9000 nykii ja on laiskan oloinen(tais tulla kuntoon)
9000 nykii ja on laiskan oloinen(tais tulla kuntoon)
Haulla olen tuossa etsinyt ratkaisua ongelmaani, mutta varmuutta vikaan ei löytynyt.
Autoni on 9000 turbo-vm 88 automaatti, ei DI-kasettia.
vaihdoin tulpat ja ilmanputsarin ja puhdistin tyhjäkäyntiventtiilin kaasari sprayllä.
jotenkin tuntuu että vika oikeastaan ilmaantui ilmanputsarin vaihdon myötä, koska tulpilla(ngk bcp7-es tai jotain sinne päin, kuitenkin ne suositellut, oli samanlaiset ennenkin ja hyvin kulkenut) ajoin pari sataa kilsaa ilman ongelmia, ennen putsarin vaihtoa.
eilen ajelin maantiellä parisataa kilsaa ja kulutus nousi ja nykiminen alkoi, kun kierrokset nousivat yli n.2100 ja vauhti päälle 80km/h. kasikympissä kulutus luokkaa 7.5 ja yli yhdeksän kympin n 10 l. normaalisti ollut keskikulutus luokkaa 8,5 kyseisellä matkalla, eilen 9.7 (ajotietokone)
ahdot nousivat jopa turhan herkästi eli olivat kokoajan melkein mukana, eli kuin yrittäisi paikata jotain virhettä säädöissä tai jotain. ei normaalisti ole keltaisen puolessa välissä olleet tasaisesti ajettaessa 90 vauhtia.
myös rauhallinen kiihdytys on tukkoisen oloista. pitää poljin survaista aika syvälle ja sitten tulee turhan äkäinen kiihdytys.
puolan johdon vaihdoin jokin aika sitten kun löi läpi. silloin ei ollut tätä vikaa mutta kävi huonosti. ongelma poistui johdon vaihdolla, eli ei kuulu tähän vikaan.
itselläni epäilys, että IMM on poissa säädöistä tai paskana, tai likaiset liittimet. by-bassia en epäile ihan heti kun ahtaa ainakin riittävästi.
tyhjäkäynti tasainen n.900 rpm
Onko jotain hyviä testailu ehdotuksia/vinkkejä mahdollisista vioista.
Autoni on 9000 turbo-vm 88 automaatti, ei DI-kasettia.
vaihdoin tulpat ja ilmanputsarin ja puhdistin tyhjäkäyntiventtiilin kaasari sprayllä.
jotenkin tuntuu että vika oikeastaan ilmaantui ilmanputsarin vaihdon myötä, koska tulpilla(ngk bcp7-es tai jotain sinne päin, kuitenkin ne suositellut, oli samanlaiset ennenkin ja hyvin kulkenut) ajoin pari sataa kilsaa ilman ongelmia, ennen putsarin vaihtoa.
eilen ajelin maantiellä parisataa kilsaa ja kulutus nousi ja nykiminen alkoi, kun kierrokset nousivat yli n.2100 ja vauhti päälle 80km/h. kasikympissä kulutus luokkaa 7.5 ja yli yhdeksän kympin n 10 l. normaalisti ollut keskikulutus luokkaa 8,5 kyseisellä matkalla, eilen 9.7 (ajotietokone)
ahdot nousivat jopa turhan herkästi eli olivat kokoajan melkein mukana, eli kuin yrittäisi paikata jotain virhettä säädöissä tai jotain. ei normaalisti ole keltaisen puolessa välissä olleet tasaisesti ajettaessa 90 vauhtia.
myös rauhallinen kiihdytys on tukkoisen oloista. pitää poljin survaista aika syvälle ja sitten tulee turhan äkäinen kiihdytys.
puolan johdon vaihdoin jokin aika sitten kun löi läpi. silloin ei ollut tätä vikaa mutta kävi huonosti. ongelma poistui johdon vaihdolla, eli ei kuulu tähän vikaan.
itselläni epäilys, että IMM on poissa säädöistä tai paskana, tai likaiset liittimet. by-bassia en epäile ihan heti kun ahtaa ainakin riittävästi.
tyhjäkäynti tasainen n.900 rpm
Onko jotain hyviä testailu ehdotuksia/vinkkejä mahdollisista vioista.
Viimeksi muokannut 9000urpo, To Loka 20, 2005 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Katoppa IMMun liittimiä,onko sellaista moskaa välissä?Mulla oli ed.mainitun kaltaisia oireita omassa tontussa ja en keksinyt enää muutakuin katsoa immun liittimet läpi,niin en kerennyt kuin mennä konehuoneen puolelle auto käynnissä niin IMMusta kuului selvä surina,ja vielä aika voimakkaasti.No,otin liittimen irti ja laitoin takaisin niin ei surinaa enää,jonka jälkeen auto toimikin normaalisti.
Putsasin liittimen kerran sen jälkeen eikä vikaa ole sen jälkeen ollut.
Eli surinan aikana toiminta oli sellaista nykivää,piti ahtoja jo tasakaasulla ja kone oli aika vaivainen vetojen suhteen,välillä veti ja välillä ei.
Putsasin liittimen kerran sen jälkeen eikä vikaa ole sen jälkeen ollut.
Eli surinan aikana toiminta oli sellaista nykivää,piti ahtoja jo tasakaasulla ja kone oli aika vaivainen vetojen suhteen,välillä veti ja välillä ei.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
kävin tuossa mittaamassa imm napojen 3 ja 6 vastusta. aluksi oli 651 eli liikaa jos muistan oikein täältä jostain lukemani arvon 380. säädin kiertämällä vastapäivään(laihemmalle?) ja tuli tuo 380 ohmia parilla kierroksella. liitin oli muuten kuin pakasta vedetty eli täysin puhdas eli ei siitä taida vikaa löytyä.
Kävin koe ajolla ja kylmänä toimi hyvin ja normaalin oloisesti, ei nykimistä ja ahdot olivat normaalit. kun kone lämpeni, niin alkoi nykiä 90 vauhdissa ja ahdot tahtoi olla keltaisella koko aja kun tasavauhdissa, tasaisella hipaisi kaasuun.
tulin pihaan ja mittasin imm uudestaan ja näytti samaa 381 kuin lähdössä.
mitenköhön se on tonne 650 kiertynyt itse? vai onko se normaalia että säätyy ajan myötä.
herättävätkö nämä huomiot mitään uusia vaihto ehtoja, vai onko imm rikki? vai kenties se lämpö?anturi josta on puhuttu jossain yhteydessä täällä?
Kävin koe ajolla ja kylmänä toimi hyvin ja normaalin oloisesti, ei nykimistä ja ahdot olivat normaalit. kun kone lämpeni, niin alkoi nykiä 90 vauhdissa ja ahdot tahtoi olla keltaisella koko aja kun tasavauhdissa, tasaisella hipaisi kaasuun.
tulin pihaan ja mittasin imm uudestaan ja näytti samaa 381 kuin lähdössä.
mitenköhön se on tonne 650 kiertynyt itse? vai onko se normaalia että säätyy ajan myötä.
herättävätkö nämä huomiot mitään uusia vaihto ehtoja, vai onko imm rikki? vai kenties se lämpö?anturi josta on puhuttu jossain yhteydessä täällä?
Se 380 ohmia ei ole mikään absoluuttinen oikea arvo, vaan lähtöarvo, johon mittarin voi säätää jos ei muuten saa säätöä ja pakokaasumittausta onnistumaan.
Seos säädetään aina pakokaasumittaukseen perustuen. Suosittelen ruuvaamaan ne pari kierrosta takaisin rikkaammalle. Oliko vanha ilmansuodatin kovin törkyinen ja tukkoinen? Oikeastaan ehkä kannattaisi käydä säädättämässä seokset kohdalleen CO-mittauksen perusteella.
Sääditkö tulppien kärkivälin 0,6 - 0,7 mm, sellainen kärkiväli kuuluu virranjakajalla olevan moottorin sytytystulppiin, olipa turbo tai ei. Ovatko sytytysjohdot ehjät, mittasitko niiden vastuksia?
Seos säädetään aina pakokaasumittaukseen perustuen. Suosittelen ruuvaamaan ne pari kierrosta takaisin rikkaammalle. Oliko vanha ilmansuodatin kovin törkyinen ja tukkoinen? Oikeastaan ehkä kannattaisi käydä säädättämässä seokset kohdalleen CO-mittauksen perusteella.
Sääditkö tulppien kärkivälin 0,6 - 0,7 mm, sellainen kärkiväli kuuluu virranjakajalla olevan moottorin sytytystulppiin, olipa turbo tai ei. Ovatko sytytysjohdot ehjät, mittasitko niiden vastuksia?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pitää käydä takaisin pyöräyttämässä.
kärkiväli kohdallaan.
pitänee mitata tulpan johdot jos joku on paskana tai jotain.
ihmetyttää vain kun kylmänä tuntui toimivan ja kun lämpeni niin alkoi tökkiä taas. mikähän tälläistä voisi aiheuttaa.?
käyntiin lähtee helposti ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä.
voiko olla vikaa virran jakajan osissa(pyörijä, kansi) tai jossain ohjaus yksiköissä?
vanha putsari oli kohtalaisen paskainen, mutta kyllä siitä varmaan läpi tuli ilmaa. meinaatko että säädöt ois tehty sen mukaan ja nyt tulisi reilummin ilmaa ja seos olisi väärä?
letkut tuntuu olevan kiinni eikä irtonaisia johtoja/letkuja näy.
miten kannattaisi edetä vian etsinnässä?
kiitoksia jo tähän astisista vinkeistä
kärkiväli kohdallaan.
pitänee mitata tulpan johdot jos joku on paskana tai jotain.
ihmetyttää vain kun kylmänä tuntui toimivan ja kun lämpeni niin alkoi tökkiä taas. mikähän tälläistä voisi aiheuttaa.?
käyntiin lähtee helposti ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä.
voiko olla vikaa virran jakajan osissa(pyörijä, kansi) tai jossain ohjaus yksiköissä?
vanha putsari oli kohtalaisen paskainen, mutta kyllä siitä varmaan läpi tuli ilmaa. meinaatko että säädöt ois tehty sen mukaan ja nyt tulisi reilummin ilmaa ja seos olisi väärä?
letkut tuntuu olevan kiinni eikä irtonaisia johtoja/letkuja näy.
miten kannattaisi edetä vian etsinnässä?
kiitoksia jo tähän astisista vinkeistä
Sytytyksen pääteaste siinä lokasuojan päällä voisi myös olla yksi mahdollinen vikalähde. Helppo kokeilla ja vaihtaa tilalle jostain toisesta autosta toimivaksi tiedetty samanlainen.
Lämpöanturivian on useimmiten kerrottu aiheuttavan ongelmia lähinnä tyhjäkäyntiin, tyhjäkäyntikierrosluku nousee satunnaisesti 1400 tms.
Mittaa myös puolan käämien vastukset lämpimänä ajon jälkeen.
Ensiökäämi napojen 1 ja 15 väliltä pitäisi olla 0,52 - 0,76 Ohmia.
Toisiokäämi navan 1 ja virranjakajalle menevän johdon liittimen välitä pitäisi olla 7,2 - 8,2 kOhm.
Tulpanjohdot 2 - 4 kOhm, puolanjohto 0,5 - 1,5 kOhm.
Lämpöanturivian on useimmiten kerrottu aiheuttavan ongelmia lähinnä tyhjäkäyntiin, tyhjäkäyntikierrosluku nousee satunnaisesti 1400 tms.
Mittaa myös puolan käämien vastukset lämpimänä ajon jälkeen.
Ensiökäämi napojen 1 ja 15 väliltä pitäisi olla 0,52 - 0,76 Ohmia.
Toisiokäämi navan 1 ja virranjakajalle menevän johdon liittimen välitä pitäisi olla 7,2 - 8,2 kOhm.
Tulpanjohdot 2 - 4 kOhm, puolanjohto 0,5 - 1,5 kOhm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mittasin tulpan johdot ja olivat kaikki 2- 4 kOhmin välissä eli ihan ok.
viikko sitten vaihdettu puolan johto( puolalta virranjakajaan) näytti 8 kOhmia eli aika paljon jos pitäis olla 05-1,5 välissä. puolaa en mitannut kun oli jäähtynyt kone ja vähän epä selvää mitä piti mitata. tarkoititko napoja 15 ja 1 jotka ovat siinä puolan johdon lähdön vieressä?
sytyteksen pääteastetta siitä lokarista en ole vielä kokeillut. pitää katsoa motonetista mitä maksaa. IMM säädin takaisin sinne 650 kieppeille. pitäis varmaan säädättää ihan oikeasti.
voisikohan vika olla sytytyksen ajoituksessa? jos on jotenkin mennyt pieleen vaikka en ole koskenutkaan siihen.
jos hakis uuden puolan johdon ja kokeilis sillä alkuun.
viikko sitten vaihdettu puolan johto( puolalta virranjakajaan) näytti 8 kOhmia eli aika paljon jos pitäis olla 05-1,5 välissä. puolaa en mitannut kun oli jäähtynyt kone ja vähän epä selvää mitä piti mitata. tarkoititko napoja 15 ja 1 jotka ovat siinä puolan johdon lähdön vieressä?
sytyteksen pääteastetta siitä lokarista en ole vielä kokeillut. pitää katsoa motonetista mitä maksaa. IMM säädin takaisin sinne 650 kieppeille. pitäis varmaan säädättää ihan oikeasti.
voisikohan vika olla sytytyksen ajoituksessa? jos on jotenkin mennyt pieleen vaikka en ole koskenutkaan siihen.
jos hakis uuden puolan johdon ja kokeilis sillä alkuun.
Juu, juuri niitä pikkuliittimiä, niiden vieressä lukee 1 ja 15.9000urpo kirjoitti:tarkoititko napoja 15 ja 1 jotka ovat siinä puolan johdon lähdön vieressä?
Jos pääteaste on merkiltään joku muu kuin Bosch, siihen kannattaa vaihtaa vaikka romikselta tilalle toimiva Bosch, tarvitset vaan oikean osanumeron hakureissulle avuksi. Tarvikeosat ovat osoittautuneet huonoiksi, myös uudet:sytyteksen pääteastetta siitä lokarista en ole vielä kokeillut. pitää katsoa motonetista mitä maksaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26531
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=199295
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hain romikselta boschin pääteasteen mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta nykimiseen. samalla lailla nykii kun on kierrokset parin tonnin päällä. muutenkin tuntuu laiskalta. lähtee vasta kun kovemmin antaa tossua.
vaihdoin taas uuden puolan johdon varulta mutta ei se auttanut.
nyt pitää keksiä lisää korjaustoimen piteitä.
IMM varmaan seuraavana listalla. vaikka voishan tuota käyttää korjaamollakin jos ne keksis vian. yksi paikallinen osaa ainakin saabeja rassata (salmienen&hilvola tai jotenkin)
ehdotuksia saa antaa jos jollakin on ollut saman tapaista vikaa. voihan ne olla säädötkin aivan metsässä, mutta sen saa katsoa korjaamon ukot
vaihdoin taas uuden puolan johdon varulta mutta ei se auttanut.
nyt pitää keksiä lisää korjaustoimen piteitä.
IMM varmaan seuraavana listalla. vaikka voishan tuota käyttää korjaamollakin jos ne keksis vian. yksi paikallinen osaa ainakin saabeja rassata (salmienen&hilvola tai jotenkin)
ehdotuksia saa antaa jos jollakin on ollut saman tapaista vikaa. voihan ne olla säädötkin aivan metsässä, mutta sen saa katsoa korjaamon ukot
onko mitään hyviä testi ehdotuksia millä voi testailla noita ?
nyt on kyllä jo uusi IMM kiikarissa, jos se vaikka auttaisi. toisaalta hyvä se on vaihtaa joskus vaikkei se rikki olisi
. aattelin odottaa että saan uuden IMM niin vien sitten korjaamolle ja annan niiden säätä seoksen ja tarkistaa sytyksen ajoituksen. samalla voisi vaihtaa sytytyksen osia ihan vain varulta.
nyt on kyllä jo uusi IMM kiikarissa, jos se vaikka auttaisi. toisaalta hyvä se on vaihtaa joskus vaikkei se rikki olisi

ei oo tullut tuota bensapainetta vielä epäiltyä, mutta voisiko sen jotenkin testailla? olosuhteet ovat parkkipaikka eli ei voi kummoisia patentteja tehdä. ei oo edes sähkötolppaa.
tuntuisi itsestäni että ahto puoli olisi aika kunnossa kun nousee punaisen rajalle kun kiihdyttää ja on valkoisella tyhjäkäynnillä.
ainoastaan normaalista poikkeaa se että siellä päälle 80 vauhdissa rupeaa ahdot olemaan koko ajan keltaisen puolella jopa puolivälissä vaikka tasaisesti ajaa. samalla kulutus kasvaa ja alkaa nykiminen. nykiminen on luonteeltaan "nypytystä" eli saman oloista kuin koko ajan pikkaisen potkis kaasua ja samantien löysäis vaikka en todellisuudessa näin tee vaan pidän ihan tasaisen kaasun.
polttoaine pumppu on aivan hiljainen eli se varmaan toimii, mutta tuo painekellon letku on testaamatta. missä tuo sijaitsee ja voiko sen kotikonstein testata?
itsellä mielessä seuraavia korjauksia
-imm uusikisi(varulta. kuitenkin hajoaa sitten kohta) sitten seoksen säätö
-sytytyksen osia uusiksi, hall-anturi yms. ajoituksen säätö
-alipaine letkut. mikä letku koko muuten on sopiva? varmaan saa jostain metritavaraa jota voi leikellä pätkiksi. onko letku ehdotuksia ja ostopaikkoja tampereelta?
-tuon bensapaineiden testaus.
jos vaikka joku noista olisi syyllinen
mites ton virranjakajan alipaine säätimen voisi kätevästi testata että saisi sen pois epäiltyjen joukosta?
tuntuisi itsestäni että ahto puoli olisi aika kunnossa kun nousee punaisen rajalle kun kiihdyttää ja on valkoisella tyhjäkäynnillä.
ainoastaan normaalista poikkeaa se että siellä päälle 80 vauhdissa rupeaa ahdot olemaan koko ajan keltaisen puolella jopa puolivälissä vaikka tasaisesti ajaa. samalla kulutus kasvaa ja alkaa nykiminen. nykiminen on luonteeltaan "nypytystä" eli saman oloista kuin koko ajan pikkaisen potkis kaasua ja samantien löysäis vaikka en todellisuudessa näin tee vaan pidän ihan tasaisen kaasun.
polttoaine pumppu on aivan hiljainen eli se varmaan toimii, mutta tuo painekellon letku on testaamatta. missä tuo sijaitsee ja voiko sen kotikonstein testata?
itsellä mielessä seuraavia korjauksia
-imm uusikisi(varulta. kuitenkin hajoaa sitten kohta) sitten seoksen säätö
-sytytyksen osia uusiksi, hall-anturi yms. ajoituksen säätö
-alipaine letkut. mikä letku koko muuten on sopiva? varmaan saa jostain metritavaraa jota voi leikellä pätkiksi. onko letku ehdotuksia ja ostopaikkoja tampereelta?
-tuon bensapaineiden testaus.
jos vaikka joku noista olisi syyllinen
mites ton virranjakajan alipaine säätimen voisi kätevästi testata että saisi sen pois epäiltyjen joukosta?