jos ei tuo auta niin ota koko lukko irti ja tuo tänne niin ne fiksaa sen eikä sanonut hinnaksi kuin jotain 30e muistaakseni...
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Merkkiliikkeen virta-avain on mielestäni edullinen, olikohan 22 eur. Se on varmasti alkuperäisen kokoinen ja muotoinen. Lukkosepät eivät ilmeisesti pysty tonnarin avainta valmistamaan avainkoodin perusteella, ainakaan ei Auto-Avain Helsingissä. Tosin tarkalla jyrsimellä, jossa säädöt kohdallaan saattaa saada kelvollisen kopion kuluneestakin alkuperäisestä. Hintaluokka muutaman euron tarkkuudella sama kuin merkkiliikkeessä. 15-20 eur.
Uudet haitat lukkoon pystynee laittamaan mikä vaan lukkoseppä, tai pystyt vaihtamaan ne vaikka itsekin jos löydät uudet haitat jostain. Hanskalokeron tai takaluukun lukossa saattaisi olla vähänkuluneita haittoja
Lukkosepän hinta ~20 eur.
Pikasuutarit erikseen, sieltä voi huonossa tapauksessa saada ihan mitä vaan, esim. vinon avaimen, joka toimii vain kun työnnetään lukkoon oikein päin. Silloin tarvitaan "tämä puoli ylöspäin" -merkintöjä avaimessa
Pikasuutarikin pyytää avainkopiosta vähintään saman kuiin merkkiliike ja lukkoseppä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10651
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10880
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11052
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11297
Uudet haitat lukkoon pystynee laittamaan mikä vaan lukkoseppä, tai pystyt vaihtamaan ne vaikka itsekin jos löydät uudet haitat jostain. Hanskalokeron tai takaluukun lukossa saattaisi olla vähänkuluneita haittoja

Pikasuutarit erikseen, sieltä voi huonossa tapauksessa saada ihan mitä vaan, esim. vinon avaimen, joka toimii vain kun työnnetään lukkoon oikein päin. Silloin tarvitaan "tämä puoli ylöspäin" -merkintöjä avaimessa

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10651
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10880
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11052
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11297
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00