dcc ulkomailta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kakoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 18:01

dcc ulkomailta

Viesti Kirjoittaja kakoni »

Eli tuollaiseen 89 malliseen tonnariin ajattelin hankkia tuon dcc ajotietokoneen.

Noita on varsinkin jenkeissä näkynyt ok hintaan, mutta kysymys kuuluukin, että mitenkähän tuon toiminta euroopassa? Meinaan siis että pystyykö siinä jotenkin helposti vaihtamaan yksiköitä kilometrien / mailien etc välillä?

Esitetään nyt vielä jatkokysymys, että mitä tuollaisesta kannattaisi sitten maksaa ja löytyisikö kenties täältä lähempääkin tuollaisia?
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Eikö noissa ajotietureissa ole globaalit näytöt? eli voi valita mitä se näyttää. Ainakin normaalissa perusmallin tieturissa saa näkymään neljällä eri tavalla, eli eurooppa, jenkit, britit ja oli joku muu viel(vai oliko). Sopivuudesta en osaa sanoa, muistaakseni joku jossain purkaamolla sanoi mulle että tuollaisen vaihtaminen voi olla työlästä, mutta tiedä häntä..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, DCC:n vaihto viisarikellon tilalle käy lennosta kunhan etsii kojetaulun sisältä johtosarjasta mm. nopeusmittaritietoa välittävän ylimääräisen liittimen. Omassa -87:ssa se ainakin oli ~radion takana johtosarjan kylkeen nippusiteellä kiinnitettynä. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/dcc-liitin.JPG

Kannattaa valita vuosimalliin sopiva DCC, niin välttyy ongelmilta.

91 24 579 = 95 09 795 = DCC malleihin 85 - 89, kaksi liitintä
41 09 591 =? 44 37 224 =? 41 10 607 = DCC/SCC malleihin 90 - 93, kaksi liitintä
45 19 443 = SCC malleihin 94 - 98, vain yksi liitin?

SCC:ssä ei ole lisälämmittimen ajastustoimintoa, ja käyttölogiikka on ehkä selkeämpi kuin vanhoissa?

90-mallinen ei sopinut 87-autoon, nopeustiedosta riippuvat toiminnot eivät toimineet DCC:ssä eikä EDUssa laitteen ollessa kytkettynä. Autojen vm. 90- lämpötila-anturin tieto ei ole yhteensopiva vanhojen DCC:iden kanssa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Johtosarjassa on tosiaan nippusiteellä kiinni toinen liitin tuota DCC:tä varten.
Omaani vaihdoin tuon viisarikellon tilalle, mutta perilletulon ajan näyttö ei toimi. Ostamani laite on luultavasti aavistuksen vahempi kuin autooni kuuluisi. Ohjekirjan mukaan tuossa pitäisi olla ne dist. to dest. tekstit ym. mutta tässä on kelloajan näytössä pieni viisarikellon kuva ja muutkin tiedot ilmoitetaan tekstin sijaan pienillä kuvakkeilla.
Onneksi tuo herätyskello toimii sentään, sillä ilman sitä ei ihminen voi tulla toimeen :)
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Maksoin omasta -97 SCC:stäni 95 euroa postikuluineen ruotsista. Asennuksessa ei ollut ongelmia, kaikki toimii.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

DCC SCC:n tilalle

Viesti Kirjoittaja pevi »

Onko kukaan miettinyt, miten vanhemman DCC ( vm 87) saisi istutettua uudemman SCC:n tilalle.
DCC:ssä on se etu, että sillä voi ajastaa lokolämmitintä tai bensalämmitintä.
Ainakin erillinen/alkuperäinen ulkolämpötila-anturi pitää ottaa alkuperäisestä autosta. Koska SCC saa tiedon EDU:n kautta ja DCC ottaa sen suoraan anturilta.
Kummatkin ottavat nopeus tietonsa nopeusmittarilta ja uskon/toivon, että nopeusmittarin lähtötieto on sama riippumatta vuosimallista.

Uskon alustavasti, että homma lähtee toimimaan. Lisänä toimintoihin tulee vielä se, että lämpötila on sitten luettavissa sekä EDU:lta, että SCC:stä.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: dcc ulkomailta

Viesti Kirjoittaja valtteri »

kakoni kirjoitti:Eli tuollaiseen 89 malliseen tonnariin ajattelin hankkia tuon dcc ajotietokoneen.

Noita on varsinkin jenkeissä näkynyt ok hintaan, mutta kysymys kuuluukin, että mitenkähän tuon toiminta euroopassa? Meinaan siis että pystyykö siinä jotenkin helposti vaihtamaan yksiköitä kilometrien / mailien etc välillä?

Esitetään nyt vielä jatkokysymys, että mitä tuollaisesta kannattaisi sitten maksaa ja löytyisikö kenties täältä lähempääkin tuollaisia?
Selailin stcs:"myydään osia" foorumia ja sieltä osui silmiin tälläinen http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=30933
taitaa olla vähän uudempi mitä etsit ?
tämän päivän kurssilla laskettuna 90 eskoa
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Re: DCC SCC:n tilalle

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

pevi kirjoitti: Ainakin erillinen/alkuperäinen ulkolämpötila-anturi pitää ottaa alkuperäisestä autosta. Koska SCC saa tiedon EDU:n kautta ja DCC ottaa sen suoraan anturilta.
SCC ei taida käsitellä ulkolämpötilaa mitenkään. Missähän mahtaa siis EDU:n ulkolämpötila anturi majailla? Samassa paikassa puskurissa kun DCC:n?

Saitkos muuten DCC:tä istutettua SCC:n tilalle? Itselläni sama projekti edessä...
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Taisi Pevi saada DCC:n viritettyä SCC:n tilalle ihan hyvin, ja jopa ennen kuin aamupakkaset loppuivat: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1268#31268

EDUn ulkolämpötila-anturi on etuspoilerissa joko näkyville asenettuna tai sitten spoilerin sisällä.

Asennettaessa DCC:tä 4109591 93-autoon ei lisälämpötila-anturien asentamista tarvita, ellei asenneta lisää EDUja, tuo DCC nimittäin haluaa EDUn muuntamaa pulssimuotoista lämpötiladataa. Toivottavasti 93-tonnarin EDU osaa tuottaa tuon DCC:n ymmärtämää pulssia. EDUt ennen vm-90 eivät osaa tuottaa tuota lämpötilapulssia.

DCC:t 9509795 ja 9124579 ja 8827099 ottavat lämpötilatiedon suoraan NTC-vastukselta (anturi).

DCC 4109591 ei oikein ymmärtänyt edes nopeusmittarin pulsseja 87-autossa (paitsi ekalla koeajolla vähän sinne päin).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

OK

Hyvä että on joku joka tietää oikeesti asioista :D

Täytyy yrittää tänään ehtiä laitaa tuo DCC paikoilleen. Sittenpähän sen näkee...
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Huh tässä menee pikkuhiljaa itsekullakin DCC:t ja SCC:t sekaisin.

Ensinmäinen DCC malli on tosiaan pelittänyt täydellisesti SCC:n tilalla vm 97 9000:ssa.

DCC:n lämpötila-anturia ei kuitenkaan voinut kytkeä mittaamaan matkustamon lämpötilaa. Huomasin nimittäin, että DCC katkaisee ennenaikaisesti lämmityksen kun sisälämpötila saavuttaa tietyn pisteen.
Joten nyt minulla on sitten autossa kaksi ulkolämpötilan näyttöä ja kummallekin oma anturinsa.

Nyt pitäisi sitten kytkeä myymäni SCC vm 93 9000:een. Se pitäisi olla melko yksinkertainen juttu :roll:
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

pevi kirjoitti:Nyt pitäisi sitten kytkeä myymäni SCC vm 93 9000:een. Se pitäisi olla melko yksinkertainen juttu :roll:
Itselläni ainakin vm 93 9000 ja siinä SCC, joten eiköhän mene heittämällä...

Josko sitä huomenna saisi vaihdettua DCCn...
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Vastaa Viestiin