Tonnari ei ahda kuin 0.5bar

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Tonnari ei ahda kuin 0.5bar

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Oispa kerrankin auto jossa ei ole ongelmia ahtojen kanssa...

Kun ostin auton pari viikkoa sitten, ahtoi vielä ihan nätisti n. 0.7bar. Tässä on pikkuhiljaa max ahdot laskeneet, enää jaksaa puhaltaa 0.5bar :S.

Missäköhän vian syy voisi olla? bypassin kokeilin äsken imemällä, ihan ehjä pitäisi vissiin olla (sisään tuli alipaine, maistui tosin hieman bensalle).

Bensansuodattimen ajattelin vaihtaa kanssa, mutta vähän epäilen että vika oisi siinä. Kattelin letkuja jotka mahdollisesti voisi vuotaa, en todennut vuotokohtia ainakaan silmällä.

Ahdin pitäisi autossa olla reilu vuoden vanha.

Apua tarvitaan ja kipeästi!
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

:wink:

Kuva
Kölli

Viesti Kirjoittaja Kölli »

ei se haku toimi kunnolla
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Löystynyt hukkaportin kello/aktuaattori ?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Nyt tuntuisi toimivan ainakin melkein normaalisti. Vitosella antaa sen normaalit 0.75bar. Kakkosella kiihdyttäessä kyllä ahdot tippuvat aika nopeasti sinne 0.5bar, onkohan normaalia käytöstä...?

Vaihdoin bensansuodattimen, tuli aika mustaa mönjää sieltä vanhasta...
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Osaiskohan joku arvailla missä on vika, tontusta siis kysymys:
Ei ahda kuin peruspaineilla eikä sammu virta-avaimesta...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Arcer kirjoitti:Ei ahda kuin peruspaineilla eikä sammu virta-avaimesta...
Tuota sammumattomuutta lienee helppo alkaa haarukoida niin, että käynnistät, käännät avaimesta virrat pois ja alat sitten nyppiä sulakkeita yksi kerrallaan irti sulaketaulusta. Kun löytyy sulake, jonka poistamalla sammuu, on samalla löydetty myös viallinen laite. Voi johtua esim siitä, että esim. takavaloihin on asennettu vääränlainen polttimo. Vaikuttaako sammumiseen, jos käännät valonapista valot pois ennen kuin sammutat virrat?

Välttämättä tuo sammumattomuus ei ole mitenkään yhteydessä ahtamattomuuteen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Todennäköisesti on jotain yhteyttä toisiinsa kun sammumattomuus ja ahdot vain peruspaineilla ilmestyivät samaan aikaan. Vähän hankala kun on kaverin auto eikä pääse itse tutkimaan, kun on sen verran kaukana.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Jatketaan vanhaa topiikkia.
Omassa täyspaine CS 2.3 tontussa ongelmia ahtojen kanssa.
1 ja 2:sella ahtaa peruspaineet 0.4bar
3:sella ahtaa noin 0.4 bar, saattaa kiihdytyksen alussa nousta hetkeksi 1 bariin (max sekunniksi)
4:sella ja 5:sella ahtaa reilun baarin.
Mistä alkaisin etsiä vikaa?
Bypass juuri vaihdettu.
Mankkuvena on uusi.
Vuoto ahtopuolella ei ilmeisesti vikana kun ahtaa ylimmillä vaihteilla riittävästi.
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Päivitystä ongelmaan.
Irroitin mankkuvenalta lähtevän W-letkun ja tein pikku koeajon :lol:

Kaikilla vaihteilla ahtaa hetkessä sen 1.5 bar.

Eli vikana voisi olla se uusi mankkuventtiili?
Miten ton venttiilin ohjaus, miten sen vois tarkistaa vai riittääkö, että sille tulee 12v. jännite? Ohjaako ECU mankku venaa??
Vastaa Viestiin