Tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mulla on 9000 CD turbo vm. -89. Tyhjäkäynti "huutaa" 1500 r/min, vaikka kone on ajettu kuumaksi. Joskus sattumoisin tyhjäkäynti laskee n. 900 r/min, joka tuntuisi sopivalta. Missä mättää??!![/b]
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Onko tonnarin tyhjäkäyntimoottori imusarjan päällä hyvin tarjolla? Se josta lähtee taakse päin muutaman sentin pituinen letku ja imusarjaan päin vähän pitempi letku? Voisko joku selvittää, jos olen väärässä. Ainakin sitä koputellessa tyhjäkäynti rauhoittui kummasti.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mimmi kirjoitti:Tyhjäkäyntimoottorihan se. Ota se irti ja puhdista vaikka kaasarinpuhdistusaineella.
Voiko sitä puhdistaa jollain muulla aineella, esim. tärpätillä, jäänestoaineella, maaliohenteella yms., vai ovatko nuo tärpättiä lukuunottamatta liian "kuivia" aineita tuohon? Ei satu olemaan kaasarinpuhd.ainetta tähän hätään. Ainetta sisään jä hölskyttelyä ilmeisesti vai? Eihän tuota voi purkaakaan puhdistamista varten. :roll:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä minä uskaltaisin putsata melkeinpä millä vaan noista edellämainituista, pääasiahan on saada venttiilipesään kertynyt karsta pois. Jos putsaushommassa pyrkii pitämään venttiilipesän alaspäin ja johtoliitin ylöspäin, tai enintään vaakasuunnassa, niin juuri minkäänlaista riskiä ei ole puhdistusaineen pääsemisestä moottorin akselille tai sisään. Itse taisin suihkia CRC:llä tai WD40:llä.

Saa sen moottorin purettuakin, mutta siihen ei kannata ryhtyä ennen kuin kaikki muut konstit on kokeiltu.

Se, että tyhjäkäyntisi rauhoittui tyhjäkäyntimoottoria koputtelemalla saattaa johtua jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista tai edelleen lämpöanturista. Jos käynti selvästi ja toistuvasti rauhoittuu kun lytistät tyhjäkäyntimoottorin letkun umpeen, toimenpiteet kannattaa kohdistaa tyhjäkäyntimoottoriin.
Minulla temppuileva lämpöanturi alkoi aina välillä toimia kun koputteli tyhjäkäyntimoottoria, pamautti konepellin tai kuskin oven kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jus kirjoitti:Kyllä minä uskaltaisin putsata melkeinpä millä vaan noista edellämainituista, pääasiahan on saada venttiilipesään kertynyt karsta pois. Jos putsaushommassa pyrkii pitämään venttiilipesän alaspäin ja johtoliitin ylöspäin, tai enintään vaakasuunnassa, niin juuri minkäänlaista riskiä ei ole puhdistusaineen pääsemisestä moottorin akselille tai sisään. Itse taisin suihkia CRC:llä tai WD40:llä.

Saa sen moottorin purettuakin, mutta siihen ei kannata ryhtyä ennen kuin kaikki muut konstit on kokeiltu.

Se, että tyhjäkäyntisi rauhoittui tyhjäkäyntimoottoria koputtelemalla saattaa johtua jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista tai edelleen lämpöanturista. Jos käynti selvästi ja toistuvasti rauhoittuu kun lytistät tyhjäkäyntimoottorin letkun umpeen, toimenpiteet kannattaa kohdistaa tyhjäkäyntimoottoriin.
Minulla temppuileva lämpöanturi alkoi aina välillä toimia kun koputteli tyhjäkäyntimoottoria, pamautti konepellin tai kuskin oven kiinni.

Joo, suihkuttelin tyhjäkäyntimoottorin CRC:llä ja valuttelin liat pois ja eikun paikalleen. Oireet hävis. Tyhjäkäynti nyt n. 1000 r/min. Todella pienellä vaivalla sain hoidettua jo pitkään jatkuneen vaivan. Kiitos kaikille neuvoja antaneille!! Tää on hyvä juttu tää klubi! Yhtä säästöä! :lol: :lol:
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Voisko omani oireet liittyä myös tuohon lämpöanturiin :?:

Kylmänä kierrokset pumppaa ja pakkaskeleillä yleensä niin paljon, että sammuu. Korkeimmillaan noin 1600 kierrosta.
Tyhjäkäynti moottori putsattu pariin kertaan ja kokeiltu isän tonnarista toimivaa ja sekään ei auttanut.
Vois kyllä olla jossain pieni ilmavuotokin?

Ei kuulu tähän, mutta liittyskö tuohon lämpöanturiin kun hetkellinen kulutus laskee n. 2 litraa kun termostaatti avautuu :?: Luulis nyt kulutuksen laskevan suhteessa moottorin lämpenemiseen, eikä siinä vaiheessa kun jäähdytin tulee peliin.

(Kun sais ton projektin pois tallista niin pääsis tutkiin näitäkin omituisuuksia)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Vastaa Viestiin