saab 9000 CD imankierto (muovipönttö apukuskin puolella taka
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
saab 9000 CD imankierto (muovipönttö apukuskin puolella taka
Terve
Tietääkö kukaan linkkiä, missä olisi hyvä kuva ja selitys Saab 9000 ilmanvaihdon/kierron toiminnasta. Autolleni tuli korjausvaatimus katsastuksessa ja uusiksi meni apukuskin puoleinen takalokasuojan kaaren takainen helmakotelo.
Siellä on sellainen ihmeellinen muovinen pönttö. Mitä ihmettä se tekee? Onko se joku ilmankiertoventtiili? Onko ilman tarkoitus tulla autosta ulos vai mennä sisään sen kautta? En ole vielä ehtinyt purkaa systeemejä, mutta ilmeisesti tuota ei kannata laittaa uudella puhtaalla pellillä umpeen?
Oliko tonnarissa jotain muita jippoja ovissa tai muualla liittyen ilman vaihtoon/kosteuden poistoon. Joku puhui jostan (en muista sitten millään), että oli jotain tukittu ja sen vuoksi tonnarissa oli aina ikkunat huurussa vaikka oli automaatti-ilmastointi.
Joku väitti myös, että ovissa on jotkut venttiilit/aukot, mitkä sitten moni tukkii vahingossa, kun korjaa tonnarin ovien ruosteiset alareunat. Totta vai tarua?
terv,
Timo
Tietääkö kukaan linkkiä, missä olisi hyvä kuva ja selitys Saab 9000 ilmanvaihdon/kierron toiminnasta. Autolleni tuli korjausvaatimus katsastuksessa ja uusiksi meni apukuskin puoleinen takalokasuojan kaaren takainen helmakotelo.
Siellä on sellainen ihmeellinen muovinen pönttö. Mitä ihmettä se tekee? Onko se joku ilmankiertoventtiili? Onko ilman tarkoitus tulla autosta ulos vai mennä sisään sen kautta? En ole vielä ehtinyt purkaa systeemejä, mutta ilmeisesti tuota ei kannata laittaa uudella puhtaalla pellillä umpeen?
Oliko tonnarissa jotain muita jippoja ovissa tai muualla liittyen ilman vaihtoon/kosteuden poistoon. Joku puhui jostan (en muista sitten millään), että oli jotain tukittu ja sen vuoksi tonnarissa oli aina ikkunat huurussa vaikka oli automaatti-ilmastointi.
Joku väitti myös, että ovissa on jotkut venttiilit/aukot, mitkä sitten moni tukkii vahingossa, kun korjaa tonnarin ovien ruosteiset alareunat. Totta vai tarua?
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Siellä takana on matkustamon ilmanpoistoventtiili. Kuvia siitä näkyy
harzam:n kuvasarjasta, jossa samaa kohtaa on korjattu http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29334
Ovien alareunoissa on tyhjennysreiät, jotka tukkeentuvat helposti ruostesuoja-ainesta ja muusta moskasta. Ja korjaushitsauksista.
harzam:n kuvasarjasta, jossa samaa kohtaa on korjattu http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29334
Ovien alareunoissa on tyhjennysreiät, jotka tukkeentuvat helposti ruostesuoja-ainesta ja muusta moskasta. Ja korjaushitsauksista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ritilä suojaa kumiläppää, joka yrittää estää virtauksen tuosta venttiilistä sisäänpäin - pöly ja rapa haluttaisiin pitää kotelon ulkopuolella.harzam kirjoitti:Minulla siellä suojan sisäreunassa ei ollut kuin tuo muovinen ritilä, joka saattaisi liittyä esim. takakontin tuuletukseen.
Ilmeisesti pyrkimys väärään suuntaan virtaamiseen voi syntyä ajettaessa ikkuna tai kattoluukku auki. Minulla tuon kotelon pohjalla oli useita litroja saventapaista hiekkapölyä, lähes venttiilin alareunaan asti. Suosittelen tarkistamaan tilanteen, vaikka helmakotelo ulkoisesti olisikin vielä ehjä.
Kyllä tuosta reiästä kulkee koko matkustamon poistoilma CC- ja CD-korisissa, tavaratilan kautta tosin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Kiitoksia taas palautteesta 
Täytyy siis jättää tuo muoviritilähässäkkä ja yrittää putsata se hyvin.
Mistä olette koritinaa ostaneet? Pitääkö olla hitsipilli millä saumaa lämmittää vai riittääkö joku kaasukäyttöinen Torch tyyppinen vempain?
Tina ilmeisesti vielä oikein tukkii sauman, mikä on hitsattu pisteillä ja näin sauma ei ruostu yhtä helpolla? Ilmeisesti tinauskin pitää tehdä suunnilleen välittömästi pellin kirkkaaksi hiomisen ja hitsaamisen jälkeen?
terv,
Timo

Täytyy siis jättää tuo muoviritilähässäkkä ja yrittää putsata se hyvin.
Mistä olette koritinaa ostaneet? Pitääkö olla hitsipilli millä saumaa lämmittää vai riittääkö joku kaasukäyttöinen Torch tyyppinen vempain?
Tina ilmeisesti vielä oikein tukkii sauman, mikä on hitsattu pisteillä ja näin sauma ei ruostu yhtä helpolla? Ilmeisesti tinauskin pitää tehdä suunnilleen välittömästi pellin kirkkaaksi hiomisen ja hitsaamisen jälkeen?
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Olen isoilta pojilta kuullut, että tinatessa pelti pitäisi lämmittää aika kuumaksi juurikin kaasupillillä tms. Mutta itse olen lämmittänyt suht tehokkaalla kuumailmapuhaltimella ihan läheltä ja hyvin pienen alueen kerrallaan (n. 3-5 cm alue) ja sitten painanut tinan peltiin kiinni ja vielä lämmittänyt lisää puhaltimella. Kun tinan on saanut peltiin kiinni, voi sitä parannella esim. puulastalla tasoittamalla (tietysti lämmitettyä tinaa). Mielestäni kovin kuumaksi ei peltipintoja kannatta lämmittää juuri vetelyjen ehkäisemiseksi. Pelti olisi hyvä puhdistaa esim. suolahapolla, mutta kyllä kai tuollainen dremel-hiontakin riittää. Koritinaa saa ihan autotarvikemyymälöistä, se on vain sellainen pikkusormen paksuinen tanko. Seostussuhteista en tiedä.
Harri
Harri