Käsijarru ei pysy säädössä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Käsijarru ei pysy säädössä

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Katsastuksen lähestyessä rupesi kiinnostamaan, saako takajarrusatulan säätömekanismia korjattua kun käsijarru ei pysy säädössä vaan löystyy pian säätämisen jälkeen?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Yksi yleinen syy on liian tiukalle säädetyt vaijerit, toinen yhtä yleinen on jumittavat linkut takasatuloissa (ei palauta täysin -> käsijarru ei pysy säädössä).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Lisätään vielä vaijerien kunto: itse kärsin (omaa laiskuuttani tosin) vasemman vaijerin tahmeasta liikkumisesta: kun käsijarrun sääti katsastuskuntoon, se jäi hiukan laahaamaan ja oli taas nopeasti ihan pielessä. Palautusjoustakin jo virittelin kireämmäksi...

Vaijerin uusiminen kolmen jokavuotisen katsastussäätelyn jälkeen lopetti ongelmat. Vanhakaan vaijeri ei ollut pahasti jumissa, mutta uusi tuntui heti huomattavasti liukkaammalta.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Tässä samassa sopii varmaa kysyä, että mitens jarrusatulassa säädetään käsijarrua vähän kireämmälle? Katsastuksessa oli vain 17% kokonaistehosta =) Konttorilla mies puhui jostai kuusjakoruuvista, mutta missäs moinen? Yritin kurkkia enkä nähnyt. Paperissa maininta tosta, niin pitäis saada jälkitarkastukseen korjattua.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jarrusatulan sisäreunassa näkyy muistaakseni 13mm pultin kanta. Se irti ja alta löytyy tuo kuusikantainen säätöruuvi. Oikea säätö: pultti ihan kiinni ja sitten auki n. vartti kierros. Tämän jälkeen renkaan pitäisi pyöriä vapaasti ja kuitenkin käsijarrun pitää hyvin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Foke
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 17:26
Paikkakunta: Villähde

käsijarrun säätö 9000

Viesti Kirjoittaja Foke »

Jarrusatulassa on suojatulpan alla neljän millin kuusiokoloruuvi joka kierretään myötäpäivään liikkeensä päähän jonka jälkeen puoli kierrosta takaisin päin eli vastapäivään.Kokeile pyörää pyörittämällä ettei laahausta esiinny ja mikäli esiintyy kierrä säätöruuvia vielä neljännes kierros vastapäivään.Itselläni vasen pysyy säädössä muutaman viikon on kai säätöhammastanko? sökönä.
9000cs -92
og900 3d
0g900 Airo

#1278 Forsström Keijo
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No se muutama viikko riittää että saa leiman. Sen jälkee voi alkaa pohtimaan vaijerin vaihtoa tms. Pitääki käydä vilkuilemassa tota, kunhan sade lakkaa. Paska parkkipaikka... =)
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No lähdin äsken kiristämään tuota käsijarrua tuolta säätöruuvista ja yllärinä ilmeni, että kiristysmutterin tulppa on pyöreä kuin putki. Ei saa otetaa edes minkäänlaisilla pihdeillä. Uusiin jarrusatuloihin ei ole rahaa ja koko jarrusatulaa en jaksa lähteä irroittamaan.

Onko muuta keinoa saada käsijarrua kireämmälle edes katsastuksen ajaksi? Vois sitten veronpalautuksien jälkeen hommata uudet jarrusatulat, näyttivät muutenkin melko entisiltä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jpjk kirjoitti:No lähdin äsken kiristämään tuota käsijarrua tuolta säätöruuvista ja yllärinä ilmeni, että kiristysmutterin tulppa on pyöreä kuin putki. Ei saa otetaa edes minkäänlaisilla pihdeillä.
Hitsaat tulpan päähän pultin kiinni ja käännät sillä auki.

Kun tulppa on irti, viilaat pyöristyneeseen kantaan lisää kulmia ja irrotat pultin.

Tai hankit terävämmät pihdit. Irrotusöljy, kohtuulliset iskut tulpan kantaan ja varovainen lämmittäminenkin voisi auttaa. Tai saisiko meisselillä naputeltua kantaan niin että lähtisi kääntymään auki?

Tai vasaroit siihen kantaan 13 mm tai 1/2" hylsyn, jolla väännät. Alunperin se taitaa olla 14 mm kanta.
Viimeksi muokannut jus, Pe Marras 18, 2005 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No eipä ole hitsausvehkeitä enkä noita jarrusatuloita saa helposti irti juuri tähän hätään :/ (en siis ole paikassa, missä saisin auton peräpään ylös).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sinulla ei ole tunkkia?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

On tunkkia, mutta ei juuri nyt käsillä =)

Noh, sain kahvan puolelta säädettyä vaijereita kireämmälle, ainakin tuntuu tehokkaammalta kun kokeilin. Ei enää valu ylämäessä =) Kaipa ne pysyy säädössä sen 30min, mitä kestää että leiman saan. Ens viikolla pitää ottaa nuo irti ja vääntää ne pultit auki tempulla tai toisella.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Meikäläisellä taitaa olla oikean vaijerin vaihto edessä. Onko niin iso homma, että kannataa vaihtaa molemmat vaijerit kerralla, vaikka toinen on vielä ihan toimiva?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Jeah, sain leiman. Enää pitää odottaa veropäätöstä että sais kilvet =)

Ruuvasin kahvan juuresta molemmat ruuvit niin paljon kun kierteet anto myötä. Pitää tossa ens viikon jälkee vaijerit vaihtaa ja ne tulpat irrottaa/vaihtaa vaikka väkisin.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Ei pysy oikean puolen skäige säädöissään, vaikka vaihdoin juuri vaijerin. Takapalat on vaihettu muutama viikko sitten. Kun säätää niin, että ottaa heti kun kahvaa vähän nykäisee, niin vahän ajan päästä on jo ihan tehoton. Meneekö jo satula vaihtoon?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin