Tyhjäkäynti
Tyhjäkäynti
Mulla on 9000 CD turbo vm. -89. Tyhjäkäynti "huutaa" 1500 r/min, vaikka kone on ajettu kuumaksi. Joskus sattumoisin tyhjäkäynti laskee n. 900 r/min, joka tuntuisi sopivalta. Missä mättää??!![/b]
Lämpöanturi imusarjan juuressa on viallinen.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29172
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14487
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3321
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18141
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29172
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14487
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3321
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18141
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tyhjäkäynti
Onko tonnarin tyhjäkäyntimoottori imusarjan päällä hyvin tarjolla? Se josta lähtee taakse päin muutaman sentin pituinen letku ja imusarjaan päin vähän pitempi letku? Voisko joku selvittää, jos olen väärässä. Ainakin sitä koputellessa tyhjäkäynti rauhoittui kummasti.
tyhjäkäynti
Voiko sitä puhdistaa jollain muulla aineella, esim. tärpätillä, jäänestoaineella, maaliohenteella yms., vai ovatko nuo tärpättiä lukuunottamatta liian "kuivia" aineita tuohon? Ei satu olemaan kaasarinpuhd.ainetta tähän hätään. Ainetta sisään jä hölskyttelyä ilmeisesti vai? Eihän tuota voi purkaakaan puhdistamista varten.Mimmi kirjoitti:Tyhjäkäyntimoottorihan se. Ota se irti ja puhdista vaikka kaasarinpuhdistusaineella.
Kyllä minä uskaltaisin putsata melkeinpä millä vaan noista edellämainituista, pääasiahan on saada venttiilipesään kertynyt karsta pois. Jos putsaushommassa pyrkii pitämään venttiilipesän alaspäin ja johtoliitin ylöspäin, tai enintään vaakasuunnassa, niin juuri minkäänlaista riskiä ei ole puhdistusaineen pääsemisestä moottorin akselille tai sisään. Itse taisin suihkia CRC:llä tai WD40:llä.
Saa sen moottorin purettuakin, mutta siihen ei kannata ryhtyä ennen kuin kaikki muut konstit on kokeiltu.
Se, että tyhjäkäyntisi rauhoittui tyhjäkäyntimoottoria koputtelemalla saattaa johtua jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista tai edelleen lämpöanturista. Jos käynti selvästi ja toistuvasti rauhoittuu kun lytistät tyhjäkäyntimoottorin letkun umpeen, toimenpiteet kannattaa kohdistaa tyhjäkäyntimoottoriin.
Minulla temppuileva lämpöanturi alkoi aina välillä toimia kun koputteli tyhjäkäyntimoottoria, pamautti konepellin tai kuskin oven kiinni.
Saa sen moottorin purettuakin, mutta siihen ei kannata ryhtyä ennen kuin kaikki muut konstit on kokeiltu.
Se, että tyhjäkäyntisi rauhoittui tyhjäkäyntimoottoria koputtelemalla saattaa johtua jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista tai edelleen lämpöanturista. Jos käynti selvästi ja toistuvasti rauhoittuu kun lytistät tyhjäkäyntimoottorin letkun umpeen, toimenpiteet kannattaa kohdistaa tyhjäkäyntimoottoriin.
Minulla temppuileva lämpöanturi alkoi aina välillä toimia kun koputteli tyhjäkäyntimoottoria, pamautti konepellin tai kuskin oven kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tyhjäkäynti
jus kirjoitti:Kyllä minä uskaltaisin putsata melkeinpä millä vaan noista edellämainituista, pääasiahan on saada venttiilipesään kertynyt karsta pois. Jos putsaushommassa pyrkii pitämään venttiilipesän alaspäin ja johtoliitin ylöspäin, tai enintään vaakasuunnassa, niin juuri minkäänlaista riskiä ei ole puhdistusaineen pääsemisestä moottorin akselille tai sisään. Itse taisin suihkia CRC:llä tai WD40:llä.
Saa sen moottorin purettuakin, mutta siihen ei kannata ryhtyä ennen kuin kaikki muut konstit on kokeiltu.
Se, että tyhjäkäyntisi rauhoittui tyhjäkäyntimoottoria koputtelemalla saattaa johtua jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista tai edelleen lämpöanturista. Jos käynti selvästi ja toistuvasti rauhoittuu kun lytistät tyhjäkäyntimoottorin letkun umpeen, toimenpiteet kannattaa kohdistaa tyhjäkäyntimoottoriin.
Minulla temppuileva lämpöanturi alkoi aina välillä toimia kun koputteli tyhjäkäyntimoottoria, pamautti konepellin tai kuskin oven kiinni.
Joo, suihkuttelin tyhjäkäyntimoottorin CRC:llä ja valuttelin liat pois ja eikun paikalleen. Oireet hävis. Tyhjäkäynti nyt n. 1000 r/min. Todella pienellä vaivalla sain hoidettua jo pitkään jatkuneen vaivan. Kiitos kaikille neuvoja antaneille!! Tää on hyvä juttu tää klubi! Yhtä säästöä!
Voisko omani oireet liittyä myös tuohon lämpöanturiin
Kylmänä kierrokset pumppaa ja pakkaskeleillä yleensä niin paljon, että sammuu. Korkeimmillaan noin 1600 kierrosta.
Tyhjäkäynti moottori putsattu pariin kertaan ja kokeiltu isän tonnarista toimivaa ja sekään ei auttanut.
Vois kyllä olla jossain pieni ilmavuotokin?
Ei kuulu tähän, mutta liittyskö tuohon lämpöanturiin kun hetkellinen kulutus laskee n. 2 litraa kun termostaatti avautuu Luulis nyt kulutuksen laskevan suhteessa moottorin lämpenemiseen, eikä siinä vaiheessa kun jäähdytin tulee peliin.
(Kun sais ton projektin pois tallista niin pääsis tutkiin näitäkin omituisuuksia)
Kylmänä kierrokset pumppaa ja pakkaskeleillä yleensä niin paljon, että sammuu. Korkeimmillaan noin 1600 kierrosta.
Tyhjäkäynti moottori putsattu pariin kertaan ja kokeiltu isän tonnarista toimivaa ja sekään ei auttanut.
Vois kyllä olla jossain pieni ilmavuotokin?
Ei kuulu tähän, mutta liittyskö tuohon lämpöanturiin kun hetkellinen kulutus laskee n. 2 litraa kun termostaatti avautuu Luulis nyt kulutuksen laskevan suhteessa moottorin lämpenemiseen, eikä siinä vaiheessa kun jäähdytin tulee peliin.
(Kun sais ton projektin pois tallista niin pääsis tutkiin näitäkin omituisuuksia)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92