Käsijarru ei pysy säädössä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Kokeilinpa taas, varmaan 4. kerran: jarrun säätöruuvi kiinni ja auki sen verran että pyörä lähtee juuri pyörimään. Siitä muutaman päivän päästä katsastuskonntorilla tuttu lause: vasen käsijarru ottaa huonosti, mutta on sallitun rajan puitteissa puitteissa. Ilmeisesti vaatisi satulan vaihdon.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Voisikohan tuon pelkän säätöhammastangon vaihtaa? Muuten jarru toimii normaalisti, mutta käsijarru "löystyy", joten vika lienee siinä tangossa?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Puu,

Eipä taida onnata sen vaihto. Sen takajarrusatulan kumminkin pystyy pistämään aika hyvin atomeiksi.

Kyseinen mekaaninen käsijarrun tanko jutskan saa taas toimimaan, kun vain purat irti jarrumännän ja pääset sitä kierteistä tankoa nitkuttelemaan edestakaisin. Siellä on joku C- lukkoprikka pohjalla. En ole uskaltanut ottaa irti. Voipi olla, että se sieltä tulisi irti sittenkin.

Jus, ole hyvä ja laita sinun hieno räjäytyskuva taase esille, ole kiltti.

Itse olen aika monta satkun/ tonnarin takasatulaa aukaissut ja elvyttänyt näin. Ei se niin hirveä homma ole.
Halvemmaksi tulee, kun ostaa purkuautosta kympillä tai kahdella ylimääräisen satulan, purkaa sen ja hiekkapuhaltaa/ puhalluttaa. Tehdasuuden hinnan jo tiedätkin.

-Hessu-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hessu75 kirjoitti:Jus, ole hyvä ja laita sinun hieno räjäytyskuva taase esille
Minkähän kuvan olen laittanut, minne ja koska :-)
Tässä yksi: http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... uruuvi.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

U R tha mään Jus,

Kuvasta selviää aikas hyvin ne kanittavat osat takasatulassa.

Vois perkule pistää prokkisosioon oman takajarrusatula purkuoperaation ja sitten tilannekuvaa.

Ensi viikolla tulee omien takasatuloiden purkua ja entisöintiä...

-H-
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Kiitoksia vinkeistä vinkeistä ja kuivasta kuvasta! (no ei se kuiva ollut, mutta rimmasi hyvin :wink:)

Laita hessu75 ihmeessä tonne peinun FAQiinkin tosta jarrusatulan operaatosta.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarru ei pysy säädössä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Johan on vanha viestiketju...

Onko kukaan keksinyt korvaavaa tulppaa tuon suojamutterin tilalle?

Eilen tuli säädettyä käsijarru ja oli kyllä tiukassa nuo suojatulpat. Kulmat aivan pyöreät... sain kuitenkin auki lyömällä hylsyn kiinni.

En ehtinyt tutkia mikä kierre tuossa on, mutta normipultti ei käy tilalle.

Sinänsä itse kässäri lähti toimimaan hyvin, mutta epäilen että ei automaattisäätö toimi.
Levyt ja palat on uudet.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Käsijarru ei pysy säädössä

Viesti Kirjoittaja Suomik »

On jopa melko varmaa että automaattisäätö ei tonnarissa toimi, ei se toimi vielä femmassakaan.😄

Ihan heti ei kuitenkaan kannata masentua, jos vasta vaihdetuilla jarruhiluilla ei käsijarru tahdo ottaa napakasti. Ei se mun kokemuksen mukaan ota tonnarissa ikinä varsinaisesti napakasti, mutta uudet jarruhilppeet vaatii muutaman päivän/viikon ajelun, ennenkuin kannattaa alkaa käkkärin lopullisia säätöjä hakea.

Tulppa-asiaan en osaa numeerista ratkaisua antaa, mutta vahva veikkaus olisi että ne on millisellä hienokierteellä. Malli mukaan ja pulttikauppaan, tai sitten täällä huutelemaan tulppia toivottomaksi todetuista satuloista.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Käsijarru ei pysy säädössä

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Taitaa femman kenkien automaattisäätö toimia yleensäkin aika huonosti. :lol:
…No ei sielä mitään automaattisäätöä ole olemassakaan. Kengät säädetään lähelle ja ovat siinä hyvät vuosia, jos ei laahaa. Sitten säädetään taas pari napsua.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käsijarru ei pysy säädössä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

turkkaki kirjoitti:
Pe Kesä 11, 2021 00:09
Taitaa femman kenkien automaattisäätö toimia yleensäkin aika huonosti. :lol:
Huonoilla ja kuluneilla osilla ei toimi tai toimii huonosti/väärin. Monesti unohdetaan rumpukäsijarrun tapauksessa vaihtaa se oleellisin, eli "linkku"... Siis se jonka toiminta on kaikista oleellisinta. :mrgreen:

Tonnarin käsijarrun säädätin aikanaan osaavassa merkkiliikkeessä Tampereella. Tämän jälkeen ei ollut ongelmia kertaakaan. Toki kuluneilla osilla mikään ei onnistu eikä toimi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarru ei pysy säädössä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jarruvoimat 2 kN kummallakin puolella.
Saa sen pitämään, mutta säätö ei välttis edellenkään toimi.

Täytyy hakea tuommoinen ”hienokierre” ja tutkia miten saa sen tulpan uusittua.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Käsijarru ei pysy säädössä

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Pakari kirjoitti:
Pe Kesä 11, 2021 08:08
turkkaki kirjoitti:
Pe Kesä 11, 2021 00:09
Taitaa femman kenkien automaattisäätö toimia yleensäkin aika huonosti. :lol:
Huonoilla ja kuluneilla osilla ei toimi tai toimii huonosti/väärin. Monesti unohdetaan rumpukäsijarrun tapauksessa vaihtaa se oleellisin, eli "linkku"... Siis se jonka toiminta on kaikista oleellisinta. :mrgreen:

Tonnarin käsijarrun säädätin aikanaan osaavassa merkkiliikkeessä Tampereella. Tämän jälkeen ei ollut ongelmia kertaakaan. Toki kuluneilla osilla mikään ei onnistu eikä toimi.
Eipä ole kyllä femman käsijarrussa mitään automaattisäätöä olemassakaan. Ei ainakaan allekirjoittaneen femmassa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarru ei pysy säädössä

Viesti Kirjoittaja jus »

Viilasin jossain tonnareistani sen pyöristyneen tulpan pienempään kokoon, kuusikulmaisella hylsyllä siihen on sitten jo vuosia saanut hyvin otteen. On toki harmillista yrittää muistaa minkä kokoinen hylsy missäkin autossa millekin puolelle sopii.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Käsijarru ei pysy säädössä

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Itsekkin olen käyttänyt monesti samaa taktiikkaa, olen esim joskus Satkun 14Mm säätöruuvin tulpan hionut tarkasti 13mm kokoon ja hyvin on toiminut, samoin jos jarrunippa ei ole auennut olen hionut pienempään kokoon ja saanut sillä tavoin aukeamaan ja vaihdettua uuden. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Vastaa Viestiin