Öljytikun väärä näyttämä!?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Öljytikun väärä näyttämä!?

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli huomasin tuossa eilen kun vaihdoin öljyt (ei suodatinta) tonnariin niin kun laitoin 4 litraa öljyä koneeseen niin tikku näyttää noin 2 kertaa asteikon yli!!??
No kokeilin ajaa ja annoin auton seistä niin sama tulos,aina noin tuplat mitä pitäisi olla?
Eli onko tontussa jonkun muun mallin öljytikku,vai tulenko hulluksi ja kuvittelen että T16-koneeseen ei mene öljyä kuin 2litraa per vaihtokerta?

Apua...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Niin se näyttää mullakin yli ja varsin reilusti. Mutta sitten kun Check oil level alkaa palaa niin öljytikussa öljy on tasan puolivälissä merkkejä. Varsin erikoista...
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

rälläkkä kirjoitti:Niin se näyttää mullakin yli ja varsin reilusti. Mutta sitten kun Check oil level alkaa palaa niin öljytikussa öljy on tasan puolivälissä merkkejä. Varsin erikoista...
Niin muuten oli mullakin,check oil level valo paloi silloin tällöin ennen öljyn vaihtoa ja silloin näytti tikku tasan puolivälissä merkkejä.

Paljonkos oli muuten se oikea öljyntäyttötilavuus tuossa koneessa,
suodattimen kanssa ja ilman?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Suodattimen kanssa pitäisi olla 4 litraa, ilman varmaan abaut 3,7 litraa.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kun kaadat sinne koneeseen neljä litraa öljyä ja vaikka olet vaihtanut suodattimen, menee näyttö mittatikussa överiksi.

Ylämerkin jälkeen on näyttö ihan väärä jos ajattelee suhteuttaa sitä ylimääräiseen öljyyn.
Siis pienikin lisäys, ylämerkin jälkeen, näyttää suhteettoman suurta näyttöä mittatikussa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Riippunee minkäkokoisesta moottorista puhutaan. Kaksilitraiseen ei saa menemään neljän litran kannua vaikka vaihtaisi suodattimen, mutta 2,3-litraisessa ilmesiseti neljä menee hyvin, mahtaako riittääkään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

jus kirjoitti:Riippunee minkäkokoisesta moottorista puhutaan. Kaksilitraiseen ei saa menemään neljän litran kannua vaikka vaihtaisi suodattimen, mutta 2,3-litraisessa ilmesiseti neljä menee hyvin, mahtaako riittääkään.
Mitenköhän kampiakseli ja männät/kierokanget vaikuttavat öljypohjan kokoon ja moottorin tarvitsemaan öljymäärään?
Eikös se öljy makoile siellä öljypohjassa, kun sitä mittatikkua siellä uitetaan?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Liekö öljypohja sitten isompi, mutta 2-litraisen öljytilavuus on 4 litraa ja 2,3-litraisen 4,3 litraa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

mutta uskoisin, että mittatikun näyttämä ei ole kummassakaan oikea, kun ylitäytetään. Siis ei näytä liikalitroja vann liikadesejä, paremminkin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

jus kirjoitti:Riippunee minkäkokoisesta moottorista puhutaan. Kaksilitraiseen ei saa menemään neljän litran kannua vaikka vaihtaisi suodattimen, mutta 2,3-litraisessa ilmesiseti neljä menee hyvin, mahtaako riittääkään.
No en tiedä tuosta, itellä 2.3:seen menee aina vaan n. 3,5 litraa, vaikka vaihtaa suodattimen. Kannusta jää aina sopivasti jemmaan, ku pitää kerran vaihtovälillä lisätä tuo puolisen litraa. Jos koko neljä litraa pukkaa koneeseen, niin vaikka on vaihtanu suodattimen, menee tikun mukaan "toista senttiä" liikaa, eli jos menee max -rajan yli, niin nousee melko nopeasti tuon sentin verran pitkäksi

EDIT: mulla kyllä näyttää ihan oikein Check Engine Oil level, eli valo syttyy tarkkaan sillon ku mittatikun mukaan menee minimirajaan
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
latejii
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Syys 11, 2004 09:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latejii »

Ainakin turbossa pitää öljymäärä tarkistaa melkein heti ku kone sammutettu. Huoltokirjassa on muistaakseni tarkempi aika. Jos kone kerkeää seistä pidempään valuu lauhduttimen letkut tyhjäksi niin sitten mittatikku näyttää liikaa.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Onhan autot ollu varmasti suorassa, meinaan et aika paljo vaikuttaa mittatikun näyttämään jos on auto vinossa johonki suuntaan.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mulla on mennyt tohon b204.seen joka vaihdolla alkuperäisen filtterin kanssa noin 4,8L ja tikku pyöräityksen jälkeen tasan Max.
Ton vm.97:kan ohjekirjan mukaan noihin b204 ja 234 pitäis sopia tasan 5,0L ja 3.0 koneisiin 4,5L.
Ihmeeltä hiukan tuntuu jos parilla litralla tulee max rajalle, ja jos öljyt on tyhjätty öljypohjan tulpasta ja vaikkei filtteriä oli vaihdettukkaan.
latejii
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Syys 11, 2004 09:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latejii »

Mimmi kirjoitti:OT: Onneksi tonttujen koneet eivät käy niin kuumina, että öljynLAUHDUTTIMIA tarvittaiiin :lol:

Ainakin minulla on "vain" öljynjäähdytin.
Lieneekö sama asia... :?:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

latejii kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:OT: Onneksi tonttujen koneet eivät käy niin kuumina, että öljynLAUHDUTTIMIA tarvittaiiin. Ainakin minulla on "vain" öljynjäähdytin.
Lieneekö sama asia...
Lauhdutin tiivistää höyryn nesteeksi. Jäähdytin jäähdyttää, olomuoto pysyy samana.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin